Gezondheid alle pijlers

Help! Wie heeft ervaring met een MRI scan?

23-08-2007 16:08 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet een MRI scan ondergaan en heb zo hier en daar alleen maar drama-verhalen opgevangen. Claustrofobisch, of je levend begraven ligt, doodeng, paniekaanvallen....mijn hemel!

Je ligt in een benauwende tunnel en er is veel lawaai, dat is alles wat ik weet. Maar is dat werkelijk zo ondragelijk en klein? En krijg je vooraf iets ingespoten of zo? Mag je iets van kleding aan houden? En hoe lang duurt het? En...nou ja, jullie ervaringen zijn heel erg welkom! Want ik zie er nu vreselijk tegenop...

Bedankt voor jullie reacties!
50 centimeter klinkt inderdaad erg klein. Eingenlijk is het inderdaad wel een wonder hoe mensen er toch nog in passen. Maar geloof me, het gaat. Die paniekgevoelens komen wel voor, er worden we eens onderzoeken gestoptomdat de patient het echt niet trekt. Maar focus je daar niet op. Hou in gedachten dat het een noodzakelijk onderzoek is, dat je er alle belang bij hebt dat je moet blijven liggen. Dat wil bij mij wel eens helpen. En hou in gedachten dat als er iets mis mocht gaan je er zo weer uit bent. Wat ook wel eens wil helpen is als ze het licht in de tunnel op een goede stand zetten. Zelf ga ik altijd voor donker, dan heb ik ook geen behoefte om mijn ogen open te doen.

Contrastmiddel: wat jij beschrijft klinkt meer als contrastmiddel voor CT en rontgenafbeeldingen. Het spul dat voor MRI gebruikt wordt geeft nauwelijks reacties. Ik heb een keer heel veel op heel hoge snelheid binnengekregen, en dat merkte ik wel. Ik kreeg het inderdaad een beetje warm en kreeg een metaalsmaak in mijn mond.
Oordopjes of een koptelefoon krijg je van de laboranten. De luidspreker staat hard genoog om de instructies te horen, dat controleren ze altijd eerst. Er zit ook een microfoontje in de tunnel, zodat je ook terug kunt praten.
En voor de ergste gevallen van Claustrofobie...bestaat er een open MRI scan..ik meen in Groningen las dit op de site van vsn.nl...

Daar kwam ik terecht toen ik informatie zocht over de MRI scan.

Daar weten ze alles van Scans, omdat de mensen die daar forumen vaak in zo een scan moeten vanwege hun aandoening. Moeite waard als je nog met vragen zit.

Iemand gaf hier al een goed advies, die ik ook in mijn gedachten hield:

Hou in gedachten dat het een noodzakelijk onderzoek is, dat je er alle belang bij hebt dat je moet blijven liggen..

.en verder, hoe stiller je ligt en de aanwijzingen volgt, hoe sneller je er van af bent.

En voor je het weet, sta je er weer naast, nat van het zweet, maar het is voorbij!...en je voelt een enorme overwinning.

Tricolore, ik heb ook zo'n borsten-MRI gehad. Je ligt op je buik met je borsten in een bak met watten. Je krijgt een koptelefoon op, ik kon kiezen tussen Sky, 538 en nog zo wat radiostations. Er wordt contrastvloeistof ingespoten, maar daar had ik geen last van verder. Het zijn verschillende opnamen en je krijgt steeds te horen hoe lang het gaat duren. Het klinkt als een drilboor, maar vanwege de koptelefoon valt het echt mee.

Ik hoop dat ze niets vinden, maar zo wel dan is er hier al een topic over borstkanker, gestart door Marcec en anders mag je ook mijn emailadres vragen aan de angels (ik ben net klaar met de hele bk-zooi). Sterkte
Ik heb ook wel eens voor wetenschappelijk onderzoek een fMRI en gewone MRI van mijn hersenen laten maken. Ik vond het echt helemaal niet eng en ik heb er van tevoren ook helemaal niet over nagedacht of het eng kon zijn. Maak je vooral niet al te druk, dan is het echt niet eng.

Het is wel een flinke herrie in de scanner. Als je wilt weten hoe een MRI-scanner klinkt, kijk eens hier: http://www.hersenen-in-ac...-en-fmri/scangeluiden.htm
Hee bedankt weer allemaal zeg! Goh, dit helpt wel...

Bergamot, je ligt dus op je buik? Voor mij is dat een kluif, want ik heb iets aan mijn schouders en kan dus moeilijk op mijn buik liggen. Moeten je armen langs je naar beneden of omhoog liggen (dat laatste kan ik dus niet!) Hoe lang duurde het onderzoek bij jou??

Ik vraag zeker je e-mailadres aan de angels als blijkt dat ik borstkanker heb! Bedankt alvast.

Pyridine, dat is geweldig, dat je die geluiden op die site alvast kunt horen! Dat zouden ze op de ziekenhuis sites moeten zetten, zodat mensen zich kunnen voorbereiden! Ga je voor een hersenscan ook helemaal in die buis eigenlijk?

Kaatje, jij beschrijft het alsof je zelf mag kiezen of het licht aan of uit gaat. Is dat werkelijk zo?

Wat een vragen komen er op als je eenmaal begint, he?
Ik heb al diverse mri scans gehad en geloof me zelfs al zou je 100 kg wegen dan nog pas je in het apparaat. Je krijgt of oordopjes maar meestal krijg je een koptelefoon. En mag je kiezen naar welk radiostation je wilt luisteren. Je krijgt contrastvloeistof ingespoten en de ene keer lijkt het alsof je moet plassen (dat is niet zo maar je voelt soms wat druk in de blaas) De andere keer krijg je het wat warmer. Maar niet zo erg dat de zweetdruppels je lijf af lopen hoor. Verder zijn de mensen die je tijdens de scan begeleiden aanspreekbaar. Je kunt met ze praten zolang je maar stil blijft liggen. Ze vragen je soms om even je adem in te houden of extra stil te liggen voor een seconde of 30 of langer. Maar ook dat wordt je rustig uit gelegd. En het licht blijft lekker aan. Al gaat het licht buiten het apparaat wel iets gedimt worden. Maar ook dat licht aan het soort scan (dus de plek waar de scan plaatst vind op je lijf) en aan het type ziekenhuis. Enige wat je op de achtergrond hoort is een vaag geruis. Net genoeg om te weten dat er een apparaat aan het werk is maar niet zo storend dat je het echt hard hoort. Ik ben trouwens wel eens in slaap gevallen. En dat terwijl ik superlicht slaap en overal wakker van wordt. Als je bepaalde bewegingen niet kunt maken kun je dat overleggen. Meestal weten ze er wel een oplossing voor. Tja en soms lig je even in een ongemakkelijke wat vervelende houding. Maar ook dat is heel heel tijdelijk. Max maar vijf minuten. Sterkte het valt echt reuze mee.
Ja, ook voor je hersenen ga je helemaal de scanner in. Dat wil zeggen, je benen steken er wel uit, dat zal bij jou ook wel zo zijn, maar voor je gevoel lig je helemaal in het ding. Ik kon mijn benen ook niet echt zien want mijn hoofd werd gefixeerd en ik kon dus alleen omhoog kijken (ik lag op mijn rug). Dat zal bij jou dan wel je borst zijn, dat moet zo stil mogelijk liggen om geen beweging in het beeld te krijgen.

Het is een lange buis waar je in wordt geschoven tot het relevante lichaamsdeel in het scangedeelte ligt. Afhankelijk van wat er gescand moet worden ga je dan met je hoofd eerst of met je voeten eerst.

Wat ik nog was vergeten te zeggen trouwens: heel veel sterkte met de uitslag en ik hoop dat alles meevalt! Laat je dat tzt ook nog even hier weten?
Gewoon hetzelfde idee als onder de zonnebank, je wordt er alleen (helaas!) niet bruin van.......
quote:Tricolore schreef op 24 augustus 2007 @ 17:41:

Kaatje, jij beschrijft het alsof je zelf mag kiezen of het licht aan of uit gaat. Is dat werkelijk zo?

Wat een vragen komen er op als je eenmaal begint, he?Op de meeste scanners zit een knopje om het licht in de tunnel te bedienen. Ik denk dat ze dat normaal niet gebruiken, maar ik vraag eigenlijk altijd of het iets donkerder mag, zodat ik mijn ogen dicht kan houden. Het is wel iets waar je om moet vragen, en wat de meeste mensen waarschijnlijk niet doen. Maar ik vind het wel echt prettiger.
Enneh... ik lag er echt geen uur in hoor. Beste kledingkeuze: lekker hemd/t shirt, boxer & sokken. 't Was niet echt koud of zo, maar als je het spannend vindt ga je vanzelf bibberen.

Heb je ook al een mammo/echo gehad?
quote:bergamot schreef op 25 augustus 2007 @ 00:28:

Enneh... ik lag er echt geen uur in hoor. Beste kledingkeuze: lekker hemd/t shirt, boxer & sokken. 't Was niet echt koud of zo, maar als je het spannend vindt ga je vanzelf bibberen.

Heb je ook al een mammo/echo gehad?

Hoi bergamot,

Ja, ik heb de mammo en echo al gehad en die gaven een beeld van goedaardige afwijking. Maar men vertrouwt het niet, omdat mijn huid intrekt.
hallo,

mijn ervaring met de MRI scan is me 100% mee gevallen, k ben 2x 3 kwartier erin geweest. Ik moest voor mijn beiden polsen en moest op mijn buik lggen met mijn arm vooruit.. ( superman idee) dus heb weinig last gehad van de ruimte.. ik vond het niet klein en een lekker muziekje erbij scheelt een heel stuk.. Ik kreeg contrast vloeistof ingespoten.. en AuW!!! dat is me erg tegengevallen! dat deed echt gemeen zeer, en zeker om ze links 3 x moesten prkken om op de goede plek te komen en rechts 6 x..

maar geloof me, de scan valt erg mee! heeel veeel succes
Goed hoor, dat je huisarts je om helemaal zeker te zijn doorstuurt. Al lijkt mij een punctie dan logischer. Weet je waarom de huisarts een MRI verkiest boven punctie? Is je knobbel moeilijk voelbaar?
Dank je wel!!
Tricolore, ik heb niet alle reacties gelezen, maar heb 2x een mri scan gehad ivm (bleek achteraf) epileptische aanvallen.

Ik ging helemaal de tunnel in, vond dat niet erg. Ik irriteerde me wel aan het geluid die het apparaat maakt. Maar goed, toen hadden ze nog geen koptelefoon met muziek, nu wel.

Ik kon via een spiegeltje de artsen zien en om de zoveel minuten werd er aan mij gevraagd of het goed ging. Ik heb drie sessies van tien minuten gehad, omdat ze toch wat hadden gevonden, ze hebben ook contrastvloeistof gebruikt (nadat ik toestemming had gegeven).

In de tunnel heb ik een epileptische aanval gekregen, ik lag gelukkig goed vast; bovenbenen en hoofd.

Dit heb ik niet als traumatisch ervaren, maar de keer daarop vond ik het toch wel eng. Heb dat ook tegen het personeel gezegd, zij waren erg vriendelijk en dat heeft me toen gerust gesteld. Het onderzoek is toen zonder problemen verlopen.
Trico, ik weet niet wanneer je precies gaat en of je wat hebt aan de reacties maar ik wil je alvast veel sterkte wensen.
Tricolore, deze week MRI. Zet 'm op meid! Laat je even weten hoe het ging?
Succes Tricolore!!
Hai allemaal!

Alvast heel erg bedankt voor jullie steun voor deze week!!!

Vrijdagochtend is het pas zover, dus nog even doorbijten!

O en bergamot, jij vroeg of de knobbel moeilijk te voelen is. Dat is juist het punt. Ik heb een heel stuk gekreukelde, ingetrokken huid, maar er is geen knobbel te voelen, waardoor de huisarts denkt dat het wel eens dieper zou kunnen zitten. Als iets uitzaait zou dat die ingetrokken huid kunnen veroorzaken...

Ik zal zo blij zijn als ik meer weet! Krijg je de uitslag van zo'n scan trouwens ter plaatse of is dat niet gebruikelijk?
meerdere keren erin gelegen, ik vond het vreselijk,
Tricolore - uitslag krijg je via je arts. Helaas dus even wachten. En ik denk dat je beter kunt zeggen dat iets groeit ipv uitzaait (want van het woord uitzaaien krijg ik de zenuwen - is iets heel anders).

Meds, jammer dat je zulke slechte ervaringen hebt met de MRI. Hoop dat je nooooit meer hoeft
Hoi,

Nou ik ga je net even voor ik moet morgenochtend vroeg voor een MRI,om te kijken of ik eventueel een nekhernia oid heb.

Ik ben 10 jaar geleden ook onder de MRI geweest en echt ik vindt het niks voorstellen,kijk er dan ook heel erg van op dat er mensen zijn die zeggen nooit meer.

succes matt
Kheb meerdere keren een MRI gehad.

Ik kreeg om mijn hoofd een soort rekje met spijlen, maar daar zat ook een spiegeltje aan bevestigd, zodat je de opening van de machine kon zien.

Eigenlijk is het gewoon doodsaai.

Je moet doodstil liggen op het moment dat de opnames worden gemaakt. Maar via een oordopje krijg je te horen dat er een opname wordt gemaakt en hoe lang deze duurt. Meestal duurt een opname enkele minuten. Ik heb er wel eens 20 minuten gelegen, maar ook wel eens 45 minuten. Dat hangt er een beetje van af. Sierraden moet je wel af doen, dus misschien kun je strakke ringen alvast thuis af doen.

Het is eventjes een krappe ruimte, maar je krijgt een alarmbelletje in je handen, en de artsen zijn vlakbij. Dus maak je maar geen zorgen.

Suc6!
quote:bergamot schreef op 05 september 2007 @ 14:29:

Tricolore - uitslag krijg je via je arts. Helaas dus even wachten. En ik denk dat je beter kunt zeggen dat iets groeit ipv uitzaait (want van het woord uitzaaien krijg ik de zenuwen - is iets heel anders).

Meds, jammer dat je zulke slechte ervaringen hebt met de MRI. Hoop dat je nooooit meer hoeft Bergamot, het zijn gewoon de woorden van mijn dokter die ik herhaalde. Die beschreef dit namelijk zo. Zelf tracht ik daar helemaal nog niet aan te denken! Ik kan niet EN angst voor de scan EN angst voor kanker samen hanteren. Eerst die scan maar en dan zien we wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven