Geld & Recht alle pijlers

geschil Hema gordijn op maat

30-12-2009 19:38 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Medio begin Nov.2009 heb ik bij de Hema centrum van DenHaag een gordijnmaat opgegeven die nadien bij aflevering niet de juiste maat heeft.

Ik had de maat 3.10 Hoog en 2.35 breed opgegeven, nu blijkt de hoogte maar liefst 50 cm. tekort.

Bij het gordijn zat een losse strook stof van 60 cm. Hoog en 2.35 breed, dat had er dus gewoon aan moeten blijven.

Nu zegt de verkoopster; u heeft getekend voor accoord op de bon alvorens de opdracht naar het Atelier ging.

Maar gordijn is alsnog terug naar het Atelier om die strook er nog aan te zetten?.

?> want kl.service zegt via de email dat Hema geen vermaak afdeling heeft en ik getekend heb, dus is het mijn probleem.

Op de bon staat namelijk bij klare hoogte 259,

terwijl er bij knipmaat 284 staat plus hoofdje 25 cm., wanneer ik deze optel kom ik aan 309, maw blijkt hieruit! dat ik wel degelijk de juiste maat heb doorgegeven.Ik ga immers niet voor een teveel aan losse strook betalen als ik die niet nodig heb.

Ik wil dus weten of ik recht heb op een geheel nieuw gordijn>service>fouten maken kan iedereen, maar je stuurt een klant toch niet weg met een tekort en of aan elkaar genaaid gordijn/strook?.

Graag verneem ik jullie viesie hierop, alvast bedankt.
Heb je het al geprobeerd bij het hoofdkantoor van de HEMA?
JA je hebt recht op een nieuw gordijn.... !!

viesie ? Wasda ?
Aliquando et insanire lucundum est
quote:RemboEnRembo schreef op 30 december 2009 @ 20:11:

JA je hebt recht op een nieuw gordijn.... !!

viesie ? Wasda ?is vies gordijn
medio begin?

Tuurlijk heb je recht op een nieuw gordijn. Inderdaad even het hoofdkantoor aanschrijven.
Ik denk niet dat je recht hebt op een nieuw gordijn. Klare hoogte op de bon is 259 cm en daar heb je voor getekend. Als je niet goed begreep waar je mee akkoord ging, dan had je dat moeten vragen voordat je de bon voor akkoord tekende.
Overigens is je veronderstelling ook niet correct. Je koopt altijd meer stof dan de feitelijke hoogte, want die extra stof is nodig voor de rand waar de plooien / ringen in gemaakt worden aan de bovenkant en de zoom aan de onderkant.
284 - 25 = 259

En dan kan het zijn dat er 310 nodig was ivm de print op de stof.

Ik denk dat jullie tijdens de bestelling elkaar niet helemaal begrepen hebben. En dat je inderdaad een bon getekend hebt die jij niet goed begreep. Wat nummerzoveel zegt is natuurlijk waar, je had het moeten navragen.

Maar ik vraag me wel af hoe dit mis heeft kunnen gaan, want de eerste vraag zal toch geweest zijn: hoe hoog moet je gordijn worden?
Als jij 3.10 als hoogte hebt opgegeven lijkt het me dat de medewerker het verkeerd heeft ingevuld. Jij bent een leek op dat gebied, je mag toch aannemen dat een medwerker van de gordijnafdeling precies weet wat hij moet doen. Ik neem aan dat je niet uit jezelf met de klare hoogte bent aangekomen. Als je had gevraagd om uitleg voordat je tekende, had je wellicht een verkeerde uitleg gekregen.
quote:nummerzoveel schreef op 30 december 2009 @ 20:58:

Overigens is je veronderstelling ook niet correct. Je koopt altijd meer stof dan de feitelijke hoogte, want die extra stof is nodig voor de rand waar de plooien / ringen in gemaakt worden aan de bovenkant en de zoom aan de onderkant.

Heb jij dan echt overal verstand van?

*buigt bewonderend*
whoahahaaha Wuiles, nee hoor, heb wel eens gordijnen gekocht! (Bij de Hema, pasten perfect).
Ik heb vroeger op een gordijnafdeling gewerkt (niet bij de Hema overigens). Daar vroeg ik aan een klant altijd naar de exacte hoogte plafond-vloer. Vervolgens ging van die hoogte 2 cm af voor de kop en kwam er 30 cm bij voor de zoom. Tenminste als het gordijnstof was zonder patroon anders moest je daar ook nog rekening mee houden.

Als je vanwege de breedte stof overhoud omdat ze in plaats van 4 banen maar 3,5 baan gebruikt, krijg je die halve baan er los bijgeleverd. Je kan wel zeggen dat je dat niet wilt, maar de fabriek heeft er ook niets aan en jij heb er voor betaald (je betaald nl. hele banen). Je kan niet zeggen dat je daarom korting wil. Ik zou er kussentjes van maken o.i.d. van de overgebleven stof.

Je had inderdaad even de bon goed na moeten kijken of alles juist was en bij onduidelijkheden: vragen!! Maar ja, dat is nu mosterd!
Toch nog effe goed nakijken. Wij hadden ooit blauwe gordijnen besteld waar iets van een beetje zalm en goudkleurig in zat verwerkt.

Komen de dijnen, hartstikke zalmroze. Ex was thuis en belde mij op het werk om te vragen of het toch zallum was. Nee, echt blauw, met in de hele verte zallum.

Terug naar de winkel, want die blerde gelijk dat het onze fout was. Nee bon klopte, wij hadden het goed. Maar ja, de fabriek had de kleur niet meer liggen en pakte toen nog maar wat er een beetje op leek...in de hoop dat het niet opviel.

Mafkezen.
quote:Muis66 schreef op 31 december 2009 @ 00:41:

Maar ja, de fabriek had de kleur niet meer liggen en pakte toen nog maar wat er een beetje op leek...in de hoop dat het niet opviel.

Mafkezen.En ze hadden echt gedacht dat iemand dat klakkeloos zou accepteren?
Ik vind het wel raar dat het fout gegaan is. Ik heb zelf ook al een paar x gordijnen besteld en dan moest je gewoon de maat opgeven die je nodig hebt, dus breedte & hoogtemaat en je moet doorgeven wat voor plooien je erin wil. Zij rekenen dan zelf uit met een computerprogramma hoeveel stof je nodig hebt.
quote:Capibara schreef op 31 december 2009 @ 08:51:

[...]

En ze hadden echt gedacht dat iemand dat klakkeloos zou accepteren?

Ja, tot mijn onuitsprekelijjke verbazing. Als het nou echt fout was geweest, kleurnummer ernaast dan zeg ik okee.... kan gebeuren.

Vervelende was alleen dat wij wilde dezelfde gordijnen in onze slaapkamer en (toen nog) studeerkamer (late rkamer Muizelientje) en die van de studeerkamer gingen 'm dus niet meer worden. Daarmee het idee versterkt dat ze er dus gewoon een enorme bende van hebben gemaakt.

En dus hadden ze wel de slaapkamer goed gedaan, maar de stof voor de studeerkamer was op. Ik heb toen een andere blauwe uitgezocht en vreselijk lopen stampen dat ik dat voor dezelfde prijs wilde.

Bleek achteraf gewoon een enorme klojo van een woninginrichter te zijn want wij hadden ook problemen met onze vloer. Ging verkleuren. Ja ik zou daar wel met een pan soep hebben gelopen. Ja, ja, (a) ik ben van het luie cup a soup en (b) in een hoekje in de gang???

Uiteindelijk belde ik met Forbo (daar was onze vloer van) en die kwamen kijken. Die hebben de woninginrichter op hun flikker gegeven dat ze niet wilden komen, het bleek een constructiefout, we hadden lekkage achter een muurtje. Forbo dreigde zelfs niet meer aan de woninginrichter te leveren. Afijn, einde van het verhaal was dat het verholpen werd en wij een andere vloer erin kregen, verzekeringswerk, maar wel via een andere woninginrichter!
Dank jullie wel voor de reakties.

Ieder z'n vak!, dat is ook mijn reden geweest naar de Hema te gaan en eindelijk eens een gordijn op maat te bestellen.

Hierbij heb ik dus de kale? (hoe zeg je dat) maat opgegeven en ben er vanuit gegaan dat de verkoopster (lees pc) dan voor mij eea zou uit rekenen.

Daar is dus iets fout gegaan helaas,en een vervelende bijkomstigheid was dat ik het geen prettige verkoopster vond, ik begreep haar vragen al niet en ze had duidelijk weinig behoefte mij tegemoet te komen met duidelijke antwoorden.

Ik zal zeker het hoofdkantoor hierover nog gaan benaderen.

Gr.Yes
Yesyes, kan ook aan de troelala van de winkel liggen! Hebben wij ook mot mee gehad (zelfde filiaal). Gordijnen zouden binnen 6 tot 10wk geleverd worden. Na 10wk nov niks, dus ik langs. Waren ze vergeten te melden dat de voering op was! Dat wisten ze eind oktober al en verzuimden het te melden in december! Uiteindelijk kwamen de gordijnen respectievelijk met wewk 12 en 15... En daar kregen we een vergoeding van wel 25 euro voor... Een schijntje voor wat we betaald hadden

Of je recht hebt op een nieuw gordinn, geen idee, maar weet wel dat ze niet zo klantvriendelijm zijn daar!
Je hebt inderdaad helaas getekend voor de verkeerde maat gordijnen. Daarop kun je je dus niet beroepen, wel op de slechte uitleg door de HEMA-medewerk(st)er.

Wij hebben laatst ook veel HEMA-gordijnen besteld, HEMA-meisje wist duidelijk geen bal van gordijnen en vroeg alles aan ons. Lichte linnen vitrage wilden we, vraagt ze aan ons (want dat moest ze in het programma ingeven) of dat "vellauwers" waren. Pardon, watte? Meegekeken, wat staat er? Of de stof velours is... En bij de rolgordijnen vroeg ze of daar ook "embrassus in moesten". Nou om te beginnen gaan embrasses nergens IN een gordijn en verder zijn ze tamelijk overbodig bij een rolgordijn. Kortom: het personeel weet zelf bar weinig van gordijnen dus het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze jouw gordijnmaten volledig verkeerd hebben ingevoerd.

Jammer dat je zelf niet hebt opgemerkt dat bij de bestelling een en ander verkeerd was ingevoerd. Je kunt nu natuurlijk niet bewijzen dat je wel degelijk andere maten hebt genoemd; ik hoop voor je dat het je nog lukt op de een of andere manier een vergoeding of nieuwe gordijnen ofzo te krijgen.
Trouwens, was het gewoon een eenvoudig gordijn (geen rare maten, geen patroonstof dat op naden moet matchen)? Dan kun je dat gebruiken als je verhaal gaat halen:

Waarom zou jij 3,10 m stof kopen en daar vervolgens een gordijn van 2,59 van laten maken plus 0,25 m zoom enzo = 2,84 m stof. Dan hadden ze toch ook maar 2,84 meter stof hoeven te berekenen?

Als je stof met een verspringend patroontje hebt én het gordijn uit meerdere banen bestaat gaat dit verhaal niet op want dan kan het dat de overtollige stof nodig was om het patroon aan te laten sluiten.
Het is achteraf kletsen, maar als ik zo'n incompetent figuur aantref, dan geef ik gewoon aan dat ik het prettig vind om een derde paar ogen erbij te hebben. Maar dat is achteraf, en je ziet, zelfs als je goed oplet, heb je nog horken die je willen overbluffen.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk dingen zelf. Zo wilde ik mijn kleine huiskamer optimaal benutten door een bank en kasten strategisch neer te zetten. Ik had gelukkig een bouwtekening van de woningbouwvereniging, maar heb het zelf ook opgemeten en hield rekening met een marge van 5cm. Dus ik naar een banken en kasten winkel. Met de tekening en mijn meetlat. Ik had er zowaar nog meer verstand van dan het personeel. Ik mat alles op, nam het breed en liep naar de balie om het na te meten. Heel simpel: mijn muur is 6 meter, de bank 1,50 en de kasten 60 enzo, ik noem maar wat. Met een tafel tegen de muur. Volgens mij paste het en had ik zelfs nog ruimte. Hij begreep er geen fluit van. Mijn moeder, met alleen maar lagere school, begon gelijk te foeteren of mensen nog leren rekenen. Je kan van haar zeggen wat je wil, maar ze kan rekenen, foutloos spellen en kent de klassiekers in de Griekse mythologie. Met haar lagere school.

Laatst kocht een vriendin een nieuwe toiletbril. Dan moet je de afstand tussen de schroefpootjes meten, soms kan een bril een afwijkende maat hebben. Hadden ze bij de Gamma nog nooit van gehoord.

Het lijtk wel alsof personeel niet meer goed opgeleid wordt voor dit soort dingen. En nou kan je een bril wel terugbrengen, maar gordijnen zijn toch echt verkloot.

Ik zou zeker aangeven dat je de maten goed hebt doorgegeven en dat de dame in kwestie zelf geen idee had waar ze mee bezig was en het verhaal steeds onbegrijpelijker werd en dat je toch nieuwe gordijnen wilt, al dan niet tegen een aangepaste prijs en ditmaal gedaan door een competent persoon.....
Wat ik me nu ook afvraag, 3.10 is een hoge maat. De meeste huizen zijn iets van 2.50 hoog. Ik had inmijn vorige woning ook een hoog oplopend plafond en ramen die een maat van 3.10 nodig hadden. Die konden ze bij de meeste winkels, zoals Hema, Leen Bakker etc niet maken. Dat was een afwijkende maat waarvoor wij naar een woninginrichter moesten.

Je zou dat even kunnen navragen. Het kan best zijn dat Hema niet in staat is om dergelijke gordijnen te maken wegens die hoogte. Daar had de dame je dan op moeten attenderen.
Okay, als ik het goed begrijp had je gordijnen willen hebben die gemaakt en wel 3,10 hoog waren en aan roe of rail van 235 breed komen te hangen. Maar ze zijn 2,59 hoog geworden, wat ook op de bon staat als 2,59. En daar heb je voor getekend. Zoals mijn pa altijd zegt: niks tekenen als je het niet begrijpt.

Maar goed, achteraf kijk je en koe in z'n kont, daar heb je dus niks aan.

Kun je niet gewoon even naar het filiaal teruggaan en mondeling met iemand overleggen die verstand heeft van gordijnen? Van te voren duidelijk op papier zetten hoe je het hebben wilt, dan kan daar geen misverstand over bestaan. Daar moet je toch wel uit kunnen komen?

En ga de volgende keer gewoon naar een woninginrichter. Daar komen ze het voor je opmeten en ophangen en als het fout is is het hun probleem.
Ik heb ook op een gordijnafdeling van een winkel gewerkt, wij vroegen altijd de maar vanaf bovenkant rail tot waar de klant ze wou hebben.

Dit herhaalden we duidelijk, en lieten klanten die maten opgaven hiervoor tekenen.

Dus ik vrees dat jij niet goed hebt gekeken wat je hebt getekent, en miss verkoopster die niet duidelijk is geweest, miss kunnen jullie samen tot op een oplossing komen, hema en jij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven