Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd Journalistiek

08-01-2010 16:04 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst als het om werk en studie gaat, ga ik mijn hart volgen; in september van dit jaar begin ik met een deeltijdstudie Journalistiek. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze opleiding (vooral in Zwolle).

Ik heb twee kinderen, waarvan er één op school zit, maar ik ben vorig jaar gestopt met werken. Is dit goed te combineren?

Verder vraag ik me af op welke manier ik me het beste kan voorbereiden. Nu alvast alles volgen op het gebied van nieuws, politiek etc. lijkt me een goed begin (doe ik eigenlijk altijd al wel), maar is er een korte cursus die ik kan doen of zijn er bepaalde boeken die aan te raden zijn om nu vast in huis te hebben en me nu al in te verdiepen?

Verder heb ik nog duizend en één vragen, maar die komen wel als ik hier tenminste reacties krijg
Allereerst wat goed van je om je hart te volgen.

Wat betreft journalistiek kan ik je geen informatie leveren.

Wat betreft de deeltijdopleiding wel. Ik ben afgelopen september begonnen met een deeltijdopleiding en naast werk (gem 3 a 4 dagen pw) is het behoorlijk zwaar. Dus bereid je voor op een heftige/zware periode qua studielast.

Veel succes in ieder geval.
Op wat voor vlak wil je je graag inlezen?

Heel handig is sowieso het Groene Boekje.

De boeken die ik uit mijn hoofd kan opnoemen zijn:

- Nieuwsberichten schrijven;

- Cijfers in het nieuws (van ene Koetsenruijter);

- Media Ethiek van H. Evers;

- Interviewen van A. Visser;

- Journalistieke kwaliteit in het crossmediale tijdperk (Buijs);

- Creatief schrijven van K. Witteveen;

- Schrijven met effect;

- Wat is onderzoek? (Heel belangrijk);

- Radiojournalistiek.

Ik weet niet van elk boek de auteur, maar dat is wel te vinden op de website van bijvoorbeeld Selexyz. Ik gebruik deze boeken voor mijn studie journalistiek, maar ik weet niet welke jij gaat gebruiken.

Succes in ieder geval!
En als je vragen hebt, stel ze maar! Ik weet niet of ik kan helpen, maar ik probeer het graag.
Een nog betere voorbereiding is vast bedenken welke kant je op wilt met deze studie (radio, tv, krant, tijdschrift, web). Je kunt dan bijvoorbeeld proberen al wat te gaan schrijven voor het plaatselijke krantje, of iets gaan doen bij de plaatselijke radio of iets dergelijks. Is beter dan 100 boeken lezen! Succes met je studie.
Bedankt voor jullie reacties en tips!

Het liefst wil ik bij een tijdschrift werken als redacteur of als journalist, dat heb ik allemaal al in mijn hoofd sinds mijn achtste of zo... dat gevoel is nooit meer weggegaan.

Nog mensen die de deeltijdvariant doen?
Ik heb de voltijdvariant gedaan in Zwolle, in 2006 afgestudeerd, en schrijf nu voor tijdschriften.

Ik adviseer je echt om een baantje te zoeken, al is het maar voor een paar uur per week. Dat gaan ze namelijk ook van je verwachten zodra je aan de studie begint (en ook in de voltijdvariant moet je 160 uur in de praktijk werken, buiten de stages om).
Dan ga ik daar achteraan, lijkt me wel moeilijk om iets te vinden met NUL ervaring. Meteen maar even proberen bij de Viva dan
Vinden jullie het trouwens wel verstandig om dit te gaan doen? Volgens mij is het al jaren moeilijk om na een studie Journalistiek werk te vinden en daarnaast ben ik al 31 en heb ik alleen maar werk gedaan op een gebied dat hier totaal niks mee te maken heeft. Mijn hoofd en mijn hart denken heel verschillende dingen
Flip, het advies van Doeps is een vereiste van de opleiding. Je MOET behoorlijk wat EVC's behalen. Een aantal kun je verkrijgen door bijvoorbeeld reeds gevolgde opleidingen maar het merendeel bouw je op door gedurende je opleiding journalistiek werk te verrichten. Het is inderdaad slim om hier nu al mee te beginnen en overschat het niet, als vrijwilliger kun je op het internet op behoorlijk wat plekken je journalistieke stukken kwijt. Zo bouw je gelijk wat ervaring op en het voordeel is, is dat je redelijk op je eigen interessegebied kunt zoeken. Andere manier zijn om bijvoorbeeld als correspondent bij een huis-aan-huis blad aan de slag te gaan. Hier ontvang je over het algemeen wel een vergoeding voor.

Die EVC's zijn een plaatsvervangende stage, die zit dus niet in de opleiding maar er wordt dus wel degelijk praktijkwerk van je verwacht. Overigens kun je ook niet lukraak elk geschreven regeltje indienen voor je EVC's, elke letter van je opgebouwd portfolio wordt beoordeeld.

En voor wat betreft de arbeidskansen: het hangt heel erg sterk af van wat je eigen ambities zijn. Ik heb de opleiding dus ook gedaan, doe nu niet heel concreets iets in de journalistiek maar pluk zeker nog de vruchten van m'n opleiding. Het is een ontzettend leerzame, intensieve, mentaal soms zware maar bovenal leuke en gevarieerde opleiding. Ik zou je willen aanraden om naar een informatiebijeenkomst te gaan om sfeer te proeven en in gesprek te gaan met de docenten aldaar. Ik heb dat een paar jaar geleden ook gedaan. Had in eerste instantie Tilburg in m'n hoofd, lag geografisch wat handiger, maar vond de sfeer daar verschrikkelijk en heb uiteindelijk voor Zwolle gekozen. Prima tijd gehad maar nogmaals: het is heel pittig. Niet alleen qua arbeidsintensiteit maar ook omdat je wekelijks wordt bekritiseerd en lang niet altijd met fluwelen handschoenen wordt behandeld.
In mijn klas was ik trouwens - als halverwege twintiger - aan de jonge kant. De meeste van mijn klasgenoten waren de 35 ruimschoots gepasseerd. Met netwerken kom je een heel eind in de lokale journalistiek, vooral als correspondent. Als je kostwinner bent en persé fulltime aan de slag wilt in de dagbladenjournalistiek, is het een stuk lastiger. Tijdens je opleiding kom je wel in contact met heel veel mensen (door alle praktijkopdrachten die je gaat doen) en op die manier kun je jezelf wellicht ook promoten.

Nogmaals: het is geen opleiding om er voor de hobby erbij te doen, het vraagt echt wat van je. Ga voor jezelf na wat je wilt bereiken en of je het de investering van deze opleiding waard vindt om dat doel te bereiken. Je kunt natuurlijk ook nagaan welke andere wegen mogelijk zijn om tot hetzelfde doel te komen.
Bedankt, Liondevil, daar kan ik wat mee! Ik heb inmiddels best wel wat informatie vergaard over de opleiding en ben ook van plan om volgende maand naar de informatieavond te gaan.

Het lijkt me ook zeker heel pittig, daarom heb ik er erg over getwijfeld en ook nu nog steekt die twijfel zo nu en dan de kop op. Gelukkig ben ik geen kostwinner, daarom kan ik nu de keuze maken om deze studie te gaan doen. De andere keuzes zijn een nieuwe baan zoeken in een richting waar ik nooit echt gelukkig ben geweest of (een paar jaar) thuisblijven bij de kinderen, waarbij waarschijnlijk over een paar maanden de muren op me afkomen. Daarna zal de kans op een leuke baan waarschijnlijk nóg kleiner zijn. Ik heb mijn opleiding niet afgemaakt en dus geen diploma's (wel een goede vooropleiding voor deze studie), dus het zou sowieso geen verspilde moeite zijn: dan heb ik toch nog een HBO-diploma.

Heeft het dan zin voor de opleiding om nu al voor bijvoorbeeld een lokaal krantje te gaan schrijven? Kun je daar dan straks alsnog studiepunten voor krijgen?
Oh ja, en klopt het dat de studiebelasting inclusief de dag dat je op school zit ongeveer 25 uur is? Of is dat in de praktijk meer of minder?
Overigens las ik in de folder dat er in het laatste jaar wel degelijk stage gelopen wordt; er is 1 verplichte stage en 1 optionele.
Flip, als jij in september je opleiding start en nu al bij een lokaal blaadje aan de slag kan, dan kun je dat zeker indien voor je EVC's. Mijn ervaring is dat je beter voor de start van de opleiding je journalistiek werk kunt zeker stellen omdat je anders die stress er ook nog bij krijgt. En de regels zijn keihard: ook al heb je allemaal voldoendes voor je tentamens, je EVC's worden ook uitgekeerd in studiepunten dus als je die mist, kun je fluiten naar je diploma.

Ik denk dat het juist voor jou als moeder ideaal zou zijn om van huis lekker te gaan freelancen omdat je dan je eigen tijden kunt indelen en ook zelf kunt beslissen of je een klus al dan niet aanneemt. Dus eigenlijk heb je niks te verliezen en zou ik zeggen: doen! Het is zo cliché maar de enige manier om te ervaren of het wat voor je is, is door gewoon in het diepe te springen. En zo diep is het niet want je laat je goed informeren in ieder geval!

Kleine tip nog: zorg dat man, kind en omgeving ook achter je staan. Het zal voor iedereen aanpassen zijn als jij straks weer met je neus in de boeken zit. College is dan maar 1x per week ('s avonds) maar de totale studiebelasting is in drukke periodes soms echt rond de dertig uur of meer per week.
quote:flip123456789 schreef op 08 januari 2010 @ 20:30:

Overigens las ik in de folder dat er in het laatste jaar wel degelijk stage gelopen wordt; er is 1 verplichte stage en 1 optionele.Ooo, dan is dat veranderd sinds ik ben afgestudeerd. Overigens las ik wel op de website dat er nog steeds wordt gewerkt met EVC's dus ik denk dat dat gedeelte van mijn verhaal wel degelijk overeind blijft. Vraag het even na tijdens de info-avond, dan kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan als je eenmaal bent begonnen.
Goede tip, dan kan ik ook vast op zoek gaan naar een goed vangnet. Mijn oudste zit op school, maar de jongste is nog een baby. Gelukkig passen mijn ouders graag op, maar dan is het wel goed om nu vast op zoek te gaan naar een goede oppas.

Het voelt wel als in het diepe springen, best beangstigend na de veilige baantjes die ik tot nu toe gehad heb, maar ik ben wel supergemotiveerd en ik heb al 12 jaar spijt dat ik destijds die studie niet ben gaan doen.

Voor freelancen moet je wel een groot netwerk hebben, daar kan ik ook nog wel wat tips voor gebruiken! Het lijkt me wel ideaal, zelf je tijd indelen en thuis kunnen werken.
quote:Liondevil76 schreef op 08 januari 2010 @ 20:40:

[...]

Ooo, dan is dat veranderd sinds ik ben afgestudeerd. Overigens las ik wel op de website dat er nog steeds wordt gewerkt met EVC's dus ik denk dat dat gedeelte van mijn verhaal wel degelijk overeind blijft. Vraag het even na tijdens de info-avond, dan kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan als je eenmaal bent begonnen.

Ja, ik neem aan dat het belangrijk is dat je praktijkervaring opdoet.

Mag ik vragen wat voor werk jij nu doet?
Een groot netwerk begint klein, vergeet dat niet. Ik weet niet of je een passie hebt of een liefhebberij waar je heel veel van weet? Zet dat in, ga op zoek naar websites waar ze bijvoorbeeld vrijwilligers zoeken voor webredactioneel werk. Heb je een leuk idee voor de lokale krant: maak er werk van! Schrijf zelf een artikel, neem dat mee onder je arm en trek de stoute schoenen aan. Alleen door actie te ondernemen (en ongetwijfeld ook een aantal keren op je bek te gaan), leer je. En met een beetje geluk rol je er op die manier wel in.
quote:flip123456789 schreef op 08 januari 2010 @ 20:43:

[...]

Mag ik vragen wat voor werk jij nu doet?Is niet heel relevant om dat hier te vermelden. Het is overigens geen bewuste keuze geweest om uiteindelijk niet in de journalistiek verder te gaan maar het was uit praktisch oogpunt veiliger (financiële stabiliteit, dat soort dingen).
Dat is wel mijn probleem, ik ben behoorlijk onzeker. Ik wéét dat ik het kan, maar ben wel bang om op mijn bek te gaan. Het is 90% minder dan vroeger (dat is ook de reden waarom ik me toen niet heb ingeschreven voor Journalistiek), maar wel iets wat ik eerst moet overwinnen. Niet aan denken en gewoon ervoor gaan dus.
quote:Liondevil76 schreef op 08 januari 2010 @ 20:47:

[...]

Is niet heel relevant om dat hier te vermelden. Het is overigens geen bewuste keuze geweest om uiteindelijk niet in de journalistiek verder te gaan maar het was uit praktisch oogpunt veiliger (financiële stabiliteit, dat soort dingen).Ja, kan ik me wel voorstellen.
Flip, ik ben meestal meer bezig met mijn studie dan de aangegeven studielasturen. Maar dat ligt ook aan de onderwerpen die je zelf voor opdrachten aansnijdt, wie je wilt interviewen en waar je achter aan gaat. Bij mijn studie is het in ieder geval zo dat je veel zelfstandig op pad gaat, zowel als schrijvend journalist als met de camera en audioapparatuur. Ik weet niet hoe dat in Zwolle gaat. Tijdens de informatiebijeenkomst zijn vast docenten en studenten aanwezig die je meer kunnen vertellen.

Je zegt dat je bang bent om 'op je bek te gaan'. Het eerste dat ik moest overwinnen was de angst om vragen te stellen, mensen op te bellen et cetera. Een netwerk bouw je eigenlijk alleen op door zelf op mensen af te stappen en contacten te onderhouden. Maar dat gebeurt gaandeweg.

Je vraagt of het zin heeft om voor een lokaal krant'je' te schrijven. Ik heb dat ook gedaan en je leert er zeker van! Alleen het verkleinwoord krantje werd in mijn geval niet geapprecieerd. Als je als freelancer bij een weekkrant of daklozenkrant (leuk!) aan de slag kan, zeker doen. Trouwens, non-profit organisaties of lokale bedrijven zijn regelmatig op zoek naar vrijwilligers die willen schrijven voor een brochure, gids, website, noem het maar op. Ook daar leer je veel van.

Ik zag hierboven de opmerking staan dat praktijkervaring beter is dan boeken lezen. Dat is absoluut zo. Maar die boeken geven je wel voorinformatie en geven je een handvat. Ik zit trouwens zelden met mijn neus in de boeken.

En op de vraag of het verstandig is om dit te gaan doen. Als je hart daar ligt, absoluut!
Dank je! Heel goede tip van die daklozenkrant, lijkt me ook leuk om voor te schrijven.

Ik geloof ook niet in alleen maar praktijkervaring, daarom wil ik ook die studie doen. Je kunt er vast ook komen als je echt goed bent en je jezelf omhoog weet te werken, maar ik heb ook graag een goede basis. Je verhaalklinkt in ieder geval erg positief!
UP!!! Nog meer mensen met ervaring?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven