Pril, en nu al problemen

15-01-2010 02:24 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijd geleden weer halsoverkop verliefd geworden. Gezien mijn situatie (zie Ik wil uit huis..) iets wat mij misschien te snel over komt. In ieder geval, begin was prachtig, echte liefde, als we elkaar zagen was het heerlijk. Nu is meneer druk. Druk en wil me niet zien. Want eerst moet zijn project af, hij heeft een deadline en is de hele dag geirriteerd, boos en down. Als ik zeg dat ik hem wil opvrolijken wil hij dat niet. Als ik hem zeg dat ik hem nodig heb wil hij me ook niet zien. Maar hij heeft geen ander zegt hij. En ik geloof het want hij zit de hele dag thuis zowat. Neemt altijd op als ik bel. Maar ik word hier echt down van. Heb zelf een rotsituatie en kan zijn depressie er gewoon niet meer bij hebben. In het begin was hij zo lief en leuk. En nu? We hebben knallende ruzies hierover want ik vind dat hij me best soms mag zien, dat hij me niet buiten hoeft te sluiten. Ik zou dan een uurtje langskomen, bijvoorbeeld. Maar nee. Mag niet van meneer. Mijn vrienden vinden dat ik er mee moe kappen voor het te laat is. En vandaag tegen hem gezegd dat ik dit niet meer aankan. Dus hij stelde voor om vrienden te zijn, maar dat wil ik niet. Kan hem niet als 'een vriend' zien. Toen toch maar teruggekrabbeld en gejankt dat ik zo dol op hem ben blablabla. Dit gaat nergens meer over.

Sorry dat ik overkom als een brok drama... wil mn hart even anoniem kunnen luchten,.
mag jy mooi wees as die lelik verby is,
en sag kyk na elke harde tyd.
mag jy bly wees as die huil verby is,
en vrede he na die stryd.
Nee inderdaad. Op mij kwam het precies zo over.
Ook dat herken ik wel in de mensen in mijn omgeving die borderline hebben. Enige jammere voor hen is dat ik er totaal ongevoelig voor ben.
anoniem_773 wijzigde dit bericht op 16-01-2010 00:36
Reden: moest er nog even bij
% gewijzigd
quote:Kurtz schreef op 16 januari 2010 @ 00:28:

Relaties houden me wel levend echter.. als ik niemand heb voel ik me erg gedeprimeerd, eenzaam etc. ookal heb ik dan wel vrienden... ongezond? Ja. Maar aan mezelf werken gaat beter als iemand onvoorwaardelijk van me houdt.

Maar daar maak je echt een ongelooflijke ontzettende denkfout

Want wat je dus eigenlijk zegt is dat jouw geluk van anderen af laat hangen

Daardoor zul je altijd energie bij iemand blijven wegzuigen

Geluk en een goed zelfbeeld zou niet af moeten hangen van een ander, dat zou je moeten vinden in jezelf

Doe je dat niet zal je nooit een gelijkwaardige relatie met iemand kunnen opbouwen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Dushi rustig, ik heb het helemaal niet over zelfmoord! Met levend bedoel ik: vrolijk, blij, levendig... Zonder voel ik me eenzaam en in mezelf gekeerd vaak.

En ja.. hoe rot het ook is om toe te geven... ik zou iemand het liefst voor mezelf willen. Van mij, Mijn date is erg in zichzelf dus dan hoef ik hem niet te delen, dacht ik. Valt tegen natuurlijk. Ik ben enorm bang om verlaten te worden, Hoort bij BPD. En hoewel er geen diagnose is, alles komt overeen met de beschrijving. Als iemand van mij afhankelijk is verlaat hij me niet, zo'n nare gedachte is dat.

Madhe, ik ben een warrig persoon. Ik post hier omdat ik hulp zoek. Hulp, structuur, raad. Dat krijg ik hier, hoewel de echte raad van een psycholoog/psychiater moet komen. Door ziekte zit ik deze dagen echter thuis en voel het nogal op me afkomen. Ik heb moeite met dingen duidelijk uitleggen wanneer het over mijn eigen gevoel gaat. Dit komt ook omdat ik constant iets anders voel, mensen kan ophemelen en dan opeens door ze gekwetst ben.

Ik wil dit juist wegstoppen. Ik wil lesgeven en ik zorg er echt voor om niet emotioneel bij die kinderen betrokken te raken. Zolang ik mijn emoties onder controle heb, ben ik erg efficient. Ik hoor vaak dat ik de leukste bijles-lerares ben die ze gehad hebben. Omdat ik me probeer in te leven met hun (tiener)wereld maar tegelijkertijd ook grenzen aangeef. Ik kom heel gevoelloos over soms bij anderen. Maar zodra ik een relatie aanga word ik een brok angst .
Rustig? Ben de rust zelve Kurtz, zoals ik al postte totaal ongevoelig voor manipulatie.

Als jij je niet kunt uiten bij de psych maar wel hier dan is het misschien zaak om de dingen die je bezig houden op te gaan schrijven. En dat dan te overhandigen aan de psych of zelf voor te lezen (nog beter) Kan zijn dat praten jouw ding niet is maar schrijven je wel licht.
Mijn psych neemt alles te licht op, hij snapt me niet heb ik het idee.
quote:Madhe schreef op 16 januari 2010 @ 00:29:

Kiezen voor iets wat zwaar is, en geen eigen verantwoordelijkheden nemen zijn twee dingen Dream, dat klopt.

Deze was van Leven, niet van mij

Maar To noemt haar vriend respectloos, ze legt de schuld bij hem. Hij is druk, en dat neemt ze hem kwalijk. Dit is één voorbeeld waarin ze de verantwoordelijkheid buiten zichzelf legt. Het is vooral zijn schuld. Dat ze zelf kiest voor die relatie, dat staat dan weer buiten kijf. Dan heb je nog haar verleden.

Ja, dat doet ze. Ze legt in eerste instantie de verantwoordelijkheid bij hem neer. Daarna geeft ze toe dat ze te claimerig, dan zegt ze dat zij hem 'gewaarschuwd' heeft, dat ze zo is. Dan geeft ze toe dat ze eigenlijk ontzettend veel moeite heeft om dingen bij hem te laten, dat ze anderman's leven overneemt. En daarmee komt er een soort schaamte over haar gedrag. Allemaal signalen van BPS. het staat buiten kijf: voor zover wij kunnen zien aan de hand van deze topic, ligt de oorzaak van problemen in deze prille relatie vooral bij TO zelf, omdat relaties te ingewikkeld zijn.

Zij kiest ervoor dat als excuus te gebruiken, ipv het als haar eigen verantwoordelijkheid te zien om dat te verwerken, en daarnaast de verantwoordelijkheid van haar eigen acties te nemen.

Zie voorgaande antwoord. Ik zie veel bordeliner gedrag als terug in haar posts, een van de welbekende kenmerken: borderliners wijzen eerst de buitenwereld aan voor de 'problemen' (die overigens behoorlijk worden opgeblazen door henzelf), dan volgt het in zichzelf keren, daarna schaamtegevoelens over gedrag en jankend dingen weer goed willen maken. Kortom: het is dood- en doodvermoeiend voor BPS-er zelf om er mee te dealen.

En ze spreekt zichzelf in zoveel dingen tegen, dat ik dus vind dat dat inzicht ontbreekt. Als ze medicijnen gaat gebruiken stopt ze het allemaal weg, en wordt het nog makkelijker verschuilen. Dat kind moet gewoon een flinke schop onder der kont en realistisch en normaal gedrag aanleren. Vergeet niet, er is helemaal geen diagnose gesteld hoor.Ben ik het niet geheel mee eens. Medicijnen zou ik niet snel aanraden bij mensen. tegenwoordig heeft de gemiddelde Nederlander genoeg kalmeringsmiddelen om een heel continent mee te voorzien in het medicijnkastje liggen en dat is 8 van de 10 gevallen totaal niet nodig. In dit geval zijn er geschikte medicijnen voor BPS beschikbaar en misschien wel nodig om het dagelijkse leven (volop relaties op verschillende niveaus) draagbaar te kunnen maken. Daarvoor moet eerst een diagnose gesteld worden en een gereguleerde dosis voorgeschreven worden. dat gebeurt niet zomaar. Nee, ik denk niet dat dit meisje een grote schop nodig heeft. Op momenten dat het uit de hand loopt, mag er best een pittige grens aangegeven worden, dat wel. Zij heeft onder niet normale omstandigheden geleerd dat ze moet vechten voor wat ze wil hebben, uitgaande van het verhaal uit haar verleden. dat raak je niet zomaar uit je systeem kwijt door nog meer schoppen te krijgen dan je al hebt gehad. Wel goede begeleiding en duidelijke grenzen: voor zichzelf en naar anderen. dat is een rpoces, die behoorlijk lang kan gaan duren. Ik weet dat veel vrouwen drama-queens kunnen zijn op dit forum en echte schoppen nodig hebben, maar in dit geval ben ik daar niet zo zeker van. In haar posts kan ik duidelijk proeven dat het niet zomaar opgelost is en dat er wel degelijk meer aan de hand is.
Only dead fish go with the flow
quote:Kurtz schreef op 16 januari 2010 @ 00:39:

Als iemand van mij afhankelijk is verlaat hij me niet, zo'n nare gedachte is dat.

Een volwassene zal nooit afhankelijk zijn van je tenzij ze lichamelijk of geestelijk beperkt zijn. Baby's en huisdieren zijn afhankelijk van je. Die hebben zorg nodig en kunnen zonder zorg niet leven. Alhoewel een baby groter wordt en dus ook onafhankelijk raakt. En een huisdier -bv een hond- als je die vrij laat kan het zich op den duur wel zelf redden al moet je dat niet willen. Maar een volwassene met een gezond stel hersenen en een gezond lijf zal nooit nooit en te nimmer afhankelijk van je worden. Of je moet ze vastbinden aan de verwarming en nooit nooit meer loslaten. Klinkt als een gezonde positie he
quote:Kurtz schreef op 16 januari 2010 @ 00:44:

Mijn psych neemt alles te licht op, hij snapt me niet heb ik het idee.Lijkt me zaak dat je dat dan eens vraagt ipv zelf denkt. Je moet niet voor een ander denken! Controleer of je gedachten kloppen en handel er dan pas naar.
quote:Summerdance schreef op 16 januari 2010 @ 00:38:

[...]

Maar daar maak je echt een ongelooflijke ontzettende denkfout

Want wat je dus eigenlijk zegt is dat jouw geluk van anderen af laat hangen

Daardoor zul je altijd energie bij iemand blijven wegzuigen

Geluk en een goed zelfbeeld zou niet af moeten hangen van een ander, dat zou je moeten vinden in jezelf

Doe je dat niet zal je nooit een gelijkwaardige relatie met iemand kunnen opbouwen

Zou je hier alsjeblieft even op willen reageren.

Ik ben namelijk echt wel benieuwd hoe jij daar tegen over staat
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ga eens goed zoeken op het internet. OP de site www.moeilijkemensen.nl staat veel info.
ik weet niet eens of ik een gelijkwaardige relatie wil... Zolang ik maar degen bij me heb waar ik van hou. Ik heb nooit gelijkwaardige relaties gehad met mijn ouders en veel 'vrienden' lieten me stikken na een tijd. Ik weet dat het ongezond is... en wil niet dat degene waar ik van hou minderwaardig voelt naast mij... maar andersom... tsja...

Heb me bij mn ex altijd minderwaardig gevoeld (zie hoogbegaafd topic).
Kurtz,

Bespreek met je psycholoog nog eens je vraag om een andere woning en laat hem in zijn sociale kaart kijken naar adressen, die je daarbij kunnen helpen. Ik denk dat het heel verstandig is als jij uit dat huis gaat. Probeer je daar een beetje in vast te bijten i.p.v. in je relatie. Laat hem nu gewoon en jezelf ook. Als het zo hoort, komt het echt wel goed. Ga nu aan jezelf werken en alles in werk zetten voor andere woonruimte.
quote:Kurtz schreef op 16 januari 2010 @ 00:44:

Mijn psych neemt alles te licht op, hij snapt me niet heb ik het idee.

Dus jij zou het graag een tintje dramatischer maken?

Misschien neemt je psych het licht op. Dat zou jij ook eens moeten doen ipv je erachter te verschuilen.

Je kunt het wel zwaar nemen, maar jij bent degene die ermee moet leren omgaan. Relativeren helpt al veel beter dan zwaarmoedig er tegenover gaan staan. Serieus, probeer het eens.
quote:Kurtz schreef op 16 januari 2010 @ 00:39:

Dushi rustig, ik heb het helemaal niet over zelfmoord! Met levend bedoel ik: vrolijk, blij, levendig... Zonder voel ik me eenzaam en in mezelf gekeerd vaak.

En ja.. hoe rot het ook is om toe te geven... ik zou iemand het liefst voor mezelf willen. Van mij, Mijn date is erg in zichzelf dus dan hoef ik hem niet te delen, dacht ik. Valt tegen natuurlijk. Ik ben enorm bang om verlaten te worden, Hoort bij BPD. En hoewel er geen diagnose is, alles komt overeen met de beschrijving. Als iemand van mij afhankelijk is verlaat hij me niet, zo'n nare gedachte is dat. Kan het zijn dat jij je gedraagt zoals je denkt dat dit van je verwacht wordt áls je bps zou hebben? Dat jij je op zo'n manier gedraagt omdat je hoopt dat iemand je dan gaat helpen? Die indruk krijg ik namelijk.

Madhe, ik ben een warrig persoon. Ik post hier omdat ik hulp zoek. Hulp moet je zoeken bij je psych, niet op een forum. Wij zijn geen deskundigen en jij moet het helemaal zelf doen. Wel met professionele begeleiding. Hulp, structuur, raad. Dat krijg ik hier, hoewel de echte raad van een psycholoog/psychiater moet komen. Gelukkig zie je het zelf ook in. Raad kunnen we geven, maar dat wil niet zeggen dat het de juiste raad is. Daarvoor hebben we veel te weinig info. En daarnaast stel jij zelf je informatie steeds bij. Adviezen en meningen vooral. Door ziekte zit ik deze dagen echter thuis en voel het nogal op me afkomen. Ik heb moeite met dingen duidelijk uitleggen wanneer het over mijn eigen gevoel gaat. Dit komt ook omdat ik constant iets anders voel, mensen kan ophemelen en dan opeens door ze gekwetst ben. In veel gevallen helpt het al vaak om niet zo basaal te reageren op je emoties, maar ze even in te laten zinken. De echte emoties, dus niet je gedachten die met je emoties aan de haal gaan. Dan zul je zien dat je al veel gezonder reageert, dan het beeld dat jij nu schetst. Ik kan mijn vinger er niet op leggen, en zal nogmaals benadrukken dat ik geen deskundige ben, maar bij jou post krijg ik heel sterk de indruk dat er iets niet klopt. En door die indruk denk ik dat jij geen bps hebt, juist omdat je denkt te weten hoe je de boel moet bespelen. En ik weiger daar in mee te gaan. Je zet jezelf te nadrukkelijk in een slachtofferrol. Als je echt ziek zou zijn, was je slachtoffer. Dan had je jezelf daar niet in hoeven zetten. Dat is het, ik krijg spontaan mijn vinger erop.

Ik wil dit juist wegstoppen. Als je er echt mee zat wilde je er vanaf, ipv het diep in je een plaatsje geven waar niemand bij zou kunnen. Dan zou je juist gaan werken hieraan, de strijd aangaan tegen je gedrag. Ik wil lesgeven en ik zorg er echt voor om niet emotioneel bij die kinderen betrokken te raken. Zolang ik mijn emoties onder controle heb, ben ik erg efficient. Ik hoor vaak dat ik de leukste bijles-lerares ben die ze gehad hebben. Omdat ik me probeer in te leven met hun (tiener)wereld maar tegelijkertijd ook grenzen aangeef. Ik kom heel gevoelloos over soms bij anderen. Maar zodra ik een relatie aanga word ik een brok angst .
quote:Dushi74 schreef op 16 januari 2010 @ 00:42:

Rustig? Ben de rust zelve Kurtz, zoals ik al postte totaal ongevoelig voor manipulatie.

Als jij je niet kunt uiten bij de psych maar wel hier dan is het misschien zaak om de dingen die je bezig houden op te gaan schrijven. En dat dan te overhandigen aan de psych of zelf voor te lezen (nog beter) Kan zijn dat praten jouw ding niet is maar schrijven je wel licht.

Dushi, die ga je tegenkomen in eauoff blabla, weet je wel, met die spelvauten.

Eens, eens.

Manipulatie.

Ik zie ook een wonderbaarlijk uitingsvermogen voor iemand die beweert gevoelloos over te komen op anderen. Print dit topic uit Kurtz, en geef het aan je psych.
Dream, ik zie geen signalen van iemand die bps heeft. Ik zie iemand die zich daar wel veel te veel mee bezig houdt om op die manier een excuus te vinden om met haar gedrag om te gaan. En iemand die via de manier van posten toch wel hard haar best doet om die diagnose te ontwijken.

Zou ze, wanneer die diagnose op de loer lag niet veel harder bezig moeten zijn met het groeien, ontwikkelen zodat die diagnose niet de rest van haar leven een probleem gaat vormen?

Toegegeven, ze zal het niet makkelijk hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze een stempel mag plakken en er niets mee hoeft te doen.

Haar verleden zit haar niet mee, maar verleden is iets wat achter je ligt. Ze zal er toch mee moeten dealen. Ook zonder diagnose, ook zonder stoornis. Met een schop onder de kont.

Zelfs haar psych ziet geen reden om te onderzoeken. Dat zegt wat. Maar dan wordt er gezegd dat de psych het te licht ziet. Wat niets meer inhoudt, dan dat TO het te zwaar ziet.

Lullig, maar waar.

Ik denk dat TO pas tevreden is als wij haar die stoornis toedichten. Want, dan kan ze zielig in een hoekje janken en doorgaan met haar relatie (voor zolang die duurt).
Natuurlijk kom ik niet gevoelloos over hier, omdat ik mezelf openstel.

Misschien is het geen BPD, dat weet je nooit zonder diagnose. het zijn wel alle kenmerken, dus ookal is het iets anders, die dingen zijn er mis. En soms stel ik mijn mening ook bij, ik verwerk de dingen die gezegd worden en geef dan mijn aangepaste mening erop.. Ik hoef mezelf niet als een slachtoffer neer te zetten. Weinig mensen weten van mijn verleden en waarom ik doe zoals ik doe. Ik zoek geen hulp om aandacht maar omdat ik niet meer goed weet welke kant ik op moet. Als ik zelf mijn gedrag kon aanpassen, voelde ik me niet rot om weer iemand waar ik van hou waar het mis mee gaat. Want je kan wel zeggen, ga hierheen, doe dit, doe dat. Maar op de een of andere manier voelt alles erg moeilijk, loop ik vast... en soms lukt het even om mijn gedrag aan te passen. Om minder angstig en bezitterig te zijn in een relatie. Meestal zijn dit de goede momenten, dat dit lukt. Zodra er echter iets helemaal tegen mijn zin gaat, wordt het bijna onnmogelijk. Soms dwing ik mezelf een uur lang niet boos te worden, maar dan word ik het toch. ik weet het ook niet.
quote:Madhe schreef op 16 januari 2010 @ 01:41:

Dream, ik zie geen signalen van iemand die bps heeft. Ik zie iemand die zich daar wel veel te veel mee bezig houdt om op die manier een excuus te vinden om met haar gedrag om te gaan. En iemand die via de manier van posten toch wel hard haar best doet om die diagnose te ontwijken.

Zou ze, wanneer die diagnose op de loer lag niet veel harder bezig moeten zijn met het groeien, ontwikkelen zodat die diagnose niet de rest van haar leven een probleem gaat vormen?

Toegegeven, ze zal het niet makkelijk hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze een stempel mag plakken en er niets mee hoeft te doen.

Haar verleden zit haar niet mee, maar verleden is iets wat achter je ligt. Ze zal er toch mee moeten dealen. Ook zonder diagnose, ook zonder stoornis. Met een schop onder de kont.

Zelfs haar psych ziet geen reden om te onderzoeken. Dat zegt wat. Maar dan wordt er gezegd dat de psych het te licht ziet. Wat niets meer inhoudt, dan dat TO het te zwaar ziet.

Lullig, maar waar.

Ik denk dat TO pas tevreden is als wij haar die stoornis toedichten. Want, dan kan ze zielig in een hoekje janken en doorgaan met haar relatie (voor zolang die duurt).Ik woon nog steeds thuis. Ik zit er middenin. het verleden speelt door op het heden.
kurtz, dat wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld zou moeten schermen met dingen die 2 jaar geleden afspeelden. Juist niet als je je handen al vol hebt aan het heden.

Verder heb je het over weer van iemand houden. Je kent de gozer net. Het is pril. Houden van? Weet je dan wel wat dat is als je dat nooit ervaren hebt? Houden van is in ieder geval niet je zo tegenover hem opstellen zoals jij dat doet.
quote:Madhe schreef op 16 januari 2010 @ 01:34:

[...]

Dushi, die ga je tegenkomen in eauoff blabla, weet je wel, met die spelvauten.

quote:Madhe schreef op 16 januari 2010 @ 19:50:

kurtz, dat wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld zou moeten schermen met dingen die 2 jaar geleden afspeelden. Juist niet als je je handen al vol hebt aan het heden.

Verder heb je het over weer van iemand houden. Je kent de gozer net. Het is pril. Houden van? Weet je dan wel wat dat is als je dat nooit ervaren hebt? Houden van is in ieder geval niet je zo tegenover hem opstellen zoals jij dat doet.Klopt. Je kan weleens boos worden op je partner, maar dan heb je het over een relatie, die al wat langer duurt dan 1 1/2 maand, niet in dit prille begin. En dan moet het ook ergens over gaan. Ik denk niet dat je echt van hem houdt. Het is duidelijk dat je vooral (aandacht) wilt krijgen, Kurtz. De dingen die hem wilt geven, vraagt hij zelf niet om. Je bent nu niet in staat om naar zijn behoeften te luisteren. Dat is echt houden van: open staan voor de ander en je eigen grenzen goed kennen binnen een relatie. Houden van jezelf, is open staan om te houden van een ander. Dat is een cliché-zin, maar de meeste cliché's zijn waar. En deze zeker.

Ik kan me jouw behoefte aan een relatie wel voorstellen, Kurtz. Maar hoe je er nu instaat is niet gezond, dus er moet eerst wat anders gebeuren bij jou. Daar ben je het hopelijk toch wel mee eens, Kurtz?
Ik zie nog steeds wel signalen van iemand, die BPS kan hebben/ heeft. Maar die eerst zelf alle zeilen bij moet zetten om haar leven op de rit moet hebben en om een (gelijkwaardige) relatie aan te kunnen gaan.

Natuurlijk is BPS geen schermmiddel om je gedrag te vergoeilijken, wel om je gedrag helder te krijgen en ermee om te gaan en te accepteren dat relaties moeite voor jou kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven