Cakebeslag van te voren maken?

16-01-2010 13:09 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil vanavond als dessert een cake maken. Kan ik het beslag nu al maken of gaat het dan mis?Het is beslag met suiker, eieren, boter en zelfrijzend bakmeel, niets bijzonders dus. Weet iemand of dit kan?
nee kanniet
Waarom bak je de cake niet gewoon nu? Of wil je em warm serveren?
Nee, dat kan niet, krijg je een hele nare cake van.

Wat je wel alvast kunt doen is de suiker en boter luchtig kloppen, tot dat wit ziet, dat scheelt straks weer wat tijd, maar de eieren en het meel moet je er echt pas bijdoen als je ook daadwerkelijk gaat bakken. Overigens, volgens het ouderwetsche kookboek van mijn oma is cake een dag nà het bakken het lekkerst. Dus, waarom niet nu alvast en als je m warm wilt hebben nog heel even in de oven.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Deze cake moet inderdaad warm geserveerd worden, met peer, bruine suiker en roomboter bovenop. Maar de boter en suiker ga ik wel vast doen! En de peer snijden. Dan is het ook zo klaar vanavond. Bedankt voor de tips!
Euhm, wil je niet ontmoedigen, maar de peer wordt dan een beetje bruin. Als je die cake in de oven hebt zitten heb je nog ruim de tijd om de peer te snijden.

Klinkt trouwens erg lekker, wil je het recept met ons delen?
Klopt maar dat wordt ie toch al door de bruine suiker en de boter. Ik wil zoveel mogelijk van te voren doen omdat we zitten te eten tijdens het bakken van de cake. Ik zal het recept hieronder even plakken!

Ingrediënten

* 175 gram basterdsuiker

* 200 gram zachte ongezouten boter

* 3 tl gember

* 175 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd

* 3 eieren, losgeklopt

* 450 gram handperen, geschild en in plakjes

* 1 el bruine suiker

Bereiden

Vet een ronde bakvorm van 20,5 cm doorsnee in en bekleed

hem met bakpapier.

Klop met een mixer 175 gram van de boter, de suiker, het bakmeel, de gember en de eieren tot een smeuïg geheel.

Schep het deeg in de vorm en strijk de bovenkant glad.

Leg de plakjes peer op het deeg, strooi de bruine suiker erover en leg de rest van de boter er in kleine klontjes bovenop.

Bak de cake 35-40 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C/gasstand 4, totdat hij goudbruin en stevig is.

Serveer de cake warm, eventueel met ijs of slagroom.
Mmmm klinkt goed dit recept, ga ik eens uitproberen. Thanks!
Je zou 'm van te voren kunnen bakken en dan alleen opwarmen. Dan heb je toch warme cake, maar kan je rustig eten zonder dat je elke keer hoeft te checken of het bakken wel goed gaat.
Hmmm...dat klinkt zeker goed! Ik heb hem ook even gekopieerd om binnenkort te gaan maken.

Thanks!

Kan wel, hebben wij ervaren. Tijdens het beslag maken kreeg onze peuter een ongelukje met z'n oogje op zaterdagmiddag.. Huisarts 5 km verderop, andere kind wegbrengen naar Opa en Oma weer 5 km verderop, met kind naar oogarts 30 km de andere kant weer op. Gelukkig liep het met een redelijke sisser af en was er geen blijvende schade, alleen wat ongemak in de eerste paar dagen. Opgelucht kind 1 weer opgehaald bij opa en oma en weer terug naar huis. Al met al ruim drie uur later weer thuis. Op het aanrecht nog alle zooi, inclusief cakebeslag wat al klaar as , maar nog niet in de vorm.

Onder het motto: weggooien kan altijd nog, alsnog de cake gebakken en misschien lag het aan het feit dat alles goed was afgelopen, maar wij hebben 's avonds zitten smullen van een versgebakken cake van "oud" beslag.
Is t goed gekomen met je peuter?

TO recept klinkt erg lekker, ga het een keer uitproberen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven