Werk & Studie alle pijlers

Stageplaats problemen

21-01-2010 11:06 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Mijn man is op dit moment druk bezig om een stageplaats te vinden.

Hij heeft al de toezegging dat hij 1 Februari met een BBL opleiding voor ICT medwewerker kan beginnen.

De ervaring heeft hij al omdat we veel voor onszelf werken alleen de papieren nog niet.

Alleen is het verschrikkelijk moeilijk om een stageplaats te vinden de meeste bedrijven zitten vol en hij heeft een paar bedrijven waar hij zo zou kunnen beginnen maar die zeggen dat ze zijn loon niet zouden kunnen betalen.

Het zijn wel officiele leerbedrijven dus dat is het probleem niet.

Weet iemand of daar een regelijk voor zou zijn vanuit de gemeente ofzo?
Bij ons krijg je ook geen loon als stagiair, je krijgt een stagevergoeding en dat is afhankelijk van opleiding en voorkennis tussen de Euro 300 en Euro 500.
Volg je hart. Dat klopt.
Ik weet alleen dat hoe oud je ook bent, een stageplaats áls die al betaald wordt, geen vetpot is. 350 à 400 euro is toch wel de max.
Misschien dat je bij het UWV eens de situatie voor kan leggen.

Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat hier geen financiele compensaties voor zijn. Hij heeft immers al een inkomen, en gaat nu een opleiding doen via een BBL-traject. Dan kan hij niet verwachten dat dat hetzelfde financiele plaatje oplevert.

Kan het opleidingsinstituut hem hier niet bij helpen?
Je spreekt overigens over een stageplek, maar naar mijn weten is een BBL-traject een combinatie van leren en werken. Niet geheel hetzelfde als een stage dus, je krijgt in dat geval ook geen stagevergoeding, maar 'gewoon' een salaris.
Bij een BBL opleiding doe je het leeuwendeel van je opleiding in een bedrijf. Je moet dus een contract hebben met een erkend leerbedrijf. En hoewel je voor dit bedrijf werk verzet, ben je er ook om te leren, dus zul je niet het salaris krijgen van een "echte" medewerker. Maar een bedrijf dat zegt dat je wel mag komen maar geen loon wil betalen, dat moet je niet accepteren, zo'n bedrijf wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Wat ik me afvraag: je spreekt over je man, dus hij is geen scholier van 18 meer, neem ik aan? En daarnaast heb je het over "veel voor ons zelf werken" dus kennelijk werkt hij al. Waarom dan nu toch die opleiding? En welke opleiding binnen de ICT precies (nivea 2, 3 of 4)? De kansen op de arbeidsmarkt zijn met veel ICT-opleidingen op MBO niet echt groot, dus denk niet dat je investering nu per definitie geld oplevert in de toekomst.
Als hij al zoveel werkt in de ICT wat verwacht hij dan precies van dat diploma (en idd, is dit niveau 2,3 of 4)?

Verwacht hij daadwerkelijk véél bij te leren of gaat het om het papiertje. In het laatste geval zou ik eerder een EVC traject aanraden (verworven competenties laten toetsen en waarderen). Eventueel het e.e.a. aanvullen met een inhoudelijk sterke cursus.

Daarbij is een BBL traject (is ook al gezegd) géén stageperiode. Je werkt als leerling 4 dagen in de week, dag 5 ga je naar school. Geen stagevergoeding maar een klein leerlingensalaris (zit echt tegen minimumloon aan).
Mijn man is 31.

Hij staat ingeschreven voor ICT medewerker niveau 4

Voorheen werkte we altijd vanuit huis voor onszelf maar omdat dat niet genoeg meer oplevert en we ook nog 3 kinderen hebben die de nodige tijd en aandacht willen hebben is dat qua inkomen en de tijd die je er in steekt voor ons niet meer haalbaar.

Mijn man wil dus voor een gewoon bedrijf aan de slag maar die nemen geen genoegen met alleen ervaring die vragen ook om de papieren.

Al zou mijn man in het begin maar het minimumloon verdienen dat is geen punt daar hebben we het eerder mee gered.

We hebben het Drenthe college waar mijn man de opleiding voor gaat doen gevraagd naar mogelijkheden maar die doen al moeilijk als je hun vraagt even te bellen naar een bedrijf als het bedrijf daar om vraagt.

Lekker behulpzaam dus.

Maar zal mijn man eens vragen.. dat EVC is ook een goede optie.

In principe is het enigste wat hij als ICT beheerder zal bij moeten leren het aanleggen/onderhouden van netwerken maar dat kan ook wel met een goede cursus.
In dat geval zou ik absoluut NIET beginnen aan deze BBL opleiding.

Ga een EVC traject in een laat vastleggen wat je man al aan competentie heeft.

link naar evc mogelijkheden voor ICT sector

Vul dit aan met een doelgerichte cursus (is ook al bekend).

Waarom zou je a) betalen voor een BBL traject, dit is inkomstenderving aangezien het diploma bar weinig waard is op de markt (niveau 4 gaat nog maar daaronder kan je niet zo veel)? Investeer dat geld liever in die concrete gerichte cursus.

b) de gehele BBL periode een bijzonder laag salaris hebben, dit is nogmaals inkomstenderving.
Eens met MIPS, niet doen die opleiding. Je zit tussen de pubers en zal ook zo behandeld worden als je pech hebt. In ieder geval zal het heel moeilijk zijn om een fatsoenlijke leerwerkplek te regelen. Ik ben decaan voor VMBO-leerlingen en geloof me, we kunnen het IJsselmeer dempen met alle jongetjes van 16 die "iets in de ICT" gaan doen. Dat betekent dat een bedrijf voor een appel en een half ei zo'n knuppeltje in kan huren, zelfs als ze je man het minimumloon betalen is hij nog steeds veel en veel duurder. Natuurlijk kan je man veel meer, al was het maar omdat het geen 16-jarige is die net komt kijken, maar op dit moment hebben bedrijven daar vaak niet zoveel behoefte aan.

Succes met de tips van Mips (sorry, kon het niet laten )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven