Hoe ver ga jij voor de goede vrede in vriendschap?

25-01-2010 21:36 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de topics gelezen hoe je een vriendschap beeindigd, laat verlopen. Maar wat als je een vriendschap juist niet kwijt wilt?

Een schets van mijn situatie. Al jaren bevriend met enkele heren. Tot een van hen een relatie kreeg met iemand (W)die ik niet zo mocht. Heb W geaccepteerd en geholpen met schoolwerk, huis noem maar op. Immers vriendin van vriend.

Ik merkte enkele maanden geleden dat W nogal raar op me reageerde, maar kwam wel thee drinken. Er was volgens haar niets aan de hand. Tot de dag W me uit hyves knikkerde en ik via vriend moest vernemen dat W me uitkotste om dingen die hij niet zag.

Ik heb geopperd eens te gaan praten, we kunnen toch zeker wel normaal tegen elkaar doen? Inmiddels is het pure haat vanuit W, ik word op alle mogelijke manieren zwart gemaakt bij wie het maar kan. Krijg beschuldigingen naar mn hoofd gegooid die werkelijk nergens op slaan. Praten heeft geen nut volgens W want "ik zou toch alleen haar de schuld in de schoenen schuiven en weigeren te luisteren".

Ik sta er boven, maar doet het me wel wat. Vandaag met die vriend een goed gesprek gehad waarin hij mijn kant eens hoorde. Nu wil hij graag dat W en ik toch eens om de tafel gaan zitten omdat op deze manier de goede band tussen hem en mij zeker naar de filistijnen gaat. Helaas is de situatie nu zo: of gesprek of einde vriendschap met hem. Wat ik ga doen, daar ben ik nog niet over uit. Ben klaar met W!

Maar hoe ver ga jij voor de goede vrede?
Ik zou op zijn verzoek ingaan, maar wel op voorwaarde dat hij fungeert als baken en dat er geen smerige woorden en/of beledigen over tafel gaan in de trant van: Ananya is een stomme teef

Het is jou en hem dus volledig onduidelijk waarom ze zo hekserig doet over jou? Is er ooit iets gebeurd tussen jou en hem en heeft ze dat vernomen en trekt ze dat moeilijk of zoiets?

Anyways... prima als het liefje van een platonische vriend mij stom vindt en geen contact meer wil hebben. Maar 'ugly name calling' en roddels verspreiden is echt not done.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

,
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Gewist.

,
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Er was ooit sprake van "spanning" maar er is niets mee gedaan. Opzich vind ik het gesprek geen slecht idee, maar er moet wel normaal gedaan kunnen worden. Daar heb ik een bijzonder hard hoofd in gezien de huidige reacties en dat terwijl ik mijn fouten heb erkend.

But thnx!
Ik vind het wel bijzonder dat jij W vanaf het begin aan niet mag en dat W jou opeens ook helemaal niet meer mag. Ik vind dit een ernstig geval van 1 kant van het verhaal. Het kan niet anders of W heeft gemerkt dat jij haar niet mag.
Gewist.

,
Eerste helft 20

En nee, werkelijk geen idee waar deze haat vandaan komt, echt niet. Vriend snapt het ook niet, maar krijgt alle shit over zich heen. Voor hem is het dus helemaal een klote situatie
Gewist.

,
Puikeltje, dat is absoluut waar, het was zelfs wederzijds. Dat is echter in de loop der tijd verminderd door acceptatie en normaal doen tegen elkaar.

Courage, dat speelde lang voor zij elkaar kenden
Als dat zo is (spanning tussen jou en hem) dan heb je kans dat ze dat nu weet en het dus niet trekt (maar dat had ik al gepost geloof ik).
quote:Ananya schreef op 25 januari 2010 @ 22:07:

Er was ooit sprake van "spanning" maar er is niets mee gedaan.

Spanning tussen jou en wie? W? Of die platonische vriend en dan een heel ander soort spanning ?

Opzich vind ik het gesprek geen slecht idee, maar er moet wel normaal gedaan kunnen worden. Daar heb ik een bijzonder hard hoofd in gezien de huidige reacties en dat terwijl ik mijn fouten heb erkend. O, jij hebt ook fouten gemaakt? Wat voor fouten dan?

But thnx!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je zal wss bedreigend voor haar zijn. Weet jij veel wat hij over jou heeft gezegd tegen haar...
Kan niet teveel in detail treden he

Euhm, ik ken hem al jaren. Ooit spanning geweest, maar niets mee gedaan. Ik kreeg relatie en hij leerde haar kennen.

Acceptatie, geholpen en elkaar wat beter leren kennen volgden. Serieus: van het ene op het andere moment was zij vol boosheid. Hij snapt het niet en ik snap het niet. Speelt nu half jaar en moment van ontploffende bom nadert.

Ik zal dat gesprek wel inmoeten als ik de band met hem niet kwijt wil. Dat wil ik dan ook wel opzich, maar dat gal-gedrag van W, daar kan ik niet mee omgaan.
Ik heb iets beloofd te doen (om het vaag te houden) terwijl ik wist dat ik er even geen tijd voor had. Had ik duidelijker moeten communiceren, maar dat is niet de oorzaak.. het is een reden van de escalatie.
.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik krijg het gevoel dat je niet helemaal eerlijk bent over jouw rol hierin....

Maar ik zou het wel voor een hele goede vriend over hebben om een gesprek met zijn vriendin aan te gaan. Desnoods met een onpartijdige derde erbij?
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Gewist.

,
Wat een gedoe.

Je vraagt hoe ver ik zou gaan voor een vriendschap. Eerlijk gezegd: behoorlijk ver. Ik denk dat ik in jouw geval een gesprek met W. aan zou gaan, zou aangeven dat ik het heel jammer vind hoe het is gegaan, mea culpa enzo (je zegt zelf dat je iets beter had moeten communiceren). En dat je hoopt dat het vanaf nu weer leuk en gezellig kan gaan tussen jullie.

Ondertussen zou ik zelf ook echt mijn best doen om de leuke kanten van W. te zien, want die zijn er ook vast wel.

Maar ik kan me voorstellen dat andere mensen niet zo laf zonder ruggegraat flegmatiek zijn als ik en zeggen: die W. hoef ik eigenlijk niet meer te zien of te spreken. Eigenlijk heb je wel gelijk. Maar ik zou de confrontatie niet echt aandurven en daar ook het nut niet van inzien - het is een vriendin van een vriend van je - en voor de lieve vrede een beetje ja en amen knikken.

Aanvulling: dat schrijf ik niet goed. Ik zou er erg veel voor over hebben om zo'n ruzie weer goed te maken, want ik zou erg naar worden van een ruzie met een goede vriend en helemaal om zoiets onbelangrijks.
anoniem_26624 wijzigde dit bericht op 25-01-2010 22:25
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Purty, dat gevoel mag je hebben.

Maar liegen op een forum is iets wat niet past, ik leg hier open mijn probleem neer. Ik ben mezelf echt te raden gegaan wat het kon zijn. De verwijten die ik naar mn hoofd krijg kan ik werkelijk niets mee, herken ik me ook niet in. Mijn fout heb ik erkend, excuses voor aangeboden.

En die derde partij erbij, dat zou een goede optie kunnen zijn. Hij is vanavond met haar in gesprek om dit te bespreken want ik krijg alleen een bak gal over me heen.
quote:Courage schreef op 25 januari 2010 @ 22:23:

Terecht dus dat je vriendschap eraan gaat als je niet fatsoenlijk met haar kan omgaan.Daar ben ik het mee eensch. Ik vraag dan ook hoe ver jullie gaan voor de goede vrede
Gewist.

,
Ik probeer me te bedenken wanneer ik een goede vriendschap (ik ga er maar vanuit dat het daarom gaat) op het spel zou zetten voor 'de vriendin van' waarmee het niet zou boteren.

Ik zou de grens trekken als ik me onveilig zou voelen of enorm geschoffeerd zou worden.
Beschuldigingen als:

Ik doe alles om haar te treiteren

Ik luister niet naar anderen

Ik schuif de schuld alleen naar haar toe

Ik stuur geen smsjes om te vragen hoe het gaat

Ik ben niet dankbaar genoeg

Er valt niet met me te praten

Laatst nog dat ze nooit vriendjes van me ontmoet dus ik zal alles wel verzinnen.

Het is een triest gebeuren.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik weet dat ik een beetje in vaagheid schrijf, dat kan helaas niet anders ivm privacy van beide partijen.

Ik was mijn handen niet in onschuld, ben benieuwd naar haar kant van het verhaal (maar dan zonder beschuldigingen)

Maar ik ben toch vooral benieuwd hoever jullie gaan voor de vrede en vriendschap

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven