Gezondheid alle pijlers

mirena spiraal en bloedverdunners

26-01-2010 11:48 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik heb net een kleine en heb een longembolie, daarvoor slik ik bloedverdunners. Nu mag ik niet meer aan de pil, maar mag ik dan wel een mirenaspiraal??

Zijn er dames die dit ook hebben?

Alvast bedankt voor de reacties
Trombose-gevaar bij pilgebruik?? Ik dénk dat een spiraaltje wel mag, maaar verwijs je voor de zekerheid naar huisarts / gynaecoloog.
Bij trombo-embolische aandoening is het hebben van een mirenaspiraaltje gecontra-indiceerd. Maar overleg het met je arts, die weet het vast beter dan wij
anoniem_72267 wijzigde dit bericht op 26-01-2010 12:25
Reden: specificeren spiraal
% gewijzigd
ja een spiraaltje mag, maar alleen koper geloof ik. Ik heb het namelijk ook, omdat ik bloedverdunners heb nu. Heb 2x trombose been gehad, en pas trombose in mijn hoofd, en moest ook stoppen met pil, heb nu koper spiraaltje laten zetten, paar maanden terug, dat is het enige wat mogelijk is. Suc6
quote:Pelikaan schreef op 26 januari 2010 @ 12:14:

Bij trombo-embolische aandoening is het hebben van een spiraaltje gecontra-indiceerd.

Nee hoor, een spiraaltje mag gewoon, zowel mirena als koperspiraal. Mirena geeft wel hormonen af, maar zo weinig dat het geen kwaad kan. Een koperspiraal is al helemaal zonder hormonen. (Ik ben helaas ervaringsdeskundige en heb over dit feit destijds diverse artsen geraadpleegd.)

Overigens maakt het voor het hebben van een spiraal niet uit of je bloedverdunners slikt.
Ik mocht een Mirena in een vergelijkbare situatie.
Ik slik ook bloedverdunners én ik heb een Mirena. Is in goed overleg gegaan met mijn gynaecoloog. Nadeel van een koperspiraal is dat je menstruatie heviger kan worden en bloedverdunners kunnen dit nog eens verergeren.
Hallo,

bedankt voor de snelle reacties, ik moet vrijdag naar de gyn, ga het er zeker met hem over hebben, maar wou graag eerst wat informatie over de mirena.

Maar de mirena is toch geen koperspiraal?? Want ik heb inderdaad ook gelezen dat een koperspiraal het bloeden kan verergeren en dat is juist niet de bedoeling.

Groetjes
ik heb ook koper, maar bloed er niet meer door hoor. ik verlies nu bijna geen bloed juist. ben er bijna niet meer ongesteld door. heerlijk juist
Hoi,

Hebben ze je ook getest op stollingsafwijkingen?

Zo nee dan zou je dat eigenlijk nog even moeten vragen.

Indien je geen stollingsafwijkingen hebt dan mag een mirena volgens mij wel. Indien je wel een stollingsafwijking hebt (en dus meer kans op herhaling van een trombose) wordt een mirena afgeraden.

Ikzelf heb 1 keer een trombosebeen gehad (onder pilgebruik en roken) en ben getest op stollingsafwijkingen. Ik bleek Factor V Leiden te hebben (de milde variant) en hormonale anticonceptie is voor mij geen optie meer.

De koperspiraal of condooms waren mijn enigie opties. En ik draag nu al ruim 6 jaar een spiraal (mijn 2e zit er nu in) naar volle tevredenheid.
quote:rifla schreef op 26 januari 2010 @ 13:11:

Hallo,

bedankt voor de snelle reacties, ik moet vrijdag naar de gyn, ga het er zeker met hem over hebben, maar wou graag eerst wat informatie over de mirena.

Maar de mirena is toch geen koperspiraal?? Want ik heb inderdaad ook gelezen dat een koperspiraal het bloeden kan verergeren en dat is juist niet de bedoeling.

Groetjes

Je hebt kort gezegd twee spiraalsoorten; de Mirena (met hormoon) en het koperspiraaltje (zonder hormoon). De Mirena is dus geen koperspiraal.

Je kan inderdaad last krijgen van meer bloedverlies tijdens de menstruatie bij de koperspiraal, maar het hoeft niet. Bij de Mirena is dit niet het geval, de complete menstruatie verdwijnt zelfs vaak na een tijdje.
Rifla ook even hier een reactie. Ik heb dezelfde stollingsafwijking als Enigme.

Maar ik heb wel de mirena. Volgens de gynaecoloog kon dit omdat de hormonen van de mirena in de baarmoeder blijven en kon dit geen kwaad.

Maar als je twijfelt zou ik inderdaad even navraag doen bij je gynaecoloog. Die kan de eventuele spiraal ook zetten.

Enigme!

Hoe is het met je?!
quote:Rits schreef op 26 januari 2010 @ 14:01:

Enigme!

Hoe is het met je?!

Offtopic

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Ha Rits! Long time no see Alles goed hier! Ik word in september als het goed is weer tante! En er worden sowieso vreselijk veel baby's geboren in mijn omgeving dit jaar...Als alles goed mag blijven gaan 7 stuks! (waaronder een tweeling)...Veel kraamvisite dus

----------------------------------------------------------------------------------------------

Wat betreft jouw situatie tav de mirena...Jij hebt toch nooit trombose gehad? Alleen hebben ze die stollingsafwijking gevonden toen ze verder onderzoek gingen doen nav je miskramen toch? Of zit ik er nou heel erg naast...

Een doorgemaakte trombose of longembolie + stollingsafwijking in combinatie met hormonale anticonceptie wordt dan wel degelijk afgeraden namelijk...Hoe plaatselijk die hormone in de mirena ook worden afgegeven. Maar in elk ziekenhuis zal er weer anders over gedacht worden. Ik durf er niet eens meer aan te beginnen al zou het mogen Ik neem het risico gewoon niet. Vond 1 trombosebeen wel genoeg!
Ja klopt wat jij zegt over mijn situatie. Ik heb (gelukkig) nooit trombose gehad.

Kan me voorstellen dat ze in dat geval inderdaad ook de mirena afraden. Er staat zelfs in de bijsluiter dat het in het geval van een stollingsafwijking afgeraden wordt.

Maar volgens de gynaecoloog kon het bij mij wel. Dat zal dan inderdaad te maken hebben met het feit dat ik nooit trombose heb gehad. (even afkloppen) Het zal dus in elk geval wel minder risico inhouden dan de pil, want dat kon dan weer niet.

Maar goed ik denk dat Rifla even goed navraag moet doen bij haar arts wat de beste oplossing is.

Kan me voorstellen dat je geen risico meer neemt hoor. Lijkt me echt vreselijk trombose!

Offtopic: Wat leuk dat je weer tante wordt! Jeetje 7 baby's onderweg. Da's wel heel veel tegelijk. Vruchtbare kennisenkring heb je. Maar leuk vooruitzicht zeg al die kleine frummeltjes..
Een goede vriendin van mij heeft ook een stollingsafwijking en mag daarom geen Mirena. Ze mag wel een koperspiraal maar die word afgeraden als je nog een kinderwens hebt. Een andere optie is Implanon, maar niet alle gebruikers zijn daarover positief.

Condooms kunnen natuurlijk ook altijd. Als de kinderschare compleet is kun je daarna altijd nog een een koperspiraal.
quote:Serafina schreef op 26 januari 2010 @ 16:23:

Ze mag wel een koperspiraal maar die word afgeraden als je nog een kinderwens hebt.

Euh....hoe kom je daar nou weer bij?

Volgens mij bedoel je dat het inbrengen van een koperspiraal misschien wat eerder wordt afgeraden als je nog geen kinderen hebt gebaard. Ivm het wat moeilijker plaatsen (en wat pijnlijker).
quote:lizettetje schreef op 26 januari 2010 @ 12:26:

[...]

Nee hoor, een spiraaltje mag gewoon, zowel mirena als koperspiraal. Mirena geeft wel hormonen af, maar zo weinig dat het geen kwaad kan. Een koperspiraal is al helemaal zonder hormonen. (Ik ben helaas ervaringsdeskundige en heb over dit feit destijds diverse artsen geraadpleegd.)

Overigens maakt het voor het hebben van een spiraal niet uit of je bloedverdunners slikt.Ik heb het uit het farmacotherapeutisch kompas. Daarin staat dat een Mirena gecontra-indiceerd is bij een trombo-embolische afwijking. Can't help it.
Volgens mij is dit iets waar de artsen het niet over eens zijn.

Mijn moeder bleek Factor V Leiden te hebben nadat ze 2x een trombosebeen had gehad en een van die keren ook een longembolie erbij. Als ik de pil zou willen gaan slikken moest ik eerst laten testen of ik het ook had. Ik blijk de heterozygote (milde) variant te hebben. De huisarts heeft me toen doorverwezen naar de gyn. De gyn wilde geen risico nemen en raadde ook de Mirena af. Ik heb nu dus een koperspiraaltje, al weer een jaar of 6. De eerste 5 jaar een multiload. Die bleek vorig jaar toen ie vervangen moest worden te laag in mijn baarmoeder te zitten. Er is toen een nieuwe multiload geplaatst, die bij controle een paar weken later weer te laag zat. Toen is er voor een flexi-t gekozen, die ook eerst niet goed wilde zitten. Gyn is naar de apotheek gegaan om nog maar een nieuwe te halen, en die zat (met wat "trucjes") eindelijk op zijn plek. Ik heb t idee dat ik met deze spiraal wel wat minder krampen en bloedverlies heb dan met de multiload. Ik heb nog geen kinderen gehad en het plaatsen viel bij mij mee. En hoezo wordt een koperspiraal afgeraden als je nog een kinderwens hebt? Dat heb ik nog nooit eerder gehoord.

Implanon bevat ook hormonen, dus dat wordt ook afgeraden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven