Proefscheiding ja of nee ?

28-01-2010 20:09 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn erover eens dat we zo niet verder kunnen.

We zijn al ruim 15 jaar samen waarvan 10 jaar getrouwd en hebben 2 kids (3 en 8 jaar).

We zijn al ruim een 1/2 jaar in relatietherapie geweest en hebben echt alles gedaan wat binnen ons bereik lag.

Het lukt ons gewoonweg niet om gelukkig samen te zijn.

Door maandenlange irritaties zitten we er doorheen.

Elkaar helemaal los laten vinden we ook heel erg moeilijk , scheiden is echt definitief.

We denken aan een proefscheiding , dit is ook een voorstel van de relatietherapeute.

Wat moeten en kunnen we daarvan verwachten, wie heeft er ervaring mee?

Zou het kunnen zijn als we voor een tijdje op ons zelf worden terug geworpen worden we de ruimte kunnen krijgen om zo echt in te zien/voelen hoe verder , wel of niet scheiden???

Ik hoop op reacties................

Alvast bedankt!
Een proefscheiding kan je altijd proberen, zoals je zegt is het minder definitief.

Een oom en tante van mij hebben dit ook gedaan, periode van een half jaar afgesproken. Zij waren er binnen die tijd uit en zijn nu alsnog gescheiden.

Uiteraard kan het bij jullie anders lopen.
Ik denk dat een proefscheiding beide partners best inzichten kan verschaffen in bepaalde situaties, maar voor de kinderen lijkt het me verschrikkelijk. Die weten dan echt niet meer waar ze aan toe zijn. Eerst is papa of mama een half jaar weg en dan misschien weer terug? Of niet? Wat moet een kind daar nou mee...?
anoniem_10488 wijzigde dit bericht op 28-01-2010 20:45
Reden: kromme zin
% gewijzigd
Dat zal wel meevallen Schmoepie, kinderen zijn flexibeler dan je denkt. Mijn man was veel in het buitenland toen de kinderen nog jong waren, afwisselend voor kortere en langere tijd. En papa was er soms wel, en soms niet, dat vonden ze heel gewoon.
Hoi Pattyh,

Allereerst, wat vervelend dat jullie in deze situatie zitten en goed dat jullie al pogingen hebben gedaan om de relatie weer in evenwicht te brengen dmv relatietherapie.

Ik kan me voorstellen dat je scheiden heel definitief vindt, maar persoonlijk geloof ook ik niet zo in een proefscheiding.

Stel dat je afspreekt een proefscheiding van een half jaar te nemen. Natuurlijk ga je elkaar op een bepaalde manier missen, dat is normaal als je zo lang in een relatie hebt gezeten. Het kost gewoon tijd om los van elkaar te komen en ik denk dat dat langer zal duren dan een half jaar. Ben bang dat je dan nog midden in het proces van loskomen zit en je om de verkeerde reden weer teruggaat naar elkaar.

Ik weet niet wat de reden van jullie problemen is, maar als dit om persoonlijke karaktereigenschappen gaat, dan ben ik bang dat de problemen er na een tijd weer opnieuw zullen insluipen en dan moet je alsnog weer opnieuw dat proces in van loslaten. Snap je wat ik bedoel?

Mijn advies zou zijn om eerst goed na te denken of de problemen echt op te lossen zijn, want als het gaat om eigenschappen die botsen, dan heb ik er een hard hoofd in. Je moet nu eenmaal niet iemand willen veranderen (nogmaals, mits dit het probleem is natuurlijk).

Ik wens je veel succes en sterkte!
Ja oké, maar dan vertelde je je kinderen wel dat papa dan en dan weer thuis kwam. Maar in het geval van een proefscheiding weet je toch niet wat je ze moet vertellen? Want misschien komt het weer goed en misschien ook niet.
quote:sassafras schreef op 28 januari 2010 @ 20:51:

Dat zal wel meevallen Schmoepie, kinderen zijn flexibeler dan je denkt. Mijn man was veel in het buitenland toen de kinderen nog jong waren, afwisselend voor kortere en langere tijd. En papa was er soms wel, en soms niet, dat vonden ze heel gewoon.Ik vind deze situatie toch heel anders dan een scheiding hoor. Mijn vader was in mijn kindertijd internationaal chauffeur en ook maanden van huis, maar "papa was centjes verdienen" en kwam gewoon weer naar huis op een gegeven moment. Hij woonde niet ergens anders dus.....
quote:loisnvt schreef op 28 januari 2010 @ 20:57:

Ik weet niet wat de reden van jullie problemen is, maar als dit om persoonlijke karaktereigenschappen gaat, dan ben ik bang dat de problemen er na een tijd weer opnieuw zullen insluipen en dan moet je alsnog weer opnieuw dat proces in van loslaten.

Mijn advies zou zijn om eerst goed na te denken of de problemen echt op te lossen zijn, want als het gaat om eigenschappen die botsen, dan heb ik er een hard hoofd in. Je moet nu eenmaal niet iemand willen veranderen (nogmaals, mits dit het probleem is natuurlijk).

Eens!
Als je een proefscheiding afspreekt, ben je dan single-op-proef en mag er bedgehopt worden ; kijken of er wat leukers rondloopt, of is het de bedoeling dat je in die tijd nadenkt hoe je het kan laten werken sámen en is er van single zijn helemaal geen sprake?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ouders van een vriendin van mij hebben dat zo'n 20 jaar geleden gedaan, maar die zagen dat voor zichzelf als een tijd van bezinning, even tijd om alles op een rijtje te zetten. Uiteindelijk bleek dat voor hen heel goed te werken en vandaag de dag zijn ze nog steeds samen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Hallo allemaal ,

Bedankt voor jullie reacties.

Deze eventuele proefscheiding betekend voor ons geen "bedgehop" of kijken of er leuke singles rondlopen , zou niet eens in mijn hoofd opkomen , vind deze reactie een beetje respectloos.

Na een relatie van ruim 15 jaar en 2 mooie kids verder is dat absoluut niet wat er in je opkomt.

Misschien is die periode van rust , toekomen aan jezelf en je eigen behoeftes , niet meer geirriteerd op elkaar zijn lip zitten.

In die periode kan het 2 kanten uitgaan , of je komt juist weer nader tot elkaar of je verwijderd juist meer van elkaar wat uiteindelijk tot een defenitieve scheiding lijd.

En wat we beide niet willen is onze kinderen hierdoor onzeker maken , we houden zielsveel van hen en proberen alles wat in ons macht ligt hen op laten groeien in een harmonieuze situatie!
Ik denk dat het het begin van het einde is. Of in elk geval in 8 a 9 van de 10 gevallen.

Probeer eerst eens (samen met de relatietherapeute) uit te zoeken wat er nu precies irritaties oproept en hoe je deze irritaties kunt neutraliseren.

Gelukkig samen hoeft nu niet (dat kan later wel weer, of later ga je echt scheiden), op dit moment is het voldoende als je min of meer respectvol met elkaar om kunt gaan.

Het lijkt alsof je nu een doorbraak probeert te forceren 'zouden we elkaar zo hard missen dat we na de breuk wel voor elkaar willen gaan' maar eens je hebt gekozen voor een route buiten het huwelijk blijft die route ook later nog beschikbaar, en dus een bedreiging voor jullie huwelijk.
Ik kan je hier zelf weinig advies over geven maar ik weet wel dat in Mind Magazine nr. 1 van 2010 een artikel staat over proefscheiden. Dat gaat over de voor- en nadelen van proefscheiden. Misschien heb je hier wat aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven