Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd studeren en kleine kinderen

02-02-2010 09:38 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om volgend studiejaar te beginnen met de deeltijdopleiding HBO Journalistiek. Ik heb al goed geïnformeerd naar de studiebelasting, die is ongeveer 24 uur per week en ik moet dan een middag en avond naar school. Verder nog wat projectweken en stages. Ik heb twee kleine kinderen van wie de jongste straks pas net 1 jaar oud is, dus ik denk dat dat nog best pittig zal worden.

Wie van jullie heeft kleine kinderen en studeert in deeltijd? Hoe doe je dat dan met de kinderen? Tijdens slaapjes en 's avonds studeren of heb je een oppas, gaan ze naar het kinderdagverblijf of iets dergelijks? Ik ben benieuwd naar ervaringen!
Hoi,

Mijn zus heeft kindjes van 2 en 4 en werkt 3 dagen en studeert daarnáást nog HBO Maatschappelijk werk. Ze gaat maandag naar school en doet de rest in de avonduren/als ze naar psz gaan/slapen en in het weekend, het gaat prima, wel druk natuurlijk. Succes.
Flip, wat goed dat je toch gaat doorzetten! Je moet je niet al te veel zorgen maken over het wanneer willen studeren. Mijn ervaring is dat je daar vanzelf je weg in vindt. Belangrijke afspraken maken en vaste tijden vastleggen is een prima basis. Desnoods kies je ervoor om op bepaalde tijden naar de bibliotheek te gaan zodat je ook echt niet gestoord wordt. Realiseer je wel dat je met het maken van de praktijkopdrachten ook vaak afhankelijk bent van de agenda van degene die je wilt spreken. Het vergt enige flexibiliteit maar dat gaat echt goedkomen.

Echt super dat je de knoop hebt door gehakt!
Ik heb het ook gedaan. Prima te doen hoor!

Ik had twee kindertjes, man werkte 4 dagen, ik drie, en ik deed een (tweede) universitaire studie, en een dag mantelzorg voor mijn ouders.

Ik heb gewoon een paar jaar geen tv gekeken en maar 1 sociale afspraak per week

Al die avonduren, en zo nu en dan een hele zondag ofzo erbij, daar red je het qua opdrachten maken en studeren echt wel mee!

Ook omdat je het puur uit eigen interesse doet, het is gewoon leuk om te doen, geen belasting dus.

Veel plezier!
mijn kids zijn 7, ik werk drie dagen per week op een kdv, sport drie avonden per week en studeer thuis via nha.

alle vrije uurtjes probeer ik te pakken, maar godzijdank ben ik gezegen met een ijzeren discipline.

dan heb je al de helft gewonnen
Ik doe momenteel een deeltijd Master. Heb twee kinderen van 0 en 2. Ik vond het prima te doen toen ik nog een partner had.Nu hij de benen heeft genomen is het iets moeilijker om de tijd te vinden. Studeer meestal als de meiden op bed liggen en heel af en toe gaan ze een weekend naar mijn ouders zodat ik even een hele dag kan bikkelen.
Ik werk 4 dagen in de week en heb een dochter van 2. Daarnaast volg ik een deeltijd HBO opleiding, waarvoor ik 1 middag/avond naar school ga. Het zijn 4 periodes in het jaar, telkens van ongeveer 10 weken. Aan het begin van de periodes kun je nog wel eens rustig aan doen, maar naar het einde toe moet je toch rekenen op 4 avonden per week nog studeren. Het is soms best zwaar, maar als je hiermee iets wil bereiken heb je een duidelijk doel voor ogen en gaat het goed.

Waar je wel naar moet kijken is hoeveel praktijkopdrachten je moet gaan doen en of je deze ook kunt vervullen. Als je huidige werk hiervoor geen mogelijkheden biedt, moet je deze opdrachten dus ergens anders kunnen doen. Di kost wel extra tijd.
Bedankt voor jullie reacties! Ik zit in de luxe positie dat ik er niet naast hoef te werken, zou ook niet lukken omdat manlief vaak 7 dagen per week van huis is. Het is voor mij fijn dat ik zelf mijn tijd in kan delen en dat ik flexibel ben als mijn dochter een studiedag heeft of als er iemand ziek is, maar aan de andere kant sta ik wel overal alleen voor en moet ik wel de tijd vinden om te studeren. Misschien is het dan toch handig om een oppas achter de hand te hebben. Goed om te horen dat het jullie lukt!
Beste Flip,

Ik studeer zelf niet, maar begeleid studenten in hun afstudeerfase. Daarnaast zorg ik voor twee kinderen.

Het belangrijkste is inderdaad dat je gemotiveerd blijft (zoals korenbloempje zegt) Op je motivatie kan je altijd terugvallen als je er andere dingen voor moet laten.

Ik heb veel respect voor mensen die zeggen dat ze hun studie overal tussendoor kunnen doen. Mijn advies is toch om studieblokken van minimaal vier uur te creëren en daar randvoorwaarden zoals kinderopvang voor te organiseren. Misschien kan je wel een deal maken met een andere student met een of meerdere kinderen.

Zolang je het studeren overzichtelijk houdt en je de studie leuk blijft vinden, lukt het je vast.

Succes Meermim
Ik studeer ook in deeltijd (HBO), heb een dochtertje van 5 jaar, een partner en een baan van 32 uur.

Het is te doen! Maar wel pittig hoor!

Wel is het inderdaad fijn als je partner meewerkt met bepaalde dingen, zoals huishouden, boodschappen en brengen/halen dochter want dat soort dingen schiet er af en toe écht bij in.

Gedurende de normale weken lukt het allemaal wel, maar komen de tentamens in zicht....dan heb ik echt nergens meer tijd voor: het huishouden is dan echt een drama en de strijk stapelt zich op!

Sociale contacten? Uhhhh ook veel minder! Want het beetje tijd dat ik over heb is toch echt voor man en kind!

Gelukkig heb ik een partner die er helemaal achter staat en rekening met mij houdt. Erg fijn!
Ik studeer deeltijd (HBO) en werk daarnaast 30 uur verspreid over 3 dagen (kinderopvang) Ik heb een dochter van 2 jaar, geen partner maar wel een paard.

Mijn dochter gaat op vrijdag naar oma zodat ik de hele dag aan mijn studie kan besteden, en daarnaast studeer ik als ze op bed ligt. Op dinsdag en donderdagavond ga ik naar school en dan past een vriendin van mij op (in mijn huis)

Op donderdag (als we beide thuis zijn) en in de weekeinden als ze wakker is, dan heb ik alle tijd voor haar en gaan we samen leuke dingen doen. Maar soms dan komt mijn broer haar een dagje halen als ik moet leren voor tentamens bijvoorbeeld.

Ik zou zorgen dat er iemand is die af en toe op je kinderen kan passen zodat je tijd hebt om te leren of om die ene belangrijke opdracht af te maken. En verder moet je even zoeken naar je eigen ritme, maar als je die eenmaal hebt gaat het allemaal vanzelf.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Mijn vriend werkt 4 dagen in de week, studeert deeltijd (HBO) en we hebben geen kinderen, hij vind het zo zwaar dat dit één van de redenen is om nu nog geen kinderen te nemen.

Maar het is natuurlijk gewoon mogelijk, maar wel heel zwaar, zeker met kinderen erbij, goede ondersteuning vanuit je omgeving (zoals oppas) helpt daarbij natuurlijk enorm.
Ik werk 50%, heb drie kinderen (tweeling van vier en nog eentje van zes) en ben nu bijna klaar met m'n hbo-opleiding van vier jaar. Sinds dit jaar zitten ze allemaal op de basisschool en nu merk ik hoe lekker het is, om overdag te kunnen studeren.

Overdag studeren ging bijna nooit, omdat de tweeling toen nog niet op school zat, dus ik zat altijd 's avonds in de boeken.

Mijn sociale leven lag op z'n gat en de stof dwarrelde flink (en dat doet het nog steeds wel haha).

Ik vond het zwaar, maar te doen!

Veel succes,

Jennie
Ik heb fulltime gestudeerd, kinderen gekregen tijdens co.-schappen en vervolgopleiding (=meer dan fulltime baan met hiernaast veel studie) Waren tropenjaren en vaak genoegen moeten nemen met feit dat je niet alles perfect kan doen Maar ook trots dat ik al die leuke dingen toch deed, en kinderen en geweldige baan.

Maarop zich heb jij er niets aan hoe een ander het doet, gaat erom hoe jij het zelf wilt. Of het gaat lukken hangt van je eigen persoonlijkheid af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven