slapeloze nachten...

05-02-2010 09:14 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste zoon wordt in april 3.

t Is een heerlijk mannetje. Makkelijk kind, vrolijk, vermaakt zichzelf goed, peuterpuberteit valt onwijs mee.

tot zover het goede nieuws...

Sinds november gaat het slapen steeds slechter. Af en toe ging het bij vlagen weer wat beter, maar we zijn nu op een punt beland dat hij een keer of drie wakker wordt per nacht. Rond 11 uur, rond 1 uur en rond 4 uur. De ene keer slaapt hij daarna meteen weer in. De andere keer zijn we meer dan een uur met hem bezig.

Hij wil dan: speelgoed, drinken (mag alleen een slokje water) een banaan, een kiwi, een mandarijn, een broodje, tv kijken, naar beneden, naar buiten, bij ons in bed slapen. Kortom: hij wil alles behalve in zijn eigen bed slapen.

We zorgen ervoor dat hij overdag genoeg eet en drinkt, hij krijgt genoeg positieve aandacht overdag, alles gaat goed hier thuis, hij is meerder keren helemaal nagekeken door de huisarts. We komen er niet achter wat er toch aan de hand is. Het zou kunnen zijn dat hij het koud heeft, hij weigert onder een deken te slapen, maar hij heeft wel een pyama en een dikke slaapzak met mouwen aan en hij voelt niet koud aan. Zijn bed hebben we al op een andere plaats staan...

Ik zou zeggen: kom maar op met die ervaringen en gouden tips!
Haal je hem uit zijn bedje?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Wow, wat heftig! 3 keer per nacht en dan niet weten of je weer naar je bed kan direct of nog even leuk moet gaan zijn...

Mijn nichtje is een kopietje van je zoon. Mijn zus denkt dat ze te veel te verwerken heeft 's nachts en dat ze daarom zoveel nog wil 's nachts. Vanaf deze maand heeft nichtje een nieuw bed en een heel stoer roze dekbed en ze praat met haar voordat ze gaat slapen. En weet je? Na 3 jaar slaapt mijn zusje weer hele nachten... Het zijn dus geen gouden tips, het is alleen mijn (zusjes') ervaring.
Volg je hart. Dat klopt.
Wat doe je nu als hij wakker wordt?
Ik sprak van de week een moeder, haar dochter sliep in haar peuter- en kleutertijd maar een paar uur per etmaal... later kreeg ze melatonine en toen ging dat beter, maar een langslaper is ze nog steeds niet (ze is nu 12).

Mijn jongste zoontje is bijna 5, pas na zijn derde is hij redelijke nachten gaan maken. Hij werd ook vaak wakker, meestal kort, maar wij waren telkens ook uit onze slaap. Toen hij een keer ziek was, en we hem na het eerste wakker-wordt-moment meteen tussen ons in legden, bleken we allemaal stukken beter te slapen. Wij vonden dit niet ideaal, maar het was op dat moment voor ons de minst slechte oplossing. Eigenlijk doen we het nu nog steeds zo; hij gaat gewoon naar bed in zijn eigen bed, en als hij wakker wordt (dat is elke nacht) mag hij bij ons komen. Vrijwel altijd slaapt hij dan direct weer in, bij ons. Hij mag niet meer roepen, wat hij tot een half jaar geleden nog steeds deed, waardoor we allemaal wakker werden. We hebben het niet meer mogen roepen twee nachten moeten 'afdwingen', echt niet naar 'm toe gaan, laten roepen en huilen tot hij zelf kwam. Sindsdien roept hij alleen nog als iets aparts is, in bed geplast of zo.

Als het zomervakantie is, en de kinderen laat naar bed gaan, slaapt de jongste wél door. Zijn beste ritme lijkt te zijn rond tien uur, half elf naar bed en om half negen weer wakker worden zonder onbrekingen 's nachts. Maar ja, dat is in gewone schoolperiodes niet praktisch natuurlijk.

Hoe laat gaat je zoontje naar bed? Is hij dan echt heel moe? Zo niet, dan zou je kunnen overwegen hem dus wat later naar bed te brengen. Er zijn echt veel kinderen die er niet om half acht in hoeven liggen, dat is dan net te vroeg voor hun bioritme en kan wakker worden in stand houden. Een portie pap voor het slapen gaan zou ook kunnen helpen, om de paar uur wakker worden klinkt een beetje als een oud voedingsritme, en omdat je aangeeft dat hij dan vaak ook wil eten...? Het kan, dat hij wakker wordt door een lage suikerspiegel. Ik zou de pap proberen. Of een ander zuivelproduct, dat vult vaak en geeft vrij lang verzadiging.

Verder is een slaapritme maar zeer beperkt 'maakbaar', niet voor niets probleem nummer één in veel gezinnen! Er een beetje minder moeilijk over doen, hoe stom dat ook klinkt, kan voor je eigen gevoel veel rust geven.

xYella.
Er is ook een onderzoek, trouwens, waaruit blijkt dat het biologisch volkomen normaal is dat kinderen tot een jaar of vier nog meerdere keren per nacht wakker worden.

xYella.
in mijn ogen zeg je het zelf al, soms zijn we meer dan een uur met hem bezig. Aandacht dus. Hier is het zo dat als je wakker wordt en er is iets (plassen of water ofzo), dan krijg je dat, ben je ziek mag je in een logeerbedje naast ons, of op zolder met in het logeerbed met een van ons, ga je dan liggen keten, is het linea recta terug naar je eigen bed en slapen. En als je dat niet doet, doen we de deur dicht en is het jammer voor je. En dat is eigenlijk nooit nodig, want deze aanpak werkt hier heel goed. Is logeerbedje op jullie kamer een idee?

Succes!
Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik denk aan alle opvoedprogramma's die ik de laatste jaren heb gezien (de Nanny enzo) was het vaak (ik zeg 'vaak' niet 'altijd') toch zo dat de ouders het kind in kwestie vol liefde en geheel goed bedoeld, gewoon té veel aandacht gaven. Wat gebeurt er als je je kind gewoon in zijn sop gaar laat koken? Vast gruwelijk moeilijk en niet leuk, de eerste nacht, de tweede nacht, maar wat als het nou werkt? Zet eventueel een beker water naast zijn bed waar hij zelf wat uit kan drinken.
Hoi,

vervelend dat hij zo slecht slaapt 's nachts dat gaat je echt opbreken.

Heeft hij nog een ledikantje? Want mijn dochter lag tot haar 3e jaar in een ledikant sliep toen ook slecht. Dat was over toen zij een bed kreeg waar zij zelf uit kon.
Bedankt voor alle reacties!

In zijn sop gaar laten koken, dat doen we dus al.

We luisteren eerst of hij wel echt wakker wordt. We wachten af. Als hij echt wakker is gaan we pas naar hem toe. We vertellen hem dan dat iedereen slaapt, dat hij ook moet gaan slapen. Soms krijgt hij een slokje water of een schone luier.

Hij krijgt niet wat hij vraagt. Ik ga het ook zeker niet gezellig maken 's nachts.

@Arwen: we doen alles precies zoals jij, maar zoon gaat dus de deur open doen, met spullen smijten, schreeuwen, zingen, huilen, praten, spelen etc.

Hij ligt in een peuterbedje, met een nieuwe stoere autodeken, in een rustige kamer.

Zoon gaat tussen 18:30 en 19:30 naar bed. Dan is hij doodmoe, valt ook meteen in slaap. 's ochtends tussen 7 en half 8 is ie weer wakker. Bedritueel is duidelijk en elke dag hetzelfde, de dag wordt doorgesproken, liedje zingen etc.

Middagslaapje is er al een half jaar uit, daar is ie zelf mee gestopt.

Alles gaat dus goed, het wakker worden an sich vind ik geen probleem, het is het wakker blijven waar ik moeite mee heb. En zoon ook: hij wordt er vermoeid van, valt vaker, etc...
Bij mijn 2,5 jarige dochter hielp het "boos" worden. "Nee, jij gaat nu slapen", "oogjes dicht", "handje in de mond" (ze sabbelt op 2 vingers). En dat blijven herhalen.

Wel nadat we keken of ze geen schone luier nodig had of een slokje water oid.
Ja, dat vind ik echt.
Ik denk ook dat het de aandacht is dat maakt dat hij wakker blijft.

Want als hij gaat gooien, huilen, zingen, krijgt hij dan wel aandacht?

Ik ben bang dat je voor de zware taak staat dat ook te negeren.

Je zou de deurklink van zijn kamerdeur omhoog kunnen zetten (kan hij er niet meer uit) of je eigen slaapkamerdeur op slot.
Boos worden: doen we al.

Deur op slot: raakt hij van in paniek (dat werkte bij de oudste wel, de jongste wordt er echt panisch van)

Hij krijgt alleen aandacht als hij het te bont maakt, bv als hij gaat proberen zijn oudere broer wakker te maken.

Ik ben nu op een punt aangekomen dat ik geneigd ben om hem maar gewoon in bed te nemen als hij wakker wordt.

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik ben hier eigenlijk op tegen (ik slaap toch echt het liefst alleen met mijn man in bed) en ben bang dat er een patroon ontstaat wat ik niet doorbroken krijg. We gaan 20 februari een week met zijn tweeën op vakantie, zou die week genoeg zijn om het patroon weer te doorbreken?
geen tips voor je maar voel met je mee.

Mijn zoon is in december 3 geworden en heeft nog geen enkele nacht doorgeslapen.

Standaard tussen 1 en half 2 wordt hij wakker en is niet eerder stil dan dat hij bij ons in bed ligt.

Ik heb het maar opgegeven en we liggen dus al 2 jaar met z'n 3en in bed.

Leuk is anders maar wij konden ook niet meer,nu krijgen we tenminste een beetje slaap.

verder is het een ontzettend lief slim ventje hoor,niet alleen maar negatieve woorden over hem.

Ach en ik ga er vanuit dat als hij met een jaar of wat een vriendinnetje heeft dat ie dan toch in zijn eigen bed blijft,wordt wel erg vol bij ons anders
Lastig hoor!

Draak hier is 2,5. Sinds ze 2 was sliep ze in een open ledikant (zijkant eraf, lang leve Ikea) en kon ze er dus uit.

Dit ging een tijd goed, maar sinds november kwam ze uit bed. Steeds vaker. Het begon als ze moest gaan slapen, maar later kwam ze er ook 's nachts uit. En uit haar kamer en bij ons op de kamer. Ik pakte dan zonder iets te zeggen haar handje, liep mee naar haar kamer, ze ging zelf in bed liggen en ik stopte haar toe. 's Ochtends was ze meestal tussen half 6 en 6 wakker en mocht dan even bij ons in bed kroelen.

Een week of 2 geleden is ze van 00:00 tot 03:00 wakker geweest. Om het kwartier aan ons bed. GEK werd ik. Elke keer zonder iets te zeggen handje gepakt, naar haar kamer gelopen, toegestopt en weggegaan.

Besloten om het ledikant weer dicht te maken. Sindsdien slaapt ze de meeste nachten weer gewoon door. Als ze wakker wordt 's nachts en huilt ga ik naar haar toe zeg ik dat ze moet liggen en moet slapen. En dat doet ze. En ze slaapt nu tot half 7, 7 uur.

Bij Draak heb ik het idee dat ze de begrenzing van het ledikant nodig heeft; ze kan er toch niet uit en gaat dus weer slapen, wordt niet geprikkeld tot het ondernemen van andere activiteiten, als het wakker maken van ouders.

Dus mijn tip: haal dat ledikant weer van zolder.
Bij de oudste was het ledikantje, en later de bezem onder de deurklink, ook echt die veilige begrenzing. Bij jongste heb ik dat idee niet. Hij blijft grotendeels in zijn bed, namelijk.

Ledikantje kan van zolder af, maar dat is zielig. Het matrasje heb ik namelijk al weggegooid, dat was vies. Bovendien pas hij er niet meer lekker in.

Ik ga bij de drogist maar eens vragen om wat rustegevends ofzo...pfff... dan ben ik wel echt wanhopig.
Matrasje bij jullie op de kamer?

Wel de veiligheid voor hem, maar jij geen peuter in je bed.

Ik kan begrijpen dat je er wanhopig van wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven