schuldgevoel

05-02-2010 21:16 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje is 25 maanden en over 1 maand zal ik bevallen van onze tweede zoon. Nu brengt mijn vriend hem 3 dagen per week naar de creche. Normaal is hij heel vroeg wakker rond 6.00 maar we halen hem er nooit voor 6.30 uit. Nu slaapt hij ineens langer en moet ik hem soms wakker maken en daar voel ik me dan heel schuldig over. Soms denk ik laat maar liggen ik breng hem dan naar de creche maar dat is nu fysiek heel zwaar en zul je zien als mijn vriend het huis verlaat onze zoon dan wakker wordt en ik dan alles met hem moet doen. Normaal geen probleem maar nu wel. Wie heeft daar ook weleens last van schuldgevoel om hem wakkker te maken...? Doei
Ow, zal ik ook nog even ontopic reageren?

Dees, mijn kinderen zijn al wat ouder en gaan naar school. Die moet ik ook wel es wakker maken, omdat ze anders te laat op school komen. Ik denk niet dat veel ouders zich daar schuldig over voeen, want school moet.

En juist door reacties als die van jackie wordt jouw schuldgevoel aangewakkerd. Niks van aantrekken. Je kind krijgt er niks van als ie af en toe es wakker gemaakt wordt.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:32:

[...]

Mijn kind wordt opgevangen door opa's en oma's...ik werk zelf 2 dagen in de week. Maar als ik verlof heb, dan blijft zoon gewoon lekker thuis!

Fijn dat je die luxe hebt.... mijn zoon gaat ook 1 dag in de week naar oma, maar de andere dagen zou hij wel naar de creche moeten want mijn vader leeft niet meer en mijn moeder moet zelf werken... dus ja, dan blijft er weinig keuze over he..

En ja, als hij alleen naar oma en opa zou gaan heeft het weinig toegevoegde waarde om hem daar nog te brengen... is ook niet echt te vergelijken met een creche he? Het kost je ook niks..

Als ik mijn kind 4 maanden niet naar de creche breng kost het mij zo`n 1000 euro.. die ik dus gewoon weg gooi!

Wederom lijkt het er op dat jouw keuzes blijkbaar de beste weg zijn volgens jou...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:29:

[...]

Daar heb je gelijk in en mijn weg is zeker niet de enige goede weg, maar ik vind dat moeders tegenwoordig zo kunnen z**ken dat het zo zwaar is, enz. enz. Als je 2 kinderen dicht op elkaar wil, sta dan achter je keuze en loop niet de hele tijd te zemelen en zeuren dat je het zo zwaar hebt.

Gut, ben jij 22 of zo? Er zijn ook mensen die wat ouder zijn en die hebben simpelweg geen tijd meer. En daarnaast zijn er misschien nog wel meer redenen om kinderen kort op elkaar te willen, zoals een klein leeftijdsverschil. En zo zijn er ook mensen bij wie er een klein leeftijdsverschil is omdat de zwangerschap een verrassing was.

Echt hoor, Jackie, ik heb een kutdag vandaag, ben zwaar hormonaal en ben doodmoe, maar volgens mij heeft mijn man het getroffen met mij, vergeleken met jou. Ik vind je nogal verzuurd vandaag.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:32:

[...]

Mijn kind wordt opgevangen door opa's en oma's...ik werk zelf 2 dagen in de week. Maar als ik verlof heb, dan blijft zoon gewoon lekker thuis!Ook zielig dat hij dan niet op school met zijn vriendjes mag spelen...
Jackie, of ik het nou met je eens ben of niet, dat maakt niet uit maar ik vind je wel vrij hard. Ik zal misschien ook nog wel gaan zeiken want mijn eerste zwangerschap was geen pretje, mag ik daarom, mocht het deze keer weer zo gaan nooit zeuren? Omdat ik het zelf wil, een tweede. Ik dacht toen ik zwanger was van mijn dochter ook dat ik niet mocht zeuren na 7 maanden spugen en dat ik met 5 maanden geen stap meer kon zetten want ja, ik moest blij zijn want na 2 miskramen was ik mooi wel zwanger. Ik weer nu dat iedeeen recht heeft op lekker een potje zeuren op zijn tijd. En bovendien, to zeurt helemaal niet ze vraagt alleen wat.
quote:Suze2 schreef op 05 februari 2010 @ 22:37:

[...]

Ook zielig dat hij dan niet op school met zijn vriendjes mag spelen...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
TO wat So zegt. Je kind krijgt er niks van als je hem soms wakker maakt. Hoe leert hij anders aan een ritme wennen? Kus hem wakker, geniet van het wakker word moment en breng hem daarna naar de creche waar geniet van het spelen en jij van de tijd die je zelf even nodig hebt.

Er zullen altijd mensen zijn die het anders doen als jij doet maar dat wil niet zeggen dat dat voor jou ook de beste manier is.
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:31:

[...]

In het geval van een alleenstaande moeder geef ik je gelijk, maar mensen moeten tegenwoordig blijven werken, omdat het nooit genoeg is; 2 auto's voor de deur, 2x per jaar op vakantie willen gaan, mooi huis, enz. enz. Mensen kunnen tegenwoordig geen stapje meer terug doen.

Wat een onzin zeg. Nu suggereer je dat ik uit 'luxe' werk? Ik ben geen alleenstaande moeder, wel kostwinner samen met mijn vriend. En doet dat ertoe? Want wat ben je verschrikkelijk kortzichtig, mijn vriend en ik willen allebei werken om allebei, als er wat gebeurt, voor onszelf en ons kind te kunnen zorgen en niet terug te hoeven vallen op bijstand. En dus niet om zoveel keer per jaar met vakantie te kunnen of meerdere auto's te bezitten.

Want nee, wij hebben niet een wereldbeeld waarin je blijkbaar alles voor het kiezen hebt (hoeveelheid jaar tussen kinderen, baantje erbij of niet). Jammer dat je je eigen werk, onderhoud en inkomen niet serieus neemt.
quote:biol schreef op 05 februari 2010 @ 22:35:

[...]

Fijn dat je die luxe hebt.... mijn zoon gaat ook 1 dag in de week naar oma, maar de andere dagen zou hij wel naar de creche moeten want mijn vader leeft niet meer en mijn moeder moet zelf werken... dus ja, dan blijft er weinig keuze over he..

En ja, als hij alleen naar oma en opa zou gaan heeft het weinig toegevoegde waarde om hem daar nog te brengen... is ook niet echt te vergelijken met een creche he? Het kost je ook niks..

Als ik mijn kind 4 maanden niet naar de creche breng kost het mij zo`n 1000 euro.. die ik dus gewoon weg gooi!

Wederom lijkt het er op dat jouw keuzes blijkbaar de beste weg zijn volgens jou...

Wat een aannames weer

Laat ik duidelijk zijn; er is absoluut niets mis met de creche! Mijn zoon is altijd opgevangen door opa's en oma's, maar misschien ga ik het bij de 2e wel anders doen. Ik sta ingeschreven bij een KDV maar ik weet nog niet of ik daar gebruik van ga maken.

Ik kan mij alleen heel erg storen aan sommige mensen (in mijn omgeving, dus het is niet zomaar een oordeel in het wilde weg) die carriere willen blijven maken en het kind zien als iets waar ook nog voor gezorgd moet worden. En 'ik ben een leukere mama, want ik werk' vind ik zo'n dooddoener.
quote:Daar heb je gelijk in en mijn weg is zeker niet de enige goede weg, maar ik vind dat moeders tegenwoordig zo kunnen z**ken dat het zo zwaar is, enz. enz. Als je 2 kinderen dicht op elkaar wil, sta dan achter je keuze en loop niet de hele tijd te zemelen en zeuren dat je het zo zwaar hebt.

Dus als je 'maar' 1 kind hebt en je vind het zwaar, mag je dat niet zeggen omdat je dat zelf zo gewild hebt? Als je werkt en je hebt een baaldag, mag je dat ook niet zeggen omdat je zelf voor je werk gekozen hebt?

Ik snap je punt niet zo.
quote:Suze2 schreef op 05 februari 2010 @ 22:37:

[...]

Ook zielig dat hij dan niet op school met zijn vriendjes mag spelen...Hoe kom je daar nou weer bij? Wederom over aannames gesproken...
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:40:

[...]

En 'ik ben een leukere mama, want ik werk' vind ik zo'n dooddoener.Ja, 't is vrij duidelijk dat dat voor jou iig niet geldt.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio, je was me voor.

[...]

Ik kan mij alleen heel erg storen aan sommige mensen (in mijn omgeving, dus het is niet zomaar een oordeel in het wilde weg) die carriere willen blijven maken en het kind zien als iets waar ook nog voor gezorgd moet worden. En 'ik ben een leukere mama, want ik werk' vind ik zo'n dooddoener.

Dus alles wat je hier zegt is gebaseerd op wat mensen uit je omgeving? Rare omgeving heb jij dan zeg, ik ken nl. niemand persoonlijk die zo denkt als de mensen in jouw omgeving.

En die dooddoener van jou gaat hier gewoon op.
quote:Solomio schreef op 05 februari 2010 @ 22:42:

[...]

Ja, 't is vrij duidelijk dat dat voor jou iig niet geldt.

[...]

En 'ik ben een leukere mama, want ik werk' vind ik zo'n dooddoener.

En toch is het zo... Ik ben namelijk meer dan alleen een mama.. en mijn werk is mijn passie. En op de dagen dat ik niet werk kan ik me volledig op mijn kind richten.. en dus doen we veel leuke dingen..

Ik vind het zo`n dooddoener dat wanneer je moeder wordt de rest niet meer bestaat... dat werk niet meer belangrijk is..... dat je praat in termen als mama moet dit, je partner aanspreekt met papa....

Maar gelukkig hebben we jou! En ben jij er om de standaarden te stellen! God ik zou wensen dat ik je al een paar jaar eerder had leren kennen.. wie weet wat er dan van me geworden was!

[...]

En 'ik ben een leukere mama, want ik werk' vind ik zo'n dooddoener.Of vind je het moeilijk om hier argumenten tegen te vinden en noem je het daarom een dooddoener? En... als het een dooddoener is maakt dat het dan meteen onwaar?
quote:Uma schreef op 05 februari 2010 @ 22:41:

[...]

Dus als je 'maar' 1 kind hebt en je vind het zwaar, mag je dat niet zeggen omdat je dat zelf zo gewild hebt? Als je werkt en je hebt een baaldag, mag je dat ook niet zeggen omdat je zelf voor je werk gekozen hebt?

Ik snap je punt niet zo.
quote:Supersmollie1 schreef op 05 februari 2010 @ 22:36:

[...]

Gut, ben jij 22 of zo? Er zijn ook mensen die wat ouder zijn en die hebben simpelweg geen tijd meer. En daarnaast zijn er misschien nog wel meer redenen om kinderen kort op elkaar te willen, zoals een klein leeftijdsverschil. En zo zijn er ook mensen bij wie er een klein leeftijdsverschil is omdat de zwangerschap een verrassing was.

Echt hoor, Jackie, ik heb een kutdag vandaag, ben zwaar hormonaal en ben doodmoe, maar volgens mij heeft mijn man het getroffen met mij, vergeleken met jou. Ik vind je nogal verzuurd vandaag.

Dat kan ik mij allemaal goed voorstellen, maar over het algemeen lopen veel mensen te klagen dat het allemaal zo zwaar is...

Ik zeg niet dat dit voor TO geldt. V.w.b. het wakker maken heb ik al gezegd wat ik daarvan vind; ik kan het mij heel goed voorstellen, maar het hoort er ook bij. Maak hem eventueel wat vroeger wakker dan normaal (als dat mogelijk is) om hem wat extra tijd te geven om samen nog even wakker te worden.
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:41:

[...]

Hoe kom je daar nou weer bij? Wederom over aannames gesproken...Huh? Je kind is 4 en hij moet thuis blijven als jij verlof hebt schrijf je net toch?
Jackie, waar kom jij die mensen dan allemaal tegen die zo lopen te klagen?? Ik ken ze namelijk niet terwijl ik wel heel veel mensen met kinderen ken.

[...]

Wat een aannames weer

Laat ik duidelijk zijn; er is absoluut niets mis met de creche!

Fijn dat je voor ons vaststelt dat er niets mis is met de creche.

Ik stoor mij eraan dat je de rol van de vader (als vader) volledig buiten beschouwing laat in jouw 2-verdieners verhaal. Ik vraag maar niet wat daar de oorzaak van is.
quote:Suze2 schreef op 05 februari 2010 @ 22:48:

[...]

Huh? Je kind is 4 en hij moet thuis blijven als jij verlof hebt schrijf je net toch?Sorry, onduidelijkheid van mijn kant; ik ben vlak voor de zomervakantie uitgerekend, dus ik ga er even vanuit dat ik nog zwanger ben of net bevallen ben in zijn zomervakantie.
quote:dorinke schreef op 05 februari 2010 @ 22:50:

[...]

Fijn dat je voor ons vaststelt dat er niets mis is met de creche.

Ik stoor mij eraan dat je de rol van de vader (als vader) volledig buiten beschouwing laat in jouw 2-verdiener verhaal. Ik vraag maar niet wat daar de oorzaak van is.Dat komt omdat ik van mijn vriend maar 2 dagen mag werken...ja, hij ziet het echt niet zitten om thuis te blijven voor de kinderen.
quote:Dat komt omdat ik van mijn vriend maar 2 dagen mag werken...ja, hij ziet het echt niet zitten om thuis te blijven voor de kinderen.En hier mag iemand anders zeker niks van vinden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven