Homoseksueel broertje

06-02-2010 18:32 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb niet echt een probleem, meer iets wat ik mij afvraag.

Mijn broertje van 15 (nakomertje) is vermoedelijk homoseksueel. Eigenlijk weet ik het wel zeker. Niet omdat hij mij dat zelf heeft verteld, maar omdat ik dat eigenlijk altijd al heb gevoeld. Hij heeft altijd alleen maar interesse getoond voor “meisjes-dingen”, zit veel op chatsites voor homoseksuelen en ik ben ook nog een paar andere dingen op zijn pc tegengekomen, toen hij mij vroeg die te maken, een paar maanden geleden. Ik heb hier absoluut geen problemen mee, ik heb niets tegen homo’s en houd nog net zoveel van hem.

Wat ik mij alleen afvraag is: moet ik hem subtiele hints geven zodat hij weet dat ik op de hoogte ben van zijn seksuele geaardheid? Ook ben ik bang dat hij het later erg moeilijk gaat krijgen in de maatschappij omdat homoseksualiteit niet overal even geaccepteerd is. Ik wil hem op de één of andere manier toch beschermen, hem hiervoor behoeden.. Helpen.. Terwijl ik weet dat dit een proces is wat hij eigenlijk zelf moet doen: de beslissing maken om het iedereen te vertellen, het uit de kast komen..

Moet ik gewoon wachten tot hij zelf de keuze maakt om mij en mijn ouders alles te vertellen of niet? Heeft iemand hier ervaring mee of gewoon enkele tips?
Ik denk dat je hem er beter zelf mee kunt laten komen.... Ik ben zelf pas uit de kast, wist t ook pas een 1,5 jaar nu van mezelf en ik denk dat hij er wel voor uit komt wanneer hij er klaar voor is. Bij mij heeft het iig een groot deel met zelf-acceptatie te maken gehad, in hoeverre ik het naar buiten toe droeg.
Laat hem zelf de keuze aub! Ik heb zelf ook een broertje (overtuigd hetero) maar hij werkt bij een afdeling van het COC en ik heb dus veel contacten met homosexuelen (zowel man als vrouw).

Daarbij ligt het ook erg aan hoe je ouders erover denken, zijn ze er makkelijk in dan zal hij het misschien wel snel vertellen, als ze wat stugger zijn is dat voor hem misschien een reden om het langer 'achter te houden'

Je broertje weet dat jij dit vermoed of niet?

Het enige wat je nu kunt doen is afwachten.
Je hebt geluk! Heb veel homo vrienden, altijd gezellig! Later kan je leuk met hem uitgaan naar de gay kroeg
Kun je niet een keer iets vragen in de trant van: Ben je wel eens verliefd geweest?

Dat is een vrij normale broer-zus vraag en je suggereert er niks mee.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Gewoon vragen: joh, ik zie dat je op veel chatsites zit voor homo's, val je op mannen?

Klaar.

Volgens mij valt het trouwens wel mee met het doemscenario dat je schetst. Heb ook een paar homo's in de familie en die hebben daar niet zoveel problemen mee. Ik zou dus niet zo overbeschermend zijn. Het is iets wat hij moet uitzoeken. Niet jij. Bij dingen uitzoeken hoort nou eenmaal vallen en opstaan. Als zijn familie achter hem staat zal hij zich zeker genoeg voelen.
Mijn ouders zijn gelukkig het probleem niet. Zij hebben altijd gezegd dat ze onvoorwaardelijk van hun kinderen zullen houden, paars, geel, homo of hetero. Maar omdat ik mij zo kan voorstellen dat het ook enorm lastig moet zijn om dit allemaal alleen te doen op 15-jarige leeftijd vraag ik het me gewoon af..

Mijn broertje weet niet dat dit vermoed, nee..
Kymm, je broertje zit ook nog eens in de puberteit, dat is al geen makkelijke periode, ik zou het er persoonlijk even bij laten (hoe moeilijk dat ook is) Ikzelf zou luchtig reageren en als hij wil praten komt hij vanzelf wel naar jou of jullie ouders toe.
Dat het maatschappelijk niet zo geaccepteerd zou zijn valt toch wel mee hier in NL??
Dat lijkt misschien zo Zamirah, tot je het als HoLeBi zelf ervaart.

Ik kom nog steeds veel onwetendheid tegen met hier en daar een vleugje discriminatie.
Ik zou je broer gewoon zelf zijn moment voor zijn coming out laten kiezen. Dus niet confronteren met de homosites op zijn computer. Wel zou ik hem subtiel laten weten dat het oke is of hij nou homo of hetero is. Maar dan meer in de terloopse manier waarop je het hebt over homosekualiteit in de gewone conversatie. Zo van "mijn mannelijke collega had naar het bedrijfsfeest zijn man meegenomen en die vertelde ... etc."
Ik weet er alles van, Rogue.
Dat is er wel heel dik bovenop gelegd Mieomij .

Laat het gewoon lekker gaan Kymm, als het al zo is dan verteld hij het vanzelf als hij daar aan toe is. Zoiets moet je niet gaan forceren.
Misschien ligt het ook aan waar je woont in Nederland.
Dat denk ik ook...als je bijv. in een dorp als Nunspeet of Urk woont, is het moeilijker uit de kast komen dan in een grotere plaats of stad!

Ik zie het soms aan jongens op school (zelfs al brugklassers) en dan merk je ook dat ze het zelf nog niet zo doorhebben. Maar als je aan het puberen bent, gieren de hormonen door je lijf...
Ik woon in de randstad (hij ook) en je verwacht dat iedereen in een grote stad gewoon lekker z'n eigen ding kan doen.. Maar je kan je er aardig in vergissen: er is hier ook nog veel geweld tegen homo's en er zijn inderdaad nog genoeg mensen die het normaal vinden om homoseksuelen te discrimineren of het bestempelen als 'een ziekte'.

Aan jullie reacties te zien is het inderdaad misschien gewoon beter om mijn broer er zelf mee te laten komen, ik denk dat ik dat zelf ook wel wist, maar ik zal gewoon altijd de grote overprotective zus blijven denk ik..
Dat is logisch dat je je broertje wilt beschermen.
Vriendin van mij,lesbisch, heeft het haar oudere zus,ook lesbisch, een beetje kwalijk genomen zelfs dat ze er nooit over begonnen is met haar terwijl ze wel al vermoedde dat zusje ook lesbisch was.

Volgens haar had het een stuk gescheeld als ze er met haar oudere zus over had kunnen praten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:maria100 schreef op 06 februari 2010 @ 18:40:

Je hebt geluk! Heb veel homo vrienden, altijd gezellig! Later kan je leuk met hem uitgaan naar de gay kroeg

Sorry maar dit vind ik een rare opmerking. Net zoiets als "dikke mensen zijn gezellig". Niet alle homo's zijn altijd gezellig en niet alle homo's houden er van om naar gay kroegen te gaan toch?

@TO, ik denk dat het het beste is om af te wachten. Als je broertje er klaar voor is zal hij er uit zichzelf over gaan praten.
Ik lees vooral reacties als die van Keatje (dat het beter is om te wachten tot je broertje er mee komt). Ik zou dat juist niet doen. Als je een keertje met je broertje gaat winkelen oid zou ik het er luchtig over hebben. Denk dat het voor hem fijn is als iemand er zelf mee komt. Lijkt mij een hele drempel om het uit je zelf te 'moeten' vertellen.
quote:maria100 schreef op 06 februari 2010 @ 18:40:

Je hebt geluk! Heb veel homo vrienden, altijd gezellig! Later kan je leuk met hem uitgaan naar de gay kroeg Ik ben anders af en toe bloedchagrijnig hoor, daar is niets gezelligs aan.
Wat je ook zou kunnen doen is zelf open zijn over moeilijke keuzes in jouw leven. Hem laten merken dat hij met alles bij jou terecht kan. Als jij hem in vertrouwen neemt zal hij jou ook gemakkelijker in vertrouwen nemen.
quote:kaetje schreef op 06 februari 2010 @ 19:26:

[...]

Sorry maar dit vind ik een rare opmerking. Net zoiets als "dikke mensen zijn gezellig". Niet alle homo's zijn altijd gezellig en niet alle homo's houden er van om naar gay kroegen te gaan toch? Maar als wel, dan is t vaak wel supergezellig. Een hele goede vriendin van me is hetero en gaat supergraag mee met mij stappen. Ze maakt er altijd nieuwe (homo)vrienden. En de meeste homo's vinden t ook hartstikke gezellig met haar...
Ik zou er niet over beginnen, maar het onderwerp wel eens aanhalen zoals iemand anders opperde. Zo van, collega (man) nam zijn vriend mee, is me toch een leuk stel! Hij weet dan dat jij er open voor staat. Jij kan wel denken dat hij het weet, maar misschien is dat niet zo. En maakt dit zijn coming out in de toekomst wat makkelijker. Of stapt hij nu wat makkelijker naar je toe met dit "probleem".

En ja, ik begrijp je "angst". Het blijft toch je lieve jongere broertje voor wie je hoopt dat zijn leven probleemloos verloopt. Ik vind homosexualiteit geen probleem, maar je hebt nog steeds mensen die nogal bekrompen zijn. Liefde is toch heerlijk, wat maakt het nu uit of het v/m, m/m of v/v is.
Ik zou het gewoon vragen. Is toch tegenwoordig geen probleem meer? En overal stikt het van de homotenten. Zou ik lekker meegaan. Als hij dat wil natuurlijk. Hij is nog jong kan je hem een beetje beschermen.

Maar wel heel leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven