Wat wel en niet drinken ivm tanderosie

donderdag 18 februari 2010 om 13:06

donderdag 18 februari 2010 om 13:06

donderdag 18 februari 2010 om 13:30

Precies, het drinken zelf is niet zo schadelijk, maar het direct poetsen erna. Dat geldt voor alles waar zuren in zitten. Dus cola, wijn, fruit, vruchtendranken... Mijn mondhygiëniste zegt altijd dat je in ieder geval 50 minuten moet wachten met poetsen na deze dingen. Ik probeer er zoveel mogelijk op te letten.
Ik heb nog niet gehoord dat koolzuur schadelijk zou zijn voor je gebit.
                    Ik heb nog niet gehoord dat koolzuur schadelijk zou zijn voor je gebit.

donderdag 18 februari 2010 om 14:16

donderdag 18 februari 2010 om 14:50

ik heb ooit van een mondhygienste gehoord dat je gebit 7 zuuraanvallen per dag kan verdragen en dat het een half uur kost voor je tanden er van herstelt zijn.
het beste is dus je glas in een keer snel opdrinken en niet een uur lang telkens een slokje nemen.
de grootste boosdoeners zijn cola, en andere frisdranken, ijsthee, sap, aanmaaklimonade.
                    het beste is dus je glas in een keer snel opdrinken en niet een uur lang telkens een slokje nemen.
de grootste boosdoeners zijn cola, en andere frisdranken, ijsthee, sap, aanmaaklimonade.

donderdag 18 februari 2010 om 15:02

Moest dat nou Roelfien 
Wat een rampengebit. Je ziet inderdaad dat het glazuur eraf is. Dan heb je het volgens mij zwaar te verduren.. vaak gaatjes, gevoelig etc.. Brrr!!
Gelukkig maar dat ik vooral water, thee en af en toe een wijntje drink (saai ben ik zeg )
                    Wat een rampengebit. Je ziet inderdaad dat het glazuur eraf is. Dan heb je het volgens mij zwaar te verduren.. vaak gaatjes, gevoelig etc.. Brrr!!
Gelukkig maar dat ik vooral water, thee en af en toe een wijntje drink (saai ben ik zeg )
                                    anoniem_86765 wijzigde dit bericht op 18-02-2010 15:03

Reden: voorzetsel..

Reden: voorzetsel..
  % gewijzigd

donderdag 18 februari 2010 om 20:24

mijn tandarts en mondhygieniste zeiden ook dat je het beste iets zuurs in 1 x kan opdrinken ipv slokjes nemen.
en rietjes!!!! als ik een glas cola bijv zonder rietje drink, voel ik het gelijk, ik probeer het daarom altijd met een rietje te drinken en sowieso niet dagelijks.
wat je nog kan drinken.... vrij weinig eigenlijk. alle theesoorten en koffie zonder suiker en water natuurlijk. Ik vind het trouwens minder erg als mijn tanden ietsjes geler zijn, is ook een soort beschermlaagje liever dat dan gevoelige tanden.
volgens mij was er ook een kinderdrankje die niet schadelijk schijnt te izjn voor het gebit, maar of dat waar is?? zit volgens mij wel suiker in..
ik poets sochtends trouwens altijd mn tanden voor het eten, ong 10 min daarna ga ik eten. Dat kan toch wel?? of is dat ook schadelijk ivm de erosie?
                    en rietjes!!!! als ik een glas cola bijv zonder rietje drink, voel ik het gelijk, ik probeer het daarom altijd met een rietje te drinken en sowieso niet dagelijks.
wat je nog kan drinken.... vrij weinig eigenlijk. alle theesoorten en koffie zonder suiker en water natuurlijk. Ik vind het trouwens minder erg als mijn tanden ietsjes geler zijn, is ook een soort beschermlaagje liever dat dan gevoelige tanden.
volgens mij was er ook een kinderdrankje die niet schadelijk schijnt te izjn voor het gebit, maar of dat waar is?? zit volgens mij wel suiker in..
ik poets sochtends trouwens altijd mn tanden voor het eten, ong 10 min daarna ga ik eten. Dat kan toch wel?? of is dat ook schadelijk ivm de erosie?

zaterdag 20 februari 2010 om 11:50

Mijn tandarts zei inderdaad hetzelfde als hierboven beschreven: te vermijden: cola, frisdrank, fruitsap, wijn,... omdat dat zure dranken zijn die je glazuur aantasten. Ook cola in één keer opdrinken en niet gedurende de namiddag verschillende slokjes nemen. Want dan kun je geen speeksel aanmaken dat het neutraliseert.
Wat ik hier nog niet zie staan is dat ze zei dat ook appels, sinaasappels, pompelmoezen,... 'verboden' vruchten zijn.
Ook tandenpoetsen een uur na het eten van iets zuurs. En tandenpoetsen voor het ontbijt en 's morgens spoelen met elmex spoelmiddel, een variant die het glazuur beschermt.
Ik draag nu 's nachts ook een plaatje dat de tanden beschermt, omdat de oorzaak bij mij het tandenknarsen is.
                    Wat ik hier nog niet zie staan is dat ze zei dat ook appels, sinaasappels, pompelmoezen,... 'verboden' vruchten zijn.
Ook tandenpoetsen een uur na het eten van iets zuurs. En tandenpoetsen voor het ontbijt en 's morgens spoelen met elmex spoelmiddel, een variant die het glazuur beschermt.
Ik draag nu 's nachts ook een plaatje dat de tanden beschermt, omdat de oorzaak bij mij het tandenknarsen is.