Geld & Recht alle pijlers

Hoort dit ook in een contract?

22-02-2010 18:34 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb een nieuwe baan gevonden en heb vandaag het contract gemaild gekregen zodat ik kan checken of alles klopt.

De looptijd staat erin (contract voor bepaalde tijd), maar er staat niet bij wat er gebeurt als dat contract is afgelopen. Bijv. een intentie om het te verlengen bij goed functioneren. Is dit altijd zo of worden er ook wel dingen over verlenging in genoemd?
Het klopt dat het er niet instaat. De intentie tot verlenging van je contract bij goed functioneren kan uitgesproken zijn (of zelfs in de advertentie gestaan hebben) maar wordt niet in het contract vermeld. Een contract is namelijk bindend en garantie geven ze je niet. Je zult eerst moeten 'bewijzen' inderdaad goed te functioneren, binnen het team te passen etc.

En gefeliciteerd met je nieuwe baan natuurlijk
anoniem_84859 wijzigde dit bericht op 22-02-2010 18:43
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Dat is meestal zo
Ja, dat klopt. Je hebt ook geen garantie dat het daarna wel door gaat lopen, reken er dus niet al te zeer op. Ze zijn je ook geen uitleg verschuldigd over evt. verlenging als het afloopt. Het is wat het is: een baan voor bepaalde tijd. Alles wat er evt. nog bijkomt daarna, is meegenomen.
Klopt, bij ons is dat ook zo! Het is zeker niet standaard om dat erin te vermelden.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik was er al bang voor. Moest op zoek naar een nieuwe baan omdat contract na 2jr ineens niet verlengd wordt.

Staat het trouwens raar als ik nog wel ff vraag of er in principe wel de intentie is om het te verlengen bij goed functioneren? Al weet ik natuurlijk wel dat dat op hetzelfde neerkomt als een intentieverklaring.
Ik zou het zeker vragen. Ik neem ook aan dat je wilt weten of je er echt voor de periode van een jaar werkt of dat het de bedoeling is dat je blijft. Het maakt nogal verschil in beleving.

Echter je hebt er juridisch niks aan.
Contract is zelfs maar voor 6 maanden, vandaar dat ik er even bij stil sta. Dacht dat 1jr als start toch wel meest gebruikelijk was.

Nee juridisch heb ik er inderdaad niks aan, maar meer beetje voor m'n eigen gemoedsrust, al hou ik mezelf eigenlijk voor de gek
Is dat niet aan de orde geweest in je sollicitatiegesprek? Meestal worden zulk soort zaken daar wel besproken. Of in ieder geval in het arbeidsvoorwaardengesprek.
Contract voor 6 maanden kan ook hoor, zeker in een onzekere branche.
Bij ons wordt er heel vaak eerst een half jaar gegeven, en als de medewerker bevalt volgt er een jaarcontract. Ik zou er wel even naar vragen hoor! Het is wel logisch dat je wilt weten wat je kunt verwachten ook al geeft dat geen enkele garantie natuurlijk.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Vaak staat er in een contract voor bepaalde tijd dat het eindigt van rechtswege. En dan de datum 6 maanden na aanvang.
quote:Lunax schreef op 22 februari 2010 @ 19:09:

Is dat niet aan de orde geweest in je sollicitatiegesprek? Meestal worden zulk soort zaken daar wel besproken. Of in ieder geval in het arbeidsvoorwaardengesprek.Heb geen arbeidsvoorwaardengesprek gehad Alleen een eerste gesprek, daarna hebben ze gelijk een aanbod gedaan Zal morgen wel eens met ze bellen!
je kan zeker vragen of de intentie er is en dit kan je dan in je contract laten zetten!

Lees net je laatste berichtje, geen arbeidsvoorwaardengesprek? Niet gesproken over salaris, scholing, secundaire arbeidsvoorwaarden??
Wel over gesproken, maar niet tijdens een officieel arbeidsvoorwaardengesprek. Aantal dingen waren tijdens het eerste gesprek al zijdelings ter sprake gekomen, overige dingen heb ik aan HRM gevraagd.
Bij het bedrijf waar ik werk staat in een tijdelijk contract iets in de trant van dat je contract op die datum aan het eind van dag afloopt en dat ze je die dag, zonder opgaaf van reden, mogen mededelen dat je contract niet verlengd wordt en dus de volgende dag niet hoeft terug te komen. Gebeurt in de praktijk nooit hoor, maar ze timmeren het wel dicht.
Bij mij staat die intentieverklaring wel in mijn contract (jaarcontract). En bij mijn vorige werkgever kreeg ik eerst een contract voor 6 maanden en daar heb ik ook de bepaling in laten zetten dat bij goed functioneren het contract na die 6 maanden omgezet zou worden in een contract voor onbepaalde tijd (is toen ook gebeurd).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven