UItstrijkje, mag ik kiezen wie het doet?
zaterdag 27 februari 2010 om 10:42
Heb afgelopen week een oproep gekregen voor mijn (1e) uitstrijkje. Nou zie ik daar al verschikkelijk tegenop, en vooral omdat ik op de site van mijn huisarts heb gelezen dat de assistente de uitstrijkjes doet. Laat ik nou een verschrikkelijke hekel aan die assistente hebben (= bits en nors persoon, iemand die niet de juiste functie heeft). Het is een kleine praktijk, dus ook geen keuze uit een andere assistente.
Ik vraag me af wat mijn 'rechten' zijn, ben ik verplicht om het door de assistente te laten doen, of mag ik ervoor kiezen om het door de huisarts of een gynaecoloog te laten doen?
Heb al zitten googlen, maar het enige dat ik zag staan is dat je voor gynaecoloog moet betalen. Ligt er natuurlijk aan hoeveel dat is, maar dat zou ik er nog wel voor over hebben..
Ik vraag me af wat mijn 'rechten' zijn, ben ik verplicht om het door de assistente te laten doen, of mag ik ervoor kiezen om het door de huisarts of een gynaecoloog te laten doen?
Heb al zitten googlen, maar het enige dat ik zag staan is dat je voor gynaecoloog moet betalen. Ligt er natuurlijk aan hoeveel dat is, maar dat zou ik er nog wel voor over hebben..

zaterdag 27 februari 2010 om 10:51
Als je nou een afspraak maakt met je huisarts voor een consult of zoals dat bij ons kan s morgens tussen 9 en 10 binnen loopt op het inloopspreekuur dan kun je als je bij hem aan het bureau zit het formulier overhandigen en vragen of hij het uitstrijkje even maakt. Duurt 1 minuutje.
Als hij dan aangeeft dat normaal gesproken de assistente dat doet, kun je aangeven dat jij het een intiem gebeuren vindt en dat je bij de assistente niet zo'n vertrouwd, prettig, rustig of iets dergelijk gevoel hebt.
Lijkt me geen probleem voor de huisarts.
Als hij dan aangeeft dat normaal gesproken de assistente dat doet, kun je aangeven dat jij het een intiem gebeuren vindt en dat je bij de assistente niet zo'n vertrouwd, prettig, rustig of iets dergelijk gevoel hebt.
Lijkt me geen probleem voor de huisarts.
zaterdag 27 februari 2010 om 10:56
De assistente doet de uitstrijkjes omdat dat iets is wat de dokter niet per se zelf hoeft te doen, waardoor hij weer tijd heeft voor echte medische problemen.
Villahollandia heeft gelijk als ze zegt dat het uitstrijkje maar 1 minuut duurt, maar dat is de handeling zelf. Uitkleden, spullen pakken, klaar gaan liggen, speculum inbrengen, uitsmeren en opruimen, jij je weer aankleden: je bent zo 15 minuten verder.
Ik kan me zo voorstellen dat de huisarts daar geen tijd voor vrij wil maken en zich niet laat overhalen als je zomaar op het spreekuur verschijnt met je verzoek, maar je zou hem altijd kunnen bellen om te vragen of hij een uitzondering voor jou wil maken.
Hij zal zeker geen verwijsbrief geven voor een uitstrijkje bij de gynaecoloog, als het een handeling is wat zijn assistente ook kan doen.
En omdat je nog wel vaker met die assistente te maken zult hebben: is er een optie om van huisarts te wisselen?
Villahollandia heeft gelijk als ze zegt dat het uitstrijkje maar 1 minuut duurt, maar dat is de handeling zelf. Uitkleden, spullen pakken, klaar gaan liggen, speculum inbrengen, uitsmeren en opruimen, jij je weer aankleden: je bent zo 15 minuten verder.
Ik kan me zo voorstellen dat de huisarts daar geen tijd voor vrij wil maken en zich niet laat overhalen als je zomaar op het spreekuur verschijnt met je verzoek, maar je zou hem altijd kunnen bellen om te vragen of hij een uitzondering voor jou wil maken.
Hij zal zeker geen verwijsbrief geven voor een uitstrijkje bij de gynaecoloog, als het een handeling is wat zijn assistente ook kan doen.
En omdat je nog wel vaker met die assistente te maken zult hebben: is er een optie om van huisarts te wisselen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

zaterdag 27 februari 2010 om 11:01
De assistente is vaak handiger in het maken van uitstrijkjes dan de huisarts, het is zeg maar haar dagelijks werk.
Of de huisarts het wil doen zul je even aan hem/haar moeten vragen, maar ik kan me zo voorstellen dat hij/zij dit overlaat aan de assistente. Huisartsen hebben het over het algemeen behoorlijk druk en zullen alle handelingen die de assistente uit kunnen voeren ook aan de assitenten overlaten. Maar vragen staat vrij, nee heb je, ja kun je krijgen.
Of de huisarts het wil doen zul je even aan hem/haar moeten vragen, maar ik kan me zo voorstellen dat hij/zij dit overlaat aan de assistente. Huisartsen hebben het over het algemeen behoorlijk druk en zullen alle handelingen die de assistente uit kunnen voeren ook aan de assitenten overlaten. Maar vragen staat vrij, nee heb je, ja kun je krijgen.
zaterdag 27 februari 2010 om 11:05
Ik denk dat op het spreekuur bij de huisarts aangeven helaas niet gaat werken, in de brief die ik gekregen heb stond specifiek dat als ik bel om een afspraak te maken ik moet vermelden dat het om een uitstrijkje gaat. En aangezien ik die afspraak bij de assistente moet maken..
Heb er inderdaad al over zitten denken om van praktijk te veranderen. Twijfel wel, omdat de huisarts zelf wel een heel prettig persoon is.
Misschien moet ik toch maar rond gaan kijken. Nadeel is dan wel dat je niet weet waar je terechtkomt, heb ook verder geen vrienden /kennissen die hier in de buurt een huisarts hebben.
Heb er inderdaad al over zitten denken om van praktijk te veranderen. Twijfel wel, omdat de huisarts zelf wel een heel prettig persoon is.
Misschien moet ik toch maar rond gaan kijken. Nadeel is dan wel dat je niet weet waar je terechtkomt, heb ook verder geen vrienden /kennissen die hier in de buurt een huisarts hebben.
zaterdag 27 februari 2010 om 11:09
Hoe eng kan die assistente zijn dan? Het lijkt me iig een plus dat ze een vrouw is. Een vrouw die weet hoe het voelt om een uitstrijkje te krijgen. Een vrouw die er ongetwijfeld geen plezier aan beleefd om jou expres pijn te doen.
Misschien komt ze soms gewoon nors over en valt ze, als ja haar beter kent of onder andere omstandigheden, best wel mee.
Als ze echt geen people-skills had was ze toch allang ontslagen? Want dat is nml nogal belangrijk bij dit werk...
Misschien komt ze soms gewoon nors over en valt ze, als ja haar beter kent of onder andere omstandigheden, best wel mee.
Als ze echt geen people-skills had was ze toch allang ontslagen? Want dat is nml nogal belangrijk bij dit werk...
zaterdag 27 februari 2010 om 11:19
Wil haar best beter leren kennen, maar liever niet in de uitstrijkjes positie
Ik denk ook niet dat ze erop uit is om me pijn te doen, maar het is meer dat ik al heel erg tegen dat uitstrijkje opzie, en dan helemaal om het door iemand uit te laten voeren waar ik me niet prettig bij voel.
Ik kan het me ook niet voorstellen dat ze nooit is aangesproken op haar manier van doen, misschien bedoelt ze het anders maar de manier waarop ze dingen brengt....
Ik denk ook niet dat ze erop uit is om me pijn te doen, maar het is meer dat ik al heel erg tegen dat uitstrijkje opzie, en dan helemaal om het door iemand uit te laten voeren waar ik me niet prettig bij voel.
Ik kan het me ook niet voorstellen dat ze nooit is aangesproken op haar manier van doen, misschien bedoelt ze het anders maar de manier waarop ze dingen brengt....
zaterdag 27 februari 2010 om 11:51
Oja je kunt best een andere huisarts zoeken omdat je niet blij bent met de assistente.
maar hoe id de assistente van de nieuwe huisarts?
Of misschien vertrekt die wel binnenkort, en wordt vervangen door de assistente van je huidige arts.
maar vragen kan altijd, en van de andere kant, misschien is ze beter /aardiger als ze met dat soort handelingen bezig is.
maar hoe id de assistente van de nieuwe huisarts?
Of misschien vertrekt die wel binnenkort, en wordt vervangen door de assistente van je huidige arts.
maar vragen kan altijd, en van de andere kant, misschien is ze beter /aardiger als ze met dat soort handelingen bezig is.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 27 februari 2010 om 11:55
quote:Scarlet72 schreef op 27 februari 2010 @ 11:53:
Ik zou me er gewoon overheen zetten. Een uitstrijkje is tenslotte ook geen gezelligheidsgebeuren, dus wat maakt het uit dat de assistente ook niet gezellig is.
En als het goed is hoef je ook maar 1x in de 5 jaar in de spreidstand voor haar. Geef aan dat het je eerste keer is en dat je er tegenop ziet, en probeer je irritatie naar haar niet te tonen. Misschien valt ze best wel mee..
Ik zou me er gewoon overheen zetten. Een uitstrijkje is tenslotte ook geen gezelligheidsgebeuren, dus wat maakt het uit dat de assistente ook niet gezellig is.
En als het goed is hoef je ook maar 1x in de 5 jaar in de spreidstand voor haar. Geef aan dat het je eerste keer is en dat je er tegenop ziet, en probeer je irritatie naar haar niet te tonen. Misschien valt ze best wel mee..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 27 februari 2010 om 12:04
Ik vind je helemaal geen zeikerd. Ik zou aan je arts vragen of hij het wil doen, en als hij dat niet wil, vragen of er nog een andere mogelijkheid is - gynaecoloog of ggd bijvoorbeeld. Zo niet, dan zou ik een andere arts zoeken. Waarom zou je je in een ellendige situatie begeven als er ook andere mogelijkheden zijn?
anoniem_88668 wijzigde dit bericht op 27-02-2010 12:05
Reden: sinds mijn bevalling spel ik als een brugklasser
Reden: sinds mijn bevalling spel ik als een brugklasser
% gewijzigd
zaterdag 27 februari 2010 om 13:06
Jarenlang deed mijn huisarts het zelf. Hij is absoluut een bijzonder aardige man, maar met uitstrijkjes maken is hij niet zo erg handig en het was soms behoorlijk pijnlijk, soms bloedde ik zelfs na het afnemen van het uitstrijkje.
De laatste keer deed zijn assistente het; wat een verschil! Zoals al eerder aangegeven: zij is een vrouw, weet hoe het is om daar machteloos en open en bloot te liggen en was met het afnemen van het uitstrijkje zelf erg handig, het was gebeurd voordat ik er erg in had.
De assistente had tijdens haar opleiding geoefend met medestudenten en tja, een mannelijke huisarts kan dus niet uit eigen ervaring meepraten hoe dat voelt .....
Los van dat alles zou ik zeker niet van huisarts veranderen alleen om zo'n uitstrijkje. Dat uitstrijkje is maar één keer in de vijf jaar, maar een goede vertrouwensrelatie met een nieuwe huisarts bouw je niet zo maar op.
De laatste keer deed zijn assistente het; wat een verschil! Zoals al eerder aangegeven: zij is een vrouw, weet hoe het is om daar machteloos en open en bloot te liggen en was met het afnemen van het uitstrijkje zelf erg handig, het was gebeurd voordat ik er erg in had.
De assistente had tijdens haar opleiding geoefend met medestudenten en tja, een mannelijke huisarts kan dus niet uit eigen ervaring meepraten hoe dat voelt .....
Los van dat alles zou ik zeker niet van huisarts veranderen alleen om zo'n uitstrijkje. Dat uitstrijkje is maar één keer in de vijf jaar, maar een goede vertrouwensrelatie met een nieuwe huisarts bouw je niet zo maar op.
zaterdag 27 februari 2010 om 13:18
Ik heb voor 2 weken ook een uitstrijkje laten doen. En dat was inderdaad door de assistente van de huisarts. Zegt ze ook nog van te voren dat het echt geen prettig gevoel is, en dat veel vrouwen dit niet fijn vinden. Nou fijne binnenkomst was dat, en het duurde even voordat de handeling gebeurd was. Een jonge meid, die het ook nog moest leren. Achteraf had ik liever een wat oudere ervarender assistente gehad, maar goed, iedereen moet dingen leren.
zaterdag 27 februari 2010 om 13:20
Ik zou in ieder geval aangeven dat je er tegenop ziet. Maar het duurt echt geen 15 minuten hoor, ook niet met aan- en uitkleden.
Toevallig heb ik afgelopen maandag mijn eerste uitstrijkje gehad, moest er om 11.00 uur zijn, was een paar minuten eerder, maar stond om 11.01 uur weer buiten. En dat terwijl ik toch wel een duidelijke uitleg kreeg en gerustgesteld werd. Valt echt enorm mee! Je voelt het heel even, maar meer is het niet.
Hopelijk stel ik je hiermee gerust.
Toevallig heb ik afgelopen maandag mijn eerste uitstrijkje gehad, moest er om 11.00 uur zijn, was een paar minuten eerder, maar stond om 11.01 uur weer buiten. En dat terwijl ik toch wel een duidelijke uitleg kreeg en gerustgesteld werd. Valt echt enorm mee! Je voelt het heel even, maar meer is het niet.
Hopelijk stel ik je hiermee gerust.
zaterdag 27 februari 2010 om 14:09
Bij mijn huisarts is de assistente het ook gaan doen omdat veel dames het prettiger vonden bij de vrouwelijke assistente dan bij de mannelijke huisarts.
Maar als ik zou willen dat de huisarts het volgens mij gewoon doen hoor.
Gewoon vragen of het mogelijk is.
Trouwens ik vind het uitstrijkje natuurlijk geen feestje, maar het valt vaak best heel erg mee hoor.
Maar als ik zou willen dat de huisarts het volgens mij gewoon doen hoor.
Gewoon vragen of het mogelijk is.
Trouwens ik vind het uitstrijkje natuurlijk geen feestje, maar het valt vaak best heel erg mee hoor.
zondag 28 februari 2010 om 15:13
Ik neem aan dat het gaat om het bevolkingsonderzoek? Laat ik deze week ook doen.
Ik zou inderdaad gewoon aangeven aan de telefoon dat je dit door de huisarts wilt laten doen. En dan vasthoudend blijven. Eventueel betaal je een consult als het zo belangrijk voor je is.
En weet je zeker dat de assistente het doet? Op de website van mijn huisarts staat ook dat de assistentes dat doen, maar toen ik belde werd ik gewoon ingepland bij de huisarts.
Ik zou inderdaad gewoon aangeven aan de telefoon dat je dit door de huisarts wilt laten doen. En dan vasthoudend blijven. Eventueel betaal je een consult als het zo belangrijk voor je is.
En weet je zeker dat de assistente het doet? Op de website van mijn huisarts staat ook dat de assistentes dat doen, maar toen ik belde werd ik gewoon ingepland bij de huisarts.
maandag 1 maart 2010 om 18:32
Thanx voor alle reacties! Heb vanochtend gebeld met mededeling dat ik bij huisarts afspraak wilde maken, en daar zei de assistente niks over. Behalve dan dat de huisarts nu ziek is, en dat ik over 2 weken opnieuw moet bellen.
Dacht ik er snel vanaf te zijn... Maar goed, zo te horen kan ik het dus door mijn huisarts laten doen.
Dacht ik er snel vanaf te zijn... Maar goed, zo te horen kan ik het dus door mijn huisarts laten doen.