enorme antipathie tegen docent
maandag 1 maart 2010 om 18:35
Hallo,
Ik volg een avondcursus/opleiding. Het is een volwassenen-opleiding. Iedere dinsdagavond, en in juni heb ik het afsluitende examen. Maar nu heb ik heel veel moeite met de houding én werkwijze van de docent, en dit wordt steeds erger. Ik zie er gewoon tegenop om nog naar de lessen te gaan. Ten eerste omdat zijn lessen werkelijk niets toevoegen aan de stof. Integendeel, het is best pittig en soms brengt hij juist alleen maar meer verwarring, raakt hij verstrikt in zijn eigen verhaal, weet hij niet meer waar hij naartoe wilde, enz. Er is sowieso sprake van heel veel zelf/thuisstudie.
Maar dan is zijn karakter ook nog eens heel vervelend. Hij is enorm zelfingenomen, als ik een kritische vraag stel of een opmerking maakt over iets wat hij vertelt, omdat het soms gewoon niet klopt wat hij zegt, dan maakt hij me gewoon belachelijk. Ik heb echt moeite met de lessen gekregen. Ik heb dit voor de kerstvakantie aangekaart bij de school zelf (nadat ik het overigens eerst met hem zelf heb geprobeerd te bespreken). Dit heeft weinig geholpen. Ik sta hierin ook behoorlijk alleen, grappig genoeg lopen sommige mensen in de klas juist met hem weg. Die hebben hem dan ook helemaal op hun hand, als zij iets zeggen dan vindt hij dat juist vaak een geweldige toevoeging van zijn les. Het is dus blijkbaar iets heel persoonlijks, tussen hem en mij. En ik geloof trouwens ook nog wel voor een aantal anderen in de klas (ik merk dit aan een aantal) maar zij houden verder hun mond, dus aan hen heb ik niet zoveel steun. Het liefst zou ik nu de lessen helemaal overslaan, zoals ik al zei komt het toch vooral op thuisstudie aan. Alleen ben ik volgens mij wel verplicht om de lessen te volgen, niet in de laatste plaats omdat mijn voormalig werkgever deze opleiding voor mij betaalt. Ook moeten we iedere keer een presentielijst tekenen. Pfff, weet niet zo goed wat ik wil met dit verhaal. Kan er ook weinig aan veranderen. Maar misschien alleen even ventileren en wellicht heeft iemand nog een idee om het voor mij iets "draaglijker" te maken.
Ik volg een avondcursus/opleiding. Het is een volwassenen-opleiding. Iedere dinsdagavond, en in juni heb ik het afsluitende examen. Maar nu heb ik heel veel moeite met de houding én werkwijze van de docent, en dit wordt steeds erger. Ik zie er gewoon tegenop om nog naar de lessen te gaan. Ten eerste omdat zijn lessen werkelijk niets toevoegen aan de stof. Integendeel, het is best pittig en soms brengt hij juist alleen maar meer verwarring, raakt hij verstrikt in zijn eigen verhaal, weet hij niet meer waar hij naartoe wilde, enz. Er is sowieso sprake van heel veel zelf/thuisstudie.
Maar dan is zijn karakter ook nog eens heel vervelend. Hij is enorm zelfingenomen, als ik een kritische vraag stel of een opmerking maakt over iets wat hij vertelt, omdat het soms gewoon niet klopt wat hij zegt, dan maakt hij me gewoon belachelijk. Ik heb echt moeite met de lessen gekregen. Ik heb dit voor de kerstvakantie aangekaart bij de school zelf (nadat ik het overigens eerst met hem zelf heb geprobeerd te bespreken). Dit heeft weinig geholpen. Ik sta hierin ook behoorlijk alleen, grappig genoeg lopen sommige mensen in de klas juist met hem weg. Die hebben hem dan ook helemaal op hun hand, als zij iets zeggen dan vindt hij dat juist vaak een geweldige toevoeging van zijn les. Het is dus blijkbaar iets heel persoonlijks, tussen hem en mij. En ik geloof trouwens ook nog wel voor een aantal anderen in de klas (ik merk dit aan een aantal) maar zij houden verder hun mond, dus aan hen heb ik niet zoveel steun. Het liefst zou ik nu de lessen helemaal overslaan, zoals ik al zei komt het toch vooral op thuisstudie aan. Alleen ben ik volgens mij wel verplicht om de lessen te volgen, niet in de laatste plaats omdat mijn voormalig werkgever deze opleiding voor mij betaalt. Ook moeten we iedere keer een presentielijst tekenen. Pfff, weet niet zo goed wat ik wil met dit verhaal. Kan er ook weinig aan veranderen. Maar misschien alleen even ventileren en wellicht heeft iemand nog een idee om het voor mij iets "draaglijker" te maken.
maandag 1 maart 2010 om 18:47
Kaart nogmaals je klachten aan bij zowel docent als opleiding zelf (zorg wel dat je de juiste persoon hiervoor treft). Schrijf evtentueel een mail of brief, schriftelijke klachten worden vaak serieuzer genomen.
Of vraag ontheffing van de aanwezigheidsplicht aan. Proberen kan altijd, zeker als je het kan motiveren met goede tussenresultaten.
En als dat allemaal niet helpt: Je moet aanwezig zijn, dus ga gewoon. Doe desnoods je mp3 speler op terwijl je zelfstandig het boek leest.
Of vraag ontheffing van de aanwezigheidsplicht aan. Proberen kan altijd, zeker als je het kan motiveren met goede tussenresultaten.
En als dat allemaal niet helpt: Je moet aanwezig zijn, dus ga gewoon. Doe desnoods je mp3 speler op terwijl je zelfstandig het boek leest.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
maandag 1 maart 2010 om 18:48
maandag 1 maart 2010 om 18:54
quote:loreal schreef op 01 maart 2010 @ 18:35:
Maar dan is zijn karakter ook nog eens heel vervelend. Hij is enorm zelfingenomen, als ik een kritische vraag stel of een opmerking maakt over iets wat hij vertelt, omdat het soms gewoon niet klopt wat hij zegt, dan maakt hij me gewoon belachelijk.
Dit is echt erg onprefessioneel, en ook nog eens erg lullig. Kan je hem er niet op aanspreken op het moment dat hij zo'n opmerking maakt? Iets van 'ik vind je opmerking onnodig en onprofessioneel'.
Grrr, van dat soort types kan ik echt plaatsvervangend kwaad worden.
Maar dan is zijn karakter ook nog eens heel vervelend. Hij is enorm zelfingenomen, als ik een kritische vraag stel of een opmerking maakt over iets wat hij vertelt, omdat het soms gewoon niet klopt wat hij zegt, dan maakt hij me gewoon belachelijk.
Dit is echt erg onprefessioneel, en ook nog eens erg lullig. Kan je hem er niet op aanspreken op het moment dat hij zo'n opmerking maakt? Iets van 'ik vind je opmerking onnodig en onprofessioneel'.
Grrr, van dat soort types kan ik echt plaatsvervangend kwaad worden.
maandag 1 maart 2010 om 18:59
Heel herkenbaar, ik heb het meerdere keren tijdens mijn opleiding maar ook tijdens een cursus gehad dat ik als enige openlijk een hekel aan een zelfingenomen leraar had gekregen, terwijl de rest hem óf geweldig vond óf bang was zijn pispaaltje te worden als ze er iets van zeiden. Ik kon dan weer eens mijn mond niet houden en ging er vol tegenin, zodat ik als enige de hele les lastig werd gevallen met steken onder water of openlijke rotopmerkingen, ook als ik zelf niets zei.
Ik weet dus als geen ander hoe vervelend zoiets kan zijn en hoeveel negatieve energie dit kost, dus ik kan niet anders dan beamen wat mijn voorgangers ook zeggen: probeer hem te negeren of probeer onder deze les uit te komen. Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in een goed gesprek met de leiding, want ze kennen hem en weten hoe hij functioneert en kiezen ervoor hem toch aan te houden en hierbij is het ook nog eens persoonlijk geworden. Sterkte in ieder geval.
Ik weet dus als geen ander hoe vervelend zoiets kan zijn en hoeveel negatieve energie dit kost, dus ik kan niet anders dan beamen wat mijn voorgangers ook zeggen: probeer hem te negeren of probeer onder deze les uit te komen. Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in een goed gesprek met de leiding, want ze kennen hem en weten hoe hij functioneert en kiezen ervoor hem toch aan te houden en hierbij is het ook nog eens persoonlijk geworden. Sterkte in ieder geval.
maandag 1 maart 2010 om 19:04
Bij mij op de opleiding was ook zo'n leraar. Hij was briljant en had echt een geweldig gevoel voor humor. Maar je moest hem wel snappen, want als je dat niet deed dan leek het echt een eikel. Misschien helpt het als je eens met zijn "fans" gaat praten om te vragen wat zij wel zien wat jij niet ziet?
maandag 1 maart 2010 om 19:10
O, en als docent: de 'zuignap' leerling is de minst gewenste... zuig je figuurlijk vast aan die man, vooral met informatie/ervaring vragende ogen. Neem geen genoegen met antwoorden die maximaal uit 3 woorden bestaan. Trek alles in twijfel. Ga van de meest krankzinnige hypothetische situaties uit, en leg ze hem voor. Dwaal vooral af van de lesstof. Begin over zijn auto/schoenen, etc. Blijf hierbij vooral enthousiast en vriendelijk. Zorg dat je vooraan zit. Citeer zijn meest krankzinnige/foute antwoorden opmerkingen bij voorkeur bij colleges van zijn collega's.
Deze man zal je gegarandeerd niet meer 'opzoeken' verbaal.
Deze man zal je gegarandeerd niet meer 'opzoeken' verbaal.
maandag 1 maart 2010 om 19:36
Heb ik ook eens gehad, met dit verschil dat iedereen in de klas de lessen van die docente slecht vond. Helaas was ik de enige die de kritiek uitte (ook al hadden we afgesproken samen iets aan te pakken) en ben ik later zwaar de klos geweest. Ze heeft me op een heel flauwe, kinderachtige, maar krachtige manier teruggepakt toen ik mijn laatste opdracht in had geleverd. Daarmee gaf ze trouwens ook nog blijk van haar onvermogen door iets te zeggen wat nergens op sloeg. Bleek ze een hele onderzoeksopzet niet begrepen te hebben. Hoe dan ook, ik kreeg een laag cijfer. Later is ze weggestuurd, na een hoop gedoe, ik stond dus echt wel in mijn recht. Maar ja...
De boodschap mag duidelijk zijn: ook al heb je gelijk, een docent heeft altijd meer macht. Ik raad je aan je ding te doen, geen confrontatie op te zoeken en het uit te zingen. Hoe hard dat ook tegen mijn gevoel in zou druisen. En succes ermee!
De boodschap mag duidelijk zijn: ook al heb je gelijk, een docent heeft altijd meer macht. Ik raad je aan je ding te doen, geen confrontatie op te zoeken en het uit te zingen. Hoe hard dat ook tegen mijn gevoel in zou druisen. En succes ermee!
maandag 1 maart 2010 om 19:36
quote:iris1969 schreef op 01 maart 2010 @ 18:59:
Heel herkenbaar, ik heb het meerdere keren tijdens mijn opleiding maar ook tijdens een cursus gehad dat ik als enige openlijk een hekel aan een zelfingenomen leraar had gekregen, terwijl de rest hem óf geweldig vond óf bang was zijn pispaaltje te worden als ze er iets van zeiden. Ik kon dan weer eens mijn mond niet houden en ging er vol tegenin, zodat ik als enige de hele les lastig werd gevallen met steken onder water of openlijke rotopmerkingen, ook als ik zelf niets zei.
Zo is het precies. Je weet het mooi te verwoorden, het ís gewoon mijn situatie die je beschrijft..
Ik weet dus als geen ander hoe vervelend zoiets kan zijn en hoeveel negatieve energie dit kost, dus ik kan niet anders dan beamen wat mijn voorgangers ook zeggen: probeer hem te negeren of probeer onder deze les uit te komen. Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in een goed gesprek met de leiding, want ze kennen hem en weten hoe hij functioneert en kiezen ervoor hem toch aan te houden en hierbij is het ook nog eens persoonlijk geworden. Sterkte in ieder geval.Nou, in dit geval is de docent helemaal nieuw. Het is zelfs de eerste keer dat hij voor de klas staat. Hij komt uit "de praktijk".
Heel herkenbaar, ik heb het meerdere keren tijdens mijn opleiding maar ook tijdens een cursus gehad dat ik als enige openlijk een hekel aan een zelfingenomen leraar had gekregen, terwijl de rest hem óf geweldig vond óf bang was zijn pispaaltje te worden als ze er iets van zeiden. Ik kon dan weer eens mijn mond niet houden en ging er vol tegenin, zodat ik als enige de hele les lastig werd gevallen met steken onder water of openlijke rotopmerkingen, ook als ik zelf niets zei.
Zo is het precies. Je weet het mooi te verwoorden, het ís gewoon mijn situatie die je beschrijft..
Ik weet dus als geen ander hoe vervelend zoiets kan zijn en hoeveel negatieve energie dit kost, dus ik kan niet anders dan beamen wat mijn voorgangers ook zeggen: probeer hem te negeren of probeer onder deze les uit te komen. Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in een goed gesprek met de leiding, want ze kennen hem en weten hoe hij functioneert en kiezen ervoor hem toch aan te houden en hierbij is het ook nog eens persoonlijk geworden. Sterkte in ieder geval.Nou, in dit geval is de docent helemaal nieuw. Het is zelfs de eerste keer dat hij voor de klas staat. Hij komt uit "de praktijk".
maandag 1 maart 2010 om 19:39
quote:singalala schreef op 01 maart 2010 @ 18:47:
Kaart nogmaals je klachten aan bij zowel docent als opleiding zelf (zorg wel dat je de juiste persoon hiervoor treft). Schrijf evtentueel een mail of brief, schriftelijke klachten worden vaak serieuzer genomen.
Ik ben bang dat dit me alleen maar meer energie gaat kosten, en meer frustratie gaat opleveren..
Of vraag ontheffing van de aanwezigheidsplicht aan. Proberen kan altijd, zeker als je het kan motiveren met goede tussenresultaten.
Dit klinkt interessant..
En als dat allemaal niet helpt: Je moet aanwezig zijn, dus ga gewoon. Doe desnoods je mp3 speler op terwijl je zelfstandig het boek leest.Als ik dat doe dan kotst de hele klas me uit ben ik bang..
Kaart nogmaals je klachten aan bij zowel docent als opleiding zelf (zorg wel dat je de juiste persoon hiervoor treft). Schrijf evtentueel een mail of brief, schriftelijke klachten worden vaak serieuzer genomen.
Ik ben bang dat dit me alleen maar meer energie gaat kosten, en meer frustratie gaat opleveren..
Of vraag ontheffing van de aanwezigheidsplicht aan. Proberen kan altijd, zeker als je het kan motiveren met goede tussenresultaten.
Dit klinkt interessant..
En als dat allemaal niet helpt: Je moet aanwezig zijn, dus ga gewoon. Doe desnoods je mp3 speler op terwijl je zelfstandig het boek leest.Als ik dat doe dan kotst de hele klas me uit ben ik bang..
maandag 1 maart 2010 om 19:41
quote:Marloesz schreef op 01 maart 2010 @ 18:48:
Moeilijk, kun je tijdens de lessen niet de stof voor jezelf doornemen? Of moet je actief meedoen? Ik heb een docent die haar powerpoints letterlijk voorleest als ze voor de klas staat, zeker als je de lesstof thuis doorgelezen hebt is het niet echt interessant om naar haar te luisteren.Echt actief meedoen hoeft niet, maar hij staat wel continue met z'n gezicht naar de klas toe zijn onsamenhangende, nergens op gebaseerde verhalen te doen. Hij kijkt daarbij iedereen wel oplettend aan.
Moeilijk, kun je tijdens de lessen niet de stof voor jezelf doornemen? Of moet je actief meedoen? Ik heb een docent die haar powerpoints letterlijk voorleest als ze voor de klas staat, zeker als je de lesstof thuis doorgelezen hebt is het niet echt interessant om naar haar te luisteren.Echt actief meedoen hoeft niet, maar hij staat wel continue met z'n gezicht naar de klas toe zijn onsamenhangende, nergens op gebaseerde verhalen te doen. Hij kijkt daarbij iedereen wel oplettend aan.
maandag 1 maart 2010 om 19:43
quote:Sterre75 schreef op 01 maart 2010 @ 19:36:
De boodschap mag duidelijk zijn: ook al heb je gelijk, een docent heeft altijd meer macht. Ik raad je aan je ding te doen, geen confrontatie op te zoeken en het uit te zingen. Hoe hard dat ook tegen mijn gevoel in zou druisen. En succes ermee!Je hebt bij nader inzien helaas gelijk denk ik.
De boodschap mag duidelijk zijn: ook al heb je gelijk, een docent heeft altijd meer macht. Ik raad je aan je ding te doen, geen confrontatie op te zoeken en het uit te zingen. Hoe hard dat ook tegen mijn gevoel in zou druisen. En succes ermee!Je hebt bij nader inzien helaas gelijk denk ik.
maandag 1 maart 2010 om 19:44
quote:Sterre75 schreef op 01 maart 2010 @ 19:36:
Heb ik ook eens gehad, met dit verschil dat iedereen in de klas de lessen van die docente slecht vond. Helaas was ik de enige die de kritiek uitte (ook al hadden we afgesproken samen iets aan te pakken) en ben ik later zwaar de klos geweest. Ze heeft me op een heel flauwe, kinderachtige, maar krachtige manier teruggepakt toen ik mijn laatste opdracht in had geleverd. Daarmee gaf ze trouwens ook nog blijk van haar onvermogen door iets te zeggen wat nergens op sloeg. Bleek ze een hele onderzoeksopzet niet begrepen te hebben. Hoe dan ook, ik kreeg een laag cijfer. Later is ze weggestuurd, na een hoop gedoe, ik stond dus echt wel in mijn recht. Maar ja...
De boodschap mag duidelijk zijn: ook al heb je gelijk, een docent heeft altijd meer macht. Ik raad je aan je ding te doen, geen confrontatie op te zoeken en het uit te zingen. Hoe hard dat ook tegen mijn gevoel in zou druisen. En succes ermee!Dit heb je volgens mij heel juist verwoord. Inderdaad, ook al heb ik honderd keer gelijk (en als ik dat niet heb ben ik overigens de eerste om dit te erkennen..), dan nog trek ik aan het kortste end. Ik moet m'n tijd uitzingen. Maar ben wel heel erg geïnteresseerd in een soort van vrijstelling/ontheffing van het bijwonen van de lessen. Hier wil ik mijn energie nog wel insteken, om dit te proberen. En anders, tja, dan zit er inderdaad niets anders op dan "verstand op nul en de lessen uitzitten".
Heb ik ook eens gehad, met dit verschil dat iedereen in de klas de lessen van die docente slecht vond. Helaas was ik de enige die de kritiek uitte (ook al hadden we afgesproken samen iets aan te pakken) en ben ik later zwaar de klos geweest. Ze heeft me op een heel flauwe, kinderachtige, maar krachtige manier teruggepakt toen ik mijn laatste opdracht in had geleverd. Daarmee gaf ze trouwens ook nog blijk van haar onvermogen door iets te zeggen wat nergens op sloeg. Bleek ze een hele onderzoeksopzet niet begrepen te hebben. Hoe dan ook, ik kreeg een laag cijfer. Later is ze weggestuurd, na een hoop gedoe, ik stond dus echt wel in mijn recht. Maar ja...
De boodschap mag duidelijk zijn: ook al heb je gelijk, een docent heeft altijd meer macht. Ik raad je aan je ding te doen, geen confrontatie op te zoeken en het uit te zingen. Hoe hard dat ook tegen mijn gevoel in zou druisen. En succes ermee!Dit heb je volgens mij heel juist verwoord. Inderdaad, ook al heb ik honderd keer gelijk (en als ik dat niet heb ben ik overigens de eerste om dit te erkennen..), dan nog trek ik aan het kortste end. Ik moet m'n tijd uitzingen. Maar ben wel heel erg geïnteresseerd in een soort van vrijstelling/ontheffing van het bijwonen van de lessen. Hier wil ik mijn energie nog wel insteken, om dit te proberen. En anders, tja, dan zit er inderdaad niets anders op dan "verstand op nul en de lessen uitzitten".
maandag 1 maart 2010 om 20:07
Hmmm... als je het mij vraagt (ik ben zelf docent in wetenschappelijk onderwijs) dit klinkt alsof deze docent gewoon niet in staat is zijn lessen goed voor te bereiden en dit met een arrogante, alleswetende houding probeert te maskeren. Logisch dat hij gestresst van jou wordt: jij hebt hem door! Als hij sterk in zijn vak zou staan en zelf het gevoel had in control te zijn, zou hij zich namelijk niet aangevallen voelen door jou!
Je kunt een leuke test doen (kan je lachen en heb je tenminste wat om handen): geef hem juist eens positieve feedback. Bijv. 'O, NU begrijp ik het pas, WAT een duidelijke uitleg! Wat er dan meteen bij mij opkomt...' Of knik aandachtig naar hem als hij je aankijkt. Dikke kans dat je hem dan helemaal om je vinger windt (vooral omdat je eerst weerstand gaf) en het dan opeens wel ontzettend interessant is wat jij te zeggen hebt, volgens hem. Kun je meteen veel meer maken (zoals een ontheffing vragen voor een college-avond).
Doe de rest van de tijd een leuke sudoku. Ofzo.
Je kunt een leuke test doen (kan je lachen en heb je tenminste wat om handen): geef hem juist eens positieve feedback. Bijv. 'O, NU begrijp ik het pas, WAT een duidelijke uitleg! Wat er dan meteen bij mij opkomt...' Of knik aandachtig naar hem als hij je aankijkt. Dikke kans dat je hem dan helemaal om je vinger windt (vooral omdat je eerst weerstand gaf) en het dan opeens wel ontzettend interessant is wat jij te zeggen hebt, volgens hem. Kun je meteen veel meer maken (zoals een ontheffing vragen voor een college-avond).
Doe de rest van de tijd een leuke sudoku. Ofzo.
maandag 1 maart 2010 om 20:28
Ik heb er ook wel ervaring mee, het is vooral vervelend als je de enige bent die zijn gedrag doorheeft en niemand anders je kan ondersteunen.
Je kunt zeggen: hou je enigszins afzijdig, maar dan nog kan iemand zich aan je opdringen.
In ieder geval denk ik niet dat die docent het waardeert als je eerlijk bent.
Je kunt zeggen: hou je enigszins afzijdig, maar dan nog kan iemand zich aan je opdringen.
In ieder geval denk ik niet dat die docent het waardeert als je eerlijk bent.
Viva naar de knoppen.
dinsdag 2 maart 2010 om 09:48
Ik denk dat Euridyce79 een heel goed advies heeft gegeven.
Het heeft niet veel zin om jezelf helemaal op te vreten van ergernis om zijn prestaties. Probeer liever een manier te vinden om hem te "sturen". Hoe meer je oefent in het omgaan met gedrag van mensen die je mateloos storen hoe makkelijker je het in je zakelijke en prive leven hebt in de omgang met anderen.
Dat wil niet zeggen dat je jezelf moet verloochenen maar op een tactische manier met die man omgaan kan je een hoop opleveren.
Ga tevens bij jezelf na waarom het gedrag van deze man je zo verschrikkelijk stoort. Focus je in eerste instantie op zijn gedrag, niet zozeer op de persoon. Wat doet/zegt hij en waarom vind je dit zo ***. Observeer zijn reacties op je verschillende klasgenoten en zie het als een sociaal experiment . Altijd leerzaam en het leidt je gedachten af van zijn irritante gedrag.
Het heeft niet veel zin om jezelf helemaal op te vreten van ergernis om zijn prestaties. Probeer liever een manier te vinden om hem te "sturen". Hoe meer je oefent in het omgaan met gedrag van mensen die je mateloos storen hoe makkelijker je het in je zakelijke en prive leven hebt in de omgang met anderen.
Dat wil niet zeggen dat je jezelf moet verloochenen maar op een tactische manier met die man omgaan kan je een hoop opleveren.
Ga tevens bij jezelf na waarom het gedrag van deze man je zo verschrikkelijk stoort. Focus je in eerste instantie op zijn gedrag, niet zozeer op de persoon. Wat doet/zegt hij en waarom vind je dit zo ***. Observeer zijn reacties op je verschillende klasgenoten en zie het als een sociaal experiment . Altijd leerzaam en het leidt je gedachten af van zijn irritante gedrag.
anoniem_6092 wijzigde dit bericht op 02-03-2010 09:49
Reden: maakte eurydice ineens 4 jaar ouder van 79 naar 75
Reden: maakte eurydice ineens 4 jaar ouder van 79 naar 75
% gewijzigd
zaterdag 6 maart 2010 om 14:05