Werk & Studie alle pijlers

Kraamverzorgster worden?

04-03-2010 14:11 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het nadenken over de opleiding kraamverzorgster.

Nu heb ik me er helemaal nog niet in verdiept, dus ik weet nog weinig. Misschhien kunnen jullie helpen met een paar vragen.

- krijg je tijdens de opleiding salaris?

- wat zijn de werktijden en hoe combineer je die met je gezin ( 2 kleine kinderen)

- nu heb ik voor vaste dagen opvang. Maar dan werk je geen vaste dagen meer toch?

- hoe doe jullie het 'snachts? Je kan uit bed gebeld worden, waar gaan de kinderen heen?

Dit is wat als eerste in me opkomt. Maar meer info is altijd welkom hoor.
*Zucht*

Ik ben in de war met een verloskundige.

Vergeet mijn post maar weer.
Woont de vader niet meer bij jullie?

Zo niet lijkt mij het onmogelijk om te doen..
De vader is aanwezig hoor. Maar die moet al vroeg de deur uit.

En dan heb je toch ook opvang nodig.
Dan zal hij op dagen dat je snachts gebeld word iet smoeten regelen met zijn werk?

je kan die kinderen natuurlijk niet snachts ergens anders heen slepen!
ik loop nu stage in de kraamzorg (doe niet de kraamverzorgster-opleiding, dus daar weet ik niet zo heel veel vanaf) Maar het is echt onwijs leuk. Je werkt 8 dagen achter elkaar. Als je part-time wilt gaan werken werk je 8 dagen achter elkaar (en dan 2 gezinnen per maand) dus een week vrij, week werken etc. Sommige kraambureaus hebben ook part-time diensten (4 dagen achter elkaar). Je hebt dus geen vaste dagen. Je hebt een dag dat je stand-by wordt gezet en dan is het wachten tot er iemand bevalt. dat kan dus 's middags zijn, maar ook 's nachts.

Het lijkt mij dat je een flexibele opvang moet hebben en als je 's nachts weg moet, dan moet je man de kinderen 's ochtends wegbrengen.
ik zou eens gaan informeren bij een kraambureau bij jou in de buurt. Die kunnen je meer vertellen. Er is vaak een opleiding die je via het kraambureau doet, je krijgt daar ook een leerlingensalaris voor.
Ik zou graag part-time willen werken.

Dus dan werk je 8 dagen. Van hoeveel uur?

Dan moet ik dus 8 dagen opvang regelen ( behalve de weekenden, dan is man thuis)

Dat lijkt me pittig. Is het een baan die lastig te combineren is met een gezin?
Ik werk nu 24 uur per week. De kids gaan 2 dagen naar een kdv en 1 dag naar oma. Kinderopvang is niet zo flezibel, zal dus naar wat anders moeten kijken
Flexibel
Hallo Tarretje,

Een kennis van mij is kraamverzorgster. Zij heeft wel een hele flexibele moeder die vlakbij woont. Zij werkt part-time dus 2 gezinnen per maand geloof ik. Haar man werkt best ver weg.

Maar bij haar lukt het op zich allemaal wel al is het een heel gepuzzel en worden de kinderen dus soms heel vroeg bij haar moeder al afgezet die ze dan naar school brengt. Ik zou zeggen dat als je geen flexibel netwerk hebt, zou ik er niet aan beginnen.

Weer een andere kennis van mij heeft haar kids op een kdv met flexuren maar dan moet je het toch ook wel even vantevoren doorgeven wanneer ze komen.
En de dagen die mijn kraamverzorgster-kennis maakt zijn iets van 8 uur geloof ik. Soms heeft ze ook wel eens een gezin van 4 uur, maar dan heeft ze er meestal 2 van op 1 dag,
meestal 6 uur per dag. Een gezin krijgt (als er geen bijzonderheden zijn) 49 uur vergoed door de verzekering. Deze uren worden over 8 dagen verdeeld (jij en het gezin beslissen hoe je het verdeelt)
8 uur kan ook incl. reizen zijn inderdaad. Zo goed ken ik haar ook niet.
in de zomer zou 8 uur per dag goed kunnen, door de drukte moet je dan wel eens 2 gezinnen per dag doen (van 4 uur per gezin). Soms als het gezin uit het ziekenhuis komt, gaat er een dag zorg af. Dan moet je de uren over 7 dagen verdelen en dan kan het ook wel voorkomen dat je 8 uur per dag maakt. Maar het gemiddelde is toch echt 6 uur per dag.
http://www.nbvk.nl/

beroepsvereniging en staat heel stuk over opleidingen op! succes het is zulk leuk werk!

uren zijn afhankelijk van een heleboel zaken maar 49 is met borstvoeding normaal. ^ uur op een dag klinkt mooi maar het zal er op neer komen dat je in een gezin de eerste dagen 8 uur maakt en dan de laatste vier dagen afbouwt (en dus s middags ook bij een ander gezin terecht en als nog 8 uur werkt).
Ik ben kraamverzorgster en heb inderdaad z'n bbl opleiding gedaan.

Van 6mnd (dit hangt van je vooropleiding af)

Ik was na 3 jaar opgebrand, blut en ingestort.

Je krijgt inderdaad salaris en je kleding(pakken) worden bekostigt.

Ook je boeken krijg je van de organisatie. En vond het tijdens de opleiding helemaal top, leuk en leek mij helemaal geweldig.

Maar na diplomering en wat jaren werken was ik opgebrand van 24, 48 of 72 uur op wacht staan. 10 dagen op 2 tot 3 dagen af.

Van de 4 uur dat je op wachtstond kreeg je 5 minuten uitbetaald.

Of wel, 24 uur lang in, op, naast, bij je telefoon leven. Met tas in de auto voor als er er bevalling was. Kreeg je 30 minuten werktijd uitbetaald. Je snee je zelf in de vingers als je een kindje of mama in het ziekenhuis belanden. Want jij was dan je uren kwijt.

Ik had op rooster met een contract voor 144 uur per 4 weken en daar wordt je dan 20 tot 25% boven gepland. Omdat er niet altijd meteen werk

is ,zeg maar.

Zo kan het gebeuren dan je Maandag begint met 3 dagen zorg in een gezin (8 uur). Daarna van Donderdag 00:00 tot Vrijdag 23:59 op wacht zit en dan zaterdag tot donderdag werkt voor 5 uurtjes per dag. En dan zaterdag om 00:00 weer de wacht in te gaan...

Je kun gemakkelijk 20 uur overwerken per periode...dit was dan je buffer voor als het rustig was. En je dus meer thuis zat.

Ik had in de loop van de jaren moeite rond te komen van mijn verdiende salaris, mede doordat de kilometervergoeding verminderd werden.

En de aanrijtijd aangescherpt werd, waardoor ik menigmaal een bon heb gereden 60 ipv 50 rijden enz.

Ook had ik geen of amper sociaal leven omdat ik vaak niet kon komen. En op visite komen bij mij niet leuk was op deze manier.

Uiteindelijk ben ik uit de kraamzorg gegaan en teruggevallen op mijn oude diploma. Wat ik hiervoor had gehaald.

Ik heb nog zeker 1 jaar nodig gehad om finaceel er een beetje bovenop te komen. Auto moeten wegdoen en

Toch kriebelt het nog steeds wel hoor, als ik z'n slinger voor een raam zie hangen. Of z'n dikke buik zie.

Misschien ooit nog eens bijscholen en in een ziekenhuis gaan werken of zo. Dan heb je toch wat meer vastigheid zeg maar.

Ik heb ooit in minder tijden wel eens wat weken in het ziekenhuis gewerkt. En ervaarde hierbij toch wat dat betrefd een hoop meer rust en vastigheid.

Geloof mij het is een prachtig en bijzonder beroep, als je man de centen verdient of je er niet van hoeft te leven zeg maar.

Eens rijd je s'morgen om een uurtje of 5 uur tussen de weilanden, de zon komt. Heel Nederland slaapt nog en is zich nog niet bewust van "het wonder" dat zich enkele uren geleden voor jou ogen is geschied." Je heb op dat moment een bijzonder beroep.
Een vriendin van mij heeft dit ook gedaan maar was uiteindelijk ook helemaal afgeknapt. Ze begon vol enthausiasme aan de ( verkorte) opleiding. Als ik het nog goed kan herinneren moest ze wel eerst sparen ( adviseerde de opleiding) omdat ze de eerste 13 weken ( dacht ik?) naar school moest en weinig tot geen geld binnen haalde. De opleiding adviseerde haar dus wat maandsalarissen te sparen...Ik weet nog dat we haar probeerden op andere ideeen te brengen qua opleiding en werkrichting maar ze wilde dit dolgraag doen.

Enfin het verhaal ging verder zoals bij Gieske, blut, opgebrand na jaren is zij gestopt met dit werk. Ze woonde ook alleen en kon dit werk gewoonweg niet meer doen omdat het zo slecht betaalde en zij alleen maar dieper in de rode cijfers kwam.

Echt een baan idd die je beter kan doen als je samenwoont of iets dergelijks. Want jezelf kunnen onderhouden met deze baan is er niet bij zoals ik bij mijn vriendin heb gezien.

Ik geloof dat het ook alleen maar slechter gaat in deze branche, heel jammer want mooi beroep, op zich.
Ik zag op het 8 uur journaal een stukje over over "ontwikkelingsbegeleider" bij tevroeg geboren kinderen.

Wat zou je daar nu voor opleiding voor moeten hebben?

Kraamzorg met onder andere de aantekening Couveuse nazorg. (heb nog meer dan die aantekeningen hoor)

Wie weet hier meer over??????

Had het gegoolged maar kwam niet verder dan meervoudig-gehandicapten begeleiden.
Hoi, hier hebben wij couveusenazorg. Dit wordt geregeld vanuit het consultatieburo.De mvr. die bij mij langs komt heeft HBO.
Hallo,

Ik ben sept. jl. geslaagd als kraamverzorgende.

Ik heb de BBL opleiding gedaan(werken en leren tegelijk).

Best vermoeiend, maar het is het allemaal wel waard geweest.

Ik denk wel dat het met kleine kinderen, moeilijk te combineren is.

Of je moet een erge flexibele oppas hebben.

Want je werkt onregelmatig.

Ook kun je niet zo goed meer afspraken plannen.

Want je weet nooit wanneer je werkt.

Wel is het een erg boeiend en mooi beroep.

Ga ook elke dag met plezier naar mijn werk.
grappig dat de meningen over het beroep kraamverzorgende zo divers zijn.

een vriendin van mij is tijdens de opleiding nog gestopt omdat ze het hélemaal niks vond

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven