Gezondheid alle pijlers

hormoon staafje

05-03-2010 20:33 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er vrouwen die ervaring hebben met het Hormoonstaafje?

Doet het pijn àls het in je arm wordt gebracht?

Ik zou graag ervaringen van anderen hier over willen krijgen
Geen ervaring...maar....zou dit niet beter in topic gezondheid thuis horen?
Ik neem aan dat je met hormoonstaafje Implanon bedoeld?

Ik heb er 3 jaar een gehad.

Inbrengen en weghalen doet geen pijn, gebeurd onder plaatselijke verdoving.

Voelt na het inbrengen alsof je een blauwe plek op je arm hebt, maar na 2 dagen was dat ook over.

Daarna nooit meer last van gehad.
quote:Wurmpje schreef op 05 maart 2010 @ 20:43:

Ik neem aan dat je met hormoonstaafje Implanon bedoeld?

Ik heb er 3 jaar een gehad.

Inbrengen en weghalen doet geen pijn, gebeurd onder plaatselijke verdoving.

Voelt na het inbrengen alsof je een blauwe plek op je arm hebt, maar na 2 dagen was dat ook over.

Daarna nooit meer last van gehad.

Idem, alleen bij mij voelde het niet alsof ik een blauwe plek had, ik had ook een hele grote blauwe plek bij inbrengen en eruit halen, en 2 vriendinnen van me vroegen of mijn man dat misschien gedaan had. hahahahha echt erg!

Nadeel is (in mijn geval) dat cyclus erg in de war is, en dat bijelkaar zo rond 2 jaar lang duurt!
Zelf geen ervaring, maar vriendin was een van de eersten die het kreeg. HA moest eerst instructie DVD bekijken. Ding is niet goed geplaats, zij kreeg kapselvorming, en heeft nu een litteken.

Ik zou het laten plaatsen door een gyn. Die doen dat soort dingen dagelijks, zit het gelijk goed.
Ik ben nu bezig aan mijn 3e staafje. Het inbrengen en uithalen doet gaan pijn omdat je arm plaatselijk, oppervlakkig verdoofd is.

Ik heb na mijn tweede staafje een jaar helemaal niets gebruikt en heb geen problemen ondervonden met mijn cyclus in de tussentijd; alles was meteen weer regelmatig.

Nu een aantal maanden geleden weer een nieuw staafje laten plaatsen; ik ben er blij mee omdat het voor mij prima werkt.
vriendin van mij had ook geen last van haar cyclus, dus misschien ben ik wel een uitzondering :-S helaas!
ik heb er 2 gehad. De eerste was ingebracht door de Gyn, en was perfect! wel onregelmatig ongesteld, maar ik voelde het altijd goed aankomen (1 week zere borsten, en het moment dat het wegzakte werd in ongesteld) Bij de 2e moest ik verplicht bij de huisarts (anders werd t niet vergoed door de zorgverzekeraar) waarbij eerst de ene werd verwijderd en de andere ingebracht. Toen zei die HA al, (niet mijn eigen HA maar de HA van de praktijk die de ingreepjes doet) ik stop m mooi diep in de vetlaag, dan werkt ie t beste! Dat was dus NIET de bedoeling, het eerste anderhalf jaar heb ik m slecht gevoeld, en maart vorig jaar was ik m opeens kwijt! Ik werk in een ziekenhuis, dus ik kon gelukkig regelen dat ik tussendoor terecht kon voor een echo, en toen bleek het staafje onder de fascie van mijn spier te zitten! kan in principe niet veel kwaad, hij deed gewoon zijn werk, maar het staafje bleek ook al 5 cm gewandeld te hebben in mijn arm! Dus ik wilde m er zo snel mogelijk eruit hebben, Dit moest via de chirurg, onder algehele narcose! ik vond het allemaal heel heftig voor zo'n stom staafje! uiteindelijk had ik een litteken van 5 cm lang, en langzaam maar zeker werd het litteken breder, tot bijna 1 cm breed. Ik vond t echt afschuwelijk want ik ben afgelopen zomer in een prachtige stapless jurk getrouwd, en op elke foto zie ik die steep op mijn arm :( uiteindelijk heb ik het litteken laten corrigeren, daar heb ik vreselijk veel pijn aan gehad, en het is nu een cm langer, en het word alweer breder!!

mijn advies: alleen doen bij een arts die het echt kan, en zo nodig zelf betalen en bij de gyn gaan!!! qua anticonceptie is het wel ideaal!
wat heftig Groupie! Jeetje, ben er een beetje stil van..

wat een verhaal, dit is dus waarom mijn HA deze week vertelde dat zij nooit de Implanon zou plaatsen en dat er een paar nare rechtzaken met de fabrikant zijn geweest.
Achteraf had ik ook gewoon naar de gyn moeten gaan maar ja, Nederlander hè? Ergens is t ook belachelijk dat t bij de gyn niet vergoed werd, waardoor de verzekering 2 operaties heeft moeten vergoeden, en littekenverband à 500¤ per verpakking!
Jaren geleden zo'n ding gehad maar mij is het niet goed bevallen. Ontzettend onregelmatige cyclus, vervelende stemmingswisselingen en pigmentvlekken die nu nog steeds niet weg zijn. Wie hem geplaatst heeft weet ik niet meer en ook niet of het pijn deed. Dat zal dan wel niet, dan had ik het me nog wel herinnerd

Na een jaar heb ik hem er weer uit laten halen.
quote:elina81 schreef op 05 maart 2010 @ 21:37:

wat heftig Groupie! Jeetje, ben er een beetje stil van..

wat een verhaal, dit is dus waarom mijn HA deze week vertelde dat zij nooit de Implanon zou plaatsen en dat er een paar nare rechtzaken met de fabrikant zijn geweest.

Nee, die rechtszaken waren omdat vrouwen toch zwanger werden met de implanon. Wat bleek: hij was niet goed geplaatst, oftewel helemaal niet, omdat het staafje er voor de plaatsing al uit de inbrenghuls was gevallen. Gelukkig is daarna het inbrengsysteem verbeterd zodat dat niet meer gebeurt.

De implanon is verder eigenlijk praktisch gelijk aan de mirena spiraal, hij zit alleen op een andere plek in je lichaam en moet er na 3 jaar uit ipv 5. Ik heb liever geen litteken op mijn arm (heb nogal aanleg daarvoor) dus ben voor mirena gegaan. naar volle tevredenheid.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Een vriendin van mij heeft hem nu 2 jaar, en is eigenlijk ook al 2 jaar lang bijna dagelijks heel licht ongesteld.
De implanon is niet gelijk aan de mirena spiraal. Ook al geeft de implanon minder hormonen af dan de (gemiddelde) pil, hij geeft weldegelijk meer hormonen af dan de mirena. Bovendien werkt de mirena plaatselijk, doordat het in de baarmoeder zit (eitje kan zich niet innestelen, baarmoeder wordt minder toegankelijk voor zaadcellen, etc) en worden er slechts hele lage hoeveelheden hormonen in het bloed teruggevonden. De meeste gebruiksters hebben nog gewoon een eisprong. (En een volledige hormooncyclus.)

De hormonen van implanon komen wel veel meer in je systeem en de werking berust júist op het onderdrukken van de eisprong. En het doet verder niets in je baarmoeder.

Zelfs het hormoon dat er in zit is anders dan de mirena. Ja, het is óók een progestageen, maar in de implanon zit etonogestrel en in de mirena zit levonorgestrel.

Ze zijn dus niet 'praktisch hetzelfde'.... Het lijken me wel allebei prima middelen van anticonceptie. Ik heb zelf sinds afgelopen dinsdag een mirena, dus nog te kort om te zeggen in hoeverre het bevalt .
Gazelle en spekkoekje, ook ik had een onregematige cyclus toen ik implanon had. Heb het na ongeveer een jaar dan ook laten verwijderen want werd er gek van dat ik niet wist waar ik aan toe was met wel of niet ongesteld zijn...

Dacht eigenlijk dat ik een uitzondering was. Heb daarom ook nog een vraagje voor jullie. Toen ik begon met de pil, kreeg ik een 'standaard' pil voorgeschreven van de huisarts. Toen bleek dat mijn cyclus hiervan erg in de war raakte, kreeg ik wat zwaarders voorgeschreven en dit werkte erg goed!

Toen ik op een gegeven moment een nieuwe strip ging halen bij de apotheek zeiden ze dat het een nieuwe verpakking had maar er verder niets aan veranderd was. Ik vroeg of ze dit zeker wisten..ja dat was zo. Niet dus, want mn plostelinge ongesteldheid/bloedverlies begon weer. Terug naar oude pil dus.

Spekkoekje en gazelle, hebben jullie ook al eerder last gehad van een onregematige cyclus (bv. door pilgebruik)?
quote:moeilijkhooreennickname schreef op 06 maart 2010 @ 19:03:

Gazelle en spekkoekje, ook ik had een onregematige cyclus toen ik implanon had. Heb het na ongeveer een jaar dan ook laten verwijderen want werd er gek van dat ik niet wist waar ik aan toe was met wel of niet ongesteld zijn...

Dacht eigenlijk dat ik een uitzondering was. Heb daarom ook nog een vraagje voor jullie. Toen ik begon met de pil, kreeg ik een 'standaard' pil voorgeschreven van de huisarts. Toen bleek dat mijn cyclus hiervan erg in de war raakte, kreeg ik wat zwaarders voorgeschreven en dit werkte erg goed!

Toen ik op een gegeven moment een nieuwe strip ging halen bij de apotheek zeiden ze dat het een nieuwe verpakking had maar er verder niets aan veranderd was. Ik vroeg of ze dit zeker wisten..ja dat was zo. Niet dus, want mn plostelinge ongesteldheid/bloedverlies begon weer. Terug naar oude pil dus.

Spekkoekje en gazelle, hebben jullie ook al eerder last gehad van een onregematige cyclus (bv. door pilgebruik)?

Nou ik had eerst de pil en toen ik daarmee wilde stoppen omdat ik toch geen sex had, toen duurde het drie jaar voor mijn cyclus weer normaal was.. en nu dus dit. super irritant!!

mijn man en ik willen op een gegeven moment voor een kindje gaan dus hopenlijk is dat gedoe bijna voorbij... en daarna denk ik dat ik voor een spiraal ga..
Hier al negen jaar tot volle teveredenheid een implanon. Niet ongesteld en geen nare bijverschijnselen die ik had met pilgebruik. Blijkbaar is implanon heel persoonsgevoelig, het past bij je of niet...
Om even nader in te gaan op je vragen: nee, het inbrengen in er uit halen vond ik zelf niet echt pijnlijk of belastend. Alles gaat onder plaatselijke verdoving. Voor mij persoonlijk is dit echt de ultieme manier van anticonceptie.
quote:Spekkoekje schreef op 06 maart 2010 @ 20:41:

Nou ik had eerst de pil en toen ik daarmee wilde stoppen omdat ik toch geen sex had, toen duurde het drie jaar voor mijn cyclus weer normaal was.. en nu dus dit. super irritant!!

mijn man en ik willen op een gegeven moment voor een kindje gaan dus hopenlijk is dat gedoe bijna voorbij... en daarna denk ik dat ik voor een spiraal ga..

MM..vervelend hoor. Ook wel fijn te horen dat ik niet de enige ben die zo vaak met haar cyclus 'klooit'..

Heb momenteel helemaal geen anticonceptie meer, omdat ik toch geen vaste relatie heb en dan een condoom sowieso verstandig is. En mn cyclus is nu redelijk stabiel gelukkig

Succes ermee!
Ik heb nu de mirena, had hiervoor het koperspiraaltje.

Die was echt erg, 2 weken ongesteld, 2 weken niet.

Nu heb ik een hald jaar de mirena en die werkt top.

Ben nu nog maar 1 week ongesteld, heerlijk!

Had van het ''armspiraaltje'' nog nooit gehoord.

Is het dan ook praktisch onmogelijk om zwanger te raken?
quote:moeilijkhooreennickname schreef op 06 maart 2010 @ 20:50:

[...]

MM..vervelend hoor. Ook wel fijn te horen dat ik niet de enige ben die zo vaak met haar cyclus 'klooit'..

Heb momenteel helemaal geen anticonceptie meer, omdat ik toch geen vaste relatie heb en dan een condoom sowieso verstandig is. En mn cyclus is nu redelijk stabiel gelukkig

Succes ermee!Thanks, als het goed is moet ik nog een half jaar kloten met mijn cyclus en is hij dan EINDELIJK goed!!
topic verplaatst naar gezondheid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven