Werk & Studie alle pijlers

Werken als schuldhulpverlener

08-02-2010 09:15 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Binnenkort start ik met een verkorte opleiding tot schuldhulpverlener. Ik heb er heel erg veel zin in en wil graag alvast wat verhalen horen van mensen die hier al werkzaam in zijn.

Bij wat voor soort instelling/bedrijf werk je?

Hoe ziet een normale dag eruit?

Ga je voornamelijk bij mensen langs/Komen de mensen naar kantoor?

Hoe reageren de mensen op je? Zijn ze meestal blij dat je er bent of is het niet altijd vrijwillig?

Andere tips/verhalen hoor ik ook heel graag!

Alvast bedankt,

Vishnu
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
waar ga je die opleiding doen? lijkt me leuk!
Hmm ik zou ook wel schuldhulpverlener willen worden.

Je hebt mensen die 60 à 90 dossiers behandelen en je hebt mensen in de buitendienst.

Dus ik zou dan graag voor buitendienst functie kiezen maar waar opleiding en welke werkgever :-) je mag evt pm sturen

groetjes
Geen ervaring mee, maar het lijkt mij een mooi vak vishnu!
Tip 1.

Koop een lange waxcoat-regenjas, en houd die aan bij huisbezoeken.

Tip 2.

Koop een literfles handenwasgel, voor ná je huisbezoeken.

Je weet van te voren nooit waar je terechtkomt, en dat kan wel eens zeer onfris zijn. Hier WSNP-ervaring.
Ik zit toevallig precies aan zo'n zelfde opleiding te denken, waar ga je de opleiding doen Vishnu? Bij Learncare?
Mimootje; er zijn diverse opleidingen, als je opleiding schuldhulpverlener intikt bij Google krijg je een mooi rijtje!

Pascalj82; waarom zou jij voor de buitendienstfunctie kiezen? Wat doen de dossierbehandelaars de hele dag? Nemen die het administratieve deel werk van de buitendienst over?

Liselotte4; Heb er ook echt veel zin in

Moppetoet; vertel eens meer! Zowel negatieve als positieve verhalen wil ik graag lezen.
quote:layla1969 schreef op 08 februari 2010 @ 10:16:

Ik zit toevallig precies aan zo'n zelfde opleiding te denken, waar ga je de opleiding doen Vishnu? Bij Learncare?Yep!
Heb je je al ingeschreven? Ik ben heel benieuwd hoe het je bevalt, zou het fijn vinden als je het nog komt posten als je klaar bent.
Zal ik doen Layla! Ik hoop dat er hier nog iemand rondloopt die de opleiding ook heeft gedaan.
up
Lijkt me idd ook wel leuk om hier ervaringen te lezen, er zijn volgens mij best wel wat opleidingen op dat gebied en ik weet niet wat nou echt een goede opleiding is.

ik zag bijv. ook deze
Wat heb je als vooropleiding dan? Loop je ook stage? Is dit een officieel erkend diploma en kun je er werk mee vinden?

Ik zit te denken aan SJD.
Het is een post-hbo opleiding maar volgens mij zijn er diverse mogelijkheden.

Nog iemand met ervaring?
Zal m ff voor je uppen.

Al wat wijzer geworden?
quote:moppetoet schreef op 08 februari 2010 @ 10:10:

Tip 1.

Tip 2.

Je weet van te voren nooit waar je terechtkomt, en dat kan wel eens zeer onfris zijn. Hier WSNP-ervaring.

Wat een vooroordelen bericht zeg.

Ik studeer nu sociaal juridisch medewerker, hierna ga ik ook een opleiding volgen bij Learncare.
anoniem_100904 wijzigde dit bericht op 07-03-2010 22:22
Reden: tikfout
% gewijzigd
Met de opleiding SJD (HBO) kun je de schuldhulpverlening in.

Wil je een korte gerichte opleiding doen dan kun je dit doen bij bijv. Westerbeek, Learncare of bij detacheringorganisaties die je dan ook in dienst nemen (Maandag/Westerbeek/Grip). Detacheringburo's die ik afraad zijn VOC en Plangroep.

Bij de meeste organisaties heb je gewoon een kantoorbaan, maar er zijn ook organisaties waar huisbezoeken onderdeel zijn van het werk. De dagindeling is vaak als volgt: email/telefoon afhandelen van je klanten, intake en vervolggesprekken, dossierwerk zoals berekeningen maken, rapportages maken, onderhandelen met schuldiesers.

Werken als schuldhulpverlener is afwisselend maar ook zwaar. Mensen verwachten veel van je, zijn vaak wanhopig en willen dat alles gisteren wordt opgelost. Er komt dus ook wel agressie bij kijken. Verwacht niet dat je de wereld gaat redden, er zijn weinig cliënten die echt hun verantwoordleijkheid nemen en iets willen léren. Verwacht dat je kleine dingen kunt bereiken, en als je het leuk vindt om met verschillende mensen in contact te komen, oud / jong, geschoold, ongeschoold, verslaafd, EN je houdt van cijfers, dan zou dit je beroep kunnen zijn. Het is belangrijk dat je en organisatie kiest waar je terecht kunt bij je collega's.

De schuldhulpverlening wordt overal heel verschillend uitgevoerd, kijk daar ook naar als je gaat solliciteren. Wil je meer 'productie' draaien, ga dan bij een kredietbank of standbank werken. Wil je meer 'mens gericht' gaan werken kies dan voor een organisatie die echt hulpvraaggericht werkt, de schuldhulpverlening in tilburg, arnhem en amersfoort zijn hier voorbeelden van. De brancheorganisatie NVVK zegt vanaf dit jaar ook vraaggericht te werken maar dit is in de praktijk nog lang niet zo.

Mocht je nog vragen hebben, vraag gerust. Ik heb zelf 10 jaar in de shv gewerkt, waarvan 5 jaar als teamleider.

Veel succes!

Suuz
Hallo Suuz,

Leuk je ervaringen te lezen.

Ik vraag me af, en dat is een punt van overweging voor mij, wat is jouw motivatie geweest om dit werk te doen.

Want ik geloof het als je zegt dat de meeste klanten alleen hun probleem opgelost willen zien, maar er verder weinig lering uit trekken. Ik denk er over om in de shv te gaan werken, na mijn opleiding, maar ik vermoed dat ik teveel zit te wachten op waardering voor mijn werk. Snap je?

Ik wil graag mensen helpen, maar als er niks wordt geleerd haak ik af. Waar doe je het dan voor?

Graag hoor ik hoe jij het dan hebt volgehouden,

bedankt!
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
@ Cameron, ik werk zelf niet in de SHV maar wel bij een incassobureau. De schuldeiser dus. Wat ik vooral merk ik dat veel mensen die hoge schulden hebben, deze op iedereen afschuiven behalve op zichzelf. Wij moeten het voor hen oplossen, SHV neemt het nu toch over? dan hoeven ze zelf toch lekker niks meer te doen. Heb alsjeblieft geen rooskleurig beeld van mensen met schulden. Natuurlijk ik kan ze niet over één kam scheren, maar ik heb wel dagelijks te maken hiermee. En op een gegeven moment heb je wel goed door hoe het werkt.

Velen komen in de WSNP zonder schone lei, en blijven keer op keer terug komen in de schulden. Natuurlijk zitten er ook mensen bij die er alles aan doen om er vanaf te komen, blij zijn met je hulp en goed meewerken. Maar het grootste deel van wat ik tegenkom zijn mensen die er allemaal geen zin in hebben om zelf de verantwoordelijkheid te nemen want dat doet SHV wel voor ze!

Ik wilde het toch even tegen je zeggen..
.
quote:moppetoet schreef op 08 februari 2010 @ 10:10:

Tip 1.

Tip 2.

Je weet van te voren nooit waar je terechtkomt, en dat kan wel eens zeer onfris zijn. Hier WSNP-ervaring.Haha.. Herkenbaar!
Zo'n opleiding bij Learncare is dat ook aan te raden als je je diploma SJM MBO-4 hebt. Of is het meer een logisch vervolg op de SJD HBO opleiding?

Kun je er "niets" mee als je het als vervolgopleiding na je SJM MBO opleiding doet?
quote:Ruby1970 schreef op 07 maart 2010 @ 22:20:

[...]

Wat een vooroordelen bericht zeg.

.

Dat is geen vooroordeel, dat is pure werkelijkheid

(Hier geen schuldhulpverlenber, maar bijstandsconsulent. er zitten aardig wat van mijn cliënten in de schuldhulpverlening. En nee: niet overal heb je je wasgel nodig. Maar het is zeker ook geen uitzondering )
Hallo Cameron10,

Je moet innderdaad niet verwachten dat je veel waardering krijgt, soms wel hoor, er zijn altijd mensen die blij met je zijn en dit ook uitspreken! Het het is belangrijk dat je bij een bedrijf werkt dat je steunt en waardeert. Maar de leuke dingen vond ik vooral de afwisseling (tussen het met mensen praten en 'bureauwerk') en als onderhandleingen met shculdeisers lukten, dat was een kick. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het na 3 jaar gezien had in de uitvoering, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. In ieder geval is het een baan die nooit saai is en waar je veel van leert.

Succes met je keuze en srry voor mijn late reactie...

groetjes!
@ Kate, als je SJD hebt gedaan is zo'n verkorte opleiding niet perse meer nodig. Met je SJD heb je een prima opleiding om schuldhulpverlener te worden. Ik ga morgen naar de open dag van SJD in Utrecht en zal daarna in mijn topic over SJD deeltijd wel een update schrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven