Geld & Recht alle pijlers

Spaarrekeningen overledene - wanneer bank informeren

11-03-2010 10:26 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie advies over het volgende:

Er heeft in mijn omgeving een overlijden plaatsgevonden. De zoon van deze persoon was de jaren voor het overlijden al aangewezen als bewindvoerder en hij heeft het geld van zijn ouder (bedrag) op 4 verschillende spaarrekeningen vastgezet. Dit zijn spaardeposito's met een redelijke rente (rond de 4 à 4,5 %). De Belastingdienst heeft laten weten dat er pas in juni formulieren zullen worden verstuurd om aangifte te doen voor de successierechten. Uitgangspunt is (natuurlijk) het saldo op de diverse rekeningen op de datum van overlijden. In de tussentijd rendeert het geld natuurlijk gewoon door. Mijn vraag is wat de meldplicht bij overlijden is ten aanzien van deze banken? Moeten zij binnen een bepaalde termijn op de hoogte gesteld worden? Het zou de zoon goed uitkomen als het geld nog een tijdje op de spaardeposito's van zijn ouder kan blijven staan, want dan blijft het geld buiten zijn vermogen.
anoniem_102168 wijzigde dit bericht op 12-03-2010 09:06
Reden: bedrag weggehaald
% gewijzigd
Eerst naar notaris voor Verklaring van Erfrecht. Eerder doet een bank niks.

Sterkte.
Ja, dat is waar. Dat moet de zoon ook nog regelen. Maar is het strafbaar om zaken een beetje op zijn beloop te laten? Is er een wettelijke termijn waarbinnen de banken geinformeerd moeten worden? Ik neem aan dat het de banken niet uitmaakt, want zij laten het geld voor zichzelf nog een paar keer beter renderen natuurlijk.
En dank je!
Mmmm, ik ben nu bezig met de rekening van Hero, die twee-en-en-half jaar geleden is overleden (pfff, zo lang alweer).

Daar staat natuurlijk by far niet zoveel op als in het door jouw beschreven geval, maar de ING doet in ieder geval helemaal niet moeilijk. Integendeel, van de mevrouw die ik aan de telefoon had gebeurd het wel vaker dat mensen de zaken pas gaan regelen als ze eerste stormachtige periode van rouw achter zich gelaten hebben.
Wat wilde ik nou toch typen?
Als de zoon de bank informeert dan gebeurt er in eerste instantie nog helemaal niets. Ja, de rekening worden op Erven gezet (de tenaamstelling wordt dus aangepast). Er worden blokkades opgezet totdat er een verklaring van erfrecht overhandigd wordt.

Volgens mij zit er geen verjaring op, er zijn ook mensen waarvan de partner komt te overlijden maar die geen verklaring van erfrecht op willen vragen ivm de kosten hiervan. Zo'n rekening blijft dan gewoon tot aan het overlijden van de nog overlevende op dhr jansen / erven mevrouw jansen. (bijvoorbeeld).
Het lijkt me dat dat in de voorwaarden van de betreffende rekeningen bij de banken staat, en ik zou me daar aan houden.
Beste Erfgenaam,

Volgens mij ben je erfgenaam zodrá er iemand overleden is.

Ongeacht wanneer men aangifte van overlijden doet bij de bank.

Maar volgens mij moet men de bank wel inlichten, bij voorbeeld door middel van het sturen van een rouwkaart.

En men kan het geld gewoon laten staan waar het staat en t.z.t. de tenaamstelling veranderen.

Notarissen en belastingadviseurs weten zoiets precies.

En sterkte.

Beter Laat
Bedankt voor de reacties. Snormel, je hebt gelijk. Het zou in de voorwaarden moeten staan. We zullen ze er nog eens bij pakken.
of even met de bank bellen, daar weten ze het vast wel.
quote:kitty elastic schreef op 11 maart 2010 @ 10:45:

of even met de bank bellen, daar weten ze het vast wel.Ja, maar dat is iets met slapende honden die we niet wakker willen maken. Ik vind het prettiger om eerst hier te informeren. Het is allemaal nog maar net gebeurd dus het contact met de notaris voor de verklaring van erfrecht e.d. is nog niet gelegd en we vroegen ons dit al wel af.
.
Je kunt de bank gewoon laten weten dat de rekeninghouder is overleden. Er wordt dan een zgn. boedelrekening van gemaakt. De voorwaarden blijven gelijk.

Pas als er een verklaring van erfrecht is overlegd wordt de tennaamstellinggewijzigd in erven van.

Echter op moment van overlijden vervalt het bewindvoerderschap. Er kan dan pas weer wat gebeuren met de rekeningen na overleg van een verklaring van erfrecht.
Hij kan dit geld echt niet buiten zijn aangifte houden, als dat is wat je wilt.
Ik werk bij een bank en de tenaamstelling wordt gewijzigd zodra de bank bekend is met het overlijden. Dat kan dmv een rouwkaart of akte van overlijden (niet te verwarren met verklaring van erfrecht). Veel banken houden overigens zelf al de kranten in de gaten en maken al een aantekening bij de desbetreffende klant indien hij/zij is overleden.

Ik weet niets af van voorwaarden dat je verplicht bent het te melden overigens. De bank heeft immers een overeenkomst met de overledene en niet met zijn of haar erfgenamen.

Dus je meldt het overlijden aan de bank en de bank zal de overlijden procedure opstarten. Dit houdt in dat eventuele pasjes op naam van de overledene opgeheven worden, telebankierovereenkomst wordt opgeheven al denk ik niet dat zij dit hebben gelet op het feit dat ze een bewindvoerder hebben. Daarnaast passen ze de tenaamstelling aan naar ERVEN VAN. Zij hoeven immers nog niet te weten wie exact de ergenamen zijn en wie er over het vermogen mogen beschikken, de term ERVEN VAN vat dit toch samen.

Pas zodra zoon een verklaring van erfrecht overlegt waaruit blijkt dat hij mag beschikken over het vermogen kan op zijn initiatief het vermogen op zijn eigen naam gezet worden. Dit zal de bank ook nooit uit zichzelf doen, dit moet de curator aangegeven nadat hij de verklaring van erfrecht overleg heeft.
Sluit me aan bij Sarah2006.

En wat betreft die deposito's: je zou voor de zekerheid de voorwaarden er even op na moeten slaan, maar volgens mijn kunnen die gewoon door blijven lopen zolang de erfgenamen niet aangeven dat ze eea vrij beschikbaar willen hebben. Vaak staat er wel een optie in dat het dan vrijgeboekt MAG worden.

En in het geval dat het verplicht vrijgeboekt zou worden, dan maakt het toch geen fluit uit als je dat maanden later doorgeeft. Als verplichtte vrijboeking bij overlijden in de voorwaarden staat, dan zullen ze toch uitgaan van de overlijdensdatum en die staat in de verklaring van erfrecht die hij straks toch moet overleggen.

Dus ik zou het gewoon netjes veven melden bij de bank. Dit gaat hem niets extra's opleveren.
Bedankt voor alle reacties. Dus het melden aan de banken staat los van eventuele acties van hun kant (behalve dan het op naam van erven zetten). Pas met de verklaring van erfrecht kan er iets worden gedaan. Sowieso moeten we tot juni wachten tot er aangifte voor de successierechten worden gedaan maar we zullen het nodige in gang gaan zetten nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven