Heteluchtoven en met oven....bovenkant wordt zwart

24-03-2010 20:46 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet eigenlijk niet waar ik het moet plaatsen en ik hoor het wel als het hier niet goed staat.

Ik heb een heteluchtoven en altijd als ik bak, wordt op het laatst mijn baksel zwart, terwijl het dan nog net niet gaar is.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb al geprobeerd de temperatuur 10 of 20 graden te verlagen, maar het helpt niet

Wij vinden bakken zo leuk, maar zo vergaat de lol wel moet ik eerlijk zeggen....
Kan je je boven- en onderwarmte niet apart regelen?....onze hetelucht kan dat nl.
Ik heb ook een heteluchtoven, maar die van ons moet je juist 10 graden hoger zetten dan op de verpakking/in het recept staat.

Misschien kan je eens een oventhermometer kopen (kookwinkel), om te kijken wat de werkelijke temperatuur in je oven is.
Heb je soms de grillstand er bij aanstaan?
Was ook mijn gedachte, dat je de grill aan hebt.
quote:Jorina schreef op 24 maart 2010 @ 20:48:

Ik heb ook een heteluchtoven, maar die van ons moet je juist 10 graden hoger zetten dan op de verpakking/in het recept staat.

Misschien kan je eens een oventhermometer kopen (kookwinkel), om te kijken wat de werkelijke temperatuur in je oven is.Heeeel vreemd, heteluchtovens moet je juist 10% lager af stellen.

Er kan een verschil zijn die soms wel eens verwarrend is. De meeste mensen hebben een elektrische oven mét heteluchtfunctie. Deze heteluchtfunctie is in- en uit te schakelen.

Ovens met hetelucht ingeschakeld dienen 10% lager afgesteld te staan. Uitgeschakeld volgens aanwijzing recept.
Desnoods je baksel het laatste kwartier even afdekken met alu-folie.
Peas on earth!
Ja, de mijne ook...
quote:Zamirah schreef op 24 maart 2010 @ 20:59:

Ja, de mijne ook...Wat de mijne ook?

Ploinkkk...kwartje valt..... 't gaat over de grillstand...
Verkeerde kwartje volgens mij Xan, volgens mij bedoelt Zam dat haar oven ook lager ingesteld moet worden dan de temp aangegeven op de verpakking of in het recept....

Maar misschien heb ik het verkeerde kwartje wel
wow, wat een reacties al, alvast onwijs bedankt!!!!

Het boek wordt opgezocht, maar voor mijn gevoel hebben we hem wel op oven staan.

Dat aluminiumfolie is ook een goed idee!
@Xander: Ja vreemd dan idd. Het is écht een heteluchtoven...

Op de aangegeven temperatuur op bv. de verpakking van een pizza, werd de pizza niet helemaal warm, ik zet de oven nu steevast 10 graden warmer, en nu is het goed.

Mar misschien heeft onze oven wel gewoon een kronkel
We gebruiken toch echt gewoon de oven op de goede manier.

Dus volgende keer gaan we er folie over leggen en kijken of dat gaat lukken.

Bedankt in ieder geval!!!!!!!!!!!!
Je baksel zo laag mogelijk zetten
Ik bedoelde, dat ik ook dacht dat ze misschien de grill er bij aan had...
Hier bij hetelucht oven ook 10 graden warmer dan aangegeven! Ookal staat op de verpakking vaak lager inderdaad. Maar dat is bij mij dus geen succes.. Dat lager instellen dan he

En bij mij moet de onderste plaat, waar je je ovenschotel of wat dan ook op zet, ook kunnen ronddraaien. Als ik er een te grote ovenschotel inzet kan hij niet ronddraaien en wordt het ook zwart van boven.
He gets...dan had Xan gelijk. Had je niet ff kunnen doen alsof ik gelijk had Zam?
Als het een nieuwe oven is kun je hem misschien eens laten nakijken. Bij onze inbouwoven bleek de thermostaat niet goed te staan afgesteld, hij was 40 graden kouder dan de bedoeling was (dus bij 180 sloeg hij af als het 220 moest zijn). Dat heeft een monteur toen gemaakt.
quote:dangeensuus schreef op 24 maart 2010 @ 21:35:

He gets...dan had Xan gelijk. Had je niet ff kunnen doen alsof ik gelijk had Zam?Ja, dat bedoelde ik eigenlijk!
Ik denk dat ik ook nog een oventhermometer ga kopen en kijken wat de temperatuur is.

Het is een losse magnetron/oven en hij is iets meer dan twee jaar oud.

In het begin heb ik de oven nauwelijks gebruikt en weet dus eigenlijk niet of dit nou altijd al zo was of dat dit sinds kort zo is.
Mijn aluminiumfolie-tip komt toevalligerwijs ook uit de tijd dat ik een combi-magnetron had. Als ik de oven-functie gebruikte, werd alles steevast te donker (lees: zwart ) en daarom legde ik meestal het laatste kwartier een vel alu-folie over het gerecht. Ik had het idee dat die ovenfunctie van de combimagnetron de boven- en onderwarmte niet helemaal goed verdeelde.
Peas on earth!
quote:Hangmat schreef op 24 maart 2010 @ 21:27:

Je baksel zo laag mogelijk zettenDat dacht ik nou ook, heb je je baksel niet te hoog in de oven staan?
Verwarm je de oven wel goed voor? Veel van die ovens gebruiken de grill tijdens het voorverwarmen om de oven op temperatuur te brengen. Als je je cake/schotel er al in doet als de oven nog niet warm genoeg is, staat die grill dus nog volop te (g)loeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven