"Vriend eet Rennies als snoepjes"
donderdag 1 april 2010 om 18:54
Volgens hem 'zit er alleen maar kalk in en kan het geen kwaad'. Hij neemt minimaal eens in de 2 dagen een tablet rennie (bij brandend maagzuur en zure oprispingen).
In de bijsluiter lees ik:
Gebruik Rennie niet langer dan 14 dagen zonder een arts te raadplegen.
Onder het kopje mogelijke bijwerkingen staat ook nog:
Langdurig gebruik van Rennie kan leiden tot een overmatig magnesiumgehalte van het bloed, ........ . Dit kan zich uiten in verlaagde bloeddruk, misselijkheid, braken, verminderde ademhaling, vertraagde hartslag of coma.
Weet iemand (met meer verstand van zaken) of de hoeveelheid rennies die mijn vriend gemiddeld inneemt schadelijk kan zijn. Bracht het gisteren ter sprake dat hij al wel erg lang die dingen bijna als snoepjes gebruikt (er liggen ook OVERAL lege verpakkingen). En dat, als hij zoveel last heeft van z'n maag, z'n dieet misschien moet aanpassen. Hij raakte hierdoor geirriteerd, omdat hij het probleem niet ziet.
Maak ik me terecht zorgen of moet ik niet zeiken?
In de bijsluiter lees ik:
Gebruik Rennie niet langer dan 14 dagen zonder een arts te raadplegen.
Onder het kopje mogelijke bijwerkingen staat ook nog:
Langdurig gebruik van Rennie kan leiden tot een overmatig magnesiumgehalte van het bloed, ........ . Dit kan zich uiten in verlaagde bloeddruk, misselijkheid, braken, verminderde ademhaling, vertraagde hartslag of coma.
Weet iemand (met meer verstand van zaken) of de hoeveelheid rennies die mijn vriend gemiddeld inneemt schadelijk kan zijn. Bracht het gisteren ter sprake dat hij al wel erg lang die dingen bijna als snoepjes gebruikt (er liggen ook OVERAL lege verpakkingen). En dat, als hij zoveel last heeft van z'n maag, z'n dieet misschien moet aanpassen. Hij raakte hierdoor geirriteerd, omdat hij het probleem niet ziet.
Maak ik me terecht zorgen of moet ik niet zeiken?
donderdag 1 april 2010 om 18:57
Naar de dokter!
Als er in de bijsluiter staat dat je ze niet langdurig mag gebruiken, dan moet je dat niet doen. De dokter kan dan weer tabletten voorschrijven die je wél langdurig mag gebruiken. En misschien is er wel geen probleem met langdurig Rennies gebruiken en staat dat gewoon in de bijsluiter vanwege verantwoordelijkheid, maar dan hoor je dat in ieder geval van iemand die er verstand van heeft.
Als er in de bijsluiter staat dat je ze niet langdurig mag gebruiken, dan moet je dat niet doen. De dokter kan dan weer tabletten voorschrijven die je wél langdurig mag gebruiken. En misschien is er wel geen probleem met langdurig Rennies gebruiken en staat dat gewoon in de bijsluiter vanwege verantwoordelijkheid, maar dan hoor je dat in ieder geval van iemand die er verstand van heeft.
donderdag 1 april 2010 om 18:57
Oei, ik ben ook benieuwd of het kwaad kan. Gebruik nu al een paar maanden Rennies, veel maagzuur door zwangerschap. Niet met handenvol natuurlijk, maar soms wel 3-4 per dag. (Ook wel eens dagen niet.)
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
donderdag 1 april 2010 om 19:04
Hopelijk krijg ik hem zover dat hij minimaal telefonisch advies in zal winnen bij de doktersassistente.. Zal zo even een balletje opgooien. Ik wil gewoon niet dat hij door iets, wat hopelijk inderdaad onschadelijk blijkt te zijn, wat anders gaat mankeren dat voorkomen had kunnen worden.
Bedankt voor het meedenken!
Bedankt voor het meedenken!

donderdag 1 april 2010 om 19:14
Je mag er best een hoop per dag van slikken en echt slecht is het niet in deze doseringen.
Maaaaaar: hij heeft blijkbaar wel een maagprobleem, want af en toe last van maagzuur hebben is normaal. Dagelijks last ervan niet. Hoeft helemaal geen erge reden voor te zijn, maar ik zou hem toch echt aanraden om met zijn huisarts te gaan praten om te kijken waar het door komt en wat er aan gedaan kan worden. Want als je door een medicijnenkuur voor altijd van je klachten af kan komen, dan ben je toch gek om nog jaren zo door te gaan?
Lees dit misschien eens: http://nhg.artsennet.nl/k ... GPatientenbrief/PBD1e.htm Zeer waarschijnlijk kun je deze folder ook bij je huisarts, in papiervorm krijgen (komt soms overtuigender over )
Maaaaaar: hij heeft blijkbaar wel een maagprobleem, want af en toe last van maagzuur hebben is normaal. Dagelijks last ervan niet. Hoeft helemaal geen erge reden voor te zijn, maar ik zou hem toch echt aanraden om met zijn huisarts te gaan praten om te kijken waar het door komt en wat er aan gedaan kan worden. Want als je door een medicijnenkuur voor altijd van je klachten af kan komen, dan ben je toch gek om nog jaren zo door te gaan?
Lees dit misschien eens: http://nhg.artsennet.nl/k ... GPatientenbrief/PBD1e.htm Zeer waarschijnlijk kun je deze folder ook bij je huisarts, in papiervorm krijgen (komt soms overtuigender over )
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
donderdag 1 april 2010 om 19:17
Rennies zijn troep. Helaas heb ik hier ook veel van moeten gebruiken en heb in de periode daarna op doktersrecept een half jaar lang Nexium40 geslikt ("want dat was beter") en dat heeft erg slecht voor me uitgepakt. Ik heb nog altijd last van de bijwerkingen (en dat ruim twee jaar na de laatste tablet) en neem nu heel af en toe een Rennie of neem een beker warme melk. Je vriend moet sowieso oppassen dus. Is hij al naar de huisarts geweest?...
donderdag 1 april 2010 om 19:26
donderdag 1 april 2010 om 19:31
je moet nooit iets langdurig slikken zonder doktersadvies. (ook geen magnesium preparaten elninjoo)
twee redenen
1. er kan sprake zijn van een maagaandoening waar je vriend directe medische hulp voor moet hebben (je wilt niet weten wat een verwaarloosde maagzweer kan uitrichten..)
2. je kan teveel van een bepaalde stof in je lichaam krijgen wat allerlei gevolgen kan hebben. Helaas geldt dit ook voor gewone vitaminepreparaten van de drogist.
twee redenen
1. er kan sprake zijn van een maagaandoening waar je vriend directe medische hulp voor moet hebben (je wilt niet weten wat een verwaarloosde maagzweer kan uitrichten..)
2. je kan teveel van een bepaalde stof in je lichaam krijgen wat allerlei gevolgen kan hebben. Helaas geldt dit ook voor gewone vitaminepreparaten van de drogist.
donderdag 1 april 2010 om 19:51
Hij gaat 'het uitzoeken'.. (als ik hem een beetje ken betekent dat een telefoontje naar de huisarts uitstellen en voorlopig iig geen rennies meer eten
)Hij begreep dat ik van de bijsluiter zenuwachtig/bezorgd was geworden. Het valt me de laatste tijd op dat hij regelmatig last heeft van misselijkheid, heeft net een 'buikgriepje' achter de rug. Ik denk meer aan PDS (heb ik zelf ook)..
Bedankt voor de reacties en als er wat te updaten valt, doe ik dat uiteraard!

Bedankt voor de reacties en als er wat te updaten valt, doe ik dat uiteraard!
donderdag 1 april 2010 om 19:53
quote:Immaculata schreef op 01 april 2010 @ 18:57:
Naar de dokter
Als hij nu naar de dokter gaat en stopt met Rennies, zal hij waarschijnlijk Omeprazol voorschrijven. Dat is medicijnen tegen brandend maagzuur, overproductie van maagzuur of tegen maagzweer.
Gardening angel,
Als hij te veel koffie drinkt, moet hij daarin fors matigen.
Naar de dokter
Als hij nu naar de dokter gaat en stopt met Rennies, zal hij waarschijnlijk Omeprazol voorschrijven. Dat is medicijnen tegen brandend maagzuur, overproductie van maagzuur of tegen maagzweer.
Gardening angel,
Als hij te veel koffie drinkt, moet hij daarin fors matigen.
World of Warcraft: Legion
donderdag 1 april 2010 om 20:07
Af en toe een Rennie (eens in de 2 dagen) kan echt geen kwaad. Het geeft pas vervelende bijwerkingen als het langdurig in grote hoeveelheden wordt ingenomen.
Gewoon even naar de huisarts gaan, maar vooral de leefregels aanpassen. Dus stoppen met roken, minder koffie, minder gekruid eten enz enz.
De huisarts zal echt niet meteen doorsturen naar het ziekenhuis voor een gastroscopie, maar eerst beginnen met een maagzuurremmer als omeprazol of pantoprazol gedurende 2 weken, En meestal daarna wat langer, pas als dan blijkt dat het niet werkt (meestal na een maand) dan stuurt ie pas door.
Gewoon even naar de huisarts gaan, maar vooral de leefregels aanpassen. Dus stoppen met roken, minder koffie, minder gekruid eten enz enz.
De huisarts zal echt niet meteen doorsturen naar het ziekenhuis voor een gastroscopie, maar eerst beginnen met een maagzuurremmer als omeprazol of pantoprazol gedurende 2 weken, En meestal daarna wat langer, pas als dan blijkt dat het niet werkt (meestal na een maand) dan stuurt ie pas door.
donderdag 1 april 2010 om 20:49