Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Jaaaahh FOTO FOTO FOTO!!!!!!!

En koriander is inderdaad weleens lekker in iets indiaas of marokaans maar om er nou een hele plant van in mijn tuin te zetten? Nee doe mij maar een bosje van de turk in de diepvries, is genoeg!
Hee lotte, hou houdt jij de kruiden in je vriezer goed?

Ik heb ook Oost indische kers voor in de tuin, ook omdat het eetbaar is. Ook heb ik toch besloten om deze voor te zaaien, dat lees je toch veel op internet. Ben benieuwd.

Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik kan NERGENS in de winkels rucola sla vinden!

Nou weet ik niet meer bij wie ik die sla in pot zag, maar wat voor sla is dat eigenlijk?
@ Gemma: een beetje muffig dat klopt: hoge vochtigheidsgehalte en de aarde maakt dat het wat muffig ruikt. Dat hoort

@ Suikervrij: Ik houd niet van rucolasla, maar ik heb wel een foto geplaatst van gele snijsla. Dat werkt heel simpel: dicht zaaien, laten opkomen en als het tegen de 8-10cm aankomt, dan knip (of snij) je de blaadjes eraf. Een soort baby-leaf dus. Heerlijk vind ik dat.
Plaatsen van foto's wordt vandaag niks meer. Maar morgen vrij!

Helianthus2106, bedankt, ik maakte me al zorgen . Terwijl ik nog niet eens water heb gegeven...
Hoi

ik doe gewoon zo'n bosje in een zakje of bakje en doe het in de vriezer. Het bosje moet wel zo droog mogelijk zijn en dan kan je er elke keer iets vanag snijden/trekken.

Rucola sla hebben ze bij ons gewoon bij de AH (ookal ies die klein en heeft lang niet alles). Het zit in zakjes bij de voorgesneden sla, het si dus geen krop ofzo en het smaakt een beetje nootachtig. best wel een scherpe smaak. Bij de italiaan krijg je het ook wel eens op je pizza (doen ze erop na het bakken).

Groetjes
Ik ben vandaag jarig (jaja 1 april) en ik heb van mijn vriend een koude kas gekregen! Ben er helemaal superblij mee!

Het is er één die precies op mijn vierkante meter tuin past, dus ik kan hem los gebruiken of erbovenop. Ik ben gelukkig

Het mooiste is dat dit uit hemzelf kwam, ik heb nooit een hint gegeven
Nu ben ik ook enthousiast na al jullie verhalen! Ik was eerst van plan om wat kruiden in potten in de tuin te zetten, maar nu ga ik voor de MM! Zondag maar eens zo'n bak in elkaar zetten...
Gefeliciteerd Mikske!!! En houden die attente vriend van je... zomaar een goed cadeau zonder de hints!!!

Moondancer veel plezier.

As I speak zet ik nu weer wat voortgang foto's van mijn tiny tims op flickr.com

Andere stekkies komen nog heb nu geen zin om naar boven te lopen!
gefeliciteerd Mikske! Wat een goed kado van je vriend. Super.

Ik wacht op foto's.....

Vandaag heb ik de doperwten in de moestuin geplant. Ik heb echter geen idee hoeveel opbrengst ik krijg van die planten. Weet iemand dat? Is het vergelijkbaar met sperciebonen? Ik heb nu 7 planten uitgezet.

Groeten!
@ Mikske, nog gefeliciteerd! Goed cadeau van je vriend!

@ Lotte, de Tiny Tims zien er goed uit!

Hier gaat het heel verschillend. De tomaatjes doen het wel goed, de meloen ook, maar de ananaskers blijft achter.
Even een uitgebreide foto-update:

Te beginnen met de tomaten. Eerst de "Yellow Pearshaped":

Dan de cherry's waar ik alleen zaad en geen naam meer van heb:

En de "Goldene Königin":

Door naar de bakken (die nog steeds aan de muur moeten...). Linksvoor radijs, rechtsvoor parijse worteltjes, achter spinazie.

En aan de muur rucola:

De nieuwe aanwinsten chocolademunt en ananasmunt:

Aardbeien. Die heb ik deze week toch ook nog even gekocht. Heb ze ook zelf gezaaid, maar die dragen voor november geen vruchten. Daarom van het tuincentrum maar even drie plantjes meegenomen, november duurt namelijk nog wel heel lang

Door naar het andere balkon, aan de muur van boven naar onder: citroenmelisse, salie en oregano (en hangmat )

De wasmanden: links zit nu nog radijs en kaneelbasilicum in, de radijs kan er bijna uit en dan komt daar grove en fijne basilicum bij in. Rechts is pepermunt die heel hard groeit.

Meloenplantjes:

En als laatste de okra, ik had er voorzichtig 6 gezaaid, maar er komen maar 4 echt goed op. Dus komende week nog even 2-4 zaadjes erbij planten denk ik.

wow jody das inderdaad een uitgebreide fotoreportage.... mooie foto's hoor! Je hebt echt flinnk wat gezaaid.

Groetjes
@ Mikske: nog van harte!

@ Jody: Mooie foto's! Het ziet er allemaal goed uit bij jou!

@ Lotte: ook jouw Tiny Tims staan er goed bij!

Ik ben momenteel niet thuis, dus ik ben benieuwd wat ik morgen/overmorgen aantref! Hopelijk ontkiemde tomaten, goed gegroeide doperwten enz.

Fijne Paasdagen allemaal!
Hallo allemaal,

Vriend heeft foto's gemaakt dus straks maar even proberen die er op te zetten. Er zijn al kleine sprietjes van de lenteui te zien! En de zonnebloemen zijn ook al aan het groeien. De sla deed nog niks, maar had geen grond op zaadjes gedaan. Vanmiddag opgelost en hopelijk lag het daar aan.

Tot later met foto's!
Zo ik heb zojuist mijn goldeneggs in een groter potje gezet... Ben benieuwd of ze net zo gaan sprinten als mijn tiny tims!

Is er bij jullie nog wat gebeurd?
Het enige wat hier gebeurd is dat alles heel hard groeit. Het is overdag, als de zon erop staat, zo 23-24 graden op het balkon en dat vinden mn plantjes leuk!
Hier gaat ook alles goed

Tomaten: De laatste zaaironde heeft toch nog enkele struiktomaatjes opgeleverd, gelukkig! Enkele soorten blijven weigeren, maar ze mogen er van mij nog even over doen. Ik zaai pas half of eind april weer en tot die tijd heb ik de ruimte toch niet nodig.

De al verspeende tomaten gaan als een tierelier!

Paprika's: Jaaaaaahhhhhhh die gaan goed!!! Er is er zelfs al eentje die wil nu al bloemen gaan maken. Iets te vroeg, maar wel leuk, zo'n enthousiaste paprika

Ananaskers, meloenpeer, passievrucht, mex. mini-komkommer: groeien rustig verder.

Buiten: Jaaaahhhhhh, de radijsjes komen op! (ook de zelf geoogste zaden doen het goed!)

Vorig jaar heb ik 4 Kardoenplanten geplant. Ze zijn niet winterhard, maar ik geloof toch echt dat eentje het overleefd heeft. En dat zou mooi zijn, want dit jaar komt de bloem erin!

Kas: Sla gaat goed, nog even en dan gaan ze naar buiten of in potten. De doperwten heeft een opkomst van 29/30, dus heel erg goed! Buiten doen ze er denk ik wat langer over of komen ze niet op. Nog een weekje en dan gaan de doperwten uit de kas naar buiten.

De spinazie, veldsla en snijsla gaan lekker! Ik denk nog een weekje dan kan de snijsla geoogst worden. En over twee weekjes denk ik dat ik de eerste spinazie al kan oogsten.

Planning deze week:

* Doperwten buiten uitplanten

* Sla verspenen en buiten al uitplanten? (ik twijfel nog)

* Spinazie en babyleafsla zaaien (kas)
@ Jody, wat een leuke uitgebreide foto's! Ziet er goed uit! En dat lijkt me een heel gezellig, kleurrijk balkon!

@ Helianthus, gelukkig dat er toch nog een paar tomaatjes zijn opgekomen! Alles gaat hard bij jou, als ik het zo lees!

Hier groeit alles langzaam door. Alleen de paprika's, pepers en ananaskers gaan volgens mij wel heel langzaam..
Hai allemaal, mag ik ook komen mee kletsen?

Ik kan wel wat goede tips gebruiken want ik heb een plantje nog nooit langer als een week in leven weten te houden.

Jaren heb ik al de wens om een eigen moestuintje te hebben en nu heb ik eíndelijk de tijd, ruimte en fijne tuin.

Vanmiddag heb ik dan ook daad bij woord gevoegd en basilicum, tijm en bieslookzaadjes gekocht. Deze wil ik voorlopig zaaien in potjes maar hoe diep moeten de zaadjes.

Deze week wil ik ook nog aardbeien, lenteui, munt en tomaten zaaien.

Wow Jody.. Jij bent goed bezig..
Noahtb: zaaien doe je 7x zo diep als het zaadje groot is. Dat was geloof ik de vuistregel. Nouja, ik hou die regel aan het alles komt altijd op In de praktijk komt het erop neer dat je over de kleine zaadjes van basilicum, bieslook en tijm maar een heel dun laagje aarde hoeft te doen.

Munt is wel een moeilijke om te zaaien. Het kiemt en groeit maar heel moeizaam. Ik heb het dit jaar wel gezaaid, maar eigenlijk tegen beter weten in, na twee maanden zijn het nog steeds 1cm hoge sprietjes... ik heb ze vorige week weggegooid.

Makkelijker is dan ook om een muntplantje te kopen bij een tuincentrum/kweker (of bij AH een biologisch plantje) en die in een ruime pot te zetten.

Veel plezier!
Ik zaai 2x zo diep als de lengte van een zaadje. Bij mij komt het ook eigenlijk altijd op.

@ Jody: doe je ook 7x diepte bij grote zaden (courgette, pompoen enz?).

@ Noah: Ik heb alleen maar slechte ervaringen met kruiden, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar wel met de lente-ui en tomaten. Zaai lekker ruim, dus weinig zaadjes op een kleine oppervlakte. Bij mij ligt om de 3-5cm 1 lente-ui-zaadje. En dat is echt ruim voldoende.

Leuk dat je meeschrijft!
Helianthus: nee, zo diep zijn mijn zaaibakjes niet dan gaat die regel niet op, op de een of andere manier. Ik heb het eens gelezen in een boek van die belgische-moestuin-boeken-schrijver (Peter nogwat?).
Peter Bauwens: heb ik hoog in het vaandel staan! Prachtige boeken heeft die man geschreven en gemaakt.

Maar wel grappig om te lezen dat de verschillenden manieren van zaaien het zaadje niet belemmert om gewoon te doen wat hij moet doen: ontkiemen en een prachtig plantje worden!
Hij is trouwens ook van de website denieuwetuin.be.
Hoi

keek ik gisteren in mijn kasje waren mijn overgebleven tiny tims en peperplantjes helemaal verschrompeld en verschroeid... oeps. Tiny tims vind ik niet erg die heb ik nog 6 maar die pepers had ik nog niet in potjes gedaan..... grrrrrr.

Maarja volgend jaar nieuwe poging hoor. en een takje van mijn aarbeienplantje is geknapt door de harde wind... gaat lekker hier dus...

Ohja ik heb de zaadjes gewoon op willekeurige diepte gedaan en een dun laagje zand erop en ze doen het redelijk. De munt leek even op te komen maar dat ene blaadje hangt nu sla op het zand. Is met water geven gebeurd, was al te veel kracht voor dat dunne sprietje denk ik. Ik ga dus maar voor een volgroeid plantje. Onze basilicum is het nu een beetje aan het begeven na echt 4 maanden in een potje gestaan te hebben. Hij kwam van de lidle of de AH en hebben we dus lang plezier van gehad. Maar nu komen er ook hele bloemen in dus ik denk dat hi jhet niet lang meer volhoud!

groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven