Gezondheid alle pijlers

Lenzen voor een kind van 8 ??

10-04-2010 22:58 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van 8 heeft 1 oog met een sterkte van min 4 , zijn andere oog is goed.

Nu heeft hij zo'n hekel aan zijn bril dat ik hem wel aan de lenzen zou willen , omdat hij dan ook maar 1 lens zou hoeven. Wie heeft hier ervaring mee??
Lenzen bij kinderen.

En voor de rest hangt het van je kind af hoe hij ermee om gaat....
http://www.oculenti.nl/

Kijken onder het kopje baby's en kinderen.

Het kan wel, en is misschien zelfs aan te raden bij een groot verschil in sterkte.
Ik zou zeggen nee. Ik was zelf 13 toen ik begon met lenzen, een redelijk verantwoord ingestelde dertienjarige en nog eigenlijk te slordig/ onverantwoordelijk met schoonmaken e.d.
Ik vraag me af: zou 1 lens wel een voordeel zijn. Zou je dan niet eerder de lens voelen, omdat je dan het verschil hebt met je andere oog. Verder heb ik zelf pas lenzen gekregen toen ik op de middelbare school zat. Ik denk niet dat ik er eerder klaar voor was geweest, vond het indoen leren toen best wel spannend.
quote:borderwalk schreef op 11 april 2010 @ 00:24:

Ik vraag me af: zou 1 lens wel een voordeel zijn. Zou je dan niet eerder de lens voelen, omdat je dan het verschil hebt met je andere oog. Verder heb ik zelf pas lenzen gekregen toen ik op de middelbare school zat. Ik denk niet dat ik er eerder klaar voor was geweest, vond het indoen leren toen best wel spannend.

Ik heb zelf al jaren 1 (zachte) lens en ik merk geen verschil in mijn ogen.

Ik zou het bespreken met een goede opticien, die kunnen het vaak toch beter beoordelen dan wij.
Bespreek het met een oogziekenhuis?

Ogen zijn ontzettend kwetsbaar, ik zou het niet doen ( maar dat is mijn mening).

Ik mocht pas lenzen op mijn 14/15e jaar. En vond het vroeg zat.
Ik vind het wel wat jong. Ik kreeg lenzen toen ik naar de middelbare school ging. Ik was toen net 11. Da's ook jong natuurlijk, maar het ging prima.
Een kind van 8 met lenzen?

Als ik kijk naar mijn eigen zoon van 8 en zijn vriendjes en hun 'verantwoordelijkheidsgevoel' kan ik alleen maar denken: nee.

Onverantwoord omgaan met lenzen kan vergaande gevolgen hebben....bijvoorbeeld hoornvliesontsteking.

Als je het mij vraagt is het beter om nog een paar jaartjes te wachten.
quote:Mevrouwdekees schreef op 10 april 2010 @ 23:09:

Ik zou zeggen nee. Ik was zelf 13 toen ik begon met lenzen, een redelijk verantwoord ingestelde dertienjarige en nog eigenlijk te slordig/ onverantwoordelijk met schoonmaken e.d.Als je daglenzen neemt heb je het 'onverantwoordelijk met schoonmaken e.d.' al opgelost.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou het bespreken met de oogarts/opticien. Ik denk dat het er heel erg aan ligt hoe het karakter van je zoon is, hoe verantwoordelijk hij al is.. Lenzen dragen is best een hoop gedoe, en zeker als je zachte lenzen neemt zijn ze erg kwetsbaar. Je moet er goed/voorzichtig/hygiënisch mee om gaan, want anders krijg je ook nog te kampen met nare ooginfecties (die overigens wel grotendeels te voorkomen zijn met een goede lenzenvloeistof heb ik gemerkt!).

Ik kreeg lenzen toen ik net vijftien was, mijn jongere zusje is inmiddels zestien en die mag ze nog steeds niet van mijn ouders. Gewoon omdat zij wat onbehouwener is, omdat ze denken dat ze er niet nauwkeurig mee om kan gaan.

Ik zou zeggen dat het in elk geval geen haast heeft, probeer zoveel mogeljik informatie er over in te winnen en praat er ook met je zoon over. Leg hem uit dat een bril gewoon veel makkelijker is, en dat het wel je ogen zijn, die erg kwetsbaar zijn en waar je dus voorzichtig mee om moet gaan.

Succes ermee in elk geval!
Nee, niet doen. Ik heb jaren in de optiek gewerkt en wij hebben lenzen bij zulke jonge kinderen altijd afgeraden. Ook mijn vader, die optometrist is, is daar altijd vrij stellig over.

Een kind van acht is daar gewoon te jong voor. Dat verhaal met die daglenzen is één ding, maar hoe doe je dat met in- en uitdoen van de lenzen? En als zoon op school iets onder zijn lens heeft en de lenzen moeten uit, schoongemaakt en opnieuw in? Dat lost een setje daglenzen niet op, natuurlijk.

Als je het mij vraagt zal zoon gewoon een paar jaar moeten slikken en zijn bril dragen, ik vind het écht een slecht plan.
668, the neighbour of the Beast
Er zijn zelfs babylenzen en zonnebrillenzen voor albinokindertjes. Die haal je niet bij HansAnders, Pearle c.s.

Daarvoor ga je naar Oculenti in het ziekenhuis, en daar ben ik al 20 jaar heel tevreden over.

Helaas pás 20 jaar. Sinds ik lenzen heb zijn mijn ogen niet verder achteruitgegaan, en dat is best wel prettig met -9,5 en -5,5.

Had ik eerder lenzen gekregen, dan was dit niet zo ver gekomen. Ik moest van mijn ouders wachten tot mijn 18de. Van de oogarts had het al eerder gemogen.
Moppetoet; koppel jij nou de achteruitgang van je ogen aan het al dan niet gebruik van lenzen?!

Bij mijn weten heeft het al dan niet achteruitgaan van je ogen te maken met het nog in de groei zijn van je lijf en dus ook je oogbol!

Hoe zit dat...... Wie weet het?
Het sterkteverschil tussen mijn ogen werd steeds groter (anisometropie) omdat mijn ene oog niet tegen het andere op kon corrigeren.

Doordat ik lenzen kreeg is dit proces gestopt, en is mijn linkeroog niet meer verder achteruit gegaan.

Ik weet niet of je dit kunt zien als een "lui oog" bij kleine kinderen. Ik kreeg op mijn 9de een brilletje, en moest constant weer nieuwe (sterkere) glazen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven