Werk & Studie alle pijlers

Freelance uurtarief of projecttarief

12-04-2010 14:14 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mometeel zit ik in de ww en ben ik aan het overwegen om freelancer te worden. Maar hoe bereken ik mijn uurtarief of projecttarief???? Alles wat ik bedenk klinkt zoveel??? Zijn daar handige formules of sites voor?
Doe je als een geinteresseerde voor en bel naar een concurrent voor een opdracht die jij ook zou kunnen uitvoeren en vraag aan welk uurtartief je ongeveer moet denken..
in welke branche/functie?
Waarom zoveel vraagtekens in je OP? Eén per zin is genoeg hoor

In welke branche?
Waarom zoveel vraagtekens in je OP? Eén per zin is genoeg hoor

In welke branche?
Eén post is ook genoeg hoor Xan
Hangt af van de branche waarin je zit en natuurlijk je ervaring. Ga zeker niet te laag zitten, dan word je minder serieus genomen (en verpest je de markt).

Als je gewend bent in loondienst te zijn lijken de tarieven misschien wel hoog, maar dat is natuurlijk gebaseerd op dat je misschien niet iedere dag werkt en op het feit dat je niet verzekerd bent als iemand in loondienst. Die verzekeringen zijn vaak nogal duur.
Waarom zoveel posts Xander, eentje is genoeg hoor
Als je wilt gaan freelancen, komt er iets meer bij kijken dan het vaststellen van een uurtarief of een projecttarief. Als je je er meer in gaat verdiepen, kom je het antwoord op je vraag ook tegen.
quote:Bee79 schreef op 12 april 2010 @ 14:14:

Alles wat ik bedenk klinkt zoveel???

Dat is op zich niet raar. Als freelancer moet je zelf je sociale premies en belasting nog afdragen. Gaat dus om een brutobedrag. Daarnaast heb je hogere kosten omdat je (waarschijnlijk) vanuit huis werkt of een werkruimte huurt of koopt (huur, hypotheek, energie, gas, water, materialen die je nodig hebt om je werk te kunnen doen, etcetera).
quote:Bee79 schreef op 12 april 2010 @ 14:14:

Hallo,

Mometeel zit ik in de ww en ben ik aan het overwegen om freelancer te worden. Maar hoe bereken ik mijn uurtarief of projecttarief???? Alles wat ik bedenk klinkt zoveel??? Zijn daar handige formules of sites voor?

Je moet niet bedenken, je moet berekenen. Op basis van feiten. Waarom "klinkt het zoveel" in jouw oren? Ken je de markt niet of heb je nog nooit gewerkt met freelancers?

Wat ga je aanbieden? Dienst of product?

Wat zijn de tarieven van vergelijkbare aanbieders in je branche?

Welke kosten ga je tegenkomen? Vast en variabel?

Denk aan huur, inkoop (materiaal etc), kantoorkosten (bellen, internet, printkosten, pc etc), afschrijvingen, auto/vervoerskosten.

Maar ook verzekeringen (welke verzekeringen wil en kan je afsluiten? )

Heb je enig idee hoeveel declarabele uren je per maand moet maken om je vaste lasten, variabele lasten en je eigen loon te kunnen bekostigen?

Heb je enig idee hoeveel uren (in tijd) je moet investeren om aan die declarabele uren te komen??

En niet onbelangrijk: heb je enig idee of het realistisch is dat je die uren kan vergaren, oftwel kan jij jezelf wel verkopen? Heb je zicht op de markt, de ontwikkelingen in die markt, je doelgroep, je concurrenten etc?

Oja, en vergeet de kosten voor een goede boekhouder niet... je administratie moet je zelf doen, het vakwerk uitbesteden (tenzij je jezelf gaat verhuren als boekhouder.. )

Als je op bovenstaande vragen nog geen antwoord kan geven zou ik me eerst eens goed verdiepen in wat Freelance/ZZP nu eigenlijk inhoudt.
Wat mips zegt en dan nog inclusief belasting.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
TO, zou eerst eens even rondkijken op Lancelots. Vind je niet direct antwoord op je vragen, dan kun je ze op het forum daar voorleggen. Zinvol boek: Handboek freelancen 2010.
Hi, bedankt voor alle reacties!

Ik zit in de fashion design en heb 5 jaar ervaring.

Heb op Lancelots gekeken, maar gaat voornamelijk over technische branches (IT).
quote:Bee79 schreef op 12 april 2010 @ 20:14:

Hi, bedankt voor alle reacties!

Ik zit in de fashion design en heb 5 jaar ervaring.

In die 5 jaar ben je vast wel andere freelancers tegen gekomen? Wat rekenden die zoal als uurtarief?
Er zijn verschillende manieren om je uurtarief vast te stellen:

- Vergelijken met anderen. Moeilijk, omdat de beroepsverenigingen geen tarieven mogen publiceren.

- Uitrekenen wat je per jaar wilt verdienen en hoeveel uur je wilt werken. Ziekte en vakantie incalculeren. Reken op 60 tot 70 % declarabele uren (afhankelijk van het soort werk), rest is voor administratie, acquisitie enz. Geld delen door declarabele uren: uurtarief.

- Er is ook nog een formule, iets met opleiding en jaren ervaring en dan vermenigvuldigen en staartdelen, maar die weet ik niet meer.

- Meer jaren ervaring = hoger tarief. Meer investeringen (in apparatuur, pand, enz.) = hoger tarief.
Over het algemeen werk ik trouwens liever met een projecttarief dan met een uurtarief, als je met dat antwoord iets opschiet.

De opdrachtgever weet vooraf wat hij of zij aan me kwijt is. En ik hoef niet al mijn uren te gaan bijhouden. Bovendien wordt het lastiger om mijn werk met anderen te vergelijken. En mijn tarief gaat ongemerkt omhoog naar mate ik meer ervaring krijg: opdrachtgever betaalt hetzelfde, maar ik ben sneller klaar. Werkt natuurlijk alleen heel goed als je vooraf kunt inschatten hoeveel tijd je met iets kwijt bent en strak projectmanagement is ook geen overbodige luxe. En je moet niet schrikken van grote bedragen...
Hier ook in de fashion design en een uurtarief van 45 euro.

Dit is nog de onderkant.

Bel is met hntk of fashionsolution....
Thankx, heb inmiddels een vrij goed beeld van wat ik kan vragen. Dus overweging is weer een stapje dichterbij. Nu nog ergens lef vandaan toveren...
Lancelots alleen technische branches?? Link naar handboek is interessant (tip: als je lid bent van de bieb, hebben ze daar vaak de editie van vorig jaar ook wel!).

Je schrijft dat je wilt starten vanuit de WW. Heb je al toestemming voor een orientatieperiode? Je werkcoach zou je met dit soort zaken wat op weg kunnen helpen, en als je geen freelancers en andere ervaringsdeskundigen in je omgeving hebt, is een KvK-bijeenkomst over bv starten als freelancer in het algemeen of het opzetten van je administratie in het bijzonder wel een goede. (en de kosten daarvan kun je straks weer als startkosten opvoeren )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven