Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
hoi

op de fles staat dat je inderdaad elke week moet geven. 10 ml per liter water en in de wintermaanden 5ml per liter water.

Op de tweede foto staat de tiny tim (die had ik al 16 febr gezaaid en kwamen op rond 5 maart).

Op de eerste foto zie je alle vier de potjes, de achterste zijn allebij tiny tims, de ijzeren is golden egg en het voorste witte potje is golden sunrise (al kan het goed zijn dat ik die twee verwisseld heb).

of ik zelf de zaden wil oogsten weet ik nog niet maar zal de plantjes maar uit elkaar laten...

ohja er staat me iets bij dat de plantjes getopt moeten worden, vanaf wanneer is dit nodig en kan iemand me vertellen hoe dat in zijn werk gaat (of een goede link).

groetjes
Toppen doe ik pas eind augustus: dan hebben de vruchten in de plant nog 2 maanden de tijd om af te rijpen. Toppen doe je door de nieuwe bloemtrossen er steeds uit te halen.Je snoeit boven de laatste bloemtros met vruchten.

Die Tiny Tims staan er dus goed bij! Het lijken goede stevige planten.
Lotte, wat gaan je tomaten hard! Ik kan me voorstellen dat het voor jou snel half mei mag worden.

In de vollegrond kun je tomaten toppen na ongeveer 4 bloemtrossen, verder idd wat Helianthus zegt.
Zo lotte, die tiny tims van jou zijn echt veeeeeeeeeeeeel groter als die van mij en ik heb 5 maart gezaaid. Ze zijn inderdaad ook groener.
Hoi Allemaal,

@Lotte: wat zijn jouw tomatenplanten al groot zeg!

Heb dit weekend de meeste plantjes verpot. De watermeloen wil dit jaar maar niet lukken en ook de groene courgette is gesneuveld. waarschijnlijk is het zaad te oud.

De peultjes hebben de eerste bloemetjes en ook de tweede lichting peultjes groeien als kool. De cherrytomaatjes, de rode kool, de radijsje, kervel, rucola, komkommer en de bolcourgette doen het allemaal wel goed. Ook de pompoenen (muskaat, uchiki kuri) beginnen meerdere bladeren te vormen.

Had helaas een ongenodigde gast in mijn kasje, die heeft al de broccoliplantjes kaal gevreten, dus die heb ik maar opnieuw gezaaid...nadat ik meneer/mevrouw slak eruit heb gebonjourd...

De groei v.d. perpers, paprika- en aubergineplantjes is een tijdje gestagneert, maar nu (nadat ik ze verpeend heb) groeien ze ook weer door. Al gaat het niet zo snel, als ik zou willen..

Binnenkort ga ik de eerste lichting suikermais op kweken, de bietjes gaan de grond in en aan 2de zaaironde beginnen.
Hallo! Is het bij jullie ook zo heerlijk tuinweer vandaag?

Ik heb even advies nodig. Ik zoek een plant om een 'randje' mee te maken. We hebben een oud schuurtje achterin de tuin met een stenen fundering. Heel lang hebben er naast die schuur veel bramen gegroeid (gewoekerd). Nu zijn de bramen grotendeels weg. Maar er komen er altijd na verloop van tijd weer een paar boven 'piepen'.

De gewone planten (aardbeien momenteel) zetten we niet precies tegen de schuur aan, er zit ongeveer 50 cm tussen.

Denk dat het goed zou zijn om wel iets te hebben in die strook ertussen, zodat de bramen minder kans krijgen. (we trekken ze er wel met wortel en al uit maar er komen altijd weer andere kleine plantjes terug)

Wat is een leuke plant voor zo'n randje? Het is aan de zuidkant van het schuurtje dus de planten staan regelmatig in de volle zon.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@Moonlight

Voor zo'n randje is lavendel of tijm misschien wel geschikt.

Hangt ervan af hoe hoog je het wilt hebben.

Ik wist niet dat een braam zo hardnekkig is.
Even een paar foto's (weer weggehaald)
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 15-04-2010 11:51
Reden: foto's verwijderd
% gewijzigd
Wauw Lotte, jouw plantjes doen het goed!

@Heli: Dat ziet er profi uit zeg, wat onzettend mooi.

@Moon: Ik zou het niet weten.

Mijn plantsels doen dus helemaal niets! Alleen de munt begint te kiemen zag ik vandaag.

De eerste dagen hebben de plantjes binnen gestaan en nu het warm wordt staan ze buiten, maar er gebeurd helemaal niks. Volgens de zakjes zouden er binnen een week steeltjes moeten staan.. Balen.
Noahtb: als je zaadjes nog niet gekiemd zijn, kun je beter gewoon binnenhouden. Pas als ze op een plantje gaan lijken kunnen ze bij mooi weer overdag wel even naar buiten.

Heli: ziet er goed uit hoor, leuk ook die hoedjes op de sla!

Ik heb gisteren mest gekocht. Organische meststof voor biologische teelt, speciaal voor de kweek in kassen. Echt, ik stond voor het schap met meststoffen zóóóveel keus, dat was bijna niet leuk meer.
quote:iertjevz schreef op 12 april 2010 @ 21:02:

@Moonlight

Voor zo'n randje is lavendel of tijm misschien wel geschikt.

Hangt ervan af hoe hoog je het wilt hebben.

Ik wist niet dat een braam zo hardnekkig is.

Tijm is een goed idee, dank je.

We hadden echt heel veel bramen en hebben er lange tijd niks aan gedaan. Nu is het moeilijk ze helemaal weg te krijgen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@Moonlight: wat dacht je van bijv. Steenanjer. Dat is meerjarig, wordt ong. 15 tot 20 cm hoog en gedijt het best in rotstuinen, stapelmuren en op de voorgrond van borders (randbeplanting). Het is helaas niet eetbaar, maar vind het persoonlijk wel een hele mooie plant.

Of vetplantjes, of kruipend parelzaad:

Volgens mij heb ik steenanjer in mijn tuin staan. Als het in bloei staat, zal ik er een mooie foto van maken!

Vandaag is het 'vruchtdag' dus vanochtend heb ik de doperwten al geplant. Daarna ben ik bezig geweest met de labeltjes voor de zaden die ik ga zaaien.

Eerst een hapje eten en dan zaaien. Daarna alle plantjes die binnen stonden verzorgen, verspenen en evt voeding geven. Een drukke dag voor de boeg, maar wel leuk!!!
Volgens mij ben ik iets heel nieuws aan het kweken, ik denk dat ik zwanger ben!

Het is nog te vroeg om te testen, maar ik weet het eigenlijk zeker.

Spannend nu

de paprika moet ik dit weekend echt overpotten anders zitten de wortelen veel te erg met elkaar verstrengeld. Moet ik eerst bij het tuincentrum plastic binnenpotten halen...

Lekker weertje!!
Oohhhh wat spannend! Wanneer kun je gaan testen?
Mag ik hier ook even wat vragen?

Ik ga dit weekend mijn eigen makkelijke moestuintje maken in de tuin. Kan ik daar dan ook al gelijk in zaaien of is het beter om dat eerst binnen te doen?

En ik heb een pompoenplantje gekregen van een vriend, net gezaaid en nu zo'n 3 cm groot. Wanneer kan ie in de tuin?

Is er een temperatuur die ik kan aanhouden om te bepalen wanneer ik mijn groenten, fruit en kruiden echt in de tuin kan hebben staan/groeien?
Hai moondancer, leuk dat je ook gaat beginnen! Als je moestuintje staat, kun je sommige soorten al direct zaaien. Andere soorten kun je beter binnen zaaien. Als je aangeeft wat je wil gaan zaaien, dan kunnen wij je wel vertellen of je dat binnen of buiten moet doen.

Het pompoenplantje moet je nog even binnen houden, die kun je buiten uitplanten als er geen nachtvorst meer komt. De meeste mensen houden 15 mei aan, maar als je goed het weer in de gaten houdt, kun je soms al eerder planten.

Het is moeilijk om aan te geven welke temperatuur je aan kunt houden, omdat elke soort weer een andere behandeling nodig heeft. Dus nogmaals, als je je lijstje geeft, kan ik (of anderen) je wel op weg helpen.
Mikske, gefeliciteerd!!!!

De stampeultjes die ik een maand geleden buiten heb geplant (binnen opgekweekt) beginnen een beetje lichtgeel te worden. Iemand een idee waarom dat gebeurd?

Oh ja, mijn okraplantjes beginnen ook om te vallen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mikske alvast gefeliciteerd!!! Wanneer kan je wel gaan testen?

louise; jammer van je groente. Ik weet niet wat er aan de hand is maar misschien staan ze in teveel zon? en je okraplantjes beginnen om te vallen, misschien moet je ze gaan verpotten in een grotere pot. hopelijk komt het nog goed met ze!helianthus ben je lekker druk bezig geweest vandaag?

hier mijn update: mijn tomaten plantjes gaan nog redelijk als een speer!
Louise: ik heb dat ook met de okra. Ze vallen om! En het derde blaadje wat er nu bij alle okra-plantjes aan komt is véél lichter dan de andere twee blaadjes, bijna geel. Nja, zolang het groeit zal het wel goed zijn...

Ik ga zo weer wat rucola en radijs oogsten voor een salade straks bij het eten!
Wat mij (tot nu toe) opvalt is dat de okraplantjes die nog geen derde blad hebben omgevallen zijn. Die wel een derde blad beginnen te krijgen staan er nog. Maar misschien redeneer ik de verkeerde kant op. Zou kunnen want het is nog vroeg :-)

Wat betreft de gelige stampeultjes; ik dacht juist dat ze veel van zon houden! Ze staan nu vanaf 13.00 uur tot einde van de dag in de zon en naarmate de zon hoger en langer staat krijgen ze meer zon.

Mijn aardappelen zijn flink aan het groeien. Ook de framboos, aardbei, jostabes en rode bes beginnen bloesem en vruchtjes te krijgen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hallo Heliantus en de anderen. Ik denk dat ik de volgende groenten etc wil zaaien/planten:

- rozemarijn

- bassilicum

- munt

- bieslook

- sla

- (cherie)tomaatjes

- courgettes

- aubergine

- komkommer

- aardbeien

- rabarber

- boontjes

Wat kan ik het beste wanneer planten/zwaaien?

En welke moet ik binnen hebben in het begin?

Alvast bedankt!
Plantjes die omvallen staan in de regel te warm en/of krijgen te weinig licht, waardoor ze gaan rekken. Om ze te redden zou je kunnen proberen om ze te verpotten en dan diep te zetten, zodat ze niet meer kunnen omvallen. En daarda koeler zetten.

Gelige plantjes duidt vaak op een tekort aan voedingsstoffen. Als je ze verspeend, hebben ze ook weer direct nieuwe voeding, dus misschien is dat eerst de beste oplossing.

@ Mikske: En? Weet je al meer?

@ Jody: De eerste radijsjes al? Lekker!!! Hoe was je salade?

@ Sarah en Suikervrij: hoe is het met jullie vorderingen?

Op mijn weblog weer een update en een schemaatje met wat ik deze maand ga zaaien of al gezaaid heb.
quote:Moondancer schreef op 16 april 2010 @ 10:53:

Hallo Heliantus en de anderen. Ik denk dat ik de volgende groenten etc wil zaaien/planten:

- rozemarijn

- bassilicum

- munt

- bieslook

- sla: van maart tot augustus regelmatig buiten zaaien

- (cherie)tomaatjes: maart binnenshuis

- courgettes: half april binnenshuis of vanaf half mei buiten zaaien

- aubergine: februari binnenshuis

- komkommer: half april binnenshuis of vanaf half mei buiten zaaien

- aardbeien: plantjes kopen

- rabarber: plantje kopen

- boontjes: vanaf half mei tot half juli buiten zaaien.

Wat kan ik het beste wanneer planten/zwaaien?

Met plantjes kun je beter niet zwaaien hoor!

En welke moet ik binnen hebben in het begin?

Alles waarbij ik heb geschreven dat je ze binnenshuis moet zaaien, houd je binnen tot half mei (of totdat de nachtvorst is geweken)

Alvast bedankt!
Mikske, gefeliciteerd!! Spannende tijd!

Moondancer, het volgende zeg ik niet met volledige zekerheid, dus ga er niet compleet van uit dat alles klopt. Maar naar mijn ervaring,

Rozemarijn kun je beter kopen, want het eerste jaar kun je er sowieso nog niet van eten.

Munt kun je volgens mij ook beter kopen. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij duurt het lang voordat het ´echte´ planten worden.

Basilicum weet ik niet hoe snel dat groeit. Een plantje kopen is wel makkelijk.

Bieslook kun je wel zaaien. Zelf doe ik het binnen en gaan ze half mei naar buiten. Ik zaai het liever in een pot, omdat je anders volgend jaar overal bieslook hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven