Geeft trouwen zekerheid?!

17-04-2010 23:11 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
Er is maar 1 zekerheid in dit leven, en die is dat we dood gaan.

Een huwelijk dient nergens voor en al zeker niet voor de romantiek. Juist na de huwelijksdag schijnt er minder gesext te worden bijvoorbeeld, en is alles meer vanzelfsprekend.

Een huwelijk is niets meer dan een juridisch contract, bedacht door kerkelijk leiders, ooit in een ver verleden, om de mens in toom te houden.

Bij ons was het mijn vriend die graag wilde trouwen, ik niet.
Ik hoef ook niet zo nodig te trouwen.

Als we dat ooit wel gaan doen zou ik het vooral doen om van mijn achternaam af te zijn. En misschien als we eventueel ooit kinderen krijgen. Meer de praktische kant.

Voor mij is het maar een papiertje. En geeft natuurlijk geen zekerheid. Misschien dat het voor sommige mensen zo voelt maar uiteindelijk kun je altijd weer gaan scheiden.
Neehoor geen zekerheid. Je man komt alsnog pas om 5 uur 's ochtends thuis om vervolgens de hele dag te slapen en jou alles zelf maar te laten doen. grmpf.
Zekerheid heb/krijg je nooit.

Ik vond het gewoon leuk om te trouwen. Om samen met vrienden en familie onze liefde en wens om samen te zijn te vieren. Kan je natuurlijk ook doen zonder officieel ja-woord, maar het had wel wat om officieel "ja" tegen elkaar te zeggen.

Die huwelijkse voorwaarden regel je gewoon van te voren bij een notaris hoor, heb je op de huwelijksdag zelf geen last van en verstoorde ook de sfeer niet
Ik mag toch hopen dat er geen vrouwen meer zijn die werkelijk denken dat trouwen zekerheid geeft???

Het is een wat extreem voorbeeld van hoe je dus geen garantie op zekerheid krijgt van zijn/haar loyaliteit als je trouwt, maar wil 'm toch even delen (mijn bijdrage van het topic Hele Jonge Minnaar):quote:Lizzl schreef op 04 april 2010 @ 09:43:

[...]

Je hebt ze erbij hoor. Ik heb een collega gehad die ging trouwen met z'n vriendin. Een dag na de bruiloft ontdekte hij dat ze al een maand of 6 neukte met zijn beste vriend

Onbegrijpelijk dat je dan nog dat huwelijksbootje instapt
Ben zelf overigens niet getrouwd. Heb nog steeds niet ontdekt wat het voordeel is of waarom ik het zou doen. Feest geef ik ook wel zonder te trouwend, mijn liefde voor hem is ook duidelijk zonder ring en papiertje. Blijft alleen dat juridische deel over en dat zou in de toekomst wel een reden kunnen zijn waarom ik dan 's 'Ja' zal zeggen. Vriendlief wil overigens wel trouwen - is een wat traditioneler type
Zekerheid, nee.

Verbondenheid, in mijn geval ja.

Nooit gedacht dat ik het zo zou voelen maar hoe dichter onze huwelijksdag bij kwam, hoe meer verbondenheid we voelden en toen we 'ja' hadden gezegd vielen we elkaar juichend om de hals, van pure vreugde en nog steeds vind ik getrouwd zijn da bomb maar puur om het gevoel wat het mij (ons) geeft. Voor een ander voegt het misschien niks toe, voor ons wel.

Je zekerheden moet je er mijns inziens niet uit willen halen, dat zou valse zekerheid zijn, wel kan het iets met je gevoel naar elkaar doen, dat was bij ons zéker zo.
Wij zijn getrouwd omdat we het leuk vonden. Achteraf gezien is het ook praktisch, ik heb nu dezelfde achternaam als zoon en man, alles is geregeld verder en we hebben ook nog eens een leuk feestje gehad. Maar nee, ik ben er niet van overtuigd dat het een garantie is. Al is dat natuurlijk wel mijn insteek geweest.
heb niet alle reacties gelezen maar ik denk dat trouwen er wel voor zorgt dat je minder snel uit elkaar gaat. Zekerheid in het leven heb je nooit natuurlijk! Maar als je eenmaal getrouwd bent zul je niet zo snel scheiden.
quote:Ligeia schreef op 18 april 2010 @ 00:31:

In ons geval zal een huwelijk puur lol en romantiek zijn en totaal niks te maken hebben met zakelijke aangelegenheden. Fuck that! Wij trouwen ooit nog wel een keer in een ranzig Las Vegas-kapelletje. Zonder kutfamilie en klotevrienden en dat lijkt me heerlijk! I love my man... zonder kutfamilie en klotevrienden
Trouwen gaf in ons geval de zekerheid dat Capiman niet op straat zou komen te staan als ik zou overlijden, omdat hij dan mijn huis (waarin we samen wonen) zou erven, zonder gedoe met belastingdienst of familie. Zekerheid dat je relatie goed blijft heb je natuurlijk niet meer of minder dan wanneer je niet trouwt. Het feit dat we getrouwd zijn geeft ook niet meer liefde of meer verbondenheid; ook zonder jawoord waren de liefde en verbondenheid al onnoemelijk groot. Het was puur praktisch dus, verder is er voor ons niets veranderd door het trouwen.
quote:Capibara schreef op 18 april 2010 @ 10:09:

Trouwen gaf in ons geval de zekerheid dat Capiman niet op straat zou komen te staan als ik zou overlijden, omdat hij dan mijn huis (waarin we samen wonen) zou erven, zonder gedoe met belastingdienst of familie.

Om die reden zijn wij een paar weken geleden getrouwd. Gratis, op dinsdagmorgen, t was binnen 10 minuten gepiept. Ik voel er helemaal niks van en het doet me ook niks, aangezien het gewoon een zakelijke overeenkomst is.

Ondertussen zijn we echter ook onze Bruiloft aan het organiseren en daar verheug ik me vreselijk op. Daar gaan mijn man en ik elkaar vertellen dat we graag bij elkaar willen blijven en waarom, ten overstaan van vrienden en familie. In mooie kleren en met een heerlijk feest daarna.

Ik verwacht dat dát wel een gevoel van verbondenheid gaat geven, maar dat komt omdat we het zo invullen als we zelf willen, en die verbondenheid niet laten afhangen van een boterbriefje.
Trouwen geeft geen zekerheid. Wat mij betreft trouw je pas als je echt HEEEEL zeker bent dat je met deze partner verder wilt.

En wat is het dan wel? Voor mij vooral een bevestiging van wat wij met z'n tweeën allang weten: met jou wil ik oud worden, lief en leed delen en een gezinnetje stichten. Met jou wil ik elke morgen wakker worden, met jou wil ik lachen en huilen, praten en dollen. Met jou reis ik naar het einde van de wereld, met jou samen kan ik alles aan.

Voor hem speelde trouwen nooit zo'n hele grote rol, toen we het er ooit over hadden zie hij 'ja als jij wilt trouwen, dan moet ik wel meedoen hè' :D

Ondanks dat ik niet verwacht dat het trouwen zelf inhoudelijk iets aan onze relatie zal veranderen, vind ik het wel heel erg leuk dat we gaan trouwen. Beschouw het maar als onze openbare verklaring aan ieder die het weten wil, dat wij voor altijd samen willen zijn.

Zekerheid? Levenslange garanties? Die zijn er niet. Voor en na het trouwen vergt het onderhouden van de relatie nu eenmaal twee betrokken mensen. Je weet nooit wat er in de toekomst evt kan veranderen. Hoeft ook niet. Nu (en vanaf het allereerste begin) voelt het aan alsof het voor eeuwig is. Dat is goed genoeg voor ons om deze stap te zetten. Dat eeuwig moeten we daarna evengoed nog wel zelf waarmaken :D
Nee.
Natuurlijk wilde ik vooral trouwen omdat ik van 'm hou en omdat we dat graag wilden vieren met vrienden en familie. Maar trouwen (of geregistreerd partnerschappen) heeft wel degelijk voor mij ook een heel belangrijke juridisch en financieel belang.

Omdat onze oudste na zijn geboorte zoveel problemen had, dat werken niet mogelijk was, heb ik toen (tijdelijk, na een paar jaar kon ik weer gaan werken) mijn baan opgegeven. Ook werk ik sindsdien parttime. Dit betekent dat mijn salaris en opgebouwde pensioenrechten bepaald niet meer in de pas lopen met die van mijn man, wat voordat we kinderen kregen wel zo was. Bot gezegd, hij heeft carriere gemaakt en ik heb "een baantje". Het was onze gezamenlijke beslissing om het zo in te richten dat ik meer zorg, maar daar hoef ik, in mijn ogen, niet voor gestraft te worden na een eventuele scheiding.

Als tweede regel je met een huwelijk meteen heel duidelijk dat je elkaars "belangrijkste naaste" bent. Ik heb een keer meegemaakt dat iemand ernstig ziek, buiten bewustzijn, op de intensive care lag, waarbij de partner formeel geen rol had, omdat er geen juridische band was en de familie dus de partner aan de kant schoof, bij beslissingen over stoppen met behandelen. Ook uitvaart en dergelijke werden ineens zonder bemoeienis van de partner geregeld.

Omdat ik wil voorkomen dat mijn vader dit kunstje nog een keertje flikt, wilde ik ook trouwen. Mijn man is mijn naaste familie, samen met mijn (minderjarige) kinderen.
Een samenlevingscontract is beter. Dan kun je zelf regelen wat je wel en niet wil. Bij trouwen kun je bv niet onder partneralimentatie uitkomen.
Trouwen is geen garantie da hij 4 effa van je blijft houden.

Man en ik zijn getrouwd omdat we naar zijn land verhuisden en ik een verblijfsvergunning nodig had. Alhoewel dit de waarheid is, wordt man erg boos als ik dit zo aan anderen vertel. Het ging namelijk ook wel een beetje om de liefde

En nu ik al een paar jaar getrouwd ben, vind ik het ook echt leuk. Ik vind het altijd zo lief klinken als hij me voorstelt als zijn vrouw (itt vriendin), het klinkt voor mij veel echter op de 1 of andere manier.
quote:robbie75 schreef op 20 april 2010 @ 00:41:

Een samenlevingscontract is beter. Dan kun je zelf regelen wat je wel en niet wil. Bij trouwen kun je bv niet onder partneralimentatie uitkomen.en bij een samenlevingscontract wel? ik dacht dat een huwelijk en een samenlevingscontract identiek waren. Behalve de ceremonie dan.
quote:Soya schreef op 20 april 2010 @ 01:03:

[...]

en bij een samenlevingscontract wel? ik dacht dat een huwelijk en een samenlevingscontract identiek waren. Behalve de ceremonie dan.Ik denk dat jij geregistreerd partnerschap bedoeld in plaats van een samenlevingscontract.
Uiteraard geeft trouwen geen zekerheid. Ik heb in mijn naaste omgeving van een vrouw gehoord dat haar vriend niet wilde trouwen, omdat "het bij scheiden zo lastig is met de kinderen". Eh... wat???

Ik ben zelf ruim 1,5 jaar geleden getrouwd. We hadden het wel al over trouwen gehad en we vonden het niet speciaal nodig, maar het bleef wel in ons hoofd hangen. Op een willekeurige weekend-avond in juni heb ik hem gevraagd, zonder dat ik dat van tevoren van plan was. Out of the blue, het voelde gewoon goed. 3 maanden later zijn we getrouwd ten overstaan van zo'n 20 familieleden en vrienden.

Ik draag zijn ring, niet zijn achternaam. Het voelt leuk om "gedaan te hebben", maar er verandert uiteraard niets aan onze dagelijkse relatie (gelukkig maar). We hadden het ook niet kunnen doen, maar toch is het leuk.
Blijkbaar niet

Larry King scheidt van zevende vrouw

Uitgegeven: 15 april 2010 17:31

Laatst gewijzigd: 15 april 2010 17:31

AMSTERDAM - De Amerikaanse televisiepresentator Larry King ligt in scheiding met zijn zevende vrouw.

De bebrilde journalist trouwde bijna dertien jaar geleden met de 26 jaar jongere zangeres Shawn Engemann. De twee traden in een ziekenhuiskamer met elkaar in het huwelijk, drie dagen voordat King werd behandeld aan een verstopt bloedvat.

De 76-jarige presentator, die al bijna 25 jaar voor CNN werkt, heeft de scheiding zelf aangevraagd. De aanvraag van zijn toekomstige ex-vrouw zou kort daarop binnen zijn gekomen. Het koppel heeft samen twee zoontjes van de leeftijd 9 en 11 jaar.

"Zijn grootste zorg is het welzijn van zijn kinderen", zegt een woordvoerder van King. De presentator heeft een gedeelde voogdij voorgesteld, maar vroeg het gerechtshof ook om zijn vrouw geen alimentatie toe te kennen.

Losse schroeven

De relatie van de twee zou al langer op losse schroeven staan. Een aantal jaar geleden liet King drie huizen op naam van zijn vrouw zetten, om zijn betrokkenheid bij het huwelijk kracht bij te zetten.

De Amerikaanse entertainmentsite TMZ schrijft dat de presentator vreemd is gegaan met de zus van zijn vrouw.

Zijn vrouw zou daar zijn achtergekomen toen ze de rekeningen van zijn creditcards controleerde. King zou veel cadeaus kopen voor zus Shannon Engemann.

Zo zou Shawn een lijst onder ogen hebben gekregen waarop een aankoop van een diamanten halsketting was af te lezen. Shawn zou bij een vriendin hebben geklaagd: "Hij heeft mij nooit een diamanten halsketting gegeven."

Larry King is acht keer getrouwd geweest, met zeven verschillende vrouwen. In de jaren zestig trouwde hij twee keer met dezelfde vrouw.

© Novum

Voor mij zou trouwen puur praktisch zijn in het geval van kinderen trouwens. Verder zie ik er de toegevoegde waarde niet van in. Buiten wellicht inderdaad het romantische idee. Maar dat is voor mij niet voldoende
Een plaatje dat iedere vrouw in haar hoofd heeft?

Nee, voor mij niet. Ik heb niet de wens om te trouwen. Ik zou het beklemmend vinden iemand de belofte te doen altijd bij hem te blijven, wat er ook gebeurt, en hem te laten beloven ook bij mij te blijven. Ik denk dat er situaties zijn waarin je - na jaren - toch weer besluit je eigen weg te gaan.

Een feest geven zou ik leuk vinden. Met dierbaren. In een mooie jurk. Maar dat kan ook als je 5 jaar bij elkaar bent bijvoorbeeld, of als je jarig bent of een nieuw huis hebt of zomaar. Daar hoef ik geen ja-woord voor te geven, als ik een feest wil geven dan geef ik een feest.
quote:Moonlight82 schreef op 20 april 2010 @ 02:28:

Nee, voor mij niet. Ik heb niet de wens om te trouwen. Ik zou het beklemmend vinden iemand de belofte te doen altijd bij hem te blijven, wat er ook gebeurt, en hem te laten beloven ook bij mij te blijven. Ik denk dat er situaties zijn waarin je - na jaren - toch weer besluit je eigen weg te gaan.In mijn ogen doe je dit dus ook niet. Je belooft je aan de wettelijke plichten te houden, die de huwelijkse staat je opleggen. Er staat nergens 'tot de dood ons scheidt' of 'voor altijd'. Het is een contract en contracten zijn er voor om kunnen ontbonden worden. Ik vind de praktische redenen die hierboven genoemd worden om te trouwen, erg zinnig en dan zou ik dus het 'beklemmende' niet meer voelen.
Als Vogel en ik zouden trouwen, zou dat uit liefde zijn.

En ik hoop dat ik eerder ben dan hij met vragen. (Maar zover is het nog niet hoor. )

Ook geven wij een groot feest daarna.
Zekerheid: nee

Practisch: geregistreerd partnerschap.

Trouwen: Ooit, als de 'stukjes'neigingen van de familie wat ingetoomd zijn, mijn schoonvader zich kan gedragen op een feestje of als we echt zin hebben in zo'n feestje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven