Werk & Studie alle pijlers

Overgang van studie naar werk

22-04-2010 15:49 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Na wat rond te hebben gesnuffeld op dit forum gooi ik zelf er ook even een topic in. Ik ben benieuwd hoe jullie de overgang van studie naar werk ervaren of hebben ervaren? Ikzelf ben nu bijna driekwart jaar aan het werk en moet er nog steeds erg aan wennen.

Ik had verwacht dat ik er blij zou zijn met mijn vrije tijd, echt vrij in de avonden en weekenden. Nu is dat ook wel zo maar het kost me toch veel moeite om het werk en de bijbehorende verantwoordelijkheden dan van me af te zetten. Het kost me moeite om lekker ontspannen te raken en het werken niet elke week als opgave te zien. Het heeft denk ik ook met mijn functie te maken, ik ben wel in het diepe gegooid en het is een hele zelfstandige functie. Er is ook niet iets van een inwerkperiode geweest en er is toch wel een groot verschil tussen studie en werk. Ik merk dat ik al wel ben gegroeid sinds het begin, ik ben minder onzeker en probeer meer met collega's te delen om zo een beetje feedback te krijgen en niet alleen te blijven met de gedachte over hoe ik dingen heb aangepakt. Maar toch... wennen blijft het wel. (Het klinkt misschien allemaal wat down, mede doordat ik vandaag ziek thuis ben en dingen zwarter zien dan ze zijn, maar ik ben ook heel erg blij dat ik meteen na mijn studie werk heb gevonden en dat ik werk in een heel leuk team en nuttig werk verricht).

Ik hoor graag jullie ervaringen hierover!
Wat mij in het begin vooral opbrak, was het vaste stramien. Elke dag om dezelfde tijd de wekker, elke dag naar kantoor, nooit eens wat later beginnen of eerder stoppen (dat zou wel kunnen maar dan kost het vakantie-uren en die krijg je niet zoveel)... Ik was de eerste maanden daar vooral erg moe van: vermoeider dan van parttime werken in combinatie met afstuderen.

Nu - drie jaar later - ben ik van 4 dagen naar 5 dagen werken gegaan en ben er redelijk aan gewend. Heb mijn vrije uurtjes en dagen erg leren waarderen en het grote voordeel: je bent dan ook echt vrij, geen tentamen of andere studie-gerelateerde dingen die je aandacht vragen.. gewoon doen waar je zin in hebt. (naast het huishouden, de boodschappen en het koken )
Ook ik herken veel in je verhaal. Toen ik mijn eerste echte baan had, vond ik het ook allemaal erg zwaar, en viel het me eigenlijk een beetje tegen.

Na een paar maanden kwam ik er achter dat deze baan toch niet helemaal was wat ik wou. En dus ben ik gaan solliciteren. Nu heb ik al een aantal jaren een ontzettende leuke baan, en ga elke werkdag met plezier naar mijn werk, blijf er vaak nog wat langer hangen dan nodig is..

Dus weet je zeker dat deze baan het helemaal voor je is?

En misschien is het ook even wennen, het heeft ook wel even een paar maanden nodig om in het werkritme te komen haha
Ik vond de eerste maanden van mijn stage ook erg zwaar: elke dag van 9-18 en dan één keer in de twee weken een vrijdag vrij...Dat waren dus best wel lange dagen, zeker toen ik in het begin ook meer dan een uur reistijd had (enkele reis). En dan heb je dus niet eens zo ontzettend veel eigen verantwoordelijkheden, en druk was het ook niet echt. Maar puur het verplichte ritme brak me echt wel op de eerste maanden.

Ik ben nog nóóit, echt nog nóóit door mijn wekker heen geslapen, maar tijdens mijn stage is dat toch zomaar een keer of drie gebeurd. Maand 4, 5 en 6 ging het uiteindelijk wel beter.

Herkenbaar dus wel.
Ik heb gewoon in deeltijd gestudeerd en daarnaast fulltime gewerkt De overstap naar 'helemaal' werken was dus gewoon een extra dag vrij. Nja, wat eigenlijk vaker neerkwam op een extra dag werken.
Leuk onderwerp

Ik ben sinds ongeveer 3 maanden fulltime aan het werk (of nou ja, 36 uur, dus eens per 2 weken een dag extra vrij). Ik moet zeggen dat het me erg is meegevallen, ik had erger verwacht! Ik vind het ook erg prettig om een vast ritme in m'n leven te hebben, ik voel me daar gewoon het beste bij. Als de wekker 's morgens om 7:10 gaat heb ik uiteraard nog wel zin om langer te blijven liggen, maar mijn ervaring is dat als ik er veel later uit ga ik me echt niet veel fitter voel. Wel heb ik moeite om op tijd naar bed te gaan, blijf toch 's avonds vaak te lang achter de computer of tv.

Sinds ik werk ga ik ook veel minder stappen, merk dat ik daar niet altijd meer zo'n zin in heb of er de energie voor heb! Meer mensen die dat ervaren?

Moet bij mijn verhaal wel opmerken dat ik ander werk uitoefen dan waarvoor ik heb geleerd (niveau lager) en dus niet zoveel verantwoordelijkheid heb. Hierdoor heb ik niet veel stress. Ik denk dat als ik het werk zou uitoefenen waarvoor ik heb geleerd ik wel stress zou hebben van de verantwoordelijkheid en het werken daardoor als zwaarder zou ervaren.

Voordeel van werken: meer geld en als je vrij bent ben je écht vrij! Ik mis het studeren an sich dan ook helemaal niet! Kijk nog wel eens met een beetje weemoed naar groepjes studenten, dan denk ik 'tja die tijd is nu toch écht geweest!'. Maar zou ook niet meer terug willen naar studeren.
Elke ochtend om 6:45 op en racen om de trein te halen, daar moest ik het meeste aan wennen. De laatste jaren van mijn studie woonde ik om de hoek van de faculteit.

Het werk thuis niet uit je hoofd kunnen krijgen heeft volgens mij vooral te maken met het feit dat je in het diepe bent gegooid en nog teveel aan het zwemmen bent, daar ga je van malen. Dat associeer ik niet direct met de overgang studie werk. Het is mij overkomen bij de overstap van de ene naar de andere baan.

Ik heb in verband met een groot project dat ik naast mijn reguliere werk deed nu tijdelijk een aangepast werkpakket, omdat het grote project gewoon veel te veel tijd en kopzorgen kostte die ik niet meer van mij af kon zetten. Het is belangrijk om wat te doen aan deze situatie!
Oh wat ontzettend herkenbaar! Leuk onderwerp Ik heb vreselijk veel moeite met het werkende leven (niet dat ik lui ben, ik heb altijd gewerkt naast mijn studie) maar het beroep dat ik uitoefen valt me zwaar...ik wil heel graag, dus ik blijf mezelf voortslepen naar mijn werk. Maar ik zit ook op een erg hoog gegrepen plaats, waardoor ik mijn werk in mijn hoofd mee naar huis neem en 's nachts soms zelfs wakker schrik met iets wat ik ben vergeten te doen enz. Ik ga vaak met tegenzin naar mijn werk, terwijl ik wel op een hele leuke plek zit. Ik denk wel eens om te vragen of ik naar een rustigere afdeling geplaatst kan worden (maar dat durf ik niet, heb net een contract getekend). Maar goed, ik weet wat je bedoelt!!
Rozekoekjes: Je kunt de situatie onveranderd laten, maar op den duur breekt het je op. Maak het bespreekbaar met je leidinggevende of benader een meer ervaren collega. Je kunt altijd om tips vragen hoe je het werk beter kunt organiseren en soms blijkt uit dit soort gesprekken dat sommige zaken/taken minder belangrijk gevonden worden dan je denkt. En verder laat de een de zorgen op het werk, terwijl de ander ze meeneemt naar huis neemt. Ik ben geneigd ze ook mee te nemen, maar ik heb inmiddels geleerd dat ik veel meer afstand moet creeeren tussen mijn werk en mijn priveleven.
Hey allen,

leuk om jullie reactie te lezen. Het doet me goed om die te lezen. Ik denk ook wel ColeTurner, dat het er mee te maken heeft dat ik onwijs in het diepe ben gegooid en ook omdat ik een heel gevarieerd takenpakket heb. Dit is enerzijds heel leuk (en leerzaam) maar anderzijds ook veel switchen tussen allerlei taken en zaak de boel goed te plannen.

En Rozekoekjes, hoe jij het beschrijft herken ik ook wel, ik vind mijn werk leuk, belangrijk ook, heb leuke collega's. Maar toch blijft het allemaal spannend en inderdaad soms die tegenzin. Slapeloze nachten heb ik ook al wel ervaren.

En verandering inbrengen vind ik toch erg lastig om aan te geven wat zou kunnen helpen.
Hoi Krulletje,

Misschien is het voor jou ook een idee om het op papier te zetten wat je die dag moet doen? Dan kun je de taken ook afstrepen. Het visualiseren helpt je misschien om het overzichtelijk te houden zodat je meer rust in je hoofd hebt?

Ik ben zelf ook net begonnen met werken, ik heb sociaal pedagogische hulpverlening gestudeerd. Op zich hoef ik niet te wennen aan het ritme en geniet ik heerlijk van mijn vrije weekenden. Wel weet ik dat ik hier niet op mijn plek zit, het is ook onder m;n niveau. Maar wat ik dan wel wil, dat weet ik nog niet precies...Erg lastig!
Ik heb naast mijn studie altijd al veel gewerkt op zaterdag en in de avonduren. Ik vind het heerlijk dat ik nu gewoon van 8 tot 5 werk en dus van tevoren weet of ik vrij ben voor een afspraak in het weekend. Ik werk nu 32 uur en studeer daarnaast ook nog, maar in vergelijking met de situatie van meer studeren tegenover ca 20 uur werken vind ik deze situatie wel beter.

Het enige nadeel is inderdaad je werk 'mee naar huis nemen'. Wanneer je echter zelfverzekerder wordt over je werk heb je dat toch minder, je bent minder onzeker en gaat er ook minder over piekeren. Het went dus vanzelf!
Ik ben nu sinds een jaar aan het werk. Eerst 70% en sinds december 100%.

Was eerst om de woensdag vrij en elke vrijdag vrij. Werk nu gewoon 5 dagen (spaar mn atv op) maar dat gaat me beter af dan zo onregelmatig. Heb tijdens mn studie altijd ernaast gewerkt, dus heb nu meer vrije tijd en heb nu 2 dagen weekend achter elkaar! Het enige nadeel is dat ik om 6 uur moet opstaan en meer dan een uur moet reizen (terug zelfs 1,5 uur). Maar ik werk op een erg leuke afdeling en ga met plezier naar mn werk. In de trein lees ik een krantje en slaap wat dus opzich is het allemaal wel te doen.

Heb inderdaad wel gemerkt dat ik in het weekend niet meer zo vaak zin heb om op stap te gaan. Dan lig ik lekker languit op de bank tv te kijken en dan is het soms toch wel wat lastig om mn ogen open te houden..
Hey hey,

Leuk om jullie reacties te lezen. Ik maak inderdaad aan het eind van elke week een nieuwe planning voor de volgende week en schrijf ik per dag op wat ik dan doe. Maar nog vind ik het dan soms moeilijk om op zo'n dag de rust te bewaren. Ik heb trouwens ook altijd gewerkt naast mijn studie en veel tijd aan mijn studie besteed, dus kwa drukte ben ik wel meer gewend dan nu. Ik heb het voor mezelf nog allemaal eens op een rijtje gezet en ik merk al wel dat ik er wat rustige onder wordt doordat ik meer gewend en bekend raak met het werk. Mijn onrustige gevoel heeft denk ik het meeste te maken met de verschillende taken die ik heb, 6 werkvelden gepropt in 4 dagen en continu schakelen tussen die dingen.

Mijn eigen planning geeft me wel houvast en ik berust maar in de gedachte dat het vanzelf meer gaat wennen en ik meer thuis raak.

Uiteindelijk allemaal erg leerzaam ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven