Geld & Recht alle pijlers

te weinig sollicitaties

21-04-2010 22:08 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je te weinig sollicitaties wordt je gewoon een maand met 25% gekort....hoe nu de maand doorkomen....
quote:stratego schreef op 21 april 2010 @ 23:31:

Ik vind een korting van 25% wel heel erg veel, helemaal wanneer iemand in een bijstandssituatie zit en weinig reserve heeft.

Ze zat niet in de bijstand, ze kreeg ww.
quote:_Soleil_ schreef op 21 april 2010 @ 23:31:

Alleen deed hun site het nooit Kun je uuuu-weeeee-veeee-punt-en-ellen wat je wilt...

oh ja, dat ook nog.

Klote instantie.
quote:stratego schreef op 21 april 2010 @ 23:31:

Ik vind een korting van 25% wel heel erg veel, helemaal wanneer iemand in een bijstandssituatie zit en weinig reserve heeft.

Het gaat om te weinig sollicitatiebrieven, TO heeft ze wel geschreven en er zelfs een baan door gekregen.

Dan is het doel toch bereikt?

Het is ook best veel.

Maar het staat overal, je wordt echt gewaarschuwd. De eerste keer al wanneer je je online aanmeldt voor je uitkering.

Dus waarom let je dan gewoon niet op? Het ging bij TO om één sollicitatie per week, dat is toch niet veel? Zeker niet als je bedenkt dat bij de meeste mensen een inschrijving bij een uitzendbureau geldt als 1 sollicitatie. Het sturen van een sollicitatiebrief ook. Een online sollicitatieformulier invullen ook. Reageren op een vacature bij een uitzendbureau (bijv. door even binnen te lopen) ook. Etc.

En als je echt graag weer aan het werk wilt, kom je toch sowieso wel hoger uit dan 1 sollicitatie per week?
quote:jjo_1 schreef op 21 april 2010 @ 22:35:

[...]

Nee was echt deze maand..25% kreeg 190 ¤ minder...mag nu rond komen van 726,Wow! Hoe kom jij aan zoveel WW dan??? Mijn max die ik een keer gehad heb was 650 euro ofzo.. en toen ik ziek was kreeg ik elke maand maar 500! (Mijn huur is al 800, reken maar uit )
Ik krijg ook om en nabij de 830 euro hoor. Da's 70 % van je laatstverdiende loon.
Heb gisteren toevallig een gesprek gehad met mijn werkcoach en ik ben wel heel blij met haar. Ze denkt echt met je mee. Omdat ik met plannen voor een eigen bedrijf rondloop heb ik nu zes weken, gerekend vanaf maandag, de tijd gekregen om een ondernemingsplan te schrijven, een marktonderzoek te doen en potentiele opdrachtgevers te vinden.
quote:Kabouter23 schreef op 22 april 2010 @ 07:38:

[...]

Wow! Hoe kom jij aan zoveel WW dan??? Mijn max die ik een keer gehad heb was 650 euro ofzo.. en toen ik ziek was kreeg ik elke maand maar 500! (Mijn huur is al 800, reken maar uit )Het is iderdaad 70% van laatst verdiende loon....
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 09:25:

Heb gisteren toevallig een gesprek gehad met mijn werkcoach en ik ben wel heel blij met haar. Ze denkt echt met je mee. Omdat ik met plannen voor een eigen bedrijf rondloop heb ik nu zes weken, gerekend vanaf maandag, de tijd gekregen om een ondernemingsplan te schrijven, een marktonderzoek te doen en potentiele opdrachtgevers te vinden.Dat soort begeleiding had ik ook wel fijn gevonden... fijn dat er dus wel 'goeien' bestaan...
quote:Baunie schreef op 21 april 2010 @ 22:14:

[...]

Het is natuurlijk maar net hoe breed je het begrip 'geschikte functies' opvat. iedere functie die je fysiek kan vervullen en waar je niet de noodzakelijke kennis voor mist.
quote:tilalia2 schreef op 22 april 2010 @ 09:40:

[...]

Dat soort begeleiding had ik ook wel fijn gevonden... fijn dat er dus wel 'goeien' bestaan...Ik hoop dat deze ook blijft gedurende mijn WW periode. Ze is inmiddels mijn vierde in een jaar tijd. Ze heeft me nog een workshop zelfstandige met een ww uitkering aangeboden, maar die zat al vol. Nu heeft ze me op de lijst van de eerstvolgende workshop geplaatst.
Het is toch niet meer dan normaal dat als je in de WW zit je zoveel mogelijk sollicitaties de deur uitdoet? Je wil toch zelf ook weer aan de bak?

En ja, ik weet er alles van want ik zit zelf in de WW. Gelukkig krijg ik wel wat meer uitkering dan de bedragen hier genoemd, maar dat komt inderdaad doordat je 70% van je laatst verdiende loon ontvangt.

Ik kom zelf, zonder enige moeite, aan minimaal vijf sollicitaties per week. De pest is dat doordat iedereen maar stomzinnig gaat reageren op functies die totaal niet bij hun passen, er gemiddeld 100 reacties binnen komen op één vacature. Kan me voorstellen dat een werkgever hier niet vrolijk van wordt.

Hoe dan ook, TO gefeliciteerd met je baan! Heb nog niet eerder meegemaakt dat een bedrijf 's avonds zo laat nog mails stuurt om iemand aan te nemen, maar blij voor je dat je weer aan de bak bent. En die 25% waarin je gekort bent bij het UWV: zie dat maar als een les voor de volgende keer. Ik vind het alleen maar terecht dat ze er zo bovenop zitten.
quote:Smurfje75 schreef op 22 april 2010 @ 11:57:

Ik kom zelf, zonder enige moeite, aan minimaal vijf sollicitaties per week. De pest is dat doordat iedereen maar stomzinnig gaat reageren op functies die totaal niet bij hun passen, er gemiddeld 100 reacties binnen komen op één vacature. Kan me voorstellen dat een werkgever hier niet vrolijk van wordt.

Dat kan je stomzinnig vinden, maar je hebt nu eenmaal een sollicitatieplicht. Ik doe het namelijk ook. 'Stomzinnig' reageren op functies, die wellicht niet bij me passen. Mijn grote manco is namelijk dat ik heel veel ervaring heb ik een vakgebied, waar ontslag van personeel aan de orde van de dag is. Ik moet dus gewoon breder gaan kijken en dat doe ik ook. Als dat betekent dat ik, naast een eigen bedrijf, misschien 2 dagen in een winkel moet gaan staan - noem maar wat - dan doe ik dan. So shoot me.
Ben trouwens de komende zes weken, gerekend vanaf maandag, vrijgesteld van sollicitatieplicht muv de vacatures die het UWV me opgestuurd. Omdat ik nu meer dan een jaar in de WW zit, moet ik daarop solliciteren en als ik aangenomen word dan moet ik die baan nemen.
In het verleden was het (volgens mij) zo dat je als werkzoekende de afwijzingsbrieven op je sollicitaties moest laten zien aan je UWV/CWI-contactpersoon. Ik heb daarom wel eens in afwijzingsbrieven gezet dat ik het moeilijk vond om een bepaalde sollicitatie serieus te nemen vanwege (bijv) het gebruik van A6-kladblok/tekenpapier, met potlood geschreven, zonder CV, zonder motivatie, belachelijke motivatie (ik schrijf alleen maar omdat het moet), totaal geen aansluiting op profiel, belachelijke "eisen" qua werkuren etc.

Dit deed ik niet standaard hoor, maar af en toe kreeg ik een belachelijke brief die deze extra moeite voor mij echt waard was.
WTF?
Niet echt professioneel Abusu......
quote:Banba schreef op 21 april 2010 @ 22:57:

[...]

Klopt, ik heb wel eens brieven bij mijn vorige werkgeven binnen zien komen die echt te erg voor woorden waren. Met de hand gekalkt op een kladje papier (en groene inkt). En dan zinnen als; ik solliciteer bij deze, omdat dat moet om mijn uitkering te behouden. Ik heb er wel eens over gedacht om hiermee naar het uwv te stappen, maar dat ging me ook weer te ver

Dat is mij teveel moeite. Wat ik in zo'n geval wel doe is de secretaresse een afwijzingsbrief laten sturen waarin wordt vermeld dat de persoon in kwestie door de vorm en inhoud van de sollicitatiebrief een ongemotiveerde indruk maakt en daarom wordt afgewezen. Met natuurlijk de mogelijkheid om telefonisch nadere inlichtingen in te winnen over het hoe en waarom van onze afwijzing.

Van die mogelijkheid heeft uiteraard nog nooit iemand gebruik gemaakt; ik weet zeker dat ook nog nooit iemand onze afwijzing heeft durven laten zien aan de uitkerende instantie.
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 13:42:

[...]

Dat kan je stomzinnig vinden, maar je hebt nu eenmaal een sollicitatieplicht. Ik doe het namelijk ook. 'Stomzinnig' reageren op functies, die wellicht niet bij me passen. Mijn grote manco is namelijk dat ik heel veel ervaring heb ik een vakgebied, waar ontslag van personeel aan de orde van de dag is. Ik moet dus gewoon breder gaan kijken en dat doe ik ook. Als dat betekent dat ik, naast een eigen bedrijf, misschien 2 dagen in een winkel moet gaan staan - noem maar wat - dan doe ik dan. So shoot me.

Met andere woorden: waar je dan op reageert en eventueel op aangenomen wordt, accepteer je, ook als is het niet je ding.

Waar het mij omgaat is als een verpleegkundige reageert op een functie van dierenarts, als een cassière reageert op een functie van directiesecretaresse, als een vakkenvuller reageert op chirurg, etc etc. En ja, dat vind ik uitermate stomzinnig ja.

Maar uit je posting komt naar voren dat jij dat normaal vindt. Ik ben niet die mening toebedeeld, maar goed, meningen verschillen, dat blijkt maar weer.
Door er deze maand mee te dealen dat je de hele maand brood met suiker en kale rijst moet eten en daarom volgende maand als een idioot op alles wat ook maar een heel klein beetje geschikt zou kunnen zijn een fantastische brief te schrijven zodat je over een maand en een week een baan hebt en gewoon weer normaal te eten hebt.
quote:Smurfje75 schreef op 22 april 2010 @ 21:04:

[...]

Met andere woorden: waar je dan op reageert en eventueel op aangenomen wordt, accepteer je, ook als is het niet je ding.

Waar het mij omgaat is als een verpleegkundige reageert op een functie van dierenarts, als een cassière reageert op een functie van directiesecretaresse, als een vakkenvuller reageert op chirurg, etc etc. En ja, dat vind ik uitermate stomzinnig ja.

Maar uit je posting komt naar voren dat jij dat normaal vindt. Ik ben niet die mening toebedeeld, maar goed, meningen verschillen, dat blijkt maar weer.Zeg dan gewoon dat je dat bedoelt......ik doelde er meer op dat je niet solliciteert naar een functie die onder jouw niveau ligt. Als vakkenvuller solliciteren naar een baan van chirurg is inderdaad redelijk stomzinnig, maar dat kan iedere debiel wel bedenken.
Lezen, lezen! Dat is precies wat ik zei alleen vatte jij hem anders op. En jij zegt wel dat iedere debiel dat kan bedenken, maar het gebeurt toch echt massaal en dan praat ik over de cassière die directiesecretaresse meent te kunnen zijn.

Gelukkig zijn we het er overeens dat dat inderdaad stomzinnig is!
Het is eigenlijk een soort ritueel. Uit dankbaarheid dat de maatschappij in staat is je tijdelijk te onderhouden moet je een X-aantal brieven per week schrijven, ook al weet iedereen best dat dat totaal zinloos is. Op het moment dat de banen je om de oren vliegen is het een ander verhaal natuurlijk. Maar in tijden van recessie zit iedereen thuis, en iedereen solliciteert dus op dezelfde paar banen waar ze niet voor geschikt zijn. Maar ja, je moet toch je quotum halen.

En bovendien, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om het ritueel, het leven zit immers vol met rituelen? En dat controleren van die brieven, dan hebben die UWV mensen ook eens wat te doen. Anders kwamen die ook nog werkloos thuis te zitten!
Heb dus nu de brief binnen van uwv is een sanctie van 4 maanden op gelegd....dus betekend als ik te weinig uren werkt nog 3 maanden lang op 726 komt te zitten.....want uwv vult bij tot die 70%

Weet ook wel dat ze je straffen voor te weinig maar 4 maanden...nu maar hopen dat het voor 32 uur is......en boven de ww

De baan die ik nu heb gevonden is heel wat anders dan ik normaal deed...Ben allang blij dat ik dit via via gekregen hebt....
quote:jjo_1 schreef op 23 april 2010 @ 12:18:

Heb dus nu de brief binnen van uwv is een sanctie van 4 maanden op gelegd....dus betekend als ik te weinig uren werkt nog 3 maanden lang op 726 komt te zitten.....want uwv vult bij tot die 70%

Weet ook wel dat ze je straffen voor te weinig maar 4 maanden...nu maar hopen dat het voor 32 uur is......en boven de ww

De baan die ik nu heb gevonden is heel wat anders dan ik normaal deed...Ben allang blij dat ik dit via via gekregen hebt....Wij ook.
Smurfje,ik solliciteer ook gemiddeld 6-7 keer per week.Deze

week zelf 10 gedaan en alles afgestruind.Ik solliciteer nogal

breed en ben ook bereid om ander werk te doen.Soms zit ik

uren achter elkaar achter de pc te solliciteren en daar investeer

ik graag in.Ik wil heel graag werken.Had tussendoor ook ff tijdelijk werk en dat ben ik ook bereid te accepteren,juist ook omdat de banen nou eenmaal niet voor het oprapen liggen.Je doet overal ervaring op.Uiteraard solliciteer ik niet op banen die helemaal niet bij me passen.Maar als ze een beetje afwijken dan probeer ik het alsnog gewoon.Sta ook open voor nieuwe uitdagingen. Wat ik ook geregeld doe is werkgevers opbellen en informatie inwinnen of bedrijven nabellen na 2 weken (zolang duurt meestal de selectieprocedure)om mijn belangstelling nog eens

te tonen.Verder heb ik wekelijks contact met uitzendbureaus.Sta nu ingeschreven bij 15 uitzendbureaus.

Ik verstuur open brieven,reageer op advertenties in de krant en op alle sites,bel bedrijven op,loop winkels binnen etc...Ik hou de moed erin en geef niet op.Dat gaat echt lukken.Mijn werkcoach is zeer tevreden over mijn inzet.

jjo_1,gefeliciteerd met je baan!
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 20:51:

Niet echt professioneel Abusu......vind ik niet hoor. Je laat tenminste zien dat je de broef echt bekeken hebt en geeft ook nog eens tips om het de volgende keer beter te doen (En bij het uwv weten ze dus ook dat je je er wel erg makkelijk vanaf maakt)
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven