Napraat- en uitvechttopic 3

17-04-2010 23:22 2899 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het grote napraattopic :-) Hierin kunnen jullie reageren, onderling discussiëren, off-topicen over het beleid e.d., kortom: alle reacties plaatsen die in dit topic en in de moderatortopics niet passen. Let op:

- de angels en Naomi lezen hier niet per definitie mee en reageren hier dus ook niet op alles.

- vragen aan Naomi kunnen gesteld blijven worden in Vragen aan Vivamod

- we gaan in dit topic uit van zelfregulering; we gaan niet modereren en betreden is op eigen risico

NB: er wordt wél gemodereerd op privacy en uitermate grove beledigingen!
FV op dat voorval wat jij aanhaalde zou ik reageren door te zeggen wat het met mij doet als hij naar me spuugt.

En vragen waarom hij dat deed.

Een kind van vijf weet niet wat het met de ander doet, hoe hoogbegaafd ook, en dat moet je dus uitleggen ipv straf geven.
Ik denk niet in termen als "straf" FV. Misschien zweverig maar ik vind te klank te negatief. Consequenties en het krijgen van inzicht in zijn handelen hebben de acties van m'n kind.
quote:Omen schreef op 24 april 2010 @ 00:48:

Kindermishandeling is 'elke vorm van voor een minderjarige bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard, die de ouders of andere personen ten opzichte van wie de minderjarige in een relatie van afhankelijkheid of van onvrijheid staat, actief of passief opdringen, waardoor ernstige schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan de minderjarige in de vorm van fysiek of psychisch letsel'.

Uit: de Wet op de jeugdzorg.

Een kind een tik geven omdat je weet dat daarmee heel duidelijk wordt gemaakt aan het kind dat het een duidelijke grens heeft overschreden, is niet meteen kindermishandeling.

En natuurlijk zitten hier op viva allemaal mensen die van zichzelf vinden dat zij de opvoeding van hun kinderen op de juiste manier aanpakken. Anders zouden we het wel anders aanpakken, nietwaar?

En toch doen wij die opvoeding allemaal verschillend van elkaar. En wat wij allen ieder voor onszelf onder het passief of actief opdringen van bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard verstaan is uiterst subjectief.

Voorzover ik mrscaricos heb gelezen, strafte zij haar kinderen zo min mogelijk fysiek. Die heilige verontwaardiging die daarna is ontstaan, vond ik buiten proportie. Maar hoe dan ook was het interessant om te zien en om die meningen te lezen.

Ergens schreef iemand dat de viva-forummers zo geweldig een vuist hadden gemaakt tegen kindermishandeling. Echt, wat een hoogmoed.Je slaat je kind gewoon niet met een liniaal over zijn blote bibs. En de toevoeging dat het dan wel zal branden maar mooi niet zichtbaar is voor derden, is zo nog verfoeilijker. Maar dat bedoel je vast niet met deze post?

Kindermishandeling is 'elke vorm van voor een minderjarige bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard, die de ouders of andere personen ten opzichte van wie de minderjarige in een relatie van afhankelijkheid of van onvrijheid staat, actief of passief opdringen, waardoor ernstige schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan de minderjarige in de vorm van fysiek of psychisch letsel'.

Uit: de Wet op de jeugdzorg.

Een kind een tik geven omdat je weet dat daarmee heel duidelijk wordt gemaakt aan het kind dat het een duidelijke grens heeft overschreden, is niet meteen kindermishandeling.

En natuurlijk zitten hier op viva allemaal mensen die van zichzelf vinden dat zij de opvoeding van hun kinderen op de juiste manier aanpakken. Anders zouden we het wel anders aanpakken, nietwaar?

En toch doen wij die opvoeding allemaal verschillend van elkaar. En wat wij allen ieder voor onszelf onder het passief of actief opdringen van bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard verstaan is uiterst subjectief.

Voorzover ik mrscaricos heb gelezen, strafte zij haar kinderen zo min mogelijk fysiek. Die heilige verontwaardiging die daarna is ontstaan, vond ik buiten proportie. Maar hoe dan ook was het interessant om te zien en om die meningen te lezen.

Ergens schreef iemand dat de viva-forummers zo geweldig een vuist hadden gemaakt tegen kindermishandeling. Echt, wat een hoogmoed.

Ben jij ooit geslagen Omen?

Ik vind het constant bang zijn voor fysieke pijniging toch een grote psychische belasting..

Nee hoor, ik geef regelmatig aan dat ik maar wat aanklooi en jaloers ben op mensen waarbij het schijnbaar "volgens het boekje" gaat maar zolang ik hoor en merk dat het best oké gaat en af en toe hoor dat mensen vinden dat ik het juist zo goed doe ga ik er maar vanuit dat iedereen maar wat aanklooit en weet je, dat is eigenlijk ook de beste manier want dan voed je op vanuit je gevoel/intuïtie of wat dan ook.

En aanklooien is niet erg maar slaan lost gewoon iks op en vind ik zo zonde omdat het meer nadelen dan voordelen heeft ook al is het lijkt het op dat moment even een oplossing.
quote:iry schreef op 24 april 2010 @ 00:49:

Fash,

Ik denk zo dat het nog moeilijk gaat worden met jouw visie naarmate je zoon ouder wordt.

Omdat de overtreffende trap in deze manier steeds groter moet gaan worden namelijk.

Zeker als ze puber gaan worden, jong volwassenen.

Ver van je bed nog waarschijnlijk, maar wel een zorg wellicht een reden om jezelf en je toepassingen onder de loep te houden.

Want waar houdt het echt op?

Als je kind op deze jonge leeftijd je kennelijk al zo tart.

En dat is geen verwijt/oordeel...ik hoop van harte dat wat ik denk geen waarheid voor je wordt.

Maar ik hoop ook dat je zoon niet geslagen wordt.

Jee Fash,dit kan toch anders?

Nee hoor, zoals ik al zei: het is een heel bewuste keuze geweest die vooral te maken heeft met zijn leeftijd en het gebrek aan fysieke capaciteiten om andere methoden al aan te kunnen. Dat haal ik niet uit de lucht ofzo, dat baseer ik op het simpele feit dat kinderhersentjes van een kleuter anders werken dan kinderhersentjes van een kind van 10.

Nogmaals: als je straf op die leeftijd niet direct of vrij direct op het vergrijp laat volgen kan je net zo goed geen straf geven. Uitgestelde straf begrijpen kinderen van die leeftijd nog helemaal niet en bewerkstelligt alleen maar een gevoel van onveiligheid want je hebt immers niets verkeerd gedaan en krijgt toch "out of the blue" straf.

Voor langdurige straf geldt hetzelfde.

Straf moet in mijn ogen in verhouding tot het vergrijp staan, passen bij de leeftijd van het kind, begrijpelijk zijn voor het kind, en vervelend aanvoelen voor het kind zonder de basisveiligheid aan te tasten.

Op de leeftijd die mijn zoon op dat moment had was fysieke pijn in mijn optiek op dat moment de enige strafmethode die aan al die voorwaarden voldeed.

Als hij ouder is, dan zijn er andere straffen die aan die voorwaarden voldoen en effectiever zijn.
Am Yisrael Chai!
Ik vind slaan e.d. ook absoluut not done. (vooral als het bewust gebeurd ipv dat iemand een keer een tik krijgt doordat iemand zijn zelfbeheersing een keer verliest)

Maar ik kan het ergens wel begrijpen dat FV het normaler vind vanuit haar afkomst gezien (cultuur) e.d. waar dit misschien iets normaler wordt gevonden (weet ik niet zeker of dit zo is). Wat het niet goed praat maar het wel iets begrijpelijker maakt waarom FV hier op die manier tegenaan kijkt misschien.
FV alle reacties die tot nu zijn gegeven staan vol met signalen en uitingen van andere visies betreft opvoeden.

Bij mij wek je de indruk dat je er niet voor openstaat, omdat jij 'vastloopt' in de overtuiging dat jouw manier de enige juiste is en de enige manier is die werkt bij jouw kind.

Ik heb een andere overtuiging. Namelijk dat er 'iets' bestaat waarbij slaan nooit nodig is.
Ik lees vandaag ineens dat MrsC een trol is. Hoe toepasselijk sinds trollen toch uit Noorwegen komen

Ik heb meerdere malen mijzelf afgevraagd en ook MrsC hiernaar gevraagd, waarom zij zulke controversiele topics opent over onderwerpen zoals Abortus en nu weer Opvoeding of reageert op topics over onderwerpen zoals over Topless zonnen of i.d.. Ik heb weleens aangegeven dat het lijkt op zelfkastijdiging als zendeling ofzo. Het blijft mij verbazen dat iemand met z'n zwaar Christelijke achtergrond hier zo actief is op dit toch wel behoorlijk pittige forum, ik bedoel je gaat toch niet op het Viva forum (redelijk feministisch) beginnen over hoe jij nog onderdanig bent aan je man, dat is toch vragen om moeilijkheden . 't Is toch wel een beetje David tegen Goliath (ofzoiets). Dus enerzijds een beetje bewondering ook wel maar anderzijds ook wel flinke twijfel over de intenties. Op vragen hierover kreeg ik niet echt een antwoord, dus aan die kant snap ik de trol beschuldiging wel een beetje maar aan de andere kant jemig, 't mens had wel een boel verstand van zaken meer als ik zou verwachten v.e. trol. Ik ben toch wel erg verbaasd in ieder geval, ik weet net als veel van jullie niet goed wat ik hier van moet denken.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
Mijn man komt uit dezelfde cultuur als FV en ik vind dat geen excuus.
quote:iry schreef op 24 april 2010 @ 00:49:

Fash,

Ik denk zo dat het nog moeilijk gaat worden met jouw visie naarmate je zoon ouder wordt.

Omdat de overtreffende trap in deze manier steeds groter moet gaan worden namelijk.

Zeker als ze puber gaan worden, jong volwassenen.

Ver van je bed nog waarschijnlijk, maar wel een zorg wellicht een reden om jezelf en je toepassingen onder de loep te houden.

Want waar houdt het echt op?

Als je kind op deze jonge leeftijd je kennelijk al zo tart.

En dat is geen verwijt/oordeel...ik hoop van harte dat wat ik denk geen waarheid voor je wordt.

Maar ik hoop ook dat je zoon niet geslagen wordt.

Jee Fash,dit kan toch anders?

Iry ik sluit me helemaal bij deze post aan.

(waar heb je die cursus "goed verwoorden" gevolgd, ik wil ook!)
quote:fashionvictim schreef op 24 april 2010 @ 00:56:

Straf moet in mijn ogen in verhouding tot het vergrijp staan, passen bij de leeftijd van het kind, begrijpelijk zijn voor het kind, en vervelend aanvoelen voor het kind zonder de basisveiligheid aan te tasten.

En dit vind ik in meerdere opzichten een tegenstrijdige post.
Spugende kinderen heb ik hier meermaals gehad. Vaak in drift, soms erg bewust. Als het in drift was kwam er meteen de gang en mochten ze daar blijven zitten tot t over was. Als het bewust was zag ik t aankomen en riep ik, pas op jochie, als je dat doet, dan zwaait er wat. En als ie dan toch kwam (gadverdamme gadverdamme gadverdamme) dan zwaaide er ook wat. Zonder pardon naar bed (als t na t avondeten was). Geen leuke activiteiten meer die dag. Wat dan nog wel mocht: boek lezen, met één speelgoedding spelen (en neem aan, dat vonden ze niet fijn.) Zakgeld inleveren.

En nadenken op de gang. Tot ik zover was dat ze er weer in mochten.

Achteraf denk ik, die spuugpartijen had ik kunnen voorkomen, maar daarvoor had ik er wel een stuk of 3 nodig om te zien wanneer ik in moest grijpen. Daarna is het niet meer gebeurt. Heb ik eerder ingegrepen bij driftige kleuterbuien.

Mijn concrete advies dus: eerder ingrijpen, wanneer gebeurt het en ga dan voor jezelf na wat het allereerste signaal was en grijp dan in, laat het niet zover komen dat je enige redmiddel een klap is. Daarvoor zijn er al een aantal grenzen overschreden bij jou en bij je kind.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
quote:mamalief schreef op 24 april 2010 @ 01:00:

[...]

En dit vind ik in meerdere opzichten een tegenstrijdige post.Dan moet je een SuperMoeder zijn, wil je dat een beetje rijmen.
Wordt het geen tijd om hier een topic voor te openen trouwens?

Als we hier doorgaan moeten we straks weer oliebollen bakken en champagne aanrukken.
quote:mamalief schreef op 24 april 2010 @ 00:48:

Nou Floor dat jij Baby naar RalphClickClack laat luisteren is ook op het randje van geoorloofd hoor

Dan is ze ff bezig en kan ik rustig forummen.

Fash andermans kinderen opvoeden is altijd makkelijk.

Ik besef nogmaals(al eerder geschreven) dat wanneer je er midden inzit het andere koek is.

Bovendien elk kind anders is gewoonweg omdat karakters verschillen.

Maar als je kan stellen dat slaan geen optie is, dan is dat geen optie, punt klaar.

Je mag als ouder ook best grenzen aan jezelf stellen.

Dat dwingt je ook om niet steeds grenzen te verleggen om maar te bewerkstelligen wat je wil.

Maar geeft het je ruimte om andere wegen te blijven zoeken/uitproberen, dan wel te accepteren dat niet iedere strijd te winnen is.

Dat laatste maakt een ieder zo strijdbaar denk ik, ook je kind.

Pasklare oplossingen/tactieken zijn er achter een schermpje dus niet te geven.

Ik wil je best vertellen wat ik zou doen als mijn 5 jarige in mijn gezicht spuugt.

Ik zou een keer kort en bondig zeggen dat dit absoluut niet mag met zeer strenge blik en hem per direct oppakken en wegzetten, en zelf weglopen.

Verder ieder uitdagend gedrag negeren.

En daar zou ik dan wel consequent in zijn.

Maar goed, mijn streng zijn maakt sneller indruk omdat ik al een geschiedenis geleden afgestapt ben van streng zijn.

Wanneer ik dat wel ben, dan is het goed mis.

Belangrjker nog zou ik vinden, wat heb ik over het hoofd gezien dat mijn kind zover gedreven werd mij in het gezicht te spugen en waar had ik eerder in moeten grijpen.

Dit voor volgende momenten om het dan eerder te kunnen herkennen.

Dus, nou ja.... als antwoord op je vraag.
quote:Jaschenca schreef op 24 april 2010 @ 00:54:

[...]

Je slaat je kind gewoon niet met een liniaal over zijn blote bibs. En de toevoeging dat het dan wel zal branden maar mooi niet zichtbaar is voor derden, is zo nog verfoeilijker. Maar dat bedoel je vast niet met deze post?Niet 'je slaat je kind gewoon niet... enz', maar je bedoelt te zeggen: 'Ik sla mijn kind gewoon niet... enz.' Jij doet dat niet. Maar jouw norm is niet automatisch ook de juiste en die van een ander.

Dat schreef ik al: niet iedereen denkt hetzelfde over de dingen. Dat een ander andere dingen doet dan jij, maakt het niet automatisch schuldig aan mishandeling. Hoezeer jij het ook niet zo zou aanpakken.
En ik vind het allemaal nogal hypocriet gezeur omdat ik in de dagelijkse praktijk zie dat onredelijk uitvallen omdat ik een ochtendhumeur heb of heel gestresst ben of negeren omdat ik gewoon geen zin in gezeur heb of te hard een armpje vastpakken omdat je het gevoel hebt dat je voor schut staat met een krijsend en onwillig kind, vele malen meer onveiligheid oproept bij kinderen.

Want dat is onvoorspelbaar en vaak ook onredelijk omdat het niet over je kinds gedrag gaat maar over je eigen onvermogen, hoe begrijpelijk ook.

En dat wordt hier op dit forum lachend als "ontaard gedrag" betiteld, maar voor een keer over de knie wordt dan de kinderbescherming aan geroepen.

Ik denk aan mijn kind te zien dat hij liever heeft dat hij volledig verwacht over de knie gelegd wordt zodat hij dat kan voorkomen, dan in te moeten spelen op onberekenbare en onbetrouwbare emoties die hij niet kan voorspellen. En daarom probeer ik die dus ook te voorkomen.
Am Yisrael Chai!
FV, ik ben ongeveer zo opgevoed, ik wist precies wanneer ik over de knie gelegd werd. Helemaal verwacht.

Trauma's heb ik er niet aan over gehouden. Wat ik me, nu dus jaren later, nog wel herinner is DAT ik over de knie gelegd werd en DAT ik daar op mijn kamertje op zat te wachten en DAT ik ook wist dat dat ging gebeuren. Maar WAT ik gedaan had? Geen idee. En ik vraag me af of het geholpen heeft, want ik heb heel wat keertjes over de knie gelegen.
En wat Bam aanhaalt zou ik er idd ook aan toevoegen, mijn gevoel daarin benoemen.

En vragen waarom dat nodig is.
quote:Omen schreef op 24 april 2010 @ 01:05:

[...]

Niet 'je slaat je kind gewoon niet... enz', maar je bedoelt te zeggen: 'Ik sla mijn kind gewoon niet... enz.' Jij doet dat niet. Maar jouw norm is niet automatisch ook de juiste en die van een ander.

Dat schreef ik al: niet iedereen denkt hetzelfde over de dingen. Dat een ander andere dingen doet dan jij, maakt het niet automatisch schuldig aan mishandeling. Hoezeer jij het ook niet zo zou aanpakken.Als die mishandeling betekent dat er en wetsovertreding wordt gemaakt, tuurlijk dan wel! Ik zeg helemaal niet dat ik dingen anders doe of denk, hoe kom je daar eigenlijk bij?
En ik realiseer me ook dat ik als pleegmoeder niet het dagelijkse voorbeeld ben. Ik heb in de jaren dat ik pleegmoeder was, de zorg gehad voor (ernstig) beschadigde kinderen en was me daar 24/7 van bewust.
quote:fashionvictim schreef op 24 april 2010 @ 01:05:

En ik vind het allemaal nogal hypocriet gezeur omdat ik in de dagelijkse praktijk zie dat onredelijk uitvallen omdat ik een ochtendhumeur heb of heel gestresst ben of negeren omdat ik gewoon geen zin in gezeur heb of te hard een armpje vastpakken omdat je het gevoel hebt dat je voor schut staat met een krijsend en onwillig kind, vele malen meer onveiligheid oproept bij kinderen.

Want dat is onvoorspelbaar en vaak ook onredelijk omdat het niet over je kinds gedrag gaat maar over je eigen onvermogen, hoe begrijpelijk ook.

En dat wordt hier op dit forum lachend als "ontaard gedrag" betiteld, maar voor een keer over de knie wordt dan de kinderbescherming aan geroepen.

Ik denk aan mijn kind te zien dat hij liever heeft dat hij volledig verwacht over de knie gelegd wordt zodat hij dat kan voorkomen, dan in te moeten spelen op onberekenbare en onbetrouwbare emoties die hij niet kan voorspellen. En daarom probeer ik die dus ook te voorkomen.Heb je gelezen wat Noanne schreef? Over ik heb liever een klap, want dan ben ik er vanaf?
quote:fashionvictim schreef op 24 april 2010 @ 01:05:

Ik denk aan mijn kind te zien dat hij liever heeft dat hij volledig verwacht over de knie gelegd wordt zodat hij dat kan voorkomen

Dat vind ik dus niet het goede uitgangspunt.

Je wilt toch dat je kind snapt waarom iets niet mag en wat zijn gedrag doet met andere mensen, niet dat hij iets niet doet omdat ie weet dat ie daarvoor over de knie moet?

Als jij een bekeuring krijgt voor te hard rijden zonder dat je weet dat te hard rijden gevaarlijk is voor jezelf en andere mensen dan helpt het toch ook niet?

Als je met drank op rijdt dan werkt een "drankrijdersbijeenkomst" toch ook beter dan alleen een geldboete omdat je dan ziet en beseft wat voor gevolgen jouw actie heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven