Winderigheid en opgeblazen buik
maandag 19 april 2010 om 21:19
Ik heb sinds een paar jaar nogal last van winderigheid. Dit is gekomen na een vakantie in Egypte.
Huisarts zegt dat er niks aan te doen is en dat veel vrouwen hier last van hebben (had het icm een prikkelbare darm, maar dat probleem speelt gelukkig niet meer).
Ik probeer geen frisdrank met prik te drinken, anders krijg ik er geheid last van, maar heeft er iemand tips wat ik kan doen als ik er dan alsnog last van krijg?
Het gaat me vooral om de opgeblazen buik die het met zich meebrengt en vaak niet weg te krijgen is.
Huisarts zegt dat er niks aan te doen is en dat veel vrouwen hier last van hebben (had het icm een prikkelbare darm, maar dat probleem speelt gelukkig niet meer).
Ik probeer geen frisdrank met prik te drinken, anders krijg ik er geheid last van, maar heeft er iemand tips wat ik kan doen als ik er dan alsnog last van krijg?
Het gaat me vooral om de opgeblazen buik die het met zich meebrengt en vaak niet weg te krijgen is.
maandag 19 april 2010 om 21:28
Probeer eens een week of 2 alles te vermijden waar je de opgeblazen buik krijgt. Koolsoorten, ui, bonen, frisdrank, brood, fruit (vooral niet eten op volle maag - verteert moeilijk). Zoek even een volledige lijst op het Internet.
Langzaam en goed kauwen. En het klinkt mss raar, maar zo min mogelijk praten tijdens het eten. Sommige mensen slikken veel lucht in als ze eten en praten tegelijkertijd en dat blijkt dan ook weer voor winderigheid te zorgen.
Langzaam en goed kauwen. En het klinkt mss raar, maar zo min mogelijk praten tijdens het eten. Sommige mensen slikken veel lucht in als ze eten en praten tegelijkertijd en dat blijkt dan ook weer voor winderigheid te zorgen.
maandag 19 april 2010 om 21:31
Ik heb er ook al jaren last van, harde opgezette buik, winderigheid, krampen. Ik heb eigenlijk nog steeds niet door waar ik het nu precies van krijg, ik drink weinig alcohol, geen prik, eet niet te snel. Mijn huisarts heeft eens voorgesteld om een maand lang geen melkproducten te nuttigen, en een maand geen suiker, alleen zijn dat zo'n beetje de twee basisingredienten van mijn dieet
Ik eet veel groenten en fruit, vezels, altijd volgranen brood, zelfgemaakte muesli van granen, etc. Ik zou ook niet weten wat ik er meer aan zou kunnen doen. Ik lees dus mee voor tips!
Ik eet veel groenten en fruit, vezels, altijd volgranen brood, zelfgemaakte muesli van granen, etc. Ik zou ook niet weten wat ik er meer aan zou kunnen doen. Ik lees dus mee voor tips!
maandag 19 april 2010 om 21:40
maandag 19 april 2010 om 21:42
quote:Ilsie schreef op 19 april 2010 @ 21:40:
Niet dat ik weet Moonlight, maar denk dat ik binnenkort toch maar eens naar de dokter ga. Heb inmiddels een andere dus misschien heeft zij er een andere kijk op.
Tips hierboven ga ik opvolgen!
Vroeger kon ik echt nooit scheten laten, nu bij vlagen zelfs op commando
Kan je ook boeren, gelijk met die scheten?
Dat schijnt vrij bijzonder te zijn.
Niet dat ik weet Moonlight, maar denk dat ik binnenkort toch maar eens naar de dokter ga. Heb inmiddels een andere dus misschien heeft zij er een andere kijk op.
Tips hierboven ga ik opvolgen!
Vroeger kon ik echt nooit scheten laten, nu bij vlagen zelfs op commando
Kan je ook boeren, gelijk met die scheten?
Dat schijnt vrij bijzonder te zijn.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
maandag 19 april 2010 om 21:44
Ilsie, goed idee om weer naar de dokter te gaan. Ik heb ook een prikkelbare darm maar heb altijd wat moeite met die diagnose. Omdat ze dan zeggen dat er verder weinig aan te doen is, terwijl er wel degelijk dingen zijn die het erger kunnen maken of minder erg.
Over parasieten is de laatste paar jaar wat meer bekend geworden. Omdat je na je vakantie last kreeg, lijkt het me een goed idee dat ze daar ook naar kijken.
Evt kun je googlen op TFT-test, dan kun je er zelf al over lezen.
Over parasieten is de laatste paar jaar wat meer bekend geworden. Omdat je na je vakantie last kreeg, lijkt het me een goed idee dat ze daar ook naar kijken.
Evt kun je googlen op TFT-test, dan kun je er zelf al over lezen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
maandag 19 april 2010 om 21:52
Ik heb er bij sommige producten ook last van, ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is.
Als je een tijdje bijhoudt wanneer je er meer last van hebt, kun je het misschien een beetje 'onder controle' krijgen! Ik heb het bijvoorbeeld door tomaat (vnl tomatensaus vanwege de grote hoeveelheid tomaten, niet echt in salades) en spinazie, dus dat eet ik bij voorkeur niet als ik die avond nog plannen heb
Het zijn vaak ook combinaties die het bijvoorbeeld erger maken, dus het is wel lastig om er precies achter te komen, maar misschien helpt het een beetje. Op internet zullen wel lijsten te vinden zijn van producten die vaak winderigheid veroorzaken.
Als je een tijdje bijhoudt wanneer je er meer last van hebt, kun je het misschien een beetje 'onder controle' krijgen! Ik heb het bijvoorbeeld door tomaat (vnl tomatensaus vanwege de grote hoeveelheid tomaten, niet echt in salades) en spinazie, dus dat eet ik bij voorkeur niet als ik die avond nog plannen heb
Het zijn vaak ook combinaties die het bijvoorbeeld erger maken, dus het is wel lastig om er precies achter te komen, maar misschien helpt het een beetje. Op internet zullen wel lijsten te vinden zijn van producten die vaak winderigheid veroorzaken.
maandag 19 april 2010 om 22:58
maandag 19 april 2010 om 23:34
http://www.rudolfdewit.com/meridiaan_mi.html
Misschien vind je dit een beetje zweverig overkomen, maar het heeft mij heel erg geholpen om te begrijpen waar mijn buikklachten vandaan kwamen en wat ik eraan kon doen.
Ik heb echt heel veel minder last!
Misschien vind je dit een beetje zweverig overkomen, maar het heeft mij heel erg geholpen om te begrijpen waar mijn buikklachten vandaan kwamen en wat ik eraan kon doen.
Ik heb echt heel veel minder last!
zaterdag 24 april 2010 om 01:59
Ha Ilsie,
Mijn tips:
je afzonderen: In zithouding, buik indrukken, in midden, links en rechts, en veel boeren laten, waardoor de lucht uit je buik verdwijnt. 5 min.
Doe dit elke dag. Even op de wc of in de badkamer, en
het opgeblazen gevoel verdwijnt.
pers een citroen uit en doe dit sap door je cola of door je appelsap. Volgende dag: minder opgeblazen buik!
Wat het precies is weet ik niet, alleen weet ik wel dat bovengenoemde tips bij mij helpen.
ben benieuwd of andere mensen meer tips hebben.
Mijn tips:
je afzonderen: In zithouding, buik indrukken, in midden, links en rechts, en veel boeren laten, waardoor de lucht uit je buik verdwijnt. 5 min.
Doe dit elke dag. Even op de wc of in de badkamer, en
het opgeblazen gevoel verdwijnt.
pers een citroen uit en doe dit sap door je cola of door je appelsap. Volgende dag: minder opgeblazen buik!
Wat het precies is weet ik niet, alleen weet ik wel dat bovengenoemde tips bij mij helpen.
ben benieuwd of andere mensen meer tips hebben.
zondag 25 april 2010 om 00:25
Star10, die website doet het niet bij mij.
Ik ga komende weken maar eens wat dingen uitproberen, weekje zonder melkproducten, weekje zonder of zo min mogelijk suiker, etc. Maar tot nu toe heb ik alleen kunnen vinden dat ik het bij prik krijg.
Wendela, geldt dat alleen voor de specifieke combinaties met appelsap en cola of voor alle dranken als er maar citroensap in zit?
Ik ga komende weken maar eens wat dingen uitproberen, weekje zonder melkproducten, weekje zonder of zo min mogelijk suiker, etc. Maar tot nu toe heb ik alleen kunnen vinden dat ik het bij prik krijg.
Wendela, geldt dat alleen voor de specifieke combinaties met appelsap en cola of voor alle dranken als er maar citroensap in zit?
maandag 26 april 2010 om 12:28
Ik had ook jarenlang last van een prikkelbare darm, teminste dat werd me na onderzoek (oa. bloedonderzoek en ontlastingonderzoek waar niets uit kwam) verteld. Het is bij mij (achteraf bezien) ontstaan na een vakantie in Turkije waar ik een voedselvergiftiging had opgelopen, maar omdat er uit de onderzoeken niets kwam werd het maar een prikkelbare darm genoemd. En zo sukkelde ik al die tijd maar een beetje aan met mijn darmproblemen...
Totdat ik afgelopen zomer een antibioticakuur geslikt heb voor iets heel anders en ja hoor; prikkelbare darm en darmklachten helemaal over...
Waarschijnlijk heb ik dus jaren rondgelopen met een of andere bacterie die ik opgelopen heb in het buitenland en is deze pas gedood door de antibiotica. En bedankt.
Totdat ik afgelopen zomer een antibioticakuur geslikt heb voor iets heel anders en ja hoor; prikkelbare darm en darmklachten helemaal over...
Waarschijnlijk heb ik dus jaren rondgelopen met een of andere bacterie die ik opgelopen heb in het buitenland en is deze pas gedood door de antibiotica. En bedankt.
maandag 26 april 2010 om 18:46