balken op zolder verven

27-04-2010 12:52 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een jaren 30 woning en zijn nu bezig om de zolder op te knappen. De zolder is behoorlijk hoog en heeft een mooie balkenconstructie. We zitten nogal te twijfelen over de kleur waarin we de balken gaan verven. We twijfelen tussen witte balken en een donker houten vloer of zwarte balken en een witte houten vloer. Wat denken jullie dat mooier is?

De balken blank houden is geen optie.
Alles wit?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Donkere balken, donkere vloer, witte plavonds...
je zou ervoor kunnen kiezen een donkere vloer en een wit plafond te doen. Maar zorg er wel voor dat authentieke balken altijd een tikkeltje afwijken in kleur. Kies bijvoorbeeld voor RAL 9010 als plafond en 9001 als balken. Hierdoor springen deze onderdelen, die toch heel beeldbepalend zijn, er nog steeds uit en is het geheel niet zo donker.
quote:nouschi schreef op 27 april 2010 @ 13:01:

Alles wit?Dat zal ik het allerliefste willen maar mijn vriend wilt daar helaas niet aan.
Wij hebben de balken wit geverfd, in combinatie met een eikenhouten vloer. De balken waren hiervoor zwart, maar dat maakte het behoorlijk donker en een tikje viezig eigenlijk. Nu de hele zoldering wit is, ziet het er stralend uit!
We hebben het hoogglans wit gedaan, vind ik een aanrader. Het resultaat is licht en toch klassiek
quote:ingmagh schreef op 27 april 2010 @ 13:06:

je zou ervoor kunnen kiezen een donkere vloer en een wit plafond te doen. Maar zorg er wel voor dat authentieke balken altijd een tikkeltje afwijken in kleur. Kies bijvoorbeeld voor RAL 9010 als plafond en 9001 als balken. Hierdoor springen deze onderdelen, die toch heel beeldbepalend zijn, er nog steeds uit en is het geheel niet zo donker.

Ik ga eens even googlen wat die kleuren precies inhouden. Ik vraag me af wanneer het sneller donker lijkt, door een donkere vloer of door donkere balken.

We hebben twee dakkappellen dus er is gelukkig wel veel lichtinval.

De balken hebben we in ieder geval geschuurd zodat we ze hopelijk niet drie keer in de grond hoeven te zetten
Ik zou geen zwarte (of donkere) vloer nemen. Wij hebben zowel een heel lichte als een zwarte vloer gehad en de zwarte vloer (laminaat) is echt niet handig. Je blijft stofzuigen en dwijlen want werkelijk elk stofje zie je erop!
Oh ik lees nu pas dat je denkt aan een donkere houten vloer dus dat zwart geen optie was.
Wij hebben de balken boven in de botenlak gezet, mooi hoogglanzend dus en toch is de houtkleur behouden gebleven. In combinatie met mooie brede eiken vloerdelen vonden wij dit toch het mooiste. Tussen de balken is alles wit gestuct trouwens.
Sorry ik zie nu pas dat de balken blank houden voor jullie geen optie is dus aan mijn post had je niets......waarom is het geen optie eigenlijk?
Ik heb ook het gehele plafond inclusief balken hoogglans wit met een plankenvloer. Ben er nog steeds blij mee! Als ik het over moest doen had ik misschien in mijn hele huis een witte houten vloer geplaatst. Maar da's nu weer hip.

Succes! Laat je ons nog weten wat je gaat doen?
Bedankt al voor de reacties. Ik ga even mn dochter en zoon van de opvang halen en kom er later op terug!
quote:Virginia_38 schreef op 27 april 2010 @ 14:03:

Sorry ik zie nu pas dat de balken blank houden voor jullie geen optie is dus aan mijn post had je niets......waarom is het geen optie eigenlijk?Ik vind het toch het mooiste als de balken geschilderd zijn. Dat maakt het voor mij meer ' af '. Kan het niet zo goed uitleggen.
quote:liesse schreef op 27 april 2010 @ 14:23:

Ik heb ook het gehele plafond inclusief balken hoogglans wit met een plankenvloer. Ben er nog steeds blij mee! Als ik het over moest doen had ik misschien in mijn hele huis een witte houten vloer geplaatst. Maar da's nu weer hip.

Succes! Laat je ons nog weten wat je gaat doen?\

Klinkt supermooi. Mij lijkt een witte vloer zo mooi!! Ik ben gek op de huizen die altijd in de ariadne at Home staan en daar hebben ze ook erg vaak witte vloeren.

Mijn vriend heeft bedacht nu om fotos van onze zolder in fotoshop te bewerken om zo hopelijk tot een keuze te komen!

Ik laat het nog weten!
Dit is alweer een oud topic van mij. De zolder is eindelijk af en ik wil even laten zien wat het geworden is (ben zo trots op mijn vriend dat hij mijn droomzolder heeft gemaakt).

Hee, dat ziet er mooi uit!

Toen ik het begin zat te lezen, zat ik al te denken aan witte balken, maar dit is ook mooi!

Ander vraagje... wat voor een soort lamp heb je er hangen? Is dat een soort kroonluchter?
Thanks

Misschien dat het anders op de foto overkomt maar het zijn ook witte balken. Alleen niet wit-wit.

Ja het is een kroonluchter. Via MP gekocht voor een paar tientjes!
Thanks

Misschien dat het anders op de foto overkomt maar het zijn ook witte balken. Alleen niet wit-wit.

Ja het is een kroonluchter. Via MP gekocht voor een paar tientjes!
Prachtig zeg!! Gelukkig heb je voor witte balken gekozen.

Ik zag eerst niet dat het een oud topic was en wilde al gaan typen, witte balken, eikenhouten vloer. Echt heel mooi!!
Dank je. Ja ik ben ook erg blij dat we voor deze constructie hebben gekozen. Het is zo'n lichte ruimte.
Mooi zeg, Hebbes. Wij staan voor zo'n zelfde klus. Wat te doen met de balken op de zolder van ons toekomstige huis. Aftimmeren met gipsplaat was mijn eerste ingeving maar dat vindt iedereen zonde van de authenticiteit.. Dus ik verzin nog even verder..
Hoi Mirjam. Zie nu pas je bericht. Verlaagd plafond waardoor je de balken niet meer ziet vind ik erg zonde. Dat is net de charme. Het kost veel tijd om ze te schuren en verven maae wij zijn er zooooo blij mee. Succes met beslissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven