Peter en Meter

02-05-2010 10:30 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
En even een algemeen vraagje, wat vinden jullie belangrijk bij de keuze van een meter en peter?

Concreet in mijn situatie. Over enkele weekjes verwachten we ons derde kindje. Onze familie is niet zo groot. Van de broers en zussen blijft enkel de broer van mijn man over. Hij is 2 jaar ouder dan mijn man, getrouwd, maar ik zie hem niet meteen als voorbeeldfunctie. Ik vind het toch belangrijk dat ons kindje een beetje kan opkijken naar de meter en peter.

Als meter en peter denken we aan een achternicht van mijn man. Haar man zou dan peter zijn. Hen zien we helemaal zitten, ook omdat hun normen en waarden dicht bij onze liggen.

Maar als we dit doen dan gaat schoonbroer enorm op zijn tenen getrapt zijn. Ik weet dat het onze keuze moet zijn, maar een familieruzie wil ik ook niet.
Lekker kort door de bocht Brown_eyes.

Ik denk niet dat een peter en meter per definitie kerkgangers moeten zijn, maar gezien het feit dat peter en meter tijdens de doop beloven peter en meter te willen zijn lijkt het me wel vrij essentieel dat het kind dan überhaupt gedoopt wordt.

Ik geloof niet dat ik een peter en meter zo zie als dat die er op toezien dat het kind strak volgens de kerk opgevoed wordt, al is dat in de letterlijke zin van het woord misschien wel zo.

Ik denk eerder dat die peter en meter beloven er altijd voor het kind te zullen zijn, en inderdaad een voorbeeld zullen zijn (geloof komt daar wel bij). Dat ze beloven altijd klaar te staan voor het kind en de ouders, waar dat mogelijk is. (en nee, dan bedoel ik niet dat je elke zaterdag op moet passen, maar dat je het gezin met raad en daad bijstaat)
668, the neighbour of the Beast
Ja, ik maak er zelf wat van.

Heb hier nog geen normale uitleg gezien.

En waarom heb die lui zo gekke namen dan?

Of is het 1, die peet EN meet?
quote:Sarah2006 schreef op 02 mei 2010 @ 11:28:

Trouwens mijn zuster heeft een peter en een meter die geen relatie met elkaar hebben is dat een idee? Je zwager als peter en die achternicht als meter?Op zich wel een goed idee, maar stel dat de meter (dus het achternichtje) later ons kindje een keertje mee wilt nemen. Naar een pretpark oid. Dat zou voor ons totaal probleem zijn. Als dan de mogelijke peter (dus mijn zwager) hetzelfde zou vragen, dan zou ik absoluut neen zeggen. En dat lijkt me niet echt goed voor de sfeer.
quote:Marels schreef op 02 mei 2010 @ 11:30:

Lekker kort door de bocht Brown_eyes.

Ik denk niet dat een peter en meter per definitie kerkgangers moeten zijn, maar gezien het feit dat peter en meter tijdens de doop beloven peter en meter te willen zijn lijkt het me wel vrij essentieel dat het kind dan überhaupt gedoopt wordt.

Ik geloof niet dat ik een peter en meter zo zie als dat die er op toezien dat het kind strak volgens de kerk opgevoed wordt, al is dat in de letterlijke zin van het woord misschien wel zo.

Ik denk eerder dat die peter en meter beloven er altijd voor het kind te zullen zijn, en inderdaad een voorbeeld zullen zijn (geloof komt daar wel bij). Dat ze beloven altijd klaar te staan voor het kind en de ouders, waar dat mogelijk is. (en nee, dan bedoel ik niet dat je elke zaterdag op moet passen, maar dat je het gezin met raad en daad bijstaat)

Een peter en meter zijn puur voor het toezicht op de kinderen, dat die opgevoed worden met de juiste geloofsovertuigingen. Dat wat TO bedoelt, heet dus gewoon voogd.

Ik geloof dat dat wel vaker door mekaar gehaald wordt.
Marels, een peter en meter zijn nu een maal die mensen die de ouders bij de geloofsopvoeding helpen.

Wil je dat niet, maar zoek je iets anders, bijvoorbeeld mensen waar je kind naar toe kan als jij komt te overlijden dan moet je het anders noemen.
http://www.famiweb.be/nl/De-rol-van-de-meter-en-peter

Bij ons hebben de meter en peter dus eerder een menselijke rol.
Niet gelovig, geen doop, wel een peter en meter?? Wat een volslagen lariekoek dit zeg.
MILF in the making ;-)
quote:Brown_Eyes schreef op 02 mei 2010 @ 11:33:

Ja, ik maak er zelf wat van.

Heb hier nog geen normale uitleg gezien.

En waarom heb die lui zo gekke namen dan?

Of is het 1, die peet EN meet?

Eens, wat een raar gedoe.

En het kind is nog niet eens geboren maar dat het gedoopt wordt staat nu al vast? Hoe weet je nou of hij/zij wel gedoopt wil worden?

Apart allemaal, hoor.
quote:DarkRosePrincess schreef op 02 mei 2010 @ 11:57:

Niet gelovig, geen doop, wel een peter en meter?? Wat een volslagen lariekoek dit zeg.

Precies.

Noem het dan "Efteling-oom en -tante" of zo.
quote:Carenze schreef op 02 mei 2010 @ 12:05:

[...]

Precies.

Noem het dan "Efteling-oom en -tante" of zo.Of de geven-de-grootste-kadootjes-met-de-feestdagen-want-zijn-zogenaamd-vereert-met-de-lariekoektitel-van-peter-en-meter oom en tante
MILF in the making ;-)
Tja, meter en peter is nu eenmaal traditie bij ons, gedoopt worden niet. Maar volgens mij ging mijn vraag over welke peter, niet om kritiek te krijgen op het feit dat er een meter en peter zullen zijn. Dat is nu eenmaal een keuze die wij maken.

Ik schreef trouwens al eerder dat meter en peter bij ons niet om de kado's gaan.

Wat zit de sfeer weer lekker hier zeg

Ik weet niet beter of er is hoe dan ook een doop als je een peter en meter kiest. Die zijn namelijk bij de doop aanwezig.
Maar een peter en meter is toch alleen van toepassing als je kindje gedoopt wordt?

Die lui zien erop toe dat de ouders het kind katholiek opvoeden, en staan ze bij met raad en daad (ik ben laatst naar een doop geweest...).

Het is juist precies de reden waarom ik geen meter wilde worden van mijn neefje. Ik geloof nergens in, en ga niet met een uitgestreken smoel staan beloven dat ik m'n zus ga helpen met de katholieke opvoeding van mijn neefje. Ik ben liever die gezellige tante Car, waar hij mee speelt en naar de Efteling gaat of zo.
Het is inderdaad iets katholieks.
quote:Brown_Eyes schreef op 02 mei 2010 @ 10:52:

Wie is peter en wat heeft de lengte er mee te maken?

Het gaat om de inhoud, hoor!
quote:Pinkelotje11 schreef op 02 mei 2010 @ 12:09:

Tja, meter en peter is nu eenmaal traditie bij ons, gedoopt worden niet. Maar volgens mij ging mijn vraag over welke peter, niet om kritiek te krijgen op het feit dat er een meter en peter zullen zijn. Dat is nu eenmaal een keuze die wij maken.

Ik schreef trouwens al eerder dat meter en peter bij ons niet om de kado's gaan.

Wat zit de sfeer weer lekker hier zeg

Zoek jij nou echt een peter en meter of iemand die de voogdij over je kind krijgt, mocht er iets met jullie gebeuren. Het is me niet helemaal duidelijk. Het eerste hangt samen met dopen, het tweede niet. Gezien het feit dat jullie niet gaan dopen, lijkt het mij dat je op het tweede duidt. Klopt dit?
En als zwager je kind meevraagt naar de efteling als hij geen peter is of kan dat niet?
Tsjees, bij de ingang van de Efteling laat men je alleen binnen als er Peter op je ID staat, JA HOOR!
quote:Brown_Eyes schreef op 02 mei 2010 @ 12:36:

Tsjees, bij de ingang van de Efteling laat men je alleen binnen als er Peter op je ID staat, JA HOOR!Wist je dat niet dan?
Wij zoeken geen meter en peter om voogd te zijn, moest er iets gebeuren. Het is lastig om uit te leggen, maar meter en peter hebben hier een soort voorbeeldfunctie. Ze zijn net ietsje meer dan gewoon een tante of oom. De kado's maken geen bal uit. Meter en peter zijn er altijd bij verjaardagen, geboortefeest, lentefeest,.. Zeg maar een soort vertrouwenspersonen voor het kind, buiten zijn eigen ouders of andere familieleden.

Ik ben zelf ook niet gedoopt en ik heb ook een meter en peter. Dus voor mij is het niet zo vreemd om ze te hebben zonder een doop.
quote:Pinkelotje11 schreef op 02 mei 2010 @ 12:42:

Wij zoeken geen meter en peter om voogd te zijn, moest er iets gebeuren. Het is lastig om uit te leggen, maar meter en peter hebben hier een soort voorbeeldfunctie. Ze zijn net ietsje meer dan gewoon een tante of oom. De kado's maken geen bal uit. Meter en peter zijn er altijd bij verjaardagen, geboortefeest, lentefeest,.. Zeg maar een soort vertrouwenspersonen voor het kind, buiten zijn eigen ouders of andere familieleden.

Ik ben zelf ook niet gedoopt en ik heb ook een meter en peter. Dus voor mij is het niet zo vreemd om ze te hebben zonder een doop.

Ik ken deze traditie niet. Is dit iets wat alleen jullie familie doet of doet het hele dorp/de stad/de regio etc dat?

Ik zou gewoon diegene kiezen die jou het meest geschikt lijkt. Je wil toch niet de rest van het leven van je kind vastzitten aan een foute keuze?
quote:hanZie schreef op 02 mei 2010 @ 12:34:

En als zwager je kind meevraagt naar de efteling als hij geen peter is of kan dat niet?Het verschil is dat als hij geen peter is en boos is omdat hij haar niet mee mag nemen dat ons kindje niet haar Peter kwijt is, want dat is hij dan niet.
Zwieber:

Het hangt een beetje van de geloofsovertuiging af, maar veel ongelovigen uit onze familie en vrienden doen het zo. Wel meter en peter, doop hoeft niet. De gelovige dopen wel. Al zijn er ook wel een aantal ongelovigen die geen meter en peter aanduiden.

En kado's, als een peter of meter van mijn kindjes jarig is, dan krijgen ze uit naam van hun pete/metekind een kado. Zoals een handafdruk in gips met hun foto erbij oid. Met kerst krijgen meter en peter ook een kado. Dus het is niet zo dat de kado's enkel vanuit meter en peter komen.
Lentefeest??? Oké, dit verklaart dit topic.
MILF in the making ;-)
quote:Zwieber schreef op 02 mei 2010 @ 12:41:

[...]

Wist je dat niet dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven