Geld & Recht alle pijlers

Schoenen verkeerd geprijsd

05-05-2010 13:27 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ging vandaag schoenen kopen die voor 69,90 euro in de winkel stonden. Bij de kassa gaf het systeem echter aan dat ze 89,90 euro kostten. Ik zei tegen de kassiere dat ik de schoenen wilde voor de prijs die erop stond. Na een gesprek met de manager wilde ze me dan nog 10 euro korting geven en daar ben ik mee akkoord gegaan. Nu sla ik mezelf voor mijn kop, want volgens mij hadden ze me die schoenen gewoon voor 69,90 euro moeten meegeven.

Heb ik gelijk of niet? En is daar met terugwerkende kracht nog iets aan te doen?
Volgens mij niet, want je bent ook niet verplicht om je huis te verkopen als iemand er 30.000 euro meer voor wil geven als de vraagprijs. (Stel dat het een crimineel is of zo.)

Ik vind het heel coulant dat je die korting hebt gekregen.

Het is mij een keer overkomen dat ik op bon pas zag dat ik meer had betaald dan op de prijslabel. Ik heb het terug gegeven, maar dat kan wel met kleding.

De koop is nog niet gesloten en je hebt geen overeenkomst.

Er zijn wel uitzonderingen, maar dan ligt het toch iets anders. Het is wel lullig om iets met verlies te moeten verkopen omdat iemand zich een beetje heeft vergist met het plakken van een sticker. (Het gebeurt in winkels best wel eens dat klanten deze omwisselen.)

..en als ze het toch wel kunnen verkopen voor de meerdere prijs aan een ander, dan zouden ze wel gek zijn om het voor minder af te geven.
Er staan inderdaad vaak bordjes dat de kassa prijs de juiste is maar ik heb al best vaak gehad dat de aanbiedingen daar niet instonden en ik de cashiere moest wijzen op de aanbieding. Zo heb ik bij de V&D een keer gehad dat ik voor 3 dvdboxen moest betalen terwijl het 3 halen 2 betalen was. Hele discussie maar de manager kwam erbij en wees de verkoper op haar fout. Ik heb ook al vaak gehad dat de kassa prijs lager was dan het prijskaartje. Jas van 30 was ineens maar 20 euro, Dagcreme voor 1 euro etc.

Eigenlijk had je die schoenen dus voor die prijs mee moeten krijgen. Maarja heb ook weleens mee gemaakt dat een klant de prijskaartjes had verwisseld in de paskamer. Was de legging ineens 40 en de bloes 10 euro ofzo.
quote:boebele schreef op 05 mei 2010 @ 13:42:

Ja, ik ben er heel erg blij mee hoor, en 10 euro is natuurlijk niet zo heel veel ook. Maar ik kan het moeilijk hebben als ik achteraf gelijk blijk te hebben

Overigens kreeg ik niet het paar mee dat in winkel stond, maar een maat groter waar geen prijs op stond. Maakt dat dan verschil? Kan ik me nauwelijks voorstellen.Ik moest ooit voor een grote groep een cadeautje kopen. Ik vond een heel leuk fotolijstje. Volgens het prijskaartje kostte het fotolijstje 15 euro. Het bleek echter verkeerd geprijsd te zijn. Eigenlijk kostte het lijstje 20 euro. Die foutgeprijsde kreeg ik voor 15 euro mee, voor de rest vd lijstjes moest ik gewoon 20 euro betalen. De verkoopster was hier heel stellig in. Naderhand heb ik het nagevraagd en dit bleek gewoon te kloppen.
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
Er zijn richtlijnen over dit soort gevallen...ook met betrekking tot retouren. Moet je even voor googlen...op detailhandel oid.
quote:Op de prijssticker staat een andere prijs dan de kassa aangeeft, wat nu?Stuur door Print Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van

8.30-17.30u, nationaal tarief

Welke prijs is juist?

U mag ervan uitgaan dat de prijs op de prijssticker de juiste prijs is. Behalve als het heel duidelijk is dat deze prijs niet juist is. Dit is bijvoorbeeld zo als de prijs veel hoger of lager is dan wat redelijk is. Dan hebt u eigenlijk reden om te twijfelen of die prijs wel juist is. Het kan zijn dat er een komma verkeerd staat. Of dat er een typefout in de prijs staat.

Twijfelt u of de prijs klopt? Vraag het dan aan de verkoper. Had u geen reden om te twijfelen aan de prijs op de prijssticker, en wilt u het product kopen? Dan moet de verkoper het product voor deze prijs aan u verkopen. U hebt dan namelijk een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten.

Wat kunt u doen als de verkoper niet meewerkt?

Vaak wil de verkoper het product niet aan u verkopen omdat de prijs op de prijssticker eigenlijk te laag is. Dan kunt u ervoor kiezen om het product niet te kopen. U kunt dan later alsnog proberen om het product voor de lage prijs te mogen kopen. Bijvoorbeeld door een brief te schrijven aan de verkoper. Wilt u het product toch kopen? Dan moet u de hogere prijs betalen. Als u betaalt, hebt u een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten. U kunt dan later niet meer klagen over de prijs.Bron: www.consuwijzer.nl
thanks aine, het is volkomen duidelijk zo. Ik heb dan dus gewoon een goede beslissing genomen, aangezien ik de schoenen echt graag wilde hebben.
Ze hadden het voor die 69,90 aan je moeten verkopen want dit is juridisch gezien hun aanbod die jij hebt aanvaard. Helaas weten ze in winkels vaak niet hoe dit juridisch zit.

En nog even op het voorbeeld van het huis kiki twee terug te komen. Idd als iemand een bod doet hoger dan de vraagprijs kun je dit als verkoper weigeren. De schoenen verkoper heeft een aanbod gedaan in de winkel door ze daar neer te zetten voor de prijs van 69 euro. Door je huis in de verkoop te zetten voor een x bedrag heb je echter juridisch gezien een uitnodiging tot onderhandeling gedaan. Dit omdat naast de prijs ook andere voorwaarden en de persoon van de koper van belang kunnen zijn. google maar eens op hofland/hennis. De schoenen verkoper maakt het niet uit wie zijn schoenen koopt, als je het geld maar betaald.
bij mij in de winkel (drogisterij) is alles per stuk geprijsd, soms gebeurt het dat er een verkeerde prijs op bijv. 1 potje staat. Als deze prijs echt absurd is voor een product dan verkoop ik deze niet voor de prijs die op het potje staat. Bijvoorbeeld 2,99 voor een haarverf van 12,99 dat gaat niet maar dat snapt iedereen. Zou dezelfde haarverf geprijsd zijn voor 10,99 dan neem ik m'n verlies.

Maarrrr het gebeurt ook regelmatig dat er prijsstickertjes verwisseld worden door klanten maar dat heb ik dan weer door

En als alle, bijvoorbeeld palmolive aroma douches, dan neem ik dit ook als mijn fout, omdat ze allemaal dezelfde prijs hebben is dit voor de klant niet duidelijk.
[quote]Jojo80 schreef op 05 mei 2010 @ 14:54:

Ze hadden het voor die 69,90 aan je moeten verkopen want dit is juridisch gezien hun aanbod die jij hebt aanvaard. Helaas weten ze in winkels vaak niet hoe dit juridisch zit.

Vraagje: Hoe zit dit dan precies want zoals ik net schreef, bij mij zijn klanten soms creatief met prijsstickertjes,
@slagroom. Als je als winkelier een aanbod doet dat is deze alleen geldig als je wil en verklaring in orde zijn. Het staat zo in de wet (3:33 BW): Een rechtshandeling vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verlaring heeft geopenbaard.

Je verklaring is het prijskaartje, als die niet klopt zit er dus een gebrek in je wil. Jij wilde het helemaal niet verkopen voor dat lagere bedrag. Als je nu zelf een fout hebt gemaakt met het prijkaartje kan de klant zeggen dat deze een rechtvaardigd vertrouwen had en daarom het voor de lagere prijs mag kopen. (Dit vertrouwen staat in 3:35 BW) Als de klant echter zelf is gaan sleutelen met de prijskaartjes is er geen rechtvaardigd vertrouwen en blijft jouw wil begrekkig en daarom komt en geen overeenkomst tot stand. Je hoeft het dan dus niet aan ze te verkopen voor dat lagere bedrag.

Eigenlijk hetzelfde als dat de schoenen voor een extreem laag bedrag waren aangeboden. Dan kun je als klant geen gerechtvaardigd vertrouwen hebben.
Als koper ben ik er erg makkelijk in: graag of niet. Als ik het graag wil hebben dan ga ik wel in onderhandeling over de prijs.

Als verkoper ben ik er ook makkelijk in: graag of niet. Soms is iets fout geprijsd, (dan neem ik mijn verlies als het niet de spuigaten uitloopt) of heb ik verkeerd gerekend. Ik bied dan mijn verontschuldigingen aan en leg uit wat ik verkeerd heb gedaan. De meest mensen begrijpen dat. Ik kan het dan niet over mijn hart verkrijgen om dan de hogere echte prijs te rekenen. Vaak probeer ik een beetje te middelen en gelukkig zijn de meeste klanten heel schappelijk (ze maken zelf ook weleens een foutje) en komen we er wel uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven