Appartement zo ecologisch mogelijk inrichten: tips?

09-05-2010 12:42 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is nog niet zover, want ik heb nog geen appartement, maar ben wel zoekende. Ondertussen ben ik me alvast aan het oriënteren op de inrichting, gewoon, omdat ik dat zo leuk vind.

Nou wil ik het appartement graag zo ecologisch/milieuvriendelijk mogelijk inrichten. Ik heb niet zo heel veel geld, maar ben wel bereid extra geld uit te geven aan bijvoorbeeld een milieuvriendelijke wasmachine e.d. Iemand tips op dat gebied? Hoe zorg ik dat de boel zo milieuvriendelijk mogelijk word, binnen de mogelijkheden van mijn budget? Ik heb nog bijna niks: ik heb een bed, een tafel, een tv en een computer. En daar houdt het dan ook wel weer op.

Ik ben ook erg benieuwd naar andere vormen van milieuvriendelijke inrichting. Ecologische vloeren, milieuvriendelijke(re) muurverf, winkels waar ze ecologisch textiel verkopen... noem het maar. Ik heb wel e.a. aan webwinkels gevonden, maar ik wil heel graag dingen zelf zien, vooral natuurlijk vloeren en verf.

Misschien leuk om te weten: ik wil graag een rustige inrichting. Dus veel aardetinten en grijs en zo. Bedankt alvast!
Ecologisch: smeer leem op je muren, werkt isolerend en je hebt een originele wandbekleding....
Er zijn speciale dingen ofzo die je achter de verwarming moet doen, wat isolerend werkt. Zo gaat de warmte niet naar buiten toe.
Liever elitair dan een pauper!
Milieuvriendelijk: tweedehands.
bij milieuvriendelijk denk ik ook gelijk aan tweedehands...of zelf dingen in elkaar knutselen van tweedehands hout?

Bij apparaten kun je eenvoudig kijken naar het verbruik en het label dat erop zit...

een houtkachel (als je een afvoer daarvoor hebt) zodat je minder/niet hoeft te stoken

wil je een appartement huren of kopen? Dat maakt nogal uit voor de mogelijkheden....
Ik moet zo wel een beetje aan de tofu's denken hoor.

Wat leuk!

Mijn wasmachine heeft een eco-optie en sowieso heeft het meeste witgoed nu een energielabel.

Qua meubels: het meest mileuvriendelijk is recyclen. Dus tweedehandswinkels, marktplaats, rommelmarkten etc. Kun je iets niet tweedehands vinden, kies dan zo mogelijk voor materialen met een keurmerk (fsc etc) en goede kwaliteit die lang meegaat.
What a nuanced anxiety
Dankjulliewel voor de snelle reacties!

Tweedehands, ja, daar ga ik in ieder geval eens naar op zoek. Ik heb niet zoveel nodig qua meubels, een paar goede boekenkasten, een kledingkast en een paar stoelen... alleen een bank wil ik graag nieuw kopen, maar daar ga ik me nog wel eens goed in verdiepen.

Heb inmiddels ook bamboevloeren gevonden, dat is ook mooi en ecologisch.

@Kletsmajoor - Aan de WAT?

@Gelukkigmeisje - Ik ga iets huren. Dat betekent ook dat ik niet al te veel geld wil uitgeven aan dingen die ik vervolgens niet mee kan nemen. Maar ik ga wel voor het eerst een eigen wasmachine en bank enzovoort kopen, dus daar wil ik dan wel weer in investeren. Ook in welke verf ik koop en als er een nieuwe vloer in moet, dat soort dingen.

@Kalliope - Thanks, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal het onthouden!

@Misschicken - Leem? Nooit van gehoord. Ja, wel van leem natuurlijk, maar niet van leem als wandbedekking. Ik zal eens op onderzoek uitgaan.
Tweedehands is idd heel milieuvriendelijk.

Je hebt wel ecologische woonwinkels, bijvoorbeeld in Rotterdam bij de Groene Passage.

Maar dat is aan de prijs, en in mijn ogen niet zo milieuvriendelijk als tweedehands.

Voor een milieubewuste wasmachine kun je bijvoorbeeld denken aan deze: http://www.twanetwerk.nl/default.ashx?DocumentId=12009

(Ik heb even zitten kijken, hij moet inmiddels te koop zijn, maar weet niet waar.)

Mijn broer heeft net een LED televisie gekocht, kost heel weinig stroom.

Zelf was ik in een gewone wasmachine, maar met wasnoten in plaats van synthetisch wasmiddel.

Is iets goedkoper als wasmiddel, is wasverzachter en wasmiddel in één.

Ben ik zelf mee begonnen door eczeem klachten door een wasmiddel, en het bevalt prima.

Winkels die je kunt bezoeken: google eens op ecogids, en dan op jouw woonplaats of provincie, of Rotterdam, Amsterdam etcetera.
anoniem_101752 wijzigde dit bericht op 09-05-2010 13:26
Reden: link aangepast en tekst toegevoegd
% gewijzigd
@Greenleaf - Dankjewel! Wasnoten, wat grappig, ik dacht inderdaad net nog aan die natuurlijke 'wasmiddelachtige' dingen, je hebt ook zo'n bol met metaaldeeltjes erin ofzo die als wasmiddel werkt. Ik vraag me alleen altijd af of het handdoeken, keukendoekjes en zo wel bacterievrij krijgt... maar die kan ik allicht nog met een ander wasmiddel wassen. Ik hou wel van dit soort dingen en heb ook een gevoelige huid, dus het zou ideaal zijn.
Oja, en lokale producten kopen. Een duurzame tafel die je uit Italië moet laten overvliegen (ik noem maar wat) is niet per se beter dan een normale tafel van de winkel om de hoek.

google afbeeldingen voor 'ecologische meubels':

What a nuanced anxiety
http://www.leemstuc.nl/leemstuc.htm
Als een echte Tofu.

Ik heb ook wel eens wasnoten gebruikt. Je kan een proefzakje bestellen. Volgens mij heb ik het zakje waar de wasnoten in moeten laten verschimmelen en toen vond ik dat ik niet helemaal geschikt was voor wasnoten
Joh. Het milieuvriendelijkste is jezelf van kant maken (een touw aan een vooral sterke boom, anders ontwortel je alleen maar de boom), en dit vóórdat je kinderen maakt.

En op een partij stemmen die niet de hele wereldbevolking tot megaconsument wil verheffen. Niet GroenLinks, die zwetst alleen maar groen.
Wow, Misschicken, dat is MOOI! Ik had eerst mijn twijfels, maar ik zie er wel de voordelen in. Ik weet niet of dat rendabel is om in een huurappartement te doen (of dat überhaupt mag) en ik weet niet hoe lang ik er zal blijven wonen... maar ik vind het wel erg boeiend!

@Tyche - Goed punt :-).
quote:misschicken schreef op 09 mei 2010 @ 13:29:

http://www.leemstuc.nl/leemstuc.htm

Oh wow.

Mooi ook nog, mijn eerste gedachte was aan een huis zoals in het historisch openlucht museum.
Hahaha, dat had ik nou ook! Maar ik vind het erg mooi. Wel duur, waarschijnlijk?
Ben je een beetje handig? Dan zou je bijvoorbeeld bij de kringloop van die lekkere dekens kunnen kopen (van 100% wol) en daarvan mooie zit/hang/bank kussens van maken. Omdat de dekens van 100% wol zijn rafelt het niet...ook heel ecologisch

Je zou zelfs zelf van schapenwol een mooi kleed kunnen vilten...in de winter zou je zelf onder zo'n wollen deken kunnen kruipen...dan hoeft de kachel/cv niet zo hoog...
Oef, ik ben echt helemaal NIET handig, sorry... en ik ben allergisch voor dat soort dekens, geloof ik. Maar wel bedankt voor de tip!
Je kan ook gewoon latex op de muur smeren hoor, is ook een natuurproduct.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven