vastzittende relatie

15-05-2010 22:05 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu ruim drie jaar een relatie met een hele lieve man van 40 jaar. In het begin was er passie en seks aanwezig maar wij hebben nu al ruim anderhalf jaar geen seks meer gehad. Anderhalf jaar geleden zat hij niet goed in zijn vel en had behoorlijk wat tegenslagen en hij slikte hiervoor antidepressiva. Hier is hij nu al ruim een jaar geleden mee gestopt dus de bijwerkingen zijn niet meer aanwezig. Hij zou dus wel seks kunnen hebben maar het gebeurt niet. Nu gaan wij ook al zo een half jaar naar een relatietherapeut en ik hoop via zijn hulp onze relatie te redden. Ik wil ook graag kinderen hebben maar ben ondertussen al 37 jaar dus mijn klokje is behoorlijk aan het tikken. Hij staat nog behoorlijk onder stress en voelt ook een bepaalde druk van mijn kant uit komen. Tja, ik moet nu toch goed bij mezelf gaan nadenken wat ik nu wil: of de druk opvoeren of de stekker eruit. Dit laatste wil ik liever niet. Maar ik wil wel een complete relatie zoals het tussen een man en vrouw hoort te zijn. Heeft iemand hier ervaringen of tips in.
Is het 'geen seks' hebben het grote probleem? Of zijn er ook andere dingen die spelen?
Hij toont ook geen affectie meer naar mij. Hij zegt wel dat hij van me houd. Maar als ik dan vraag wat voor relatie hij met mij wil dan zegt hij: we gaan toch naar de relatietherapeut. Hij steunt regelmatig veel op mij en ik ben er graag voor hem maar andersom kan ik niet echt op hem terugvallen. Hij kan zichzelf niet gewoon een keer opzij zetten om mij even die extra liefde te geven die ik nodig heb in het verwerken van het verlies van mijn ouder. Ik wil er graag voor hem zijn maar andersom heb ik het ook nodig.
Benoem je dat ook allemaal bij de relatietherapeut?
Je bent een van je ouders verloren en je staat er alleen voor? Het is dus geen gelijkwaardige relatie op dat gebied? Valt je dat nu pas op, omdat jij even achter over wilt leunen en niet de kar kan blijven trekken? Of is het ooit wel anders geweest?

En nog gecondoleerd trouwens met je verlies.
Je hebt drie jaar een relatie, waarvan ruim anderhalf jaar geen seks. Hij steunt op jou, maar vertikt het om andersom ook jou te steunen op het moment dat je het moeilijk hebt.

Dat is geen liefdesrelatie, en quite frankly, een vriendschapsrelatie ('er voor elkaar zijn, geen seks') is het ook al niet, want hij is er niet voor je.

Waarom blijf je bij hem?
Wat zegt die relatietherapeut ervan? Geeft hij bruikbare adviezen?
quote:tangerine schreef op 15 mei 2010 @ 22:43:

Waarom blijf je bij hem?

Omdat het een man is die aan mijn wensen voldoet zoals ik altijd mijn partner wilde hebben. Het is een hele lieve man wiens bordje overloopt. Nu sta ik echter op het punt dat ik alleen mezelf voorop moet gaan zetten. Nu moet ik alleen heel goed bij mezelf ten rade gaan wat dat precies inhoud. Het feit blijft echter wel dat ik niets liever zou willen dat met hem verder gaan en een gezin stichten en dit weet hij.

De therapeut ziet de relatie van mijn vriend met zijn vader als een storende factor in onze relatie. Het betreft een familie bedrijf waarin mijn vriend altijd het onderspit moest delven. Dit is tot op heden eigenlijk nog steeds het geval. Hierdoor kan mijn vriend weinig energie stoppen in het verder onwikkelen van onze relatie. De therapeut heeft mij laten weten dat ik een keuze moet maken of ik genoegen kan nemen om als tweede 'viool' aanwezig te zijn in mijn vriends leven.
Hij voldoet maar gedeeltelijk aan jouw wensen, dat is helaas jouw realiteit. Ik krijg op één of andere manier het idee dat jouw vriend jou als een fijn maatje ziet, die hem steunt en hem in moeilijke tijden de hand boven het hoofd houdt.

Het is een onzin excuus dat hij vanwege zijn moeilijke familie omstandigheden geen energie kan stoppen in de ontwikkeling van een relatie met jou. Die therapeut zou hem er nl van kunnen doordringen dat, wanneer jouw vriend investeert in jullie relatie, hij er nog meer voor terug kan krijgen, hetgeen hem energie zal geven.

Niet leuk om te horen maar ik denk dat jouw vriend een beetje makkelijk is uitgevallen en dat jij aan een dood paard aan het trekken bent.
Twee zaken.

1. Hij slikte antidepressiva. Dit beinvloedde zijn sex-drive. Kan het zijn dat hij een soort faal-angst heeft ontwikkelt, en nu niet meer 'durft'?

2. De therapeut geeft jou 2 opties; weg of tweede viool (of lees ik niet goed?). Zij geeft je geen optie op een goed sexleven? Why? Tijd voor een nieuwe therapeut?
Helemaal eens met Littlemissvixen: als jij zeker bent dat je met deze man verder wilt, hebben jullie dringend een andere therapeut nodig! Het klinkt alsof diegene bij wie jullie nu behandeling zijn vooral kijkt naar de dieperliggende oorzaken. Ok, dat is een bepaalde aanpak waar je voor kunt kiezen, ja. Maar waar jullie veel meer aan hebben is een therapie die gericht is op concrete situaties in jullie dagelijks leven. Een dergelijke ondersteuning hebben jullie veel harder nodig!

Is dat een optie, TO, dat je eens gaat zoeken naar een relatietherapeut die bijv. aan cognitieve gedragstherapie doet? Die jullie handvatten geeft om de vaste patronen in jullie dagelijkse sleur te doorbreken? Zodat jouw man ook actiever mee gaat werken aan deze relatie, ipv alleen maar te zeggen "jamaar we zitten toch in therapie" ?

Echt, je moet de aanpak even veranderen en misschien is een andere therapievorm de eerste stap.
quote:maagd37 schreef op 15 mei 2010 @ 23:05:

[...]

Omdat het een man is die aan mijn wensen voldoet zoals ik altijd mijn partner wilde hebben. Het is een hele lieve man wiens bordje overloopt. Nu sta ik echter op het punt dat ik alleen mezelf voorop moet gaan zetten. Nu moet ik alleen heel goed bij mezelf ten rade gaan wat dat precies inhoud. Het feit blijft echter wel dat ik niets liever zou willen dat met hem verder gaan en een gezin stichten en dit weet hij.

De therapeut ziet de relatie van mijn vriend met zijn vader als een storende factor in onze relatie. Het betreft een familie bedrijf waarin mijn vriend altijd het onderspit moest delven. Dit is tot op heden eigenlijk nog steeds het geval. Hierdoor kan mijn vriend weinig energie stoppen in het verder onwikkelen van onze relatie. De therapeut heeft mij laten weten dat ik een keuze moet maken of ik genoegen kan nemen om als tweede 'viool' aanwezig te zijn in mijn vriends leven.Dit is de vraag die je jezelf moet stellen!
quote:maagd37 schreef op 15 mei 2010 @ 23:05:

[...]

De therapeut ziet de relatie van mijn vriend met zijn vader als een storende factor in onze relatie. Het betreft een familie bedrijf waarin mijn vriend altijd het onderspit moest delven. Dit is tot op heden eigenlijk nog steeds het geval. Hierdoor kan mijn vriend weinig energie stoppen in het verder onwikkelen van onze relatie. De therapeut heeft mij laten weten dat ik een keuze moet maken of ik genoegen kan nemen om als tweede 'viool' aanwezig te zijn in mijn vriends leven.Duidelijk toch? Je komt op de tweede plek of je hebt helemaal geen plek. Ik zou er feestelijk voor bedanken.
quote:nukje schreef op 16 mei 2010 @ 00:56:

Maar waar jullie veel meer aan hebben is een therapie die gericht is op concrete situaties in jullie dagelijks leven.

Is dat een optie, TO, dat je eens gaat zoeken naar een relatietherapeut die bijv. aan cognitieve gedragstherapie doet?

Echt, je moet de aanpak even veranderen en misschien is een andere therapievorm de eerste stap.Tijdens therapie ging het gesprek vaak over mijn vriend en zijn sorres. Mijn vriend stuurde het gesprek dan altijd weer naar mij/ons toe omdat hij het tijdens ONZE therapie niet constant over zichzelf en zijn problemen wil hebben. Onze therapeut had al voorgesteld om naar sextherapie te gaan maar daar voelt mijn vriend niks voor. Om eerlijk te zijn kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Op dat gebied voelt hij zich volgens mij sowieso al niet heel zeker dus om dan ook nog 'tips' te krijgen van een derde...dan krijgt je zelfvertrouwen een behoorlijke knauw. Maar misschien is een ander soort therapie wel een goed idee. Misschien moet ik de therapeut die we nu hebben eens bellen om hem of voor advies te vragen of een doorverwijzing. Wij hebben denk ik inderdaad meer 'hands on' tips nodig die wij in het dagelijks leven kunnen gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven