recept steak tartare?

27-05-2010 16:27 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er voor mij een lekker recept voor steak tartare?

Ik vind het altijd zo lekker! En nu na enig aandringen mijn vriend het een paar keer heeft geprobeerd is hij ook om. (In zijn cultuur zijn mensen nogal angstig voor rauwe dingen en wordt het meeste vlees dan ook tot leer gekookt, dus het koste me wat dwang overredingskracht)

Nu is hij de kok in huis en wilde hij het binnenkort eens voor zn vrienden maken, maar de recepten die ik op internet vind verschillen een beetje. Met/zonder anchovis, kippeneieren/kwarteleieren, met/zonder kappertjes... ik weet het niet meer...

Wie heeft er een succes recept voor steak tartare?
Schik 4 porties gemalen biefstuk op de borden.

Maak een kuiltje in het vlees en plaats er een eierdooier in.

Leg de overige ingredienten (pesto, peper, zout,kappertjes, uitjes,zelfgemaakte mayonaise) in stervorm rond het vlees. Zo kan de steak tartaar naar ieders smaak bereid worden
Heb het bij mijn Franse schoonouders wel eens op en ik die niet zo van rauw houdt (zeker niet rauw ei!!) vindt het heerlijk. Het werd gemaakt zoals hierboven geschreven. Geniet ervan
Dank je wel Ramiaatje! En MiNoutje: dat zal ik zeker doen

Ramiaatje, vraag jij de slager het vlees te malen, of doe je dat zelf? (En waarmee doe je dat dan?)
anoniem_75463 wijzigde dit bericht op 27-05-2010 16:49
Reden: typen...
% gewijzigd
Ik doe door mijn tartaar (die ik overigens van ossenhaas maak, die of dezelfde dag is afgesneden door de slager of uit het vacuum komt) altijd het volgende:

fijn gesnipperd rood uitje

gehakte geroosterde pijnboompitten

fijngesneden gedroogde tomaatjes

gehakte kappertjes

gehakte olijven

knoflook

mayonaise

peper & zout

Lekker met een beetje rucola, flinters van parmezaanse kaas en crostini.

Het vlees hak ik met een molentje (maar ik hou van een redelijk gladde structuur), de rest gewoon met een mes.

Met rauw vlees heb ik geen enkel probleem, maar rauw ei, brrr. De dooier blijft dus achterwege.
Ik zou geen rauw ei gebruiken. Dat vlees is geen probleem maar dat ei wel!
Ayh, dat klinkt ook lekker! Misschien moet ik maar eerst alle recepten uit gaan proberen en dan een favoriet bepalen
Ik eet het op een hard broodje met veel zout en peper en een gekookt ei.
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
@ dangeensuus... volgens mij heb ik ook wel eens gehoord dat je gepasteuriseerde eieren kunt kopen, die zijn dus wel 'rauw', maar zonder salmonella-risico...

Ik zelf ben eigenlijk nooit zo voor zichtig met 'risico-eten'... waar ik af en toe wel eens voor op mn donder krijg...
Bedankt voor jullie tips! Ik ben nu even weg, want mijn maag is gaan knorren van al dat lezen op de eten-pijler...
aan de slager vragen..
quote:Ayh schreef op 27 mei 2010 @ 16:56:

Ik doe door mijn tartaar (die ik overigens van ossenhaas maak, die of dezelfde dag is afgesneden door de slager of uit het vacuum komt) altijd het volgende:

fijn gesnipperd rood uitje

gehakte geroosterde pijnboompitten

fijngesneden gedroogde tomaatjes

gehakte kappertjes

gehakte olijven

knoflook

mayonaise

peper & zout

Lekker met een beetje rucola, flinters van parmezaanse kaas en crostini.

Het vlees hak ik met een molentje (maar ik hou van een redelijk gladde structuur), de rest gewoon met een mes.

Met rauw vlees heb ik geen enkel probleem, maar rauw ei, brrr. De dooier blijft dus achterwege.

Hier idem. Maar dit receptje is hoe ik het ook het lekkerst vind. Met al die salmonella geen rauw ei voor mij. Niet helemaal eerlijk want ik heb het nooit gegeten .

Ik heb nog het kookboek De Zilveren Lepel, ik zal eens kijken of daar ook nog iets over een receptje ervan staat.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:gember999 schreef op 27 mei 2010 @ 17:16:

@ dangeensuus... volgens mij heb ik ook wel eens gehoord dat je gepasteuriseerde eieren kunt kopen, die zijn dus wel 'rauw', maar zonder salmonella-risico...Succes met het kopen ervan. Ik heb een recept van AH waar je het nodig had. Nou alle AH, zelfs de XL verkopen het niet meer. En ik heb veel zaken in NH gebeld maar niemand verkocht het. Het zal te krijgen zijn maar het is denk ik even zoeken. Ik heb het niet gevonden.
Misschien een hele domme vraag hoor maar pasteuriseren is toch het onschadelijk maken van bacteriën dmv verhitting? Wat ze met melk ook doen? Hoe kun je nou een rauw ei verhitten en het rauw laten? Een ei stolt toch bij verhitting?
je kunt ook een spiegeleitje bakken en erop leggen.
quote:dangeensuus schreef op 27 mei 2010 @ 17:34:

Misschien een hele domme vraag hoor maar pasteuriseren is toch het onschadelijk maken van bacteriën dmv verhitting? Wat ze met melk ook doen? Hoe kun je nou een rauw ei verhitten en het rauw laten? Een ei stolt toch bij verhitting?

Ja klopt. De firma Danegg verkocht het vroeger maar AH heeft het niet meer in de schappen. Volgens zeggen is het veilig voor zwangere vrouwen en ouderen?!. Ik ken het verder niet, hier een plaatje;

Ik maak het met:

augurkjes

ansjovis

knoflook

peterselie

uitje

kappertjes

worcester sauce

OMG wat heb ik hier zin in... na 32 weken geen rauw vlees... Dit is het eerste wat ik ga eten als ik eind juli bevallen ben (heb mijn moeder al 'besteld' om dit in mijn kraambed te komen serveren).
Was een tijdje geleden in zuid-frankrijk voor werk. Aantal mensen in het gezelschap waren niet bepaald bekend met de franse keuken en bestelde dus steak tartaar, ik vroeg nog of ze wisten wat het was, ja uiteraard. Ik zei weinig en zat te lachten achter m'n pot au feu.
Ja, ik had er alleen maar van gehoord, die gepasteuriseerde eieren, heb ze zelf nog nooit gebruikt. Ik vroeg me dat ook altijd af, hoe ze dat nou doen zonder het ei te laten stollen. Misschien met juist hele lage temperaturen ofzo? Een soort bevriezing? Ik weet eht ook niet.

Nog een dom vraagje: als je geen rauwe eieren wil/mag eten: mayonaise wordt toch ook gemaakt van eierdooiers: mag dat dan wel?

En Aureel: Worcester saus, vind ik er ook lekker bij! Nog een weekje of acht, dan kun je er weer van genieten! Wat een heerlijk after-bevallings-ontbijt :-)
Mayonaise uit de winkel is niet van rauwe eieren gemaakt. Ik vind zelf D&L erg lekker, maar ook de gewone zaanse van de AH, omdat ze niet zo zoet zijn.

Bij de Makro kan je nog wel gepasteuriseerd ei kopen, maar dan moet je wel zo'n pasje hebben natuurlijk.
Je kan ook. zolang je niet onder de 4, hoogbejaard of in het bezit van een sterk verminderd immuun systeem, 's niet zo panisch doen en gewoon lekker eten.

Rauw eieren... sjongejonge, hoe moeilijk kan je doen?
Ik doe er een rauw eitje op. Lekker!

Nooit probleem mee gehad. Kan altijd een keer, natuurlijk, maar ik val niet in de risicogroep, en beschik gelukkig over een prima weerstand en gezondheid.
Welnee. En zolang je niet in die risicogroep past kan het allemaal best. Wel een gerecht waar je, vind ik, een kakelvers ei voor wilt hebben.
En als je een spiegelei bakt, zoals voorgesteld, is de dooier als hij vloeibaar is nog steeds een mogelijke bron van Salmonella.

Ik (voedingskundige opleiding) eet mijn eitjes bij voorkeur zacht gekookt en mijn spiegelei "sunnyside up", dus met vloeibare dooier.

Ten eerste is lang niet elk ei met Salmonella besmet. Ten tweede wordt je niet van het eten van elk besmet ei meteen ziek, als het aantal bacteriën binnen de grens blijft, kan je maag (=zuur, bacteriedodend) het meestal prima aan. En ten derde, als je dan al ziek wordt, heb je als gezond mens voldoende weerstand om daar geen grote schade van op te lopen, hoe vervelend een voedselvergiftiging ook is.

Ik doe het al jaren zo, eet elk weekend minstens 2 eieren semi-rauw (uitgezonderd tijdens mijn zwangerschappen) en ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een voedselvergifitiging gehad heb.

Niet om jullie te vervelen (tis mijn stokpaardje, ben afgestudeerd op voedsel en microbiologische veiligheid) maar de meeste voedselvergiftigingen ontstaan niet door besmette producten, maar door het verkeerd omgaan met producten. In principe zijn heel veel rauwe voedingsmiddelen "besmet" met schadelijke bacteriën. Vlees, vis, eieren, maar ook groentes hebben allemaal hele bacteriekolonies bij zich. Dat geeft niets, op het moment dat je voedsel goed bereidt en bewaart. En daar schort het aan. Bbq's waar bereid voedsel op hetzelfde bord terecht komt als het rauwe vlees, het te lang of te warm bewaren van kliekjes, het buiten de koelkast ontdooien van diepvriesvlees, dát zijn de risico's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven