Hetgrotekringloop savethedolphinsrecyclebetterworldtopic

26-05-2010 22:37 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk wel eens een documentaire, zoals laatst The Cove en dan wil ik ineens niet meer in bad, nouja eigenlijk wel, maar dat vind ik dan waterverspilling en ga ik doneren en wil weer vegetarier worden, of beter nog, veganist en de wereld verbeteren door bij mezelf te beginnen. Meestal duurt dat van een half uur tot een paar weken (deze Cove - keer lijkt hardnekkig ), al moet ik zeggen dat er altijd wel wat overblijft, en het residu is mijn mate van bewust leven.

Ik recycle zoveel mogelijk, ik gooi spullen niet weg maar breng ze naar goed doel, ik koop vrije uitloop eieren, ben matig met vlees en vis, scheid het afval (ook plastic sinds dat hier kan, was even wennen, want wat moet er nu wel/niet bij) en op werk print ik nooit mails uit. Ik geef aan goede doelen en probeer niet te verspillen en niet teveel voedsel te kopen, zodat ik dingen moet weggooien.

Ik wil nog graag meer doen en daarom ook dit topic, ter inspiratie, stok achter de deur. Wat doen jullie zoal? Houd je het vol of vergeet je het ook wel weer eens? Wat vind je vooral belangrijk?

Wie doet ermee met een beetje bijhouden wat je zoal doet voor een beter milieu/ wereld en elkaar tips geven en scherp houden?

Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ik heb een paar leuke links gevonden:

Eco weblog

treehugger

Nigel blog

Ecoblog Belgie

Deze van een 13jarig meisje :

wat doe ik zelf voor het milieu?
Probeer zoveel mogelijk biologisch vlees te eten, of helemaal geen vlees. Vervang nu zo langzamerhand alle gloeilampen voor spaarlampen, vrije uitloop eieren, geen auto, gescheiden afval (al moet ik dat plastic scheiden nog gaan invoeren hier)...

Heb buien dat ik alles fair-trade /biologisch / verantwoord koop, maar kan ook zomaar ineens weer bij de mac belanden voor een überslechte burger. Bij mij is het dus ook een kwestie van "ik leef liever inconsequent goed, dan consequent fout" (mooie nouschi!)

Vriend is trouwens het omgekeerde, en dat heeft een paar keer felle discussie opgeleverd. Hij kraamde dingen uit als 'het zijn maar dieren' bijvoorbeeld. Ik was echt woedend over zijn houding en de manier waarop ie over dieren en milieu praatte als waren het maar 'producten'. Hij hoeft echt niet hetzelfde te denken als ik, maar hij kwam toen heel erg gevoelloos over.

Heb 'm daarna allerlei sites laten zien over de bio-industrie, over dieren die wél een (redelijk) leven hebben etc. En wonder boven wonder komt 'ie nu altijd trots aan met biologisch vlees!

Geen idee of het door mijn woedeuitbarsting komt of doordat hij zich wat bewuster is geworden, maar dat maakt me niet uit. Als het maar helpt :-)
quote:Inad schreef op 28 mei 2010 @ 10:25:

Ik las laatst dat de meeste mensen standaard teveel shampoo gebruiken. Je schijnt maar een theelepel per keer nodig te hebben. Zelf vind ik dat wel erg weinig, maar ik ben er wel minder door gaan gebruiken.

Het zelfde geldt voor wasmiddel. Degene die de dosering bedenkt heeft er ook baat bij dat het goed verkocht wordt.

Dus de aanwijzingen op de verpakking kun je bij voorbaat al halveren.

Over was gesproken... ik was nog van plan om naar de wasserette te gaan!

(ik woon heel klein en heb geen ruimte + geen aansluiting voor een wasmachine)
Das op zich wel goed, zij het voor jou onhandig, Age, want dan moet je wel nadenken over wat je wast en wanneer. Dat van wasmiddel hoeveelheid wist ik niet, goede tip, ik ga er op letten!
En je stemt Groen Links Inad?

Hier biologisch eten (dus geen vrije uitloop, tssssssk ), spaarlampen, koukleumen met kachel uit enzo, tv niet onnodig aan (pc wordt nog aan gewerkt )
Wat goed van je vriend, Stipjesbeest

En, ik denk dat het prima is als je af en toe vette hap neemt etc. Ik denk dat er in door slaan er voor kan zorgen dat je het helemaal niet meer doet. Zo lang het leuk blijft kun je er veel makkelijker mee doorgaan. Het is niet alles of niets, zoals goede motto van Nouschi inderdaad

Ik merk trouwens dat ik er sinds dit topic weer extra op let, zo leuk
-
Spaarlampen, al jaren!

Stekkers uit stopcontact, oven niet voorverwarmen en vlak voor eindtijd ( 10 min. ) al uit.

Verder gescheiden afval, wassen op laag tarief, geen droger, geen vaatwasser. Douchen zo kort mogelijk, verwarming overdag op 17 en als we het koud krijgen trui of fleecedeken.

Zo veel mogelijk biologisch eten en puur en eerlijke producten ( hoera voor Appie! )
quote:Inad schreef op 29 mei 2010 @ 16:12:

Das op zich wel goed, zij het voor jou onhandig, Age, want dan moet je wel nadenken over wat je wast en wanneer. Dat van wasmiddel hoeveelheid wist ik niet, goede tip, ik ga er op letten!

Het zorgt er inderdaad wel voor dat ik alleen volle machines was heb, en geen halve. En zo min mogelijk de was in de droger, want dat is duurder

Vegetarische recepten: euhm... ik ga vanavond bijvoorbeeld een salade maken met geitenkaas met honing uit de oven. Sla met komkommer, pecannoten, geroosterde sojaboontjes erbij.

Je kunt ook salade maken met peer en gorgonzola.

Of risotto met zachte geitenkaas erdoor, en doperwten en champignons.

Probeer ook eens wat vleesvervangers van de AH. De oosterse wokblokjes of gegrilde vegastukjes zijn erg lekker. Evenals de kaasburger van Maaslander.
Oh ja, oven voorverwarmen vind ik ook onzin Ik doe dat allemaal op gevoel.
quote:Star schreef op 29 mei 2010 @ 16:15:

En je stemt Groen Links Inad?

Hier biologisch eten (dus geen vrije uitloop, tssssssk ), spaarlampen, koukleumen met kachel uit enzo, tv niet onnodig aan (pc wordt nog aan gewerkt )

Kachel doen we hier ook niet vaak aan. Gewoon een trui of vest aan.

Computer doe ik ook te vaak aan helaas, aan de andere kant, als je ziet hoeveel bespaartips je via internet krijgt
Ik verwarm de oven ook niet voor of hooguit een paar minuten en inderdaad minuut of 10 voor einde baktijd al uit.

Vegetarische recepten, oef er zijn er echt onneindig veel. Ik vind lasagna met spinazie en mozzarela erg lekker, of een hartige groentetaart, grote maaltijd salade met lekkere dingen als olijven en gedroogde tomaatjes, Gazpacho, rijst met roerbakgroente en tofu, bladerdeegflapjes met feta en spinazie.
jaa ik doe ook mee.

Heb vanmiddag de folder over de plastic afval punten in de bus gekregen, maar tijdens de proefperiode heb ik niks gescheiden (van het plastic dan). Ik weet het ook nog nog niet, ik woon nogal klein en om nou mijn hele huis afvalverzamelpunt te maken....

Zoals meer in dit topic eet ik ook vegetarisch, maar ik koop niet bio. Alles moet ook goed voor mijn portemonnee zijn. Gelukkig heb ik sinds kort een volkstuin, dus de groenten gaan wel bio zijn.

Verder rijd ik geen auto, heb geen kinderen, geen tv, heb een spaarrekening bij de asn en ben van plan mijn gewone rekening ook over te zetten. Of Asn, of triodos, daar ben ik nog niet uit. Wie heeft ervaring met deze 2 voor een gewone rekening?

Heb even rondgekeken hier in huis en merkte op dat bijna niks nieuw is. Alles 2e hands gekocht of gekregen.

ik heb voor de was zo'n ecobal/bol gekocht, maar nog niet uitgeprobeerd, want mijn wasmiddel raakt maar niet op, want ja, je hebt veel en veel minder nodig dan op het pak staat. Bovendien was ik zo veel mogelijk op de 30/30 stand om wat energie te sparen. Dit om te compenseren dat ik in het minst geisoleerde huis van Nederland woon.

Tot voor kort woonde ik samen met iemand die alles in de keuken op kon maken, van oud brood paneermeel maken, restjes groenten door de soep etc. Ik ben daar nog niet heel handig in, maar probeer te leren.
oh, ik kan op tijden enorm vrekkerig zijn (vandaar de keus voor niet bio) en heb, zoals een poster eerder heeft voorgenomen, ook geen kleding gekocht voor afgelopen winter. Was dat voor de zomer ook van plan, maar dat ik helaas niet gelukt. Nou ja, als je ziet hoeveel nieuwe kleding mensen voor en nieuw seizoen kopen, val ik toch nog reuze mee.

Veel heb ik ook meegekregen van mijn ouders.

Toen ik zelfstandig in mijn tuin ging werken en wat ging snuffelen her en der merkte ik dat mensen het nog vrij normaal vinden om hun tuin met gif te bewerken, dat is bij mij echt doodzonde nr 1 (nou ja, bijna dan). Echt open mond van verbazing hier, keer op keer.

Eigen kippen wil ik ook, maar midden in de binnenstad, zonder balkon toch maar even niet.
quote:Mevrouw75 schreef op 29 mei 2010 @ 21:26:

Of Asn, of triodos, daar ben ik nog niet uit. Wie heeft ervaring met deze 2 voor een gewone rekening?

Ja, check! Ik heb een betaalrekening bij de Triodos!

Internetbankieren werkt prima, en sinds kort kun je ook met iDeal betalen. Geen problemen so far, ik heb die rekening bijna een jaar.

Nu je ook met iDeal kunt betalen ga ik mijn laatste betaalrekening bij SNS ook overzetten, maar misschien dat ik dat wel naar de ASN doe. Op de 1 of andere manier vind ik het wel een 'veilig' idee om mijn geld op 2 verschillende banken te hebben staan. Spaarrekening zal ik morgen ook eens overzetten!
-
miss rabbit:

vegatopia.com

Wie heeft ervaring met de ASN betaal rekening? ik kan nu dit jaar gratis een betaalrekening openen, maar zit nog steeds te twijfelen tussen triodos (waar ik alleen maar goede verhalen over hoor) en de ASN, omdat ik daar al mijn spaarrekening heb.

Het lijkt mij wel makkelijk om alles bij 1 bank te hebben nl.
Er zijn ook wel een paar goeie topics met vegetarische recepten. Op de Eten-pijler staat een topic 'Index', daar vind je links naar alle topics op die pijler.

En je kunt ook inspiratie halen uit het topic 'En wat eten we vandaag'.

Ik heb zojuist een Spaarrekening bij Triodos aangevraagd
ASN ziet er zo op het eerste oog ook heel uit hoor. Ze hebben zelfs een digipas die de SNS bank ook heeft. Die vind ik erg handig. Die van de Triodos is eigenlijk wat lastiger.

Maar goed, het werkt allemaal prima.

Ik zie alleen wel dat de ASN geen zakelijke rekeningen heeft.

Ik werk als freelancer en heb nu twee normale betaalrekeningen (1 bij Triodos en 1 bij SNS). De SNS-rekening gebruik ik als een zakelijke rekening, ook al is het dat niet officieel. Maar ik zat er dus wel aan te denken om die SNS-rekening over te laten zetten naar een zakelijke rekening bij een wat meer duurzame bank. En volgens de Eerlijke Bankwijzer komen alleen Triodos en ASN in aanmerking bij mij. En omdat ik toch mijn geld wel wil spreiden bij 2 banken wilde ik mijn zakelijke rekening naar ASN over te zetten.

Anyway... ik kan natuurlijk ook gewoon 2 particuliere rekeningen aanhouden
Vraagje aan alle milieu-bewusto's ( ) Krijgen jullie geen pijn in je hoofd van afwegingen? Ik verdiep me er nog wel eens in, maar een spaarlamp is bijvoorbeeld wel goed voor je portemonnee, maar NIET voor het milieu, daar is ie veel te giftig voor om te produceren.

Bij ons houden we maar de stelregel aan dat het goedkoopst het best is, die gaat eigenlijk best vaak op; licht uit, weinig verspillen, zuinige (normale) kleine auto e.d.
Denk dat ik toch gewoon bij de ASN ga 'blijven'.

Mevrouwdekees: nee ik krijg geen pijn in mijn hoofd van afwegingen.

sommige dingen zijn er zo ingesleten dat ze gewoon zijn geworden. Als ik topics lees waarin mensen opscheppen dat ze heel veel voor het milieu doen omdat ze de kraan dicht draaien tijdens het tandenpoetsen, of dat ze hun afvalscheiden, denk ik meteen dat ze eigenlijk niet heel milieubewust zijn, want dat zijn vrij normale dingen toch? (als het mogelijk is en behalve de nieuwe plasticbakken, die moeten nog even in het systeem komen). Dit is vast heel bevooroordelend, maar ja, het is wel mijn eerste gedachte.

Ik krijg wel hoofdpijn als ik mensen zie die als een kip zonder kop hun gazon gaan sproeien met gif omdat er een of ander plantje groeit wat ze niet willen. Of dat mensen vinden dat ze een auto nodig hebben omdat ze 5 minuten fietsen van hun werk wonen, of kinderen hebben. (nou ja, hoofdpijn is overdreven, maar ik vind het vaak wel overdreven en niet nodig).
Ik sta trouwens vaak met verbazing te kijken waarom mensen vinden dat ze perse moeten consumeren bv.

Dat is het, ik krijg geen hoofdpijn, maar wel grote ogen van verbazing en heel af en toe moet ik wel wat inslikken en ben ik wel een soort van verontwaardigd. (weet niet goed hoe ik het moet uitleggen)
.
-
er worden veel meer ha regenwoud gekapt voor de sojaproductie als dierenvoeding, jij eet veel minder soja dan het lapje vlees op je bord zeg maar. Volgens mij staat op de vegatopia site ook wel het hele verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven