Gezondheid alle pijlers

Migraine bij vijf-jarige?

29-05-2010 11:33 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje van net 5 klaagt sinds gisteravond over heftige hoofdpijn. Ze grijpt telkens opeens naar het hoofd en jammert daar hard bij, net of het in soort van aanvallen komt. Ook zegt ze dat "het erger wordt bij licht". Nu heb ik zelf al jaren migraine en herken hier het e.e.a. in. Vraag me nu af: "Kunnen jonge kinderen al migraine hebben??" Iemand die daar ervaring mee heeft??
http://home.wxs.nl/~mip/kindmigr.htm

Ik heb er geen ervaring mee maar ff voor je gegoogled en het blijkt dus (helaas) te bestaan. Succes ermee. Zou wel maandag ff naar de dokter gaan
http://www.kinderneurolog ... en/hoofdpijn/migraine.php
Ja dat had ik ook gevonden, dank je wel. Had de husiartsenpost ook al gebeld en heb om 13 uur een afspraak, ze wilden haar toch echt zien. Ik was alleen benieuwd naar ervaringen van anderen.
Wat goed dat je gelijk langs kan gaan. Hoop dat je nog wat meer reacties krijgt en succes met je meisje.
Echte migraine bij kinderen is zeldzaam, maar kan wel.

Zelf heb ik die lichtovergevoeligheid trouwens ook als ik hoofdpijn heb, ook last van geluid, en bewegende beelden, maar verder heb ik geen migrainekenmerken zoals eenzijdig hoofdpijn, misselijk, aura's, sterrertjes zien ed.... Dus geen echte migraine volgens neurologen.
Helaas, dat kan. Had er zelf als kind ook veel last van. Ik zou haar aspirine geven en rustig aan doen. Zo min mogelijk tv (flitsbeelden) en de gordijnen dicht. Hopelijk trekt het snel weg. En maandag contact opnemen met de ha. Veel sterkte en succes!
Dank je wel voor jullie reacties. @Capslock; ik las net ergens op internet dat je kinderen onder de 9 beter geen aspirine kunt geven?
Goed dat je vanmiddag langs kan gaan! Bij zo'n klein kind weet je maar nooit.....beter het zekere voor het onzekere.

Veel succes en natuurlijk beterschap voor je kleine meid
quote:huppeltje75 schreef op 29 mei 2010 @ 11:44:

Dank je wel voor jullie reacties. @Capslock; ik las net ergens op internet dat je kinderen onder de 9 beter geen aspirine kunt geven?Nee, paracetamol is veel veiliger. Asprines, ibuprfofen en naproxen ed liever tot ze een jaar of 16 zijn vermijden ivm het zeldzame syndroom van Reye, dat bij kinderen met asprinegebruik kan voorkomen http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Reye
Vraag aan de arts welke pijnstiller geschikt is, misschien kun je beter wachten met pijnstillers, zodat je kind straks ook goed kan uitleggen waar de pijn zit en hoe deze voelt. Kan ook een holteontsteking zijn. Dan heb je ook pijnscheuten en kun je niet zo goed meer licht verdragen, ook als je haren op je voorhoofd hangen doet het zeer, voorover bukken/buigen verergert de pijn. Goed dat je terecht kunt, wat het ook is ze moet er wel iets tegen krijgen. Sterkte!
Ik bedoel eigenlijk een kinder paracetamol zeltpil. Maar je kan ook voor de zekerheid even de huisartsen post bellen. Is misschien wel het aller slimst.
Donkere kamer maken, misschien een knuffeldoekje voor over haar ogen?
@ Igoneh, ze heeft om 7.30 uur een paracetamol zetpil gehad, maar zal idd even wachten met volgende dosis zodat ze het goed kan beschrijven, goede tip..

@ Capslock; ik heb dus om 13 uur een afspraak daar.
* mosterd* Ik lees dat je al contact heb gehad met de HAP! Super, en wel zo'n prettig idee. Succes!
nat washandje op voorhoofd?
Vind het enorm zielig voor zo'n kleintje, ik heb zelf migraine dus weet hoe pijn dat kan doen, maar heb ook wel eens fikse holteontstekingen gehad en die kun je er een beetje mee vergelijken qua intenstiteit van de hoofdpijn. Echt heel naar kan dat zijn, arme uk.
Washandje ook al geprobeerd, bracht niet echt verlichting. Baal hier echt van. Heb zelf al sinds mijn 14e ofzo aanvallen, in sommige jaren meer dan andere, maar weet hoe k* het kan zijn, wens dat niemand toe en zeker mijn mooie meisje natuurlijk niet.
Ja, bestaat. Ik heb het zelf ook al vanaf ongeveer die leeftijd en weet het zelf nog heel goed, de eerste keer dat ik migraine kreeg. Ga inderdaad even langs bij de HAP, wie weet krijg je net even iets sterkers mee voor haar. Laat haar lekker in een donkere, stille kamer liggen met een koud washandje op haar hoofdje. En hoop dat ze gauw gaat overgeven, dat verlicht de druk.

Veel sterkte voor je kleine meid (en voor jou, want je staat erbij en kijkt erna.. ). Ik hoop dat het gauw weer over gaat.

Edit: lees nu pas dat jij er zelf ook ervaring mee hebt, dus waarschijnlijk heb je mijn advies allang zelf uitgeprobeerd. Sorry...
anoniem_39461 wijzigde dit bericht op 29-05-2010 11:57
Reden: editje
% gewijzigd
had er als kind ook vaak last van.....

M'n moeder vertelde dat ik dan altijd een ondertemperatuur had van tussen de 35 en 36 graden, in een soort coma slaap terecht kwam (werd echt nergens wakker van, ook al waren m'n broertjes op m'n bed aan het dansen) en veel koude washandjes op m'n voorhoofd. De hoofdpijn ging echt weg als ik had overgegeven.
Niet bij iedereen werkt het koude washandje, bij mij wordt de pijn juist erger. Dus je kindje moet aangeven of het wel fijn aanvoelt op haar hoofd.

Laat je weten hoe het is gegaan?
Ik heb ook migraine zo lang als ik mij kan herinneren. Dus iig van voor mijn 6e jaar. Ik heb toen ook onderzoeken gehad, maar verder dan: 'ja je hebt migraine' is het bij mij nooit gekomen.

Wat ik vroeger erg prettig vond was een donkere kamer en het raam open. Die frisse wind haalde wat van de druk van mijn hoofd af.

Mocht je dochter misselijk zijn, kun je eventueel wat cola geven. Dat werkt bij mij erg tegen de misselijkheid. Overgeven kan natuurlijk verlichting brengen, maar is voor een kind niet prettig om te doen, plus dat er een grote kans is dat ze daar van moet huilen en huilen maakt het erger.

Misschien kun je je hand op haar voorhoofd leggen en lichte druk uitoefenen.

Succes!
Hallo Huppeltje,

Helaas is die rotmigraine vaak erfelijk. Alleen dat jouw dochter er al zo jong last van krijgt daar houd je natuurlijk geen rekening mee. Ik ben zelf lid van de Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatienten en in hun magazine besteden ze regelmatig aandacht hieraan. Je kunt ook het één en ander lezen over kindermigraine op hun internetsite . Kijk voor info op www. hoofdpijnpatienten.nl Heel veel succes en vooral sterkte!
Goh...ik dacht dat Aspirini gewoon paracetamol was...

maar fijn dat ze het even nakijken, de hoofdpijn van je dochtertje.

Hoeft trouwens niet meteen migraine te zijn, maar ook gewoon een keertje hoofdpijn en dan is licht eigenlijk nooit zo fijn.
Ben je bij de HAP geweest? Wat zeiden ze?

Sterkte hoor met je kleine meid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven