Gezondheid alle pijlers

Yasmin pil en trombose

29-05-2010 13:04 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na mijn bevalling - 3 maand geleden - gestart met de Yasmin-pil. Op zich ben ik tevreden over de pil, omdat ik nu (in tegenstelling tot de Ministat-pil) niet meer van die mood swings heb. Maar nu heb ik een ander kwaaltje, namelijk dat ik 's nachts steeds wakker word van 'slapende' benen en armen. Dat tintelende gevoel alsof het afgekneld wordt, terwijl ik dan helemaal niet op dat lichaamsdeel lig. En nu begin ik me dus toch af te vragen of dat niet met de pil te maken heeft. De Yasmin-pil wordt toch weleens in verband gebracht met trombose? Mijn moeder heeft ook trombose dus misschien dat ik een verhoogd risico loop? Zijn die tintelende ledematen een trombose verschijnsel of maak ik me zorgen om niks?

P.S. ik ga het ook nog wel met de dokter overleggen, maar het is weekend dus vandaar dat ik alvast benieuwd ben naar wat jullie ervan denken!
Dit heb ik ook gehad, lees even het topic Yasmin-pil daar schrijven meerderen over dit probleem. Ik ben ook gestopt met de Yasmin vanwege dat rare gevoel in mijn benen. Toen ik gestopt was en weer terug ging naar de Diane had ik er geen last meer van.
Ik wil je niet bang praten maar mijn zus, toen 26, heeft door haar pil te veranderen in de Yasmin pil een tia gehad.

Dit is met 98% zekerheid vastgesteld.

Ik zou goed gaan informeren en hou jezelf goed in de gaten!
Men houdt in het algemeen te weinig rekening met de kans op trombose bij het langdurig slikken van de pil.

Ik heb zelf trombose gehad, waarbij de (Diane) pil een hoofdrol speelde. Zeker wanneer je een bepaalde gevoeligheid hiervoor hebt, het in de familie voorkomt, je langdurig in dezelfde houding zit/weinig beweegt of rookt heb je een grotere kans.

Het begon bij mij met tintelingen, maar toch ook wel een gevoel van spierpijn. Maar dan juist niet in de nacht als je benen zeg maar vrij recht liggen en niet afgekneld worden en het bloed redelijk door kan stromen.

Als je twijfelt gewoon even langs de huisarts gaan.
Ik had regelmatig 's nachts in bed dat ik wakker werd met tintelingen (meestal in dezelfde arm) of een dood gevoel. Geen aandacht aangeschonken verder, iedereen heeft wel eens een slapende arm.

Echter, ik heb een trombose gekregen in mijn arm, ten tijde van het slikken van de diane. Oorzaak leek eerst de dianepil, maar bleek na onderzoek iets anders te zijn; door mijn bouw knelde mijn bovenste rib de ader af, waardoor de trombose kon ontstaan.

Feit dat je snel tintelingen/slapende armen krijgt zou kunnen betekenen dat je gemakkelijk iets afknelt. Toch iets om na te laten kijken misschien. Dmv een echo kunnen ze (met je arm in verschillende posities) zien of je een ader afknelt.

Verder; als je moeder ook een trombose heeft kan het dus wel erfelijk bepaald zijn en loop je wellicht ook een hoger risico dan een ander. Is de oorzaak bij je moeder bekend?

Overigens; het tintelgevoel had ik niet toen ik een trombose had.
quote:sisa schreef op 29 mei 2010 @ 13:04:

IDe Yasmin-pil wordt toch weleens in verband gebracht met trombose? Mijn moeder heeft ook trombose dus misschien dat ik een verhoogd risico loop? Zijn die tintelende ledematen een trombose verschijnsel of maak ik me zorgen om niks?

In de bijsluiter van de Yasmin-pil staat ook heel duidelijk dat je eerst met je arts moet overleggen wanneer er trombose in de familie voorkomt (volgens mij). Dus ik zou zeker even langs je arts gaan!
Laat je testen op Factor V Leiden.

Bij deze stollingsafwijking die erfelijk bepaald is heb je een vergrote kans op trombose en mag je GEEN pil slikken.

Een familielid van mij heeft het en mag de pil niet slikken.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het maandag meteen met de huisarts overleggen!

Maar wat moet ik doen nu? Gelijk stoppen met die pil of even afwachten tot maandag? Het zit me namelijk helemaal niet lekker. Ik heb de hele dag al non stop dat dove gevoel in mijn arm...
Stoppen met de pil.....

En laat je idd testen op Factor V Leiden aangezien er een kans bestaat dat je familiair belast bent en dus meer risico loopt om een trombose te ontwikkelen.

Zelf heb ik 5 jaar geleden (was toen 20) een trombosebeen gehad nadat ik een maandje of 5 met de Diane 35 was begonnen. In mijn familie komt trombose (longembolieen, tia's, CVA's etc) voor. Ik ben toen getest op Factor V Leiden en heb de heterozygote variant (de milde vorm).

De pil of andere hormonale anticonceptie mag ik nooit meer gebruiken. Ik heb een koperspiraaltje (en ben daar zeer tevreden mee).
Nou, lekker dan... Heb de dokter gebeld, maar die heeft deze week geen tijd en hij vindt dit niet echt een spoedgeval (telefonisch gesproken). Hij heeft nog nooit van deze bijwerking gehoord en sluit daarom een verband met de pil uit. Toen ik zei dat ik uit voorzorg al met de pil was gestopt en dat de gevoelloosheid in mijn armen en benen sindsdien een stuk minder is geworden en ik me daarom niet aan de indruk kan onttrekken dat er wel degelijk een verband is met het gebruik van Yasmin, bleef hij bij zijn mening dat het vast een beknelde zenuw moest zijn. Ik heb ook verteld dat er in mijn directe familie trombose, hersenbloedingen, spadaderen en hoge bloeddruk voorkomt, maar nog steeds ziet hij geen reden om mij te testen op Factor V Leiden.

Wat moet ik hier nou mee? Ik zit nu zonder anticonceptiemiddel terwijl ik toch echt niet durf te vertrouwen op de condoom alleen. En ik kan pas volgende week bij de dokter terecht die me dan wil gaan doorverwijzen naar een fysio i.v.m. een (vermoedelijk) beknelde zenuw...
Snel een afspraak maken en face to face je zorgen uitspreken. Niet bellen. Tijdens de afspraak voet bij stuk houden. Indien hij niet thuisgeeft om een second opinion vragen.

Gezien je familiaire belasting lijkt me een test op FVL gerechtvaardigd. Of je huisarts moet liever willen wachten op trombose oid. Leg hem dat maar voor

Daarnaast mag jij verdorie zelf wel uitmaken wat je wel en niet gebruikt qua anticonceptie. Het is jouw lijf hoor. Wat denkt ie wel niet? Vraag anders om een verwijzing naar een gyn voor een mirena of koper spiraaltje.... (mocht je dat zien zitten natuurlijk).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven