Geld & Recht alle pijlers

geld bespreken met vriend

31-05-2010 14:49 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve viva-dames!

Ik heb even een schop onder mijn kont/steuntje in de rug nodig. Het gaat over het volgende.

Ik regel thuis de financieen. het huis staat op mijn naam en ook alle gas/water/licht- en overige rekeningen komen op mijn naam binnen. Mijn vriend maakt een vast bedrag naar mij over om hier in bij te dragen.

Mijn vriend verdient minder dan ik. Het verschilt per maand, maar de verhoudingen zijn ongeveer 1600:900 netto. Ik vind het dus ook niet erg als mijn vriend iets minder bijdraagt dan ik.

Op dit moment betalen we aan vaste lasten ongeveer 600:300. Dit had ik voorgesteld toen hij nog minder verdiende per maand, en dat zou omhoog gaan naar 500:400 als hij meer zou gaan verdienen.

Nu is het wel zo dat hij thuis wat vaker de boodschappen doet dan ik en daarin dus ook meer bijdraagt.

Maar ik heb het idee dat ik nu steeds meer betaal. We zijn laatst op vakantie geweest en nu heb ik beduidend meer afgerekend, omdat op mijn creditkaart geen extra kosten worden gerekend en op die van hem wel, en omdat ik de lokale taal sprak en hij niet, en ik dus wat handiger was met de automaten in het land van vakantie. We hadden het er eigenlijk niet echt over, maar het was gewoon op dat moment logisch.

Maar toen ik laatst even tussen neus en lippen door opmerkte dat we nog even de vakantie moeten verrekenen, zei hij dat hij nog geld naar me over zou maken, maar noemde en wat lager bedrag dan ik in mijn hoofd had.

Op zich zijn we geen van beide gierig naar elkaar toe hoor, alleen gaan we wat anders met dit soort dingen om. Hij vind geld gewoon niet zo'n groot issue, en stopt er niet zoveel energie in. En ik wil graag wat meer overzicht in dat soort zaken.

Nu moet ik dus eigenlijk gewoon even met m praten hierover. Zeggen dat de vakantie iets meer kostte dan hij dacht, en dat hij misschien ook wat meer moet bijdragen in de maandelijkse vaste lasten. Gewoon even ter sprake brengen dus. Maar ik wil liever niet dat het een soort van 'geneuk achter de komma' wordt. (Dat doe ik namelijk liever gewoon in bed ). Daarnaast telt misschien mee dat mijn vriend niet Nederlands is, en ik niet voor 'zeikerige' Nederlandse gezien wil worden :-)

Beetje lang verhaal, maar mijn vraag is dus: hoe breng ik dit luchtig ter sprake?
Wij gooien alles op een hoop. Maar maken allebei wel zakgeld (zelfde bedrag) naar onszelf over. Dit zakgeld is voor (volgens de ander) onzin dingen. Zoals absurd dure schoenen voor mij of een of andere gadget voor mijn vriend

Maar we verdienen netto wel ongeveer hetzelfde en hoeven niet echt op het geld te letten.
@ Germanwings, Het inkomen van mijn vriend is zo laag, met name omdat hij geen Nederlands spreekt en hij dus op dit moment niet in zijn vakgebied kan werken. Hij is wel Nederlands aan het leren. Ik voel me ook wel wat verantwoordelijk voor het feit dat hij zo'n laag inkomen heeft, omdat hij nu hier in Nederland is voor mij, en in zijn eigen land een veel beter betaalde baan zou kunnen hebben. We zijn hier maar voor een vaststaande tijd (tot ik klaar ben met mijn opleiding), en gaan daarna naar zijn land. Dus echt investeren in dingen als omscholing of iets dergelijks voor hem zijn het ook niet echt waard.

@ domnaiefmutsje, ik denk niet dat hij ervanuitgaat dat ik wel betaal, ik denk gewoon dat hij niet doorheeft dat ik meer betaald heb. (Hij betaalde steeds de cash-dingen, ik steeds de kaart-dingen) Is geen onwil van hem hoor. Maar goed, dan moet ik er ook wel wat duidelijker over zijn naar hem toe.

Ik denk inderdaad dat ik dus gewoon moet zeggen dat het wat meer was. En dat hij misschien ook wat meer kan bijdragen aan de maandelijkse kosten. (Met dat korte rokje en de verleidelijke glimlach wellicht?)
Wij hebben nog steeds ieder onze eigen rekening. Wel hebben we elkaar gemachtigd. We zijn ook niet getrouwd trouwens.

Maar die 2 rekeningen zijn voor ons 1 grote pot nat. Ik beheer de hele boel en zorg ervoor dat er op de ene rekening voldoende is voor de hypotheek en de andere lasten en verder trekken we gewoon de rekening leeg waar nog wat op staat. Aan het einde van de maand zijn ze allebei leeg.

Spaarrekeningen heb ik wel verdeeld. 1 op zijn naam en 2 op mijn naam. De tweede die op mijn naam staat is voor de "toekomst" en blijft dus staan waar het staat. De andere 2 hebben ongeveer gelijke saldo's en ik zorg er ook voor dat het zo blijft.

Voor ons is het geld dus gewoon een grote poel en we vissen waar we van kunnen vissen.
quote:Gravinnetje schreef op 31 mei 2010 @ 19:06:

Voor ons is het geld dus gewoon een grote poel en we vissen waar we van kunnen vissen.

Zijn jullie inkomens dan ook ongeveer gelijk, Gravinnetje, of zit daar verschil in?
Nee onze inkomens zijn niet gelijk, ik verdien zelfs niet de helft van wat hij verdient. Maar ik werk dan ook parttime. Echter al zou ik fulltime werken dan nog zou hij meer verdienen omdat hij onregelmatige diensten draait.
quote:Gravinnetje schreef op 31 mei 2010 @ 19:06:

Wij hebben nog steeds ieder onze eigen rekening. Wel hebben we elkaar gemachtigd. We zijn ook niet getrouwd trouwens.

Maar die 2 rekeningen zijn voor ons 1 grote pot nat. Ik beheer de hele boel en zorg ervoor dat er op de ene rekening voldoende is voor de hypotheek en de andere lasten en verder trekken we gewoon de rekening leeg waar nog wat op staat. Aan het einde van de maand zijn ze allebei leeg.

Spaarrekeningen heb ik wel verdeeld. 1 op zijn naam en 2 op mijn naam. De tweede die op mijn naam staat is voor de "toekomst" en blijft dus staan waar het staat. De andere 2 hebben ongeveer gelijke saldo's en ik zorg er ook voor dat het zo blijft.

Voor ons is het geld dus gewoon een grote poel en we vissen waar we van kunnen vissen.Daar zou ik dus helemaal kriegel van worden, ik wil gewoon een minimaal bedrag op mijn rekening hebben voor je weet maar nooit. En als man hem dan leeg zou plukken zou ik erg pissig worden.
quote:germanwings schreef op 31 mei 2010 @ 19:15:

[...]

Daar zou ik dus helemaal kriegel van worden, ik wil gewoon een minimaal bedrag op mijn rekening hebben voor je weet maar nooit. En als man hem dan leeg zou plukken zou ik erg pissig worden.Neuh, niet echt. Er wordt iedere maand gespaard en we betalen de hypotheek bruto zonder maandelijkse teruggave. We hebben er bewust voor gekozen om wat "krap" te zitten. Zo maken we het onszelf wat moeilijker om geld uit te geven zodat er geen impulsaankopen gedaan kunnen worden (dure impulsaankopen welteverstaan). Mocht het nou zo zijn dat we nog een keer boodschappen moeten doen of tanken terwijl de rekening leeg is dan hevel ik gewoon wat over van de spaarrekening.
Ik zou me persoonlijk me niet lekker voelen als ik minder verdiende dan mijn vriend, maar he dat kan. Beter gezegd, kan ook niet anders aangezien ik studeer. Maar goed, hier kan ik of jouw vriend Gember niks aan doen.

Jij betaalt meer naar verhouding, dat vind ik trouwens een goede oplossing voor dit soort dingen. Maar dit geldt ook voor de vakantie en als hij dan een lager bedrag noemt dan wat jij in je hoofd heb (neem aan dat dat een redelijk bedrag is uiteraard) en ook iemand is die geld niet zo belangrijk vindt, dan krijg ik jeuk.

Dat hij geld niet zo belangrijk vindt, oke. Maar ik vind wel dat hij rekening moet houden met jouw ideeen over geld en samenleven.

Nou ja, misschien projecteer ik misschien mijn eigen gevoelens en normen en waarden op jullie. Ik vind het niet prettig om afhankelijk te zijn van mijn vriend en maak me vaak druk of hij het niet idee heeft dat ik misbruik van hem maak.
Ook hier ieder onze eigen rekening en een gezamenlijke voor de vaste lasten en boodschappen. We maken ieder maandelijks een vast bedrag over naar de gezamenlijke rekening en houden dan de rest van ons salaris over voor eigen dingen. In mijn huidige relatie betalen we ieder evenveel, in mijn vorige (toen studeerde ik nog) ging het naar rato. Ik vind het een ideale constructie, scheelt een hoop gereken.

Mijn schoonvader vond het wel een vreemde situatie, volgens hem was het dan net of je elkaar niet vertrouwde.
Ik heb het er even met hem over gehad. Hij vroeg of ik het gevoel had dat hij van mij profiteerde. Maar dat gevoel heb ik niet. Op zich zit hij veel krapper dan ik, dus hij begrijpt niet zo goed waarom ik me drukker maak om geld. Hij vind de Nederlandse instelling dat je altijd moet sparen, en dat ik me zorgen maak als dat niet gebeurt, maar apart. Maar ik denk dat hij me wel beter begrijpt. Terwijl bij zijn cultuur het al heel erg positief is als iemand geen schulden heeft...

We kunnen gelukkig altijd wel lachen om de verschillen in onze culturen die steeds weer aan het licht komen. Ik heb hem uitgelegd dat ik het Nederlandse niet als zeikerig vind, maar meer verstandig omgaan met geld.... (En dat onze manier natuurlijk de enige goede is, en de zijne maar raar... )

@ lovestar, ik begrijp wat je zegt over het niet afhankelijk willen zijn. Maar toch zitten wij een beetje in een situatie waarin hij enigszins afhankelijk is van mij. (ook natuurlijk omdat hij in Nederland is voor mij)

In ieder geval, ik heb m gezegd dat ik even op zou zoeken wat de vakantie precies gekost heeft, en hem gevraagd om de volgende maand wat meer bij te dragen.
quote:gember999 schreef op 31 mei 2010 @ 14:49:Op zich zijn we geen van beide gierig naar elkaar toe hoor, alleen gaan we wat anders met dit soort dingen om. Hij vind geld gewoon niet zo'n groot issue, en stopt er niet zoveel energie in. En ik wil graag wat meer overzicht in dat soort zaken.Vooral dit zou mij in het verkeerde keelgat schieten. Je vriend zit (helaas voor jullie beiden) niet in de luxepositie om luchtig met geld om te gaan. Laat staan over de portemonnee van zijn vriendin heen.

Wat voor buitenland is het, waar hij vandaan komt en waardoor hij er anders mee om zou gaan? Want ik ken eerlijk gezegd maar weinig culturen waarin mannen financieel graag afhankelijk zijn van vrouwen. Ik denk dat het eerder een mentaliteitsverschil dan een cultuurverschil is. En zó zou ik het gesprek dus ook aan gaan.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 31 mei 2010 @ 15:37:

I really want to go dutch: all the way :wink: :wink:

Zoiets? En dan mischien je rokje (als je dat aan hebt) of broekspijp (als je die aan hebt) een beetje omhoog schuiven? Grapje neem ik aan?

Je hoeft als vrouw toch niet te hoereren bij je partner om geldzaken eerlijk geregeld te krijgen? Wat is dat voor waanzin.
quote:gember999 schreef op 01 juni 2010 @ 12:30:

Ik heb het er even met hem over gehad. Hij vroeg of ik het gevoel had dat hij van mij profiteerde. Maar dat gevoel heb ik niet. Op zich zit hij veel krapper dan ik, dus hij begrijpt niet zo goed waarom ik me drukker maak om geld. Hij vind de Nederlandse instelling dat je altijd moet sparen, en dat ik me zorgen maak als dat niet gebeurt, maar apart. Maar ik denk dat hij me wel beter begrijpt. Terwijl bij zijn cultuur het al heel erg positief is als iemand geen schulden heeft...

We kunnen gelukkig altijd wel lachen om de verschillen in onze culturen die steeds weer aan het licht komen. Ik heb hem uitgelegd dat ik het Nederlandse niet als zeikerig vind, maar meer verstandig omgaan met geld.... (En dat onze manier natuurlijk de enige goede is, en de zijne maar raar... ).Waarom vinden jullie het zo belangrijk om in culturen te denken?

In 'wij' en 'jullie'?

Jullie zijn gewoon twee individuen hoor en beiden in staat denkbeelden in the mix te gooien als jullie dat willen.

Binnen een relatie vind ik het persoonlijk leuker als 'wij' verwijst naar 'partner en ik' en 'jullie' naar de rest van de wereld.
quote:Spinster schreef op 01 juni 2010 @ 12:36:

Ik denk dat het eerder een mentaliteitsverschil dan een cultuurverschil is.

Misschien heb je hier wel gelijk in Spinster. Dat het gewoon een mentaliteitsverschil is. Met zijn luchtige omgang met geld bedoel ik ook dat hij het geen probleem vind als hij veel meer betaalt als we een dagje uit zijn bijvoorbeeld.

Ik zeg liever niet welk land hij vandaan komt, maar ze hebben daart een iets gelijkwaardiger beeld van de man-vrouw verhouding dan ik. (Misschien ben ik een beetje ongeemancipeerd hoor). Zo is het daar een beetje beledigend als een man de rekening zou betalen (alsof ze niet voor zichzelf kunnen zorgen), terwijl ik bij de eerste dates het niet vreemd vind als de man betaalt. En het feit dat veel vrouwen hier part-time werken vind hij ook apart.
quote:Spinster schreef op 01 juni 2010 @ 12:45:

Waarom vinden jullie het zo belangrijk om in culturen te denken?

In 'wij' en 'jullie'?

Jullie zijn gewoon twee individuen hoor en beiden in staat denkbeelden in the mix te gooien als jullie dat willen.

Binnen een relatie vind ik het persoonlijk leuker als 'wij' verwijst naar 'partner en ik' en 'jullie' naar de rest van de wereld.

Ook hier heb je gelijk in. In dat wij gevoel. Maar ik denk dat het voor ons beter werkt om onze gezamelijke uitgangspunten te vinden als we benoemen wat onze verschillende verwachtingspatronen zijn. Onze verschillende referentiekaders. Ik zeg ook niet dat al mijn ideeen typisch nederlandse ideeen zijn, en die van hem allemaal typisch voor zijn land. Maar ik denk dat het wel kan helpen als je een beeld hebt van de maatschappij waarin iemand is opgegroeid.

Het is voor ons een doorgaand proces waarin we komen tot een gezamelijke 'wij'.

Daarnaast komt het misschien ook omdat we er allebei van houden om discussies te hebben over politiek en dergelijke en dan kom je al snel tot het analyseren van verschillende ideologien en standpunten.
HIer is het ook een grote hoop......noun ja groot!!!!

En wel in twee delen. 1 gezamelijke rekening waar zijn salaris opkomt en alle vaste lasten vanaf gaan en mijn rekening voor mijn salaris. Ik betaal daar de boodschappen van, kleding enz.

Vakantie heeft hij net betaald en zakgeld voor daar komt vna mijn vakantiegeld (hij heeft dat niet is eigen baas) en van zijn extraatjes (=fooien)

Maar ik zou hem nooit vragen iets aan mij terug te betalen als ik iets voor hem heb gekocht...........Stel dat hij dat aan mij doet, dna ben ik blut!!!!
Eens met Spinster wat betreft dat je vriend niet in de luxe-positie zit om luchtig over geldzaken te denken. Dat was eigenlijk wat ik bedoelde, maar misschien wat netter en minder direct neergezet had.

Ik zou gewoon alles op 1 grote hoop gooien en naar ratio betalen.
quote:germanwings schreef op 31 mei 2010 @ 18:04:

[...]

Over welke reacties ben je dan zo verbaasd? Ik moet eerlijk gezegd niet aan een gezamenlijke rekening denken, vind het zoals wij het geregeld hebben prima voor ons. Ik hou er wel van als ik ook nog echt "eigen" geld heb. Dan voel ik me ook niet schuldig als ik die laarsen van 200 euro koop. Man zou er nooit iets van zeggen, maar ik zou het zelf niet fijn vinden als hij op de afschrift ziet waar ik allemaal mijn geld aan uit geef.

Ik verbaas me over de reacties over al dat gereken wie hoeveel bijdraagt.

Of wij nu getrouwd zijn of niet, wij hebben er voor gekozen om ons leven samen te delen en daar hoort ook onze financiën bij. Dus schuldig voelen naar de ander vanwege een aankoop is er al helemaal niet bij. Wij zijn twee volwassen mensen die heel goed weten wanneer we wel of niet iets kunnen kopen en als de één iets duurs voor zichzelf koopt is de ander er alleen maar blij mee. En ik zou al helemaal niet uitgaven 'verborgen' voor hem willen houden.

Maar goed, ieder moet leven zoals zij er goed bij voelen. Zou toch een ramp worden als we elkaar dwingen een bepaalde visie te volgen
quote:waaromdan schreef op 01 juni 2010 @ 13:50:

Maar ik zou hem nooit vragen iets aan mij terug te betalen als ik iets voor hem heb gekocht...........Stel dat hij dat aan mij doet, dna ben ik blut!!!!Ik vind dat écht bizar binnen een relatie waarbij je samen woont. Ik kan mij er niets bij voorstellen.
quote:gember999 schreef op 31 mei 2010 @ 15:05:

Het begint erop te lijken dat de meesten een gezamelijke rekening toch de logischte oplossing vinden...

Ik denk echt dat hij dat maar raar vind (hij vindt wel meer dingen heel raar, die ik heel logisch vind, en andersom )

Maar hoe denkt hij dan over onevenwichtige verhoudingen in geldzaken? Wellicht als je het zo brengt?
Wij hebben 1 rekening waar we alles van doen! Onze salarissen komen erop binnen, de vaste lasten gaan ervan af. En we hebben allebei een aparte pinpas van die rekening.

Het is een pot nat hoor. Hij brengt meer binnen en ik geef meer uit;)
Als jij toch alle financiën regelt kun je het ook gewoon regelen (gezamenlijke rekening openen) en hem meedelen dat hij een handekening moet zetten en dat er maandelijks x euro op gestort moet worden, lijkt mij. (natuurlijk niet zo boud gesteld, beetje inkleden)

Mijn man en ik hebben veel rekeningen: een gezamenlijke rekening waar zijn salaris en declaraties op worden gestort en waar ik de globale, geschatte verdiensten uit mijn bedrijf naartoe overboek, waarbij ik een reserve laat staan voor belastingen en investeringen etc. Vanuit die gezamenlijke rekening maak ik elke maand een soort 'zakgeld' naar de eigen betaalrekening van mijn man over en naar mijn eigen betaalrekening. Dat 'zakgeld' is voor ons beiden evenveel - dus onafhankelijk van wie wat heeft ingebracht die maand, dat verschilt sowieso heel erg bij ons van maand tot maand - en is vrij te besteden of te sparen. Op die manier hoeven we niet overal overleg over te hebben. Als ik heel dure spullen voor mezelf koop, dingen die een gemiddeld bedrag te boven gaan, betaal ik die zelf of verreken het verschil. Dat gaat een beetje op gevoel, natuurlijk.

Dan hebben we nog een 'huisrekening', waar we de voorlopige teruggave hypotheekrente op overboeken en zelf een bedrag naartoe boeken elke maand, voor betaling van hypotheek en aanverwante verzekering.

Verder hebben wij beiden een beleggingsrekening. In de praktijk beheer ik overigens alle financiën en koop en verkoop beleggingen etc.

Eén rekening voor alles en dus ook voor samen, lijkt mij niet fijn. Ook onoverzichtelijk. Verder vind ik het fijn mijn eigen geld te beheren en hebben, ook al ben ik getrouwd. Of eigenlijk is het het idee, want wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

Sowieso zou ik graag zien dat je op gewone betaalrekeningen 'potjes' kunt maken. Dat je geld voor je vakantie apart kunt zetten, en voor boodschappen, kleding, whatever, binnen één rekening, zodat je niet voor allerlei dingen aparte rekeningen hoeft aan te houden. Beetje als een spaarpot met verschillende vakjes. Ik heb dit idee al bij twee banken aan de hand gedaan, maar het nog nooit ergens gezien. De bank die hiermee start, heeft mij direct als klant erbij.

xYella.
Hallo Gember,

Hier thuis hebben we de rekeningen en hypotheek naar rato verdeeld. Eerst verdiende vriend meer dan ik, nu is de situatie om gedraaid en verdien ik meer.

Je kunt twee dingen doen, je vriend en jij betalen naar rato de rekeningen. Of je maakt je niet druk en accepteert de situatie.

Ik denk persoonlijk dat je vriend niet in de gaten heeft, hoe duur het leven in Nederland is, vergeleken met zijn eigen land.

Misschien kun je met hem praten, en uit leggen hoeveel jezelf bijdraagt aan de kosten en hoe duur het levensonderhoud is.

sccs
Wij hadden toen we net gingen samenwonen ook 3 rekeningen, 1 van mij, 1 van hem en 1 gezamenlijke rekening, maar we zijn onlangs overgestapt naar een andere bank en toen hebben we alles teruggebracht naar 1 rekening. Ik vond het helemaal niet makkelijk eigenlijk, het kwam er toch op neer dat we alles op 1 hoop gooiden qua financiën, dus ik moest regelmatig geld overboeken van de ene rekening naar de andere omdat er bijv. niet genoeg geld opstond om een rekening te betalen.

Nu zijn wij allebei niet echt big spenders, als 1 van ons iets duurs wil kopen wordt dat overlegd, verder vinden we het wel prima zo. Het is wel zo dat we allebei ongeveer hetzelfde verdienen, het overwerk en 13e maand van mijn man buiten beschouwing gelaten, dat scheelt misschien ook wel.
Als hij niet elke maand een vast inkomen heeft, dan zou ik voorstellen om per maand allebei een even groot bedrag over te houden, bv. ¤ 250 voor leuke dingen. De rest gaat op de gezamenlijke rekening. Als hij dan een maand 500 euro verdient moet hij dus 250 ¤ overmaken naar de gezamenlijke rekening, en als hij een maand 1000 euro verdient moet hij 750 overmaken.

Nog makkelijker is het als het salaris direct daar binnenkomt en jij dan elke maand 250 overmaakt naar zijn persoonlijke rekening en naar jouw persoonlijke rekening.

Als je merkt dat je veel geld overhoudt van die gezamenlijke rekening kun je een gezamenlijke spaarrekening openen of je kan het bedrag wat ieder per maand "overhoudt" verhogen tot bv. 500 euro, dan kan nog ieder zelf bepalen wat hij daarmee doet (ik zou dat dan dus sparen).

Mijn vriend is trouwens ook buitenlander en wij hebben al jaaaaaren een gezamenlijke rekening (naast onze eigen rekeningen) en wonen niet eens samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven