marinade gamba's

04-06-2010 22:57 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen wordt het natuurlijk heerlijk bbq weer! Ik heb met een groep vrienden afgesproken en we nemen allemaal wat mee. Nu heb ik een grote zak met gepelde gamba's in mijn koelkast liggen, waarvan ik de helft of 3/4 morgen wil marineren. Lijkt me wel zo lekker!

Wie o wie weet er een lekkere marinade voor gamba's?

Thanx!
http://www.smulweb.nl/1132533/koken/rec ... a-marinade

Eerste hit op google?
Heel veel knoflook persen, gamba's erop gooien, beetje olie erop en zolang mogelijk laten trekken. Marineren in ketjap, ook erg lekker!
quote:Tinks schreef op 04 juni 2010 @ 23:01:

Heel veel knoflook persen, gamba's erop gooien, beetje olie erop en zolang mogelijk laten trekken. Marineren in ketjap, ook erg lekker!

Dat klinkt goed, lekker makkelijk en ik hou van knoflook.

Ik heb ook al ff gegoogled maar dan weet ik niet of het echt lekker is. Ik vertrouw op de goede smaak van de viva forumster.
Inderdaad veel knoflook! Ik doe er vaak ook nog zout en verse peterselie doorheen. Of een beetje citroen nog. Echt lekker..
Ik gebruik meestal een mengsel van olijfolie, verse knoflook en gehakte rode pepertjes. Heerlijk!
quote:diedietje schreef op 04 juni 2010 @ 23:06:

Inderdaad veel knoflook! Ik doe er vaak ook nog zout en verse peterselie doorheen. Of een beetje citroen nog. Echt lekker..Bovenstaand allemaal tegelijk met wat olijfolie.
-
anoniem_23018 wijzigde dit bericht op 28-09-2010 23:33
Reden: -
% gewijzigd
quote:diedietje schreef op 04 juni 2010 @ 23:06:

Inderdaad veel knoflook! Ik doe er vaak ook nog zout en verse peterselie doorheen. Of een beetje citroen nog. Echt lekker..Hahaha die citroen ben ik nog vergeten, heb het ook van de week gedaan maar had van die citroenolijfolie van de Oil&vinigar gebruikt;)
Inderdaad: olijfolie, knoflook en rode peper of sambal.

Niet te overtreffen.
Klinkt goed allemaal! Morgenochtend maar in de marinade zetten.
Meestal doe ik ook knoflook, citroensap en (olijf)olie. Als het luxer/bijzonder moet, doe ik Sambuca (of ouzo of andere anijsdrank) met fijngesneden sjalotten, knoflook, gemalen zwarte peper, een scheut droge witte wijn en olijfolie. Goed lang er in laten liggen.

Deze marinade doet het ook goed als je de gamba's met de sjalotten en (een deel van) de marinade in een ovenschaal in een bloedhete oven schuift.
Ik maak meestal een mengsel van olijfolie, knoflook en dan van die zoete chilisaus, soms doe ik er ook nog wat gedroogde provencaalse kruiden door. Lekker een paar uur laten marineren en dan grillen, heerlijk!
Je kunt de gamba's marineren in ketjap en knoflook voor een lekkere zoete oosterse smaak (naar smaak nog wat rode pepers/sambal er door)

Of je maakt een marinade op basis van soya saus, koriander, lenteuitjes, en knoflook.

Een marinade maken met koriander en gembersiroop is ook erg lekker.
quote:sassafras schreef op 04 juni 2010 @ 23:16:

Meestal doe ik ook knoflook, citroensap en (olijf)olie. Als het luxer/bijzonder moet, doe ik Sambuca (of ouzo of andere anijsdrank) met fijngesneden sjalotten, knoflook, gemalen zwarte peper, een scheut droge witte wijn en olijfolie. Goed lang er in laten liggen.

Deze marinade doet het ook goed als je de gamba's met de sjalotten en (een deel van) de marinade in een ovenschaal in een bloedhete oven schuift.

Die klinkt lekker............sambuca

*stelt zich nu de smaak voor*
Olijfolie, heeeel veel knoflook, peterselie fijnknippen, zwarte peper en daar de gamba's in marineren.

Ik heb ze ook ooit eens gehad met Madeira, maar volgens mij was dat niet van de bbq.
quote:annah schreef op 04 juni 2010 @ 23:14:

Oh zalig... Wij doen het altijd heel simpel: veel knoflook en veel citroensap en wat olijfolie. En lang marineren. Rijg ze aan spiesen, dat is makkelijk op de barbecue.

Dit bovenstaande doe ik ook en dan doe ik er nog heel fijngehakte peterselie overheen als de gamba's klaar zijn.

Peterselie niet meegrillen, dat verbrand en wordt bitter.
quote:Tinks schreef op 04 juni 2010 @ 23:01:

super idee!

zo doet me moeder het ook altijd!

hoe meer knoflook, hoe beter !!

eet smakelijk en hoe laat ken ik komen;)
Vergeet niet er, na het bakken, wat limoensap en vers gehakte koriander overheen te doen.
Super! Ik maak 2 verschillende marinades. Die met citroen, veel knofloof en olijfolie. (en limoensap en gehakte koriander als het klaar is)

En die met Ketjap, sambal en knoflook.

Ik ga maar snel beginnen, kan het er lekker intrekken.

Bedankt voor de tips allemaal! fijne zonnige zaterdag!
Ze waren allebei erg lekker! De marinade met ketjap, sambal, knoflook (en ik had er nog gember bij gedaan) vond ik zelf het lekkerst! Zeker voor herhaling vatbaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven