Werk & Studie alle pijlers

Directiesecretaresse en opleiding

01-06-2010 18:24 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers, ik ben nu een aantal jaren directiesecretaresse. Vorig jaar heb ik een HBO opleiding gedaan die eigenlijk een beetje is tegengevallen. Het ging voornamelijk om het schrijven van businesscasussen en alles daaromheen. Daarvoor heb ik managamentassistente opleiding gedaan MBO+. Nu heb ik sinds kort een andere directeur waar ik voor werk die hogere eisen stelt en ik merk dat ik in praktische zaken tekort schiet. B.v. notuleren, outlook, actiepunten bewaken en voorzetjes brieven maken of schrijven.

Ik wil dus een opleiding doen waarin ik de praktische kant wat meer professionaliseer. Alleen ik zou niet weten wat ik nog voor opleiding zou kunnen doen om mijn werkzaamheden te up-daten. Willen jullie meedenken wat ik nu het beste voor opleiding zou kunnen doen? Geen schriftelijke cursus maar echt een 1 dag in de week opleiding of iets dergelijks. Ik ben benieuwd.]
Ik neem aan dat je de theorie van bijvoorbeeld notuleren en brieven schrijven wel gehad hebt tijdens je opleiding?

Voor dit soort dingen geldt dat je er beter in wordt als je het vaker doet. Ik denk niet dat er cursussen zijn waar je meteen de knijpjes van het vak leert, want die verkrijg je door ervaring.
Nou, Schoevers?
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Dat is nou precies praktijk-ervaring! En als je de schoevers hbo office management bedoeld, snap ik je punt. Heb me altijd afgevraagd wat je daar nou precies leert, tov de ds opleiding.

Notuleren: in het begin vooral veel opschrijven en goed de notulen van oude vergaderingen doorlezen. Kijk zelf of je sneller kunt schrijven of typen. Ik kan zelf sneller typen, dus ik werkte al voor door al een document te maken met de oude tekst en nieuwe agendapunten. En dan erbij typen wat er gezegd wordt. Mijn hobby zal het nooit worden, maar je wordt wel steeds beter.

Brieven: probeer de stijl van je manager door te krijgen door oude correspondentie erbij te pakken.

Outlook & actiepunten: zorg dat je goed communiceert over wat de bedoeling is. Managers kunnen nog wel eens onduidelijk zijn en denken dat je kunt ruiken wat ze bedoelen.

Hoop dat ik niet te voortvarend was met de tips & anders veel succes!
Wat een goede oefening voor notuleren is: voor de tv gaan zitten en het journaal notuleren. Outlook en die andere dingetjes die je noemt? Gewoon zelf wat experimenteren, collega's vragen, secretaresse websites/fora lezen. Een goede secretaresse weet waar ze haar kennis vandaan haalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven