Lasagne afbakken

07-06-2010 11:54 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond heb ik alvast lasagne gemaakt (receptje van de Appie) met laagjes gehakt/tomaat, spinazie en mascarpone. Daartussen heb ik van die lasagnebladen gelegd van Honig, bij gebrek aan vers. Nu vraag ik me ineens af hoe ik dat vanavond gaar ga krijgen. Er zit natuurlijk niet zo gek veel vocht meer in. Iemand een idee?
nu garen in de oven. vanavond even in de magnetron met een zakje erover daarna nog even onder de gril of in de oven voor een korstje
hm ik bak de lasagne altijd in 1 keer, soms als ie gaar is dan warm ik hem de volgende dag alleen nog maar op.

Ik weet niet of jouw constructie wel zo succesvol is. Spinazie wordt namelijk goor als je het niet vers bereidt en meteen opeet
Hmmm mimootje, ben nu aan het werk dus het moet vanavond gebeuren...

meds, het was diepvriesbladspinazie.
Als je de saus nu klaar hebt, en de bladen nog apart, zou ik bij de Appie verse bladen halen. Die trekken niet meer zoveel vocht aan, waardoor je straks niet zit met een gortdroge lasagne met knapperige lasagnebladen.
Verder een met Meds, lasagne in het voren maken zou ik gewoon helemaal klaarmaken en afbakken, en later opwarmen.
Het is dus gemaakt maar nog niet in de oven geweest? Heerlijk, heeft het lekker staan trekken. Prima hoor, vanavond lekker in oven en smullen maar!
Er zit dus geen of weinig vocht in? Dan worden de bladen niet gaar. Er moet dus vocht bij. Misschien bouillon bij gieten?
@Jorina: de schotel staat nu in de koelkast, klaar om in de oven te schuiven. Bladen wisselen gaat nu niet meer lukken :-
@Dahlia74: daar dacht ik ook aan, bouillon erbij. Iemand ervaring mee?
Hm, ik weet of ik het helemaal begrijp. Heb je de bladen nu al bij de saus? Dan zit het vocht al in de bladen, dus die zijn al zacht, en kun je hem prima in de over mikken.

Als je de saus nu apart hebt, zou ik, zoals ik eerder aangaf, verse balden gaan halen.
Stond in het recept wel dat je verse lasagnavellen moest gebruiken? Dan zit er idd niet genoeg vocht in. Je kunt er dan wat melk met zout aan toevoegen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
O, ik zie nu dat je de bladen er dus al tussen hebt. Maar dan is er toch geen probleem? Het vocht heb je voornamelijk nodig om de bladen zacht te maken, maar dat zijn ze nu al.

Ik zou niet bouillon gaan toevoegen, volgens mij wordt het geheel daar niet lekkerder van.
Ik wilde hetzelfde zeggen als Jorina.
OK, voor de duidelijkheid. Ik heb de schotel al helemaal afgemaakt, dus inclusief de (harde) bladen. Heb er inderdaad niet aan gedacht dat die bladen intussen wel al zacht zouden kunnen zijn door het vocht dat wel in de schotel zit. Zal straks thuis eens voelen :-)

@Poezewoes: in het recept stond inderdaad verse vellen, maar die hadden ze hier niet bij de super. Melk met zout erbij dus? Gewoon erover gieten?

Pffff, wat een problemen kan je toch hebben he?!
Hahaha, ok, geen extra vocht dus! Ik knal 'm vanavond gewoon in de oven en zal jullie morgen verslag uitbrengen

Thanks!
Ik begrijp dat er helemaal geen c.q. nauwelijks vocht zit in de lasagne.

Zoals ik het lees, bestaat deze uit gehakt, plakjes tomaat, ontdooide bladspinazie en mascarpone. En dus geen saus of ander vocht. Dat is echt te weinig om de blad zacht te krijgen.

Of heb ik het verkeerd begrepen?
Er zit een mengsel van gehakt met tomatenblokjes uit blik in, dus wel iets van sap. Maar niet heel veel inderdaad.
Uit spinazie komt tijdens het bereiden toch ook nog altijd vocht?
Voor gedroogde vellen heb je echt wel wat vocht nodig om het goed te garen. Ze nemen het vocht op. Kijk maar eens hoe macaroni uitzet en in volume toeneemt als je het gaat koken. Dat heb je met deze vellen ook.

Je kan dus niet zomaar verse vellen, die al vocht bevatten, voor gedroogde vervangen zonder extra vocht toe te voegen. Het recept was bedoeld voor vers dus er zit zeker te kort vocht in.

Probleem is dat als je gewoon water of melk toe zou voegen, dat het een smakeloze bende wordt. Vandaar, melk met zout/bouillion, of bouillion, of misschien zelfs gewoon wat pastasaus maken met extra melk.
Dunne saus voor lasagna: eerst even glazig bakken en daarna pureren: tomaten, ui en knoflook. voeg peper, zout en oregano toe. Laat dit mengsel een tijdje pruttelen. Voor lasagna: voeg als laatste nog wat extra melk toe.

Schenk dit langzaam aan de zijkant bij de lasagna, tot het bovenste blad ook het vocht raakt.
Nu ik het helemaal begrijp (sorry, net ochtend geweest), heb ik inmiddels besloten dat ik het eens ben met Poezewoes.

Ik begreep nu pas dat het originele recept met verse vellen is, en dan kun je inderdaad niet zomaar gedroogde vellen gebruiken.
quote:Poezewoes schreef op 07 juni 2010 @ 12:24:

Dunne saus voor lasagna: eerst even glazig bakken en daarna pureren: tomaten, ui en knoflook. voeg peper, zout en oregano toe. Laat dit mengsel een tijdje pruttelen. Voor lasagna: voeg als laatste nog wat extra melk toe.

Schenk dit langzaam aan de zijkant bij de lasagna, tot het bovenste blad ook het vocht raakt.

Goede EHBO (eerste hulp bij ovenschotel) oplossing van Poezewoes.

Vellen hebben vocht nodig anders scheurt tijdens het eten je gehemelte in drie stukken van de harde stukken lasagnablad.
Lekker dan, probeer ik eens een receptje... Ik verheugde me erop, maar intussen trekt de friettent me ook wel :-)

Ik ga eens kijken of ik er wat vocht bij kan gieten vanavond en dan duimen dat het nog iets wordt. Bedankt voor het meedenken!
voor gedroogde vellen heb je een dunne saus nodig, en zo te lezen heb je dat niet. Ik zou een bechamel maken en die toevoegen (boter laten smelten, bloem erbij roeren tot een klont dan melk toevoegen, inkoken en kaas erbij, deze dikke kaassaus erover schenken en even wat gaatjes prikken of wat bewegen met een vork dat ie doorzak naar de bodem. Wel gelijk bakken (half uur)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven