Geld & Recht alle pijlers

Zal ik dat doen: concertkaartje kopen via mp

07-06-2010 19:17 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er niet al te veel ervaring mee, vandaar dat ik de vraag hier stel. Met de hoop dat door de wol geverfde marktplaats struinend vivaerts mij kunnen en willen adviseren.

Ik wil een concertkaartje kopen op marktplaats. iemand reageert met de mededeling dat ik het kaartje kan kopen,voor 50 euro + 5 euro verzendkosten. Is dat niet raar? Zo'n kaartje versturen kost max 80 cent, adres opschrijven en klaar is kees...dacht ik zo...het is beetje overbodig om 5 euro extra te betalen?!

Bovendien wil ik weten of het veilig genoeg is om het geldbedrag vooraf te betalen per internetbankieren, of is het verstandiger het kaartje zelf te halen?

is het uberhaupt onverstandig kaartje zo te kopen i.p.v. via de reguliere weg?

Ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaring.
5 euro verzendkosten is natuurlijk belachelijk als het alleen om een kaartje gaat. Maar ja, diegene kan vragen wat hij/zij wil.
5 euro heeft diegene zelf misschien wel gemaakt als reserveringskosten..? Ik heb het wel eens gedaan .. Ook van tevoren over gemaakt en dat is goed gegaan, maar ja er zit altijd een risico aan natuurlijk!
Wil ze het niet aangetekend verzenden?
anoniem_98973 wijzigde dit bericht op 07-06-2010 19:21
Reden: ze natuurlijk, niet je
% gewijzigd
Misschien verzend ze wel aangetekend.. kun je het kaartje niet ophalen?
Concertkaartjes haal ik ook meestal op inderdaad, is het erg ver? En aangetekend verzenden is ook geen slecht plan, trouwens.
Heb het gister ook gedaan. Kreeg net mail dat de kaartjes verzonden zijn

Ik heb de verkoper - een particulier - om zn gegevens gevraagd. Dus naam, adres etc. Dat matcht met zn bankrek nr. Daarnaast heb ik zijn naam + MP naam gegoogled. Dat lijkt betrouwbaar genoeg...

Heb ook om foto van kaartjes gevraagd (dalijk zijn ze vals!) en hij heeft er een scan van bijgevoegd.

Dus nu op hoop van zegen!

Ohja i heb het laten verzenden in bubbeltjes envelop, zo zie je vanaf de buitenkant niet wat er in zit.

Vijf euro verzenden is flink. Kun je toch gewoon even navragen?
die 5 euro zullen voor verzenden zijn. Aangetekend verzenden kost 6 euro nog wat. Op die manier heeft hij ook een bewijs dat hij het verzonden heeft.
quote:RosaP schreef op 07 juni 2010 @ 19:37:

Heb het gister ook gedaan. Kreeg net mail dat de kaartjes verzonden zijn

Ik heb de verkoper - een particulier - om zn gegevens gevraagd. Dus naam, adres etc. Dat matcht met zn bankrek nr. Daarnaast heb ik zijn naam + MP naam gegoogled. Dat lijkt betrouwbaar genoeg...

Heb ook om foto van kaartjes gevraagd (dalijk zijn ze vals!) en hij heeft er een scan van bijgevoegd.

Dus nu op hoop van zegen!

Ohja i heb het laten verzenden in bubbeltjes envelop, zo zie je vanaf de buitenkant niet wat er in zit.

Vijf euro verzenden is flink. Kun je toch gewoon even navragen?

Tegenwoordig kun je ook met alleen je barcode naar binnen. Dus stel jij zou zo slecht zijn zou je de deal af kunnen blazen, zorgen dat je snel binnen bent en met zijn streepjescode naar binnen kunnen.

Ik zou het in ieder geval aangetekend laten verzenden of ophalen.
Poelepoelepoelepoes!
NIET DOEN! Zo houd je de zwarte markt in stand en blijven oplichters aan de gang.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb het ook wel es gedaan vorig jaar voor een guus meeuwis concert. De verkoper was een gecontroleerd verkoper van marktplaats, vroeg niet veel meer voor de kaarten dan originele prijs en hij heeft ze aangetekend opgestuurd. Kreeg de kaarten netjes op tijd en nog een bevestigende mail van hem of ze waren overgekomen.

Niet alle mensen zijn onbetrouwbaar... maar soms zitten er figuren bij. Ik koop zulke dingen alleen bij door markplaats gecontroleerde verkopers
Ik heb het ook wel es gedaan vorig jaar voor een guus meeuwis concert. De verkoper was een gecontroleerd verkoper van marktplaats, vroeg niet veel meer voor de kaarten dan originele prijs en hij heeft ze aangetekend opgestuurd. Kreeg de kaarten netjes op tijd en nog een bevestigende mail van hem of ze waren overgekomen.

Niet alle mensen zijn onbetrouwbaar... maar soms zitten er figuren bij. Ik koop zulke dingen alleen bij door markplaats gecontroleerde verkopers
quote:Fame schreef op 07 juni 2010 @ 20:52:

NIET DOEN! Zo houd je de zwarte markt in stand en blijven oplichters aan de gang.

Wat is dit nou voor een onzin.

Wij hadden kaartjes voor een concert, lang van te voren gekocht en toen kwam er iets tussendoor, konden we niet naar het concert. Kaartjes verkocht, gewoon voor de prijs die we zelf betaald hadden. Wat heeft zwarte markt en oplichting hiermee te maken?
Stel je koopt kaarten online. Als je dan vervolgens het ticketbureau belt dat je ze nooit ontvangen hebt, dan krijg je nieuwe kaarten (met andere barcode). De oude worden geblokkeerd door het ticketbureau.

En vervolgens verkoop je de geblokkeerde kaarten via MP...

Als je ze persoonlijk kunt afhalen, dan is de kans niet zo groot dat ze vals zijn. Degenen die valse kaarten verkopen laten niet graag hun woonadres weten.
...
De kaarten die wij verkochten waren e-kaarten. Meerdere malen uit te printen dus! Wij hebben dat natuurlijk niet gedaan, hebben gewoon prints en het bestand verstrekt voor 4 kaarten (dus een aanzienlijk bedrag voor de koper). Maar omdat wij ons bewust waren van het risico dat de koper in zijn beleving loopt en wij gewoon eerlijk de kaarten wilden verkopen, hebben we het face to face afgehandeld, gewoon ons adres gegeven dus. Moet je eigenlijk wel een koper hebben die niet al te ver weg woont, maar in ons geval was dat toevallig zo.
Ik heb ook kaartjes ooit gekocht via MP, ik was er ontzettend blij mee en ze vroegen ook niet heel veel extra, 5 euro pk geloof ik. Vind ik prima, tenslotte had hij ervoor in de rij gelegen en ik niet Ik heb ze zelf opgehaald en het was ook de bedoeling dat hij met zijn vriendin erheen ging.

't Was overigens echt een goed concert.
quote:Fame schreef op 07 juni 2010 @ 20:52:

Inderdaad grote onzin!!

Ik had vorig jaar augustus kaarten gekocht voor een concert dat deze maand is; 10 maanden vantevoren dus.

Twee maanden geleden bleken we dan niet te kunnen vanwege andere verplichtingen. Ik heb de kaartjes toen ook op MP gezet en iemand heeft er de aankoopprijs voor betaald.

Ik heb er geen cent aan verdiend (was ook totaal mijn bedoeling niet); maar was blij dat ik ze kon verkopen en dat iemand anders er blij mee was.
Eens met Fame. Kopers kunnen niet weten of jij liegt of niet. Gehaaide zwarthandelaren hangen namelijk dezelfde verhalen op.

Bovendien loop je het risico dat de kaart vals is. Ik heb het meegemaakt op Lowlands, dat een meisje niet naar binnen mocht met de kaart die ze op Marktplaats gekocht had.

Als je je kaart wilt doorverkopen, kun je dat het beste doen via de site van live nation, dan weet je koper zeker dat de kaart echt is (Mojo controleert de codes).

edit: ik zie net dat Mojo deze service op de schop heeft genomen... We wachten af...
Aan die Mojo-site had ik in elk geval al niks gehad, want mijn kaartje kwam nog van The Entertainment Group af.

En dan nog: zwarthandelaren willen (grof) geld verdienen; dus als iemand een kaartje voor de normale prijs aanbiedt is de kans niet zo groot dat er een handelaar achter zit.
Maar bosaap, door eerlijke doorverkoop wordt de zwarthandel niet in stand gehouden hoor.

Als ze maatregelen tegen zwarthandel gaan nemen, dan zou eerlijke doorverkoop wel eens moeilijker zo niet onmogelijk kunnen worden. Maar ja, dan denk ik echt wel drie keer na voordat ik 60-70 euro pp neertel voor een verplichting van een avond over een half jaar.

Zwarthandelaren zijn gebaat bij woekerprijzen, ik hoef geen winst bij eerlijke doorverkoop.
Lieve mensen, hartelijk dank voor alle informatie.

Ik heb dus de gok gewaagd en een kaartje gekocht vanochtend. Ik heb mevrouw 50 euro overgemaakt en zij zegt dat zodra het op haar rekening is bijgeschreven, zij dit kaartje direct verstuurt.

Ik hoop dat het betrouwbaar is. Maar waar zou ik dan eventueel naar toe kunnen gaan om te checken of het kaartje echt is? Free record shop? primavera? Kan dat zomaar.

Nu is in ieder geval één kaartje binnen, ik ben ondertussen op zoek naar een ander kaartje.

Ik ben deslaniettemin benieuwd naar jullie verhalen hieromtrent!
quote:ankalida schreef op 08 juni 2010 @ 08:46:

Stel je koopt kaarten online. Als je dan vervolgens het ticketbureau belt dat je ze nooit ontvangen hebt, dan krijg je nieuwe kaarten (met andere barcode). De oude worden geblokkeerd door het ticketbureau.

En vervolgens verkoop je de geblokkeerde kaarten via MP...

Als je ze persoonlijk kunt afhalen, dan is de kans niet zo groot dat ze vals zijn. Degenen die valse kaarten verkopen laten niet graag hun woonadres weten.

Dat is het probleem met 2e hands kaartjes kopen.

Er zit inderdaad een barcode op.

Als diegene de kaartjes naar jou gestuurd heeft,kan ie zo via internet een nieuw kaartje met nieuwe barcode uitprinten.

Zo heb ik het orginele kaartje van P!nk ingelijst,en een ander uitgeprint.(met andere barcode!)

Ik zeg niet dat deze persoon het doet,maar het is makkelijk te doen.

Hij kan dit kaartje wel 10x verkopen,als ie wil.
Daar zit wat in inderdaad, maar toch had ik vertrouwen in desbetreffende mevrouw gehad en heb ik het kaartje gekocht. Op hoop van zegen. Maar misschien kan ik het 2de kaartje toch nog rechtstreeks bij de ticketservice kopen. Ben er nog niet helemaal over uit.
Ik heb het een paar jaar geleden gedaan met kaartjes voor Lowlands en ben toen opgelicht. Geld naar bankrekening gestort, nooit geen kaartjes gezien. Op de foto zag het er ook allemaal betrouwbaar uit.

Later ben ik er 'onderzoek' naar gaan doen en bleek het inderdaad een meesteroplichter te zijn.

Wilde aangifte doen bij de politie maar ze wilden geen aangifte opnemen, wel een melding.

Een wijze les geleerd, ik doe het nooit meer! Ik kom ze persoonlijk ophalen en anders laat ik het voortaan zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven