Geld & Recht alle pijlers

huis kopen met of zonder grond?

09-06-2010 11:00 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
tijdens het huizenzoeken kwam ik onderstaande tekst tegen:

" Bijzonderheden:

Fiscaal aftrekbare canon ca. ¤ 175,00 per maand.

De woning kopen op erfpacht grond heeft voor u als voordeel dat u kunt kopen voor een scherpe koopsom. Wij werken met transparante en duidelijke notariële erfpachtvoorwaarden.

Na 10 jaar erfpacht(dit dient nog te gebeuren) bestaat de mogelijkheid om, onder vooraf vastgestelde voorwaarden, het eigendom van de grond te kopen.

De erfpachtcanon kan jaarlijks geïndexeerd worden op basis van consumentenprijsindexcijfer (www.cbs.nl). Voor meer informatie over het erfpacht kunt u contact opnemen met ons kantoor.

DEZE WONING KUNT U OOK KOPEN MET EIGEN GROND. DE VRAAGPRIJS VAN DE WONING MET GROND IS: ¤ --- K.K.."

Kan iemand mij uitleggen wat dit precies inhoudt? Wat zijn de voor- dan wel nadelen van het kopen met of zonder grond?

Voor de leuk gooi ik er even een polletje tegenaan

kopen; met of zonder grond?

Totaal aantal stemmen: 18

met grond (100%)
zonder grond Geen stemmen
Met grond!

Volgens mij is dit particulier erfpacht (en niet gemeentelijk). Voor een woning met particulier erfpacht geeft een bank doorgaans geen lening.
Met! Weet je direct waar je aan toe bent.
Jammer van je polletje: ik zit op de aaiFooi
Jammer van je polletje: ik zit op de aaiFooi
Dat het maar helder is
Ik ken niet het verschil tussen particuliere en gemeentelijke erfpacht.

Wel is mij destijds, toen de gemeente mij aanbood alsnog de grond onder mijn huis te kopen die totdantoe in (afgekochte) erfpacht was, door mijn makelaar vooral op het hart gedrukt niet de grond te kopen. Je krijgt er niet méér rechten op het gebruik door dan die je al had met grond in erfpacht, en het levert je (dus) ook geen extra verkoopwaarde op.
http://www.vastgoedmarkt. ... fpacht-onverkoopbaar.html
24-02-2010

Huizen op particulier erfpacht onverkoopbaar

In Amsterdam zijn alle woningen die op particulier erfpacht staan, onverkoopbaar geworden. Sinds januari geven banken geen hypotheek meer op de duizenden huizen in de stad die op particuliere grond staan, die in erfpacht wordt uitgegeven.

Dit wordt, zo schreef Het Parool, bevestigd door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Banken hebben hun eisen omtrent hypotheken aangescherpt en particuliere erfpacht op de zwarte lijst geplaatst. Er is overigens geen sprake van een gezamenlijk beleid of protocol.

Particulier erfpacht wordt, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, niet uitgegeven door de gemeente, maar door de eigenaar van een woning op eigen grond, die het huis wil verkopen maar de grond wil houden.

De oorspronkelijke eigenaren zijn meestal handelaren die panden hebben gesplitst, opgeknapt en in partjes hebben verkocht. In Amsterdam heeft particulier erfpacht sinds tien jaar een vlucht genomen. Volgens de NVB is een van de redenen om te weigeren de onduidelijkheid over de identiteit van de eigenaar van de grond.

Banken willen hier helderheid over. Soms gaat het om partijen waarmee de bank niet geassocieerd wenst te worden, aldus een NVB-woordvoerder. Het gaat in bijna alle gevallen om appartementen. Volgens Makelaarsvereniging Amsterdam gaat het om duizenden gedupeerden.
Mosterd
Huizen zonder grond aanbieden wordt in deze tijd veel gedaan omdat de verkoopprijs dan lager is en dus de woningen makkelijker te verkopen zijn. Ander voordeel is dat mensen de hypotheek gemakkelijker rond krijgen omdat het benodigde bedrag lager is.

Nadeel is dat naast de hypotheek ook de canon betaald moet worden, dus maandlasten zijn vaak niet lager t.o.v. een huis met grond. Dus bereken goed je maandlasten waarbij je ook de canon mee moet rekenen.

Ik zou altijd met grond kopen zodat alles echt van jou is.
Als je ervan uitgaat dat de onroerendgoed prijzen weer aantrekken, dan lijkt het me niet prettig dat je dan over 10 jaar, terwijl je al 10 jaar je canon hebt voldaan, dan ook een hogere grondprijs te betalen.

Maar als je ervan uitgaat dat de grondprijs zal dalen, dan is het misschien wel handig.

Particuliere erfpacht zou ik echt nooit doen, gemeentelijke erfpacht kom je in sommige wijken van bepaalde steden echt niet onderuit.
Altijd met grond!

Ik zou zelf nooit een huis kopen met erfpachtgrond.
je gaat een luchtkasteel kopen, leuk ;)
alleen als er eeuwigdurende erfpacht op zit: DOEN. (die van mijn ouders is iets van 16 euro per jaar, lol, vast gesteld in 1895 ofzo)

verder zou ik het niet willen
Leuk Bowie, spannend

Mét grond, is het allemaal van jezelf en geen gezeur!
Stay with me, let\'s just breathe.
hihi, nou het is me duidelijk! Met grond kopen dus.

Overigens niet een huis wat bij ons een eerste optie is hoor, maar ik kwam het tegen en had er nog nooit van gehoord

Dank!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven