Biologische slager
vrijdag 11 juni 2010 om 04:22
Weet iemand een goede biologische slager met divers vlees in Noord-Holland?
Ik ben niet tegen vleeseten maar wel tegen dierenleed, vooral onnodig dierenleed.
Ik kom bij een biologische slager, helemaal tevreden alleen is het assortiment veel kleiner als bij de reguliere slager.
Vooral voor de kinderen zij zijn gek op gehakt cordon bleus, saté burgers.
Heeft iemand hier ervaring mee? En tips?
Ik ben niet tegen vleeseten maar wel tegen dierenleed, vooral onnodig dierenleed.
Ik kom bij een biologische slager, helemaal tevreden alleen is het assortiment veel kleiner als bij de reguliere slager.
Vooral voor de kinderen zij zijn gek op gehakt cordon bleus, saté burgers.
Heeft iemand hier ervaring mee? En tips?
vrijdag 11 juni 2010 om 06:08
Via google kun je in NH plenty biologische slagers vinden, maar die hebben de zaken die je noemt (gehakt cordon bleus en satéburgers) vaak niet in hun assortiment zitten omdat ze daar vaak alleen "echt vlees" verkopen zonder allerlei toevoegingen. Gewone cordon bleus hebben ze misschien wel?! Als ik vlees eet (ong 1 a 2 keer per week) haal ik mijn vlees ook meestal bij een biologische slager en ik vind het heerlijk. Maar dat kan ook psychisch zijn heur
vrijdag 11 juni 2010 om 06:15
Gewone cordon bleus hebben ze idd. En die zijn heel lekker. Kinderen willen alleen ook graag gehaktburgers enz. Ik heb al gegoogled en niet gevonden.
Biefstuk enz lust alleen vriend.
Het gaat mij niet zo zeer om de toevoegingen maar meer om het dierenleed dat ik niet wil, niet aan mee wil werken. Dit wil ik ook meegeven aan de kinderen.
Zij willen alleen ook graag "kindervlees". En ik vind dat ook lekker.
Biefstuk enz lust alleen vriend.
Het gaat mij niet zo zeer om de toevoegingen maar meer om het dierenleed dat ik niet wil, niet aan mee wil werken. Dit wil ik ook meegeven aan de kinderen.
Zij willen alleen ook graag "kindervlees". En ik vind dat ook lekker.
vrijdag 11 juni 2010 om 08:05
Ik weet niet waar je woont maar zoek gewoon zelf een boer uit die vlees van zijn eigen dieren verkoopt. En cordonbleu kan je gewoon zelf maken. En sateburgers ook. Dat zijn geen producten die je bij boeren zult vinden.
En anders idd naar de AH.
En anders idd naar de AH.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 11 juni 2010 om 08:25
quote:Yamuna schreef op 11 juni 2010 @ 06:51:
ik haal regelmatig vlees bij de groene weg in alkmaar.Je bent me voor
Op de Gedempte Nieuwe Sloot zit deze. Heeft ook dingen zoals lasagna etc. Goeie slager!
Halal vlees heeft trouwens dezelfde kwaliteit diervriendelijk gefokt als biologisch vlees. Loop eens binnen bij een islamitische slager voor rund, lam of kip.
Je kunt ook eens googlen op boerderijwinkels, daar zitten er ook een aantal bij die biologisch vlees verkopen. Er zitten er meerdere in Noord-Holland. En dingen zoals burgers, cordonblue's etc, kun je natuurlijk ook zelf maken..
ik haal regelmatig vlees bij de groene weg in alkmaar.Je bent me voor
Op de Gedempte Nieuwe Sloot zit deze. Heeft ook dingen zoals lasagna etc. Goeie slager!
Halal vlees heeft trouwens dezelfde kwaliteit diervriendelijk gefokt als biologisch vlees. Loop eens binnen bij een islamitische slager voor rund, lam of kip.
Je kunt ook eens googlen op boerderijwinkels, daar zitten er ook een aantal bij die biologisch vlees verkopen. Er zitten er meerdere in Noord-Holland. En dingen zoals burgers, cordonblue's etc, kun je natuurlijk ook zelf maken..
oh that purrrrrrrrrfect feeling
vrijdag 11 juni 2010 om 09:31
Snijdt een biologisch kipfiletje in twee dunne plakken, rol daar een plakje biologische ham in en een stripje biologische kaas, steek een prikker door die rol: een cordon bleu. Eventueel kun je em ook nog paneren. Weet niet precies hoe je dat doet, ik doe dat nl. nooit Mss dat MV je dat kan vertellen.
vrijdag 11 juni 2010 om 09:35
Realiseer je wel dat vlees dat op een biologische wijze is geproduceerd niet altijd iets zegt over de omstandigheden waarin het dier geleefd heeft. Meestal is dat wel zo maar het hoeft dus niet. Het biologisch werken heeft vooral betrekking op hoe de voeding van het dier is geproduceerd/geteeld (geen gentech, geen kunstmest e.d.) en spaarzame gebruik van medicijnen (o.a, antibiotica). Meestal is een boer die biologisch gaat niet iemand die uit winstoogpunt werkt en heeft dus ook hart voor de dieren. Veel mensen denken echter dat een biologische koe de hele dag in de wei staat en een biologisch varken in de modderpoel kan rondspetteren, maar dat is meestal niet het geval.
Steeds meer kleinere boeren doen aan huisverkoop van hun vlees, ken je geen boer in de omgeving waar je direct je vlees van kunt afnemen? Hierbij kun je vaak ook je eigen wensen aangeven. Deze mensen moeten immers gelijk inspelen op de vraag van de consument. Want als de boer alleen hamburgers in de verkoop heeft en de consument wil biefstuk, dan werkt dat natuurlijk niet.
Steeds meer kleinere boeren doen aan huisverkoop van hun vlees, ken je geen boer in de omgeving waar je direct je vlees van kunt afnemen? Hierbij kun je vaak ook je eigen wensen aangeven. Deze mensen moeten immers gelijk inspelen op de vraag van de consument. Want als de boer alleen hamburgers in de verkoop heeft en de consument wil biefstuk, dan werkt dat natuurlijk niet.
vrijdag 11 juni 2010 om 09:35
vrijdag 11 juni 2010 om 09:36
Klopt niet helemaal Poezewoes. Is een bericht uit nov. 2008.
Dus ook bij halal moet je kijken naar een eko-keurmerk anders komt het gewoon uit de bio-industrie.
Binnenkort eko-halal; want “bio-industrie is niet halal”
Vorige week nog gaven Imam Galal Ali Amer en Ben Ali-Salah van HalalCorrect Certification al aan dat “… de manier hoe de Nederlandse bio-industrie met dieren omgaat niet strookt met de regels van de Islam, zeker niet als je praat over kippen of kalveren.” Zij komen binnenkort met EKO-halal, genaamd HalalPlus (http://www.halalcorrect.com/ ). ‘Halal’ is omschreven in een spijzenwet, en is veel meer dan alleen een slachtmethode. De omstandigheden waaronder een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeuren kan, spelen een rol bij de beoordeling of het vlees halal is. Bijna al het ‘halal’ vlees in winkels komt echter uit de bio-industrie en voldoet dus eigenlijk helemaal niet aan de islamitische eisen om halal te mogen heten. Wakker Dier startte vorige week een voorlichtingscampagne voor moslims op www.wakkerdier.nl/bio-industrie/halal.php/.
Dus ook bij halal moet je kijken naar een eko-keurmerk anders komt het gewoon uit de bio-industrie.
Binnenkort eko-halal; want “bio-industrie is niet halal”
Vorige week nog gaven Imam Galal Ali Amer en Ben Ali-Salah van HalalCorrect Certification al aan dat “… de manier hoe de Nederlandse bio-industrie met dieren omgaat niet strookt met de regels van de Islam, zeker niet als je praat over kippen of kalveren.” Zij komen binnenkort met EKO-halal, genaamd HalalPlus (http://www.halalcorrect.com/ ). ‘Halal’ is omschreven in een spijzenwet, en is veel meer dan alleen een slachtmethode. De omstandigheden waaronder een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeuren kan, spelen een rol bij de beoordeling of het vlees halal is. Bijna al het ‘halal’ vlees in winkels komt echter uit de bio-industrie en voldoet dus eigenlijk helemaal niet aan de islamitische eisen om halal te mogen heten. Wakker Dier startte vorige week een voorlichtingscampagne voor moslims op www.wakkerdier.nl/bio-industrie/halal.php/.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 11 juni 2010 om 09:39
vwb het paneren: smelt eens flink wat pittige kaas door een roux (boter en melk). Meng er wat kruiden zoals peterselie of wat fijngesneden verse spinazie door.
Laat opstijven in de koeling en vorm en kleine kroketjes van.
Dan paneren en in wat olie bakken.
Reken maar dat je kids dat lekker vinden
Laat opstijven in de koeling en vorm en kleine kroketjes van.
Dan paneren en in wat olie bakken.
Reken maar dat je kids dat lekker vinden
Computer says nooooo
vrijdag 11 juni 2010 om 09:44
OP een bio-boerderij wordt zeker wel gekeken naar de leefomstandigheden van het dier.
Het leven van een kip of varken ziet er heel anders uit in de biologische veehouderij. De dieren hebben veel meer ruimte in de stal en kunnen naar buiten om te scharrelen of te wroeten. Biologische dieren hebben meer ruimte dan scharrelkippen of -varkens. De strenge regels in de biologische veehouderij worden gecontroleerd door de onafhankelijke Stichting Skal. U kunt erop vertrouwen dat producten met het EKO-keurmerk echt biologisch zijn.
Bron: milieudefensie
Het leven van een kip of varken ziet er heel anders uit in de biologische veehouderij. De dieren hebben veel meer ruimte in de stal en kunnen naar buiten om te scharrelen of te wroeten. Biologische dieren hebben meer ruimte dan scharrelkippen of -varkens. De strenge regels in de biologische veehouderij worden gecontroleerd door de onafhankelijke Stichting Skal. U kunt erop vertrouwen dat producten met het EKO-keurmerk echt biologisch zijn.
Bron: milieudefensie
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 11 juni 2010 om 09:49
Als je een goede slager hebt gevonden, moet je hem lekker trouw blijven! Ik heb bij een slagerij gewerkt en kan je helpen hoe je een cordonblue zelf kan maken en ook een sateburger! Heel simpel, echt goed te doen!
Cordon Blue
Je koopt goede schnitzels, ongepaneerd. Je doet hier een plakje ham, plakje kaas op de ene helft / in de breedte. De andere helft klap je erover heen. Met een sateprikker maak je de puntjes vast. Je doet het geheel door het ei. Je mengt paneermeel met paprikapoeder (proef eventjes!). Je doet het vlees door het ei en dan door de paneermail. Eventueel herhalen! En je hebt een heerlijke biologische cordon blue. En zo simpel...
Sateburger:
Je mengt gehakt met een ei, wat paneermail en een zakje satemarinade kruiden (proef even naar je eigen smaak, een heel zakje kan te pittig zijn). Je mengt alles goed door elkaar. Je maakt er hamburgers van. Zorg dat de hamburgers lekker stevig gekneed zijn, dan krijg je dat massieve van de hamburger. Overigens heb je in goede kookwinkels ook hamburgerpersen kopen. Als je daar aan kan komen: plastic folie erin leggen, stuk van het gekruide gehakt erin, plastic folie erover en persen maar!
En waarschijnlijk nog lekkerder dan als je ze koopt! Veel succes!
Cordon Blue
Je koopt goede schnitzels, ongepaneerd. Je doet hier een plakje ham, plakje kaas op de ene helft / in de breedte. De andere helft klap je erover heen. Met een sateprikker maak je de puntjes vast. Je doet het geheel door het ei. Je mengt paneermeel met paprikapoeder (proef eventjes!). Je doet het vlees door het ei en dan door de paneermail. Eventueel herhalen! En je hebt een heerlijke biologische cordon blue. En zo simpel...
Sateburger:
Je mengt gehakt met een ei, wat paneermail en een zakje satemarinade kruiden (proef even naar je eigen smaak, een heel zakje kan te pittig zijn). Je mengt alles goed door elkaar. Je maakt er hamburgers van. Zorg dat de hamburgers lekker stevig gekneed zijn, dan krijg je dat massieve van de hamburger. Overigens heb je in goede kookwinkels ook hamburgerpersen kopen. Als je daar aan kan komen: plastic folie erin leggen, stuk van het gekruide gehakt erin, plastic folie erover en persen maar!
En waarschijnlijk nog lekkerder dan als je ze koopt! Veel succes!
Volg je hart. Dat klopt.
zaterdag 12 juni 2010 om 00:58
Dankje wel voor jullie tips.
Pink: Bij de sateburger zit er dan satésaus in? Die vindt mijn zoontje zo lekker.
Noord-Holland is idd ruim begrip. Liefst regio Amsterdam.
Degene in Amsterdam zijn logistiek weer niet zo goed bereikbaar.
Ik ga jullie recepten zeker uitproberen. Super bedankt.
Wakker dier ben ik bij aangemeld en ook donateur. Elke week krijg ik de aanbiedingen op de mail.
Het biologische vlees van de AH vinden de kinderen niet lekker. Ze willen "bewerkt" vlees. Zelfs de worstjes van ze vinden ze niet lekker.
De slager waar ik nu bij kom vind ik een goede. Alleen beperkt assortiment. Ook leuk dat de man zo enthousiast over zijn vak en dierenwelzijn verteld.
Pink: Bij de sateburger zit er dan satésaus in? Die vindt mijn zoontje zo lekker.
Noord-Holland is idd ruim begrip. Liefst regio Amsterdam.
Degene in Amsterdam zijn logistiek weer niet zo goed bereikbaar.
Ik ga jullie recepten zeker uitproberen. Super bedankt.
Wakker dier ben ik bij aangemeld en ook donateur. Elke week krijg ik de aanbiedingen op de mail.
Het biologische vlees van de AH vinden de kinderen niet lekker. Ze willen "bewerkt" vlees. Zelfs de worstjes van ze vinden ze niet lekker.
De slager waar ik nu bij kom vind ik een goede. Alleen beperkt assortiment. Ook leuk dat de man zo enthousiast over zijn vak en dierenwelzijn verteld.
zaterdag 12 juni 2010 om 08:22
Haarlem, vlakbij de parkeergarage houtplein zit een grote. Hoofddorp in het winkelcentrum aan de lutulistraat zit er ook een, nieuw enthousiast en erg goed ook in vleeswaren, gratis parkeren daar.
Ik denk dat je je kinderen 's wat smaak moet gaan leren.
Als jij bereid bent om in een keer een dozijn of twee af te nemen (vriezer) dan is in ieder geval die vent in Hoofddorp denk ik wel bereid om wat van die kidnvriendelijke bende te maken.
Als jij bereid bent om in een keer een dozijn of twee af te nemen (vriezer) dan is in ieder geval die vent in Hoofddorp denk ik wel bereid om wat van die kidnvriendelijke bende te maken.
zondag 13 juni 2010 om 00:06
Ik vind die kindvriendelijke bende zelf ook lekker.
Ze hoeven van mij niet anders te gaan eten. Wel diervriendelijk.
Pink: Ik ga zeker je satéburges maken. Maar kan ik ook gehakt met wijkosatésaus ertussen doen? Loopt dat er dan niet uit?
Ik ga ook kijken voor hamburger persen.
Lijkt me leuk als ik het zelf kan maken en de kinderen vinden het nog lekker ook.
Ze hoeven van mij niet anders te gaan eten. Wel diervriendelijk.
Pink: Ik ga zeker je satéburges maken. Maar kan ik ook gehakt met wijkosatésaus ertussen doen? Loopt dat er dan niet uit?
Ik ga ook kijken voor hamburger persen.
Lijkt me leuk als ik het zelf kan maken en de kinderen vinden het nog lekker ook.
zondag 13 juni 2010 om 00:14
quote:wijnands schreef op 12 juni 2010 @ 08:22:
Met je eens, Hoewel dat misschien een beetje te makkelijk gezegd is. Maar als je dus echt uit overweging dit wilt doen, dan moet je het doorzetten om alleen vlees voor te zetten die biologisch verantwoord is. Sterkte is misschien dan nog het beste advies?
Met je eens, Hoewel dat misschien een beetje te makkelijk gezegd is. Maar als je dus echt uit overweging dit wilt doen, dan moet je het doorzetten om alleen vlees voor te zetten die biologisch verantwoord is. Sterkte is misschien dan nog het beste advies?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.