Contractvraag tijdelijk werk
dinsdag 15 juni 2010 om 16:25
Ik hoop dat iemand dit weet.....
Ik ben werkloos. Gesolliciteerd op vakantiewerk bij bedrijf A (beter iets dan niets toch? )
Op de informatiebijeenkomst: korte toelichting over het werk, het start half juli en vervolgens gingen de contracten al rond. Ik was een beetje overvallen maar heb getekend (ja stom.....)
Want probleem is dat ik eind deze maand een gesprek heb bij bedrijf B, voor een halfjaarcontract. Start ook in Juli. Stel dat bedrijf B me zou aannemen, heb ik dan een probleem met het getekende contract bij bedrijf A?
Een halfjaarcontract heeft natuurlijk mijn voorkeur! Maar mocht ik niet zijn aangenomen dan ga ik dat vakantiewerk wel doen. Alleen om mijn kansen niet te vergooien heb ik bedrijf A dus niet verteld van bedrijf B.....
Alvast bedankt voor reacties!
Ik ben werkloos. Gesolliciteerd op vakantiewerk bij bedrijf A (beter iets dan niets toch? )
Op de informatiebijeenkomst: korte toelichting over het werk, het start half juli en vervolgens gingen de contracten al rond. Ik was een beetje overvallen maar heb getekend (ja stom.....)
Want probleem is dat ik eind deze maand een gesprek heb bij bedrijf B, voor een halfjaarcontract. Start ook in Juli. Stel dat bedrijf B me zou aannemen, heb ik dan een probleem met het getekende contract bij bedrijf A?
Een halfjaarcontract heeft natuurlijk mijn voorkeur! Maar mocht ik niet zijn aangenomen dan ga ik dat vakantiewerk wel doen. Alleen om mijn kansen niet te vergooien heb ik bedrijf A dus niet verteld van bedrijf B.....
Alvast bedankt voor reacties!
dinsdag 15 juni 2010 om 16:37
bij proeftijdbeding in contract ben je vrij zeker dat je zonder problemen voortijdig kan zeggen dat je toch niet komt zonder schadeplichtig te zijn. Je bent namelijk in principe schadeplichtig wegens niet nakomen van een contract mocht je toch voor de andere baan kiezen. Je had namelijk ook gewoon op dag 1 na een paar uur kunnen zeggen dat het niets voor je is en dan vertrekken.
dinsdag 15 juni 2010 om 16:44
Duur contract zijn maar een aantal weken. Ik heb wel zien staan een opzegtermijn van 2 weken, maar niets over een proeftijdbeding.......
Het ging ook allemaal erg snel en onpersoonlijk, werd wel uitdrukkelijk vermeld dat we beter niet ziek kunnen worden want ze hebben een groot probleem als vakantiewerkers ziek worden.
Waarom kom ik ook in zo'n situatie.....
Het ging ook allemaal erg snel en onpersoonlijk, werd wel uitdrukkelijk vermeld dat we beter niet ziek kunnen worden want ze hebben een groot probleem als vakantiewerkers ziek worden.
Waarom kom ik ook in zo'n situatie.....
dinsdag 15 juni 2010 om 17:05
Wat een ongebruikelijke manier van werken, tijdens een informatiebijeenkomst contracten rond laten gaan die dan direct ondertekent moeten worden, waar je niet eens een exemplaar van mee krijgt maar 'later' een kopie per mail en waar je de waarschuwing krijgt niet ziek te worden... Zijn de rest van je arbeidsvoorwaarden goed geregeld? Val je onder een CAO?
Is je salaris en de voorwaarden benoemd (aantal uur dat je werkt, overwerk etc)?
Is je salaris en de voorwaarden benoemd (aantal uur dat je werkt, overwerk etc)?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 15 juni 2010 om 17:12
dinsdag 15 juni 2010 om 17:17
'uren zijn afhankelijk van drukte'.
Nou is dat wel vaker het geval bij vakantiewerk, maar besef dus dat het kan betekenen dat je iedere dag moet afwachten of je misschien opgeroepen wordt. Als je niet opgeroepen wordt, krijg je ook geen geld. En heb je dus een hele dag voor de kat zijn viool zitten wachten. Kun je niet omdat je al wat anders hebt afgesproken, dan heb je kans dat ze je de volgende keer 'dus' ook niet meer bellen.
Of moet je 's ochtends opdraven, om na een uur weer naar huis te worden gestuurd omdat het niet druk (genoeg) is?
Waar zijn die gemiddelde uren op gebaseerd? en krijg je die sowieso uitbetaald, of 'denken ze' dat je gemiddeld zoveel uren gaat werken (op basis van hun eeuwenoude ervaring, bijvoorbeeld...)
Wat voor werk is het? Horeca oid?
Is er geen vakantiewerk wat meer zekerheid geeft, zoals helpen in een bejaardenhuis, in een winkel, post bezorgen oid? Waar je niet afhankelijk bent van 'drukte'?
Ik zou het in ieder geval, als ik jouw posts zo heb gelezen, niét doen. Waarschijnlijk heb je wel heel veel plichten, maar geen rechten. En echt transparant zijn ze niet met hun contracten, anders had je direct al een kopie meegekregen.
Nou is dat wel vaker het geval bij vakantiewerk, maar besef dus dat het kan betekenen dat je iedere dag moet afwachten of je misschien opgeroepen wordt. Als je niet opgeroepen wordt, krijg je ook geen geld. En heb je dus een hele dag voor de kat zijn viool zitten wachten. Kun je niet omdat je al wat anders hebt afgesproken, dan heb je kans dat ze je de volgende keer 'dus' ook niet meer bellen.
Of moet je 's ochtends opdraven, om na een uur weer naar huis te worden gestuurd omdat het niet druk (genoeg) is?
Waar zijn die gemiddelde uren op gebaseerd? en krijg je die sowieso uitbetaald, of 'denken ze' dat je gemiddeld zoveel uren gaat werken (op basis van hun eeuwenoude ervaring, bijvoorbeeld...)
Wat voor werk is het? Horeca oid?
Is er geen vakantiewerk wat meer zekerheid geeft, zoals helpen in een bejaardenhuis, in een winkel, post bezorgen oid? Waar je niet afhankelijk bent van 'drukte'?
Ik zou het in ieder geval, als ik jouw posts zo heb gelezen, niét doen. Waarschijnlijk heb je wel heel veel plichten, maar geen rechten. En echt transparant zijn ze niet met hun contracten, anders had je direct al een kopie meegekregen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 15 juni 2010 om 18:42
Uren zijn gebaseerd op adressen (nu word het soort werk misschien iets te herkenbaar.... maargoed). Het werk is dan sowieso de ochtend, in de piekweken ook de middag erbij. Dus wel redelijke garantie op uren, en ik kan het aanvullen met ww uitkering. Alsnog niet ideaal maargoed....
Bedenk me ineens dat de IDkaarten ter plekke werden gekopieerd. Dus die wel, maar de contracten niet (?)
Ik ga er morgen toch eens achteraan bellen. Kan wel zeggen dat ik het contract nodig heb ivm ww uitkering.
Dat is ook geen leugen.
Ik wil het werk ook wel doen, tenzij bedrijf B me aanneemt. Maar zal ik dat er (nu al) bij zeggen of niet?
Bedankt voor het meedenken Mijn twijfel is dus toch wel terecht.......
Bedenk me ineens dat de IDkaarten ter plekke werden gekopieerd. Dus die wel, maar de contracten niet (?)
Ik ga er morgen toch eens achteraan bellen. Kan wel zeggen dat ik het contract nodig heb ivm ww uitkering.
Dat is ook geen leugen.
Ik wil het werk ook wel doen, tenzij bedrijf B me aanneemt. Maar zal ik dat er (nu al) bij zeggen of niet?
Bedankt voor het meedenken Mijn twijfel is dus toch wel terecht.......
dinsdag 15 juni 2010 om 19:37
dinsdag 15 juni 2010 om 20:40
quote:limara schreef op 15 juni 2010 @ 19:55:
24.... is dat relevant?Hoe jonger je bent hoe minder verwacht mag worden dat je direct na een voorlichting in staat geacht mag worden alle gevolgen te overzien van het plaatsen van een handtekening. Je zou je als het er op aankomt kunnen beroepen op het feit dat je onder druk bent gezet snel te tekenen en dat je de gevolgen daarvan niet hebt kunnen overzien. Het is dan wel zaak om deze werkgever daarvan snel op de hoogte te stellen. Nu het enige tijd geleden lijkt dat je hebt getekend is de meeste verstandige zet om indien nodig gebruik te maken van de opzegtermijn.
24.... is dat relevant?Hoe jonger je bent hoe minder verwacht mag worden dat je direct na een voorlichting in staat geacht mag worden alle gevolgen te overzien van het plaatsen van een handtekening. Je zou je als het er op aankomt kunnen beroepen op het feit dat je onder druk bent gezet snel te tekenen en dat je de gevolgen daarvan niet hebt kunnen overzien. Het is dan wel zaak om deze werkgever daarvan snel op de hoogte te stellen. Nu het enige tijd geleden lijkt dat je hebt getekend is de meeste verstandige zet om indien nodig gebruik te maken van de opzegtermijn.
dinsdag 15 juni 2010 om 20:55
Ik zat zelf te denken... over 2 weken weet ik of bedrijf B me aanneemt (nouja, dit weet ik net wel of net niet binnen 2 weken....)
Daar op gokken?
Stel dat bedrijf B me afwijst, dan is vakantiewerk mooi meegenomen. Daarom ben ik wat huiverig voor het meteen opzeggen van A.....
AAARGH dilemma dilemma.... misschien zit ik ook wel te panieken om niets, maar ik krijg meteen visioenen van boetes en rechtzaken
Daar op gokken?
Stel dat bedrijf B me afwijst, dan is vakantiewerk mooi meegenomen. Daarom ben ik wat huiverig voor het meteen opzeggen van A.....
AAARGH dilemma dilemma.... misschien zit ik ook wel te panieken om niets, maar ik krijg meteen visioenen van boetes en rechtzaken
dinsdag 15 juni 2010 om 21:03
Vertel werkgever B dat je inmiddels een vakantiebaan hebt aangenomen maar dat je liever bij hem komt werken. Vermeld daarbij je een opzegtermijn van twee weken zult hebben als zij jou na datum Y informeren dat je zou kunnen beginnen. Dan is duidelijk dat werkgever B er belang bij heeft jou tijdig te informeren dat je welkom bent.
woensdag 16 juni 2010 om 19:14
In principe is er altijd sprake van een proeftijd is in het burgelijk wetboek zo geregeld, maar voor oproepkrachten ligt dit volgens mij wat anders. Wanneer heb je je gesprek bij bedrijf B? Ik zou nog wat dingen voor je uit kunnen zoeken.
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 17-06-2010 20:36
Reden: reclame verwijderd
% gewijzigd
woensdag 16 juni 2010 om 19:50
Bedankt Mirian (alleen je link doet het niet
)
Ik heb zelf ook gegoogled maar word niet veel wijzer, behalve een wettelijke opzegtermijn van een maand volgens google, maar op het contract zag ik 2 weken staan..... heel verwarrend.
Gesprek bij bedrijf B is volgende week, ik zou dan de uitslag wel weten binnen de 2 weken nadat ik het contract van A heb getekend.
Maar ik twijfel of mijn redenering klopt, vandaar dus de vraag hier
Ik heb zelf ook gegoogled maar word niet veel wijzer, behalve een wettelijke opzegtermijn van een maand volgens google, maar op het contract zag ik 2 weken staan..... heel verwarrend.
Gesprek bij bedrijf B is volgende week, ik zou dan de uitslag wel weten binnen de 2 weken nadat ik het contract van A heb getekend.
Maar ik twijfel of mijn redenering klopt, vandaar dus de vraag hier
woensdag 16 juni 2010 om 20:06
quote:In principe is er altijd sprake van een proeftijd is in het burgelijk wetboek zo geregeld, maar voor oproepkrachten ligt dit volgens mij wat anders. Wanneer heb je je gesprek bij bedrijf B? Ik zou nog wat dingen voor je uit kunnen zoeken.Waar baseer je dat op?
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 17-06-2010 20:37
% gewijzigd