Kater poept overal behalve in de kattenbak

19-06-2010 07:16 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem.

Sinds een week of 4 hebben wij een nieuwe kater (Leo) uit het asiel, van 4 jaar oud. Wij hebben zelf al een kater, George, van 3 jaar oud.

Beide katers zijn gecastreerd en komen uit het asiel.

Het lijkt echter niet te klikken tussen Leo en George, van Leo's kant in ieder geval. Er zijn geen vechtpartijen plaats gevonden, en in principe laat George Leo gewoon met rust. Maar Leo verroert zich niet, komt niet van de bank/kachel af (net waar hij op ligt) en poept dan ook op de plek waar hij op dat moment is, als George in de buurt is.

Hij is wel een aantal keren op de kattenbak geweest, maar de laatste tijd helemaal niet meer. Ik zelf heb het gevoel dat het komt door de aanwezigheid van George, omdat hij zich ook niet verroert in George's buurt en blaast zodra George ook maar zijn kant op kíjkt.

Ik ben bang dat dit een probleem blijft, maar ik hoop dat een van jullie nog een tip voor mij heeft, anders zou ik afstand van Leo moeten doen, want ik vind dit echt heel vervelend.

Ilona

p.s; we hebben twee kattenbakken, dus ook dit kan het probleem niet zijn, en beide bakken zijn altijd schoon.
is er de mogelijkheid om Leo een apart kamertje in huis te geven? Dus een kamer waar George voorlopig niet kan komen?

Welke info heb je uit asiel meegekregen? Ging hij daar wel netjes op de bak?
We hebben in principe weinig advies in het asiel meegekregen, omdat we al een kater hebben (asiel en wij dachten in principe dat het goed zou komen, aangezien Leo daar ook tussen de andere katten liep) of hij daar netjes op de bak ging weet ik eerlijk gezegd niet, ik zou even bij het asiel langs kunnen gaan. En tijdelijk een apart kamertje in huis is een optie, maar krijg je dit probleem niet opnieuw wanneer hij uit het kamertje mag?
Ik zou het asiel even bellen, als hij daar bijvoorbeeld in een buitenren zat, is dwe kans g4root dat hij daar ook niet op de bak ging en dus niet zindelijk was.

Als het echter echt uit angst is dat hij niet op de bak gaat dan is een aparte kamer misschien een oplossing. Hij heeft dan een gebied wat hij zijn eigen gebied kan maken. Misschien als hij zich daar wat op zn gemak voelt, dat hij vanzelf wat meer uit de kamer durft te gaan?
Nou, hij kon in het asiel naar binnen en naar buiten (via een luikje) ik ga inderdaad het asiel even bellen straks (zijn pas om 10 uur open) en dan ben ik benieuwd wat zij zeggen. en hij weet wat de kattenbak is, hij is er een aantal keer op geweest, maar over het algemeen gaat het mis. ik heb wel begrepen dat hij net in het asiel zat (hij is gevonden als zwerver) dus misschien dat hij inderdaad veel buiten is geweest en daarom niet veel op de kattenbak gaat, maar ik heb echt het idee dat het uit angst voor George is. Een eigen kamertje is misschien een idee inderdaad. Bedankt!
Toen ik mijn poes uit het asiel haalde moest ik haar minimaal een week alleen op een kamer laten.Toen de rest van het huis en na minimaal 4 weken pas eventueel buiten....

Ik heb 3 katten, 3 kattenbakken maar 1 kat poept altijd in het toilet,of buiten...

Heb het wel gehad toen ik 4 katten had,dat er eentje niet in de bak plaste..toen heb ik ze allemaal apart gezet om uit te vinden welke het was,en die is naar een nieuw huis gegaan,waar ze het overigens nooit meer gedaan heeft.Ze was gewoon niet gelukkig in een huis met meerdere katten..
Nou ja dat was ik al aan het overwegen, ik heb inderdaad het idee dat Leo het hier niet naar zijn zin heeft met George, hij voelt zich gewoon niet op z'n gemak. Maar ik ga straks even bellen, en anders brengen we hem terug, hoe zielig het ook is, maar hem 10 jaar lang in de weg zitten omdat hij het niet kan vinden met George is eigenlijk nog veel zieliger.
Wat hier onder ook al staat, niet verstandig om een nieuwe kat direct te confronteren met een kat die er al woont. Wat je eigenlijk doet, is Leo plompverloren in het territorium van George zetten, zonder dat hij de kans heeft daaruit te gaan. George vecht misschien niet met hem, maar het merendeel van de communicatie tussen katten gaat zonder direct lichamelijk contact, puur met lichaamstaal en oogcontact. Ik vind het heel normaal als ik je verhaal zo lees, dat Leo poept op de plek waar hij ligt. Dat is blijkbaar de enige plek waar hij zich veilig voelt. Het kan best zijn dat George puur door oogcontact Leo verbied om op 'zijn' kattenbak te gaan.

Als je het wel wilt proberen zul je inderdaad Leo eerst in een eigen kamer moeten plaatsen, waar George niet kan komen. Pas als dat allemaal goed gaat kun je rustigaan proberen om ze bij elkaar te plaatsen. Verwissel regelmatig kleedjes/bakjes/andere zaken met elkaar zodat ze elkaars geur ook leren kennen. Je kunt ook zonder je handen te wassen eerst de ene en daarna de andere kat aaien, dit is wat katten in een gezamelijk huishouden ook zelf doen als ze elkaar aardig vinden, ze strijken dan langs elkaar om zo een soort van 'groepsgeur' te creëeren.

Officiele advies van kattengedragsdeskundigen is alle materialen zoals kattenbakken, krabpalen, etensbakjes, maar ook kamers, in aantal van de katten, plus 1. Dus met twee katten, drie kattenbakken, krabpalen, etc.

Wil niet zeggen dat het anders nooit goed gaat hoor, heb zelf ook met twee katten twee kattenbakken, maar als het tussen de katten niet goed gaat, kàn dat daarmee te maken hebben.

En inderdaad, advies opvragen bij het asiel is altijd goed! Daar zijn ze ook voor.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Voor je hem terugbrengt, zou ik eerst een aantal van de aangedragen opties proberen.

Met name eerst even een aparte afgesloten ruimte voor hem alleen met een eigen kattenbak lijkt me de moeite van het proberen zeker waard.
TO, heb je 1 kattenbak voor beide katers?

Wij hebben 2 katers (broers) en 2 kattenbakken. En het stomme is, ze gaan op beide bakken, maar als ik er 1 weg haal dan is het hommeles tussen de heren en zoekt er meestal ook 1 een ander plekje op.
Eigen kattenbak lost waarschijnlijk alles op. Dat zou ik doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven